لوله کشی و تاسیسات

8 روش جرم‌گیری و رسوب زدایی لوله و رفع گرفتگی لوله‌ها

رسوب زدایی لوله، یکی از کارهای مهمی است که باید هرساله انجام شود تا مسیر لوله برای عبور آب باز باشد. گاهی اوقات جرم و آلودگی در داخل لوله جمع می‌شود و مسیر لوله را مسدود می‌کند. همچنین عدم استفاده از لوله‌های ساختمان باعث جمع شدن رسوبات و گرفتگی لوله‌ها می‌شود. در این حالت باید جرم گیری لوله های فلزی و پلاستیکی اقدام کنیم تا مسیر لوله باز شود و مشکلی برای لوله‌ها پیش نیاید.

اما سوال این است که برای جرم گیری لوله آب چه باید کرد؟ بهترین روش رسوب زدایی لوله آب شرب چیست و از چه محلول‌هایی برای رفع گرفتگی لوله پلاستیکی می‌توان استفاده کرد؟

در این نوشته با 8 روش موثر برای جرم گیری و رسوب زدایی لوله آشنا خواهید شد که تمام رسوبات و جرم‌های داخل لوله را خیلی سریع از بین می‌برد. اگر شما هم به دنبال بهترین روش رسوب زدایی لوله آب و فاضلاب هستید و دوست دارید اصول جرم‌گیری لوله‌ها را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

جرم گیری لوله های فلزی
جرم گیری لوله های فلزی

مزایای جرم‌گیری و رسوب زدایی لوله

به مرور زمان، آلودگی و رسوبات در داخل لوله جمع می‌شوند و سطح مقطع لوله کمتر خواهد شد. در چنین وضعیتی باید رسوب زدایی لوله انجام شود تا عبور آب در داخل لوله راحت‌تر انجام شود. همچنین جرم گیری لوله‌ها باعث از بین رفتن بوی نامطبوع لوله می‌شود و عمر مفید لوله را افزایش می‌دهد. به همین دلیل برای افزایش فشار آب گرم و آب سرد، باید هرچند وقت یکبار رسوب زدایی لوله را انجام دهید تا فشار آب ساختمان بیشتر شود و مشکلی در استفاده از لوله‌ها نداشته باشید. در ادامه، با مهم‌ترین اقدامات برای جرم گیری لوله آب و روش‌های موثر برای رسوب زدایی لوله آشنا خواهید شد.

لوله بازکنی فوری
اهمیت جرم گیری لوله

کارهای مهمی که قبل از جرم‌گیری و رسوب زدایی لوله باید انجام دهید

قبل از اینکه شروع به جرم‌گیری و رسوب‌زدایی لوله کنید، باید به جنس لوله و میزان گرفتگی لوله توجه کنید و با توجه به این موارد، از بهترین محلول رسوب زدایی لوله استفاده کنید. توجه به این موارد باعث می‌شود که کار جرم‌گیری لوله را به بهترین شکل انجام دهید.

موارد زیر از جمله اقدامات مهمی هستند که قبل از رسوب زدایی لوله آب گرم و لوله آب سرد باید انجام شود:

1- جنس لوله‌ها را بررسی کنید:

اولین موضوع مهم برای رسوب زدایی لوله‌های ساختمان، توجه به جنس لوله است. شما باید جنس لوله‌ها را بررسی کنید و با توجه به جنس و شرایط لوله، از محلول مناسب برای رفع گرفتگی‌های داخل لوله استفاده کنید. مثلاً برای جرم گیری لوله های فلزی، نباید از مواد اسیدی استفاده کنید؛ زیرا اسید باعث خورده شدن آهن و از بین رفتن بدنه لوله فلزی می‌شود و مشکلاتی مانند نشتی آب را به همراه دارد.

اگر لوله‌های ساختمان شما پلاستیکی هستند و از چسب برای اتصالات آنها استفاده شده است، بهتر است از مواد قلیایی یا محلول‌های خانگی برای جرم‌گیری لوله استفاده کنید تا چسب میان لوله‌ها خراب نشود و اتصالات لوله از بین نرود. بنابراین شما باید در مرحله اول، به جنس لوله توجه کنید و سپس از محلول جرم گیر مناسب برای رفع گرفتگی لوله استفاده کنید.

2- علت گرفتگی لوله را پیدا کنید:

دومین کاری که باید قبل از رسوب زدایی لوله انجام دهید، این است که علت اصلی گرفتگی لوله را پیدا کنید. گاهی اوقات گیر افتادن مواد غذایی در داخل لوله ظرفشویی باعث گرفتگی و انسداد لوله می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از لوله بازکن، تمام جرم‌های داخل لوله را از بین ببرید. در بعضی موارد هم ایراد در لوله کشی ساختمان باعث تنگ شدن مسیر لوله و جمع شدن رسوبات در لوله می‌شود و شما باید از مواد مناسب برای جرم‌گیری و رسوب زدایی لوله استفاده کنید.

رفع گرفتگی لوله آب سرد
رفع گرفتگی لوله آب سرد

3- میزان خرابی لوله را بررسی کنید:

اقدام بعدی، بررسی میزان خرابی لوله‌ها است. در بعضی از موارد، تنها یک یا دو لوله دچار گرفتگی شده‌اند و شما باید مسیر لوله‌ها را باز کنید. گاهی اوقات هم کل لوله های فلزی ساختمان دچار خرابی و خوردگی شده‌اند و شما باید به جای رسوب زدایی لوله، کل لوله‌ها را عوض کنید. به همین خاطر بهتر است با کمک لوله کش متخصص، وضعیت لوله‌های ساختمان را بررسی کنید. در برخی موارد هم ممکن است لوله ها دچار نشتی شده باشند که در اینصورت می بایست از روش های تشخیص نشتی لوله با دستگاه استفاده کنید.

4- از ماده مناسب برای جرم گیری لوله استفاده کنید:

بعد از بررسی جنس لوله، علت گرفتگی لوله و وضعیت لوله‌های ساختمان، نوبت به رسوب گیری لوله‌ها می‌رسد. انتخاب درست ماده جرم گیر لوله، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است از ماده مناسب برای باز کردن و جرم‌گیری لوله‌ها استفاده کنید تا آسیبی به لوله‌های ساختمان وارد نشود.

در ادامه با 8 روش برای رسوب زدایی لوله و رفع تمام جرم‌های داخل لوله آشنا خواهید شد که با هزینه مناسب قابل اجرا هستند.

رسوب زدایی لوله پلاستیکی
رسوب زدایی لوله پلاستیکی

8 روش ارزان برای جرم‌گیری و رسوب زدایی لوله

در این قسمت، با روش‌های بسیار موثر برای رسوب زدایی لوله آشنا خواهید شد و می‌توانید بهترین روش رسوب زدایی لوله آب و فاضلاب ساختمان خود را به‌راحتی انتخاب کنید. تمام این روش‌ها، بسیار قدرتمند هستند و هرگونه جرم و رسوب داخل لوله را سریع از بین می‌برند. البته اگر میزان گرفتگی لوله بسیار شدید است و جرم و رسوبات داخل لوله محکم شده‌اند، بهتر است از خدمات لوله بازکنی فوری استفاده کنید تا مسیر لوله با کمک دستگاه باز شود.

برای رسوب زدایی لوله آب، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1- محلول آب و پودر لباسشویی:

اولین و راحت‌ترین روش برای رسوب زدایی لوله، استفاده از محلول آب و پودر لباسشویی است. این محلول مانند یک روان‌کننده عمل می‌کند و کشش سطحی آب را کاهش می‌دهد تا ذرات رسوب از جداره لوله جدا شوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی هم ارائه میده؟

لازم است بدانید که ترکیب آب و مواد شوینده مانند پودر لباسشویی، برای از بین بردن رسوبات سست مانند باقیمانده چربی و صابون بسیار مناسب است.

از این ترکیب می‌توانید برای رسوب زدایی لوله آب گرم و آب سرد، باز کردن لوله ماشین لباسشویی و رفع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده کنید. همانطور که در مقاله لوله بازکنی با جوش شیرین به شما توضیح دادیم، بهتر است از آب ولرم استفاده کنید تا لوله کاملاً باز شود و رسوبات چرب داخل لوله از بین بروند.

جرم گیری لوله پلی اتیلن
جرم گیری لوله پلی اتیلن

2- استفاده از لوله‌بازکن:

دومین روش کاربردی برای رسوب زدایی لوله آب شرب، استفاده از محلول لوله‌بازکن است. لوله‌بازکن‌ها خاصیت اسیدی دارند و به همین دلیل می‌توانند به‌راحتی رسوبات و جرم‌های موجود در لوله‌ها را از بین ببرند. روش استفاده از لوله بازکن روی محصول نوشته شده است و شما باید طبق دستورالعمل آن، برای باز کردن مسیر لوله اقدام کنید.

بهتر است از مواد لوله‌بازکن قوی و اسیدی زیاد استفاده نکنید؛ زیرا استفاده زیاد از لوله بازکن باعث خوردگی لوله‌ها و ازبین‌رفتن چسب‌های داخل لوله می‌شود.

3- استفاده از محلول قلیایی:

استفاده از محلول‌های قلیایی باعث پاکسازی مواد زائد داخل لوله می‌شود و تمام رسوبات آهکی و معدنی را از بین می‌برد. شما می‌توانید برای رسوب زدایی لوله ها، از مواد قلیایی مانند هیدروکسید آمونیوم و هیدروکسید سدیم یا چنته استفاده کنید که با قیمت کم در بازار وجود دارند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این مواد، شیمیایی هستند و برای استفاده از آنها باید اصول ایمنی را رعایت کنید تا هیچ‌گونه خطری شما را تهدید نکند. همچنین هنگام استفاده از مواد قلیایی، بهتر است حتماً از دستش و ماسک مناسب استفاده کنید تا باعث حساسیت پوستی و تنفسی نشوند.

محلول رسوب زدایی لوله آب گرم
محلول رسوب زدایی لوله آب گرم

4- فنرزنی:

یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین روش‌ها برای رسوب زدایی لوله و رفع گرفتگی لوله‌ها، فنر زنی است. این روش بسیار محبوب است و معمولاً بهترین نتیجه را به همراه دارد. فنرزنی لوله با کمک فنری بلند و انعطاف‌پذیر انجام می‌شود. بعد از هدایت فنر به داخل لوله، رسوبات لوله جدا می‌شود و گرفتگی داخل لوله از بین می‌رود. بنابراین برای رسوب زدایی لوله فاضلاب و لوله‌های مسدود شده ساختمان می‌توان تکنیک فنرزنی را انجام داد.

اگر میزان گرفتگی لوله خفیف است و دوست ندارید از مواد شیمیایی و جرم گیر لوله آب استفاده کنید، می‌توانید مراحل فنرزنی لوله را انجام دهید. برای این کار، چند متر فنر از بیرون خریداری کنید و سر آن را به دریل ببندید؛ سپس فنر را وارد لوله کرده و دریل را روشن کنید تا در اثر حرکت فنر، رسوبات داخل لوله جدا شود و مسیر لوله باز شود. دقت کنید که هنگام استفاده از دریل، فنر جدا نشود و به داخل لوله نرود.

معمولاً گرفتگی‌های خفیف با این روش حل می‌شوند؛ اما اگر گرفتگی خیلی شدید باشد حتماً باید از دستگاه فنر زنی حرفه‌ای استفاده کنید و از افراد متخصص بخواهید که فنرزنی لوله را انجام دهند.

محلول لوله بازکن میتره
محلول لوله بازکن میتره

5- استفاده از محلول میتره:

استفاده از مواد اسیدی قوی مانند جوهر نمک، باعث سوراخ شدن بدنه لوله می‌شوند؛ به همین دلیل بهتر است از مواد ملایم و سازگارتر برای رفع گرفتگی لوله استفاده کرد.

برای رسوب زدایی لوله آب گرم و آب سرد، می‌توان از محلول میتره استفاده کرد. میتره، محلولی بی‌خطر و باکیفیت است که خاصیت خورندگی ندارد و به بدنه لوله آسیب نمی‌رساند. از محلول میتره می‌توان با خیال راحت برای از بین بردن جرم دیواره لوله فلزی و باز کردن مسیر لوله پلاستیکی استفاده کرد.

استفاده از محلول میتره باعث جدا شدن رسوبات کلسیم و منیزیم در لوله‌های آب گرم می‌شود و به همین دلیل کاربرد زیادی دارد. روش استفاده از محلول میتره به این صورت است که باید محلول میتره را از بالاترین نقطه در داخل لوله آب گرم هدایت کنید تا رسوب‌زدایی لوله انجام شود. محلول میتره و رسوب گیر لوله در اکثر فروشگاه‌های لوازم تاسیسات موجود است.

6- استفاده از واترجت:

واترجت، نام دستگاهی است که آب را با فشار بسیار بالا وارد لوله می‌کند تا تمام رسوبات، جرم و آلودگی داخل لوله از بین برود. استفاده از واترجت، یکی از بهترین روش‌ها برای جرم گیری لوله فلزی است که باعث باز کردن مسیر لوله و رفع گرفتگی‌های داخل لوله فاضلاب و لوله آب می‌شود.

رسوب زدایی لوله پلاستیکی آب گرم
رسوب زدایی لوله پلاستیکی آب گرم

7- استفاده از بخار آب:

برای رفع گرفتگی لوله های ساختمان، می‌توان از بخار آب استفاده کرد که روشی موثر و سازگار با محیط زیست است. ورود بخار آب با فشار بسیار بالا باعث حل شدن رسوبات داخل لوله می‌شود و تمام رسوبات، چربی‌ها و آلودگی‌های داخل لوله را تمیز می‌کند. فشار بالای بخار آب همراه با گرما، باعث از بین رفتن رسوبات داخل لوله می‌شود و خیلی سریع گرفتگی‌های لوله را از بین می‌برد.

جرم گیری لوله با بخار آب، خیلی سریع انجام می‌شود و بوی نامطبوع لوله‌ها را از بین می‌برد. همچنین در این روش، تمام قسمت‌های لوله تمیز خواهد شد و بدون استفاده از محلول رسوب زدایی لوله، کار لوله بازکنی انجام می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی هم ارائه میده؟

8- رفع گرفتگی لوله با سونوگرافی:

جدیدترین و موثرترین روش برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب، تکنیک سونوگرافی لوله است. در این روش، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود تا لوله‌ها بررسی شوند و محل دقیق گرفتگی لوله مشخص شود. سپس با استفاده از امواج صوتی قدرتمند و ورود این امواج به داخل لوله، تمام رسوبات و گرفتگی‌ها جدا می‌شوند. رسوب زدایی لوله با سونوگرافی، دقت و سرعت بالایی دارد و بدون تخریب داخل لوله، تمام گرفتگی‌های داخل لوله را از بین می‌برد. تکنیک سونوگرافی، بسیار موثر است و تمام جرم‌های سخت و قدیمی را پاک می‌کند. بنابراین اگر از سایر روش‌ها نتیجه نگرفتید، تکنیک سونوگرافی را برای جرم گیری لوله پلی اتیلن و لوله فلزی امتحان کنید.

خدمات لوله بازکنی هوم سرویز
خدمات لوله بازکنی هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره اهمیت رسوب زدایی لوله با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که بعد از رفع گرفتگی لوله پلاستیکی و فلزی، فشار آب بیشتر می‌شود. همچنین نکات مهم قبل از جرم گیری لوله را به شما توضیح دادیم. سپس 8 روش موثر برای جرم‌گیری و رسوب زدایی لوله را به شما آموزش دادیم که انواع رسوبات و گرفتگی‌های داخل لوله را سریع از بین می‌برد.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا رسوب زدایی لوله را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

اگر به دنبال افراد حرفه‌ای و متخصص برای انجام کارهای ساختمانی مانند لوله کشی و لوله بازکنی هستید، به تیم باتجربه هوم سرویز اعتماد کنید تا کارهایی مانند لوله بازکنی را برای شما انجام دهند.

برای ثبت درخواست لوله کشی فاضلاب و لوله بازکنی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا