لوازم خانگی

15 علت بخار نکردن اتو پرس چیست؟ + عیب یابی و رفع

اتو پرس، یکی از وسایل کاربردی در منزل است که به ما کمک می‌کند تا لباس‌های خود را اتو کنیم و ظاهری تمیز و مرتب داشته باشیم. بسیاری از خانواده‌های ایرانی، در هنگام خرید جهیزیه عروس، اتو پرس را برای منزل تازه عروس تهیه می‌کنند. قدرت و عملکرد اتو پرس از اتوی معمولی بیشتر است؛ اما گاهی اوقات بروز بعضی از مشکلات باعث اختلال در عملکرد اتو پرس می‌شود. مشکل بخار نکردن اتو پرس، یکی از مشکلات رایج در اتو پرس ایستاده و اتو پرس مخزن دار است که باعث افت عملکرد اتو پرس می‌شود.

اگر اتو پرس بخار نکند، حرارت و بخار لازم برای صاف شدن لباس‌ها تولید نمی‌شود و نمی‌توان کار اتوکشی لباس را به‌خوبی انجام داد. به همین دلیل باید علت بخار نکردن اتو پرس را پیدا کرد و این مشکل را برطرف کرد تا اتو پرس به‌درستی کار کند و مشکلی نداشته باشد.

در این نوشته قصد داریم 15 علت بخار ندادن اتو پرس را به شما معرفی کنیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید مشکل بخار نکردن اتو پرس را سریع‌تر حل کنید و از اتوی خود به‌خوبی استفاده کنید.

اگر شما هم دوست دارید با روش عیب‌یابی اتو پرس آشنا شوید و مشکل بخار نکردن اتو پرس را حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

علت بخار ندادن اتو مخزن دار فیلیپس
عیب یابی اتو بخار

15 علت بخار نکردن اتو پرس چیست؟

در این قسمت با 15 علت بخار نکردن اتو پرس آشنا خواهید شد که اجازه تولید بخار در دستگاه را نمی‌دهد. گاهی اوقات برطرف کردن مشکل اتو پرس کار راحتی است، ولی در بعضی موارد باید از تعمیرکار متخصص و باتجربه کمک گرفت تا تعمیر اتو پرس را انجام دهد.

هر زمان که با مشکل بخار ندادن اتو پرس مواجه شدید، یعنی یکی از مشکلات زیر رخ داده است:

1- کافی نبودن آب داخل مخزن:

اولین و ساده‌ترین علت بخار نکردن اتو پرس مخزن دار، خالی بودن مخزن آب اتو است. زمانی که آب کافی در مخزن اتو پرس وجود نداشته باشد، بخار نیز تولید نمی‌شود و دستگاه خشک کار می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است قبل از روشن کردن اتو پرس، مخزن آب دستگاه را پر کنید تا اتو، بخار لازم برای اتوکشی لباس‌ها را تولید کند.

2- اتصال نادرست مخزن آب اتو پرس:

در صورتی که مخزن آب اتو پرس به‌درستی در جای اصلی خود قرار نگرفته باشد، دستگاه قادر به استفاده از آب برای تولید بخار نیست و مشکل بخار نکردن اتو پرس به وجود می‌آید. برای بررسی این موضوع، باید مخزن آب اتو پرس ایستاده را بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن به صورت کامل در جای خود قرار گرفته و محکم است. بنابراین اگر این سوال برای شما پیش آمده است که چرا اتو پرس بخار نمیدهد، باید نگاهی به مخزن آب اتو بیندازید و مخزن را در جای اصلی محکم کنید.

علت بخار نکردن اتو بخار ایستاده
علت بخار نکردن اتو بخار ایستاده

3- تنظیم نادرست درجه‌ حرارت اتو:

وجود درجه حرارت‌های مختلف اتو پرس به ما این امکان را می‌دهد تا انواع لباس‌ها و پارچه‌ها را با درجه حرارت مناسب اتو کنیم و بتوانیم کار تنظیم درجه اتو را به‌راحتی انجام دهیم. در صورتی که درجه اتو پرس روی کمترین حالت باشد، میزان بخار اتو کم می‌شود و گاهی اوقات هیچ بخاری تولید نخواهد شد.

با تنظیم درست درجه حرارت اتو پرس، مشکل بخار ندادن اتو نیز حل می‌شود و شما می‌توانید کار اتوکشی لباس‌های خود را با حرارت و بخار دستگاه انجام دهید. برای تنظیم درجه حرارت اتو پرس به جنس و الیاف لباس توجه کنید و از درجه حرارت مناسب استفاده کنید.

4- رسوب گرفتگی اتو پرس:

بسیاری از افراد، مخزن آب اتو پرس را با آب لوله‌کشی پر می‌کنند. درون آب لوله کشی شهری، املاح و رسوبات زیادی وجود دارد. به مرور زمان، این املاح و رسوبات در سوراخ‌های ریز اتو جمع می‌شوند و باعث گرفتگی سوراخ‌های بخار اتو می‌شوند. یکی از دلایل بخار نکردن اتو پرس ایستاده، مسدود شدن سوراخ‌های ریز اتو است. در این حالت، بخار حاصل از تبخیر آب از سوراخ‌ها و منافذ مخصوص رد نمی‌شوند و دستگاه به صورت خشک کار می‌کند. بعد از تمیز کردن سوراخ‌های اتو، این مشکل حل می‌شوند و هرگونه گرفتگی و انسداد در مسیر بخار اتو از بین می‌رود.

در وبلاگ هوم سرویز، بهترین روش ها برای جرم گیری اتو بخار را به شما توضیح دادیم تا بتوانید اتوی منزلتان را به‌راحتی جرم‌گیری کنید و با این کار، مشکل اتو بخار را حل کنید.

رسوب زدایی اتو پرس
رسوب زدایی اتو پرس

5- پر شدن فیلتر رسوب‌گیر اتو:

اگر بعد از روشن کردن اتو پرس مشاهده کردید که اتو بخار ندارد، باید فیلتر رسوب‌گیر اتو را بررسی کنید. وظیفه فیلتر رسوب‌گیر اتو پرس، جذب املاح و رسوبات آب است و از ورود سختی‌های آب به داخل اتو جلوگیری می‌کند. از این نظر می‌توان گفت که فیلتر رسوب‌گیر اتو شبیه به سختی گیر پکیج عمل می‌کند.

زمانی که فیلتر رسوب‌گیر اتو پر می‌شود، دیگر قادر به جذب رسوبات آب نیست و همین موضوع باعث ورود املاح و رسوبات به داخل اتو می‌شود. در نتیجه بعد از پر شدن فیلتر رسوب گیر اتو، دستگاه قادر به بخار دادن نیست و بازدهی اتو پرس پایین می‌آید. برای رفع این مشکل، شما باید فیلتر رسوب‌گیر اتو را خالی کرده و تمیز کنید تا میزان بخار اتو پرس بیشتر شود و دستگاه به‌خوبی کار کند.

6- اختلال در برد اتو پرس:

برد اتو پرس، قطعه‌ای الکتریکی است که تمام فرایندهای دستگاه را کنترل می‌کند تا تمام قسمت‌ها و قطعات اتو پرس به‌صورت هماهنگ کار کنند و وظایف خود را به‌درستی انجام دهند. خراب شدن برد اتو پرس، یکی از دلایل بخار نکردن اتو پرس است. اگر مشاهده کردید که اتو پرس به‌درستی کار نمی‌کند و تنظیمات اتو پرس به هم ریخته است، باید برای تعمیر برد اتو اقدام کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر اتو هم ارائه میده؟

یادتان باشد که تعمیر برد الکتریکی اتو کاری تخصصی است و باید توسط تعمیرکاران متخصص و باتجربه انجام شود. بعد از تعمیر برد الکتریکی دستگاه، مشکل بخار ندادن اتو پرس حل می‌شود و شما می‌توانید بدون مشکل از اتو استفاده کنید.

تعمیر اتو بخار مخزن دار
عیب یابی اتو بخار مخزن دار

7- استفاده نکردن از اتو به مدت طولانی:

اتو پرس، وسیله‌ای کاربردی برای اتو کردن پیراهن مردانه و انواع لباس رسمی است و مزایای زیادی دارد. اما بسیاری از افراد به دلیل جاگیر بودن اتو پرس ایستاده، از این وسیله زیاد استفاده نمی‌کنند و کار اتوکشی لباس را با اتوهای معمولی انجام می‌دهند. استفاده نکردن از اتو پرس به مدت طولانی باعث خشک شدن مخزن دستگاه و گرفتگی سوراخ‌های اتو می‌شود و همین موارد در عملکرد اتو پرس اختلال ایجاد می‌کند.

استفاده نکردن از اتو پرس به مدت طولانی، یکی از دلایل بخار ندادن دستگاه است. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است هرازگاهی اتو پرس را روشن کنید و داخل مخزن اتو آب بریزید تا دستگاه شروع به کار کند و بخار لازم تولید شود. با این کار، از گرفتگی لوله‌ها و سوراخ‌های اتو جلوگیری خواهید کرد و می‌توانید از اتو پرس خود بهتر مراقبت کنید.

8- مشکل در دوشاخه اتو پرس:

یکی دیگر از مواردی که باعث بخار نکردن اتو پرس می‌شود، وجود قطعی و اتصالی در دو شاخه دستگاه است. نوسان جریان برق، یکی از مخرب‌ترین عوامل برای وسایل برقی است که عمر دستگاه را بسیار کوتاه می‌کند. اگر دو شاخه اتو پرس مشکل داشته باشد، جریان برق به‌درستی و به صورت مستقیم وارد دستگاه نمی‌شود و اتو پرس دائماً روشن و خاموش می‌شود.

اگر مشاهده کردید که دو شاخه اتو پرس قطعی دارد و دائم قطع و وصل می‌شود، حتماً برای تعویض دو شاخه اتو اقدام کنید بر این کار می توانید از خدمات برقکاری هوم سرویز استفاده کنید؛ زیرا این مشکل هم منجر به بخار ندادن اتو پرس می‌شود و هم روی سوختن برد الکتریکی اتو و از کار افتادن دستگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد.

دکمه بخار اتو پرس ژانومه
دکمه بخار اتو پرس

9- سوختن فیوز حرارتی اتو پرس:

فیوز حرارتی، قطعه بسیار مهمی است که از اتو در برابر حرارت زیاد محافظ می‌کند. زمانی که اتو بیش از حد گرم می‌شود، فیوز حرارتی جریان برق را قطع می‌کند تا اتو آسیب جدی نبیند و آتش نگیرد. روشن بودن اتو پرس به مدت طولانی و تنظیم دمای اتو روی حداکثر دما، باعث ذوب شدن و سوختن فیوز حرارتی می‌شود.

زمانی که فیوز حرارتی بسوزد، اتو پرس داغ نمی‌شود و بخار نمی‌کند. برای بررسی فیوز حرارتی، باید ابتدا دستگاه را از برق بکشید و فیوز حرارتی اتو پرس را با دقت مشاهده کنید. فیوز حرارتی، در نزدیکی المنت اتو قرار دارد و قطعه شیشه‌ای یا سرامیکی با اندازه کوچک است. سوختن فیوز حرارتی با تغییر رنگ و ذوب شدن این قطعه همراه است.

بعد از سوختن فیوز حرارتی، شما باید این قطعه را با فیوز جدید و سالم تعویض کنید تا مشکل اتو پرس حل شود و دستگاه به‌خوبی داغ شود و بخار کند.

10- خرابی پمپ بخار اتو پرس:

پمپ بخار، قطعه‌ای مهم در اتو است که وظیفه انتقال آب به سمت کفی حرارتی اتو را برعهده دارد تا بخار به اندازه کافی تولید شود و کار اتوکشی لباس‌ها راحت‌تر انجام شود. در پمپ بخار اتو پرس نیز قطعات کوچکی مانند سوپاپ، بوبین، درزبند (اورینگ) و… وجود دارد. در صورتی که یکی از قطعات پمپ بخار خراب شود یا این پمپ بسوزد، دیگر اتو قادر به تولید بخار نیست و شما شاهد بخار نکردن اتو پرس مخزن دار خواهید بود. همچنین خراب شدن پمپ بخار اتو پرس در بعضی موارد، منجر به خروج آب سرد از اتو و خیس شدن لباس‌ها و میز اتو می‌شود.

خوشبختانه، پمپ بخار اتو پرس قطعه‌ای ارزان قیمت است و شما می‌توانید با هزینه کم، پمپ بخار اتو پرس را تهیه کنید و از تعمیرکار اتو بخواهید که کار تعویض پمپ بخار اتو را انجام دهد تا مشکل اتو پرس شما حل شود.

علت بخار ندادن اتو پرس ژانومه
علت بخار ندادن اتو پرس چیست؟

11- خراب شدن ترموستات اتو:

ترموستات، قطعه‌ای است که دمای اتو را تنظیم می‌کند و جریان برق المنت را قطع و وصل می‌کند تا حرارت اتو در دمای خاصی حفظ شود. گاهی اوقات به دلیل فرسوده شدن اتو پرس، ترموستات اتو نیز خراب می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند. خرابی ترموستات اتو پرس منجر به مشکلاتی مانند داغ نشدن اتو یا بالا رفتن بیش از حد دمای اتو می‌شود. زمانی که اتو پرس داغ نشود، بخار نیز تولید نخواهد شد و شما شاهد بخار نکردن اتو پرس خواهید بود.

اگر شاهد نامنظم کار کردن و به هم خوردن تنظیمات دمایی اتو بودید، باید قطعه ترموستات را تست و بررسی کنید. بعد از تعویض ترموستات اتو بخار، مشکل بخار نکردن اتو نیز حل می‌شود و شما می‌توانید از بخار و حرارت مناسب اتو برای اتوکشی لباس‌ها استفاده کنید.

12- خراب شدن المنت حرارتی اتو:

یکی دیگر از مواردی که منجر به بخار ندادن اتو پرس می‌شود، خراب شدن المنت حرارتی اتو است. المنت حرارتی، قطعه‌ای مهم است که کار تولید حرارت و گرم کردن کف اتو را برعهده دارد. بعد داغ شدن المنت حرارتی و انتقال گرما به آب داخل مخزن، قطرات آب تبخیر می‌شوند و بخار تولید خواهد شد. اگر المنت حرارتی اتو خراب شود، دیگر نمی‌تواند حرارت کافی را تولید کند و به دلیل عدم تبخیر قطرات آب، اتو پرس نیز بخار نمی‌کند.

بنابراین علاوه بر سایر قطعات اتو پرس، لازم است نگاهی به المنت حرارتی اتو بیندازید. در بعضی موارد بعد از تعویض المنت حرارتی اتو پرس، مشکل دستگاه حل می‌شود و شما شاهد عملکرد درست دستگاه خواهید بود.

علت کم شدن بخار اتو
کم شدن بخار اتو به دلیل خرابی المنت اتو

13- نوسان بالای برق:

همانطور که گفتیم نوسان جریان برق برای وسایل برقی بسیار مضر است و باعث اختلال در عملکرد وسایل برقی و سوختن این دستگاه‌ها می‌شود. در صورتی که برق منطقه شما نوسان داشته باشد و مدام قطع و وصل شود، تمام وسایل برقی مانند اتو پرس و… با اختلال کار می‌کنند. به همین دلیل در زمان نوسان برق، بهتر است از محافظ برق استفاده کنید یا کار با وسایل برقی را به زمان دیگری موکول کنید. پیشنهاد ما نصب محافظ برق پشت کنتور است، چرا که در اینصورت می توانید از کلیه لوازم برقی خود به خوبی محافظت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر اتو هم ارائه میده؟

در صورتی که با وجود نوسان برق به اتوکشی با اتو پرس ادامه دهید، علاوه بر مشکل بخار ندادن اتو پرس، با مشکلات جدی‌تر مانند خرابی برد الکتریکی دستگاه و سوختن اتو مواجه خواهید شد. بنابراین برای مراقبت از اتو پرس، در زمان نوسان برق با دستگاه کار نکنید.

14- خراب شدن شیر برقی اتو:

بین مخزن اتو و پمپ بخار، شیر مغناطیسی وجود دارد که میزان آب ورودی به پمپ بخار را مدیریت می‌کند. زمانی که شیر برقی اتو مخزن دار باز شود، آب از مخزن به سمت پمپ بخار می‌رود و زمانی که شیر برقی بسته شود، ورود جریان آب به پمپ بخار متوقف خواهد شد. خراب شدن، شل شدن و گرفتگی شیر برقی اتو، منجر به بخار نکردن اتو پرس خواهد شد؛ زیرا جریان آب به اندازه کافی وارد پمپ بخار نخواهد شد و بخار تولید نمی‌شود.

برای تعمیر شیر برقی اتو، حتماً باید از تعمیرکار متخصص بخواهید که این کار را انجام دهد. در بعضی موارد، شیر برقی اتو کاملاً خراب شده است و شما باید این قطعه را تعویض کنید تا مشکل بخار ندادن اتو مخزن دار حل شود.

15- شل‌ شدن اتصالات داخل اتو پرس:

اگر بعد از اسباب کشی و جابجایی اتو پرس با مشکل بخار نکردن اتو مواجه شده‌اید، این احتمال را در نظر بگیرید که اتصالات داخل اتو پرس شل شده باشند. زمانی که اتو پرس زیاد تکان بخورد، اتصالات داخلی آن شل می‌شود و از جای اصلی خود درمی‌آید. در این حالت، اتو پرس به‌درستی کار نخواهد کرد و عملکرد ضعیفی خواهد داشت. برای بررسی این موضوع، باید از تعمیرکار اتو بخواهید که اتوی شما را باز کرده و قطعات داخل اتو را بررسی کند. بعد از تعویض قطعات معیوب و محکم کردن اجزای اتو، مشکل بخار نکردن اتو پرس حل می‌شود و شما می‌توانید از دستگاه به‌خوبی استفاده کنید.

تعمیر اتو و اتو پرس
تعمیر اتو و اتو پرس

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، 15 علت بخار نکردن اتو پرس را به شما معرفی کردیم که باعث اختلال در عملکرد اتو پرس می‌شوند. سپس روش عیب‌یابی اتو پرس و رفع این مشکل را به شما توضیح دادیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم با کمک این مطالب بتوانید مشکل بخار نکردن اتو پرس را سریع‌تر حل کنید.

هر زمان که مشکلی برای اتو و اتو پرس منزل شما پیش آمد، می‌توانید خیلی سریع و با کمک گوشی موبایلتان، از خدمات تعمیر اتو تیم هوم سرویز استفاده کنید. هوم سرویز با مجموعه‌ای از تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است و کار تعمیر انواع اتو را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهد. ضمنا چنانچه برای شما هم اتفاق افتاده که دقیقا خرابی اتو پرس دقیقا مصادف شده با یک قرار مهم و نیاز فوری شما به آن، پیشنهاد میکنیم از خدمات خشکشویی فوری هوم سرویز استفاده کنید تا سر فرصت به رفع خرابی اتو پرس بپردازید.

برای ثبت درخواست تعمیر اتو پرس، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا