لوازم خانگی

9 علت پاره شدن لباس در لباسشویی + عیب‌یابی و رفع آن

هیچ کس دوست ندارد که بعد از شستشوی لباس در ماشین لباسشویی، شاهد پاره شدن لباسش باشد! سوراخ شدن یا پاره شدن لباس در لباسشویی، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند و باعث خراب شدن ظاهر و بافت لباس می‌شود.

شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده است که چرا لباسشویی لباس را پاره می کند؟ و برای جلوگیری از پاره شدن و نخ کش شدن لباس در لباسشویی چه باید کرد؟

در این نوشته قصد داریم علت پاره شدن لباس در لباسشویی را بررسی کنیم و تمام دلایل این موضوع را به شما توضیح دهیم. همچنین بهترین روش‌ها برای جلوگیری از پارگی و نخ کش شدن لباس در لباسشویی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید از لباس‌های خود بهتر نگهداری کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به ارسال لباس به خشکشویی اعتقاد ندارید و ترجیح می دهید لباس ها را اغلب خودتان شستشو دهید و دوست دارید با علت سوراخ شدن و پاره شدن لباس در لباسشویی آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا لباسشویی لباس را پاره میکند
چرا لباسشویی لباس را پاره میکند

9 علت پاره شدن لباس در لباسشویی

موارد مختلفی منجر به نخ کش شدن، سوراخ شدن و پاره شدن لباس در لباسشویی می‌شود. خوشبختانه این مشکل قابل حل است و شما می‌توانید خیلی راحت از سوراخ شدن لباس‌ها در لباسشویی جلوگیری کنید. کاری که شما باید انجام دهید این است که با تمام این موارد آشنا شوید و از پاره شدن لباس خود در هنگام شستشو در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

موارد زیر از جمله دلایل پاره شدن و سوراخ شدن لباس در لباسشویی هستند:

1- استفاده از دور تند لباسشویی و شستشوی سریع لباس‌ها:

بعضی از افراد تمایل دارند که لباس‌ها را خیلی سریع شستشو دهند و خشک کنند و به همین دلیل از برنامه شستشوی سریع (Quick) استفاده می‌کنند. درست است که با انتخاب این برنامه، لباس‌ها در مدت کوتاهی شسته می‌شوند؛ اما لباس‌ها تخت فشار زیاد قرار می‌گیرند و بر اثر اصطکاک زیاد، الیاف لباس آسیب می‌بیند. باید بدانید که چرخش ماشین لباسشویی با سرعت زیاد، الیاف لباس را فشرده می‌کند و باعث تغییر شکل لباس می‌شود. بنابراین بعد از شستشوی انواع لباس با دور تند ماشین لباسشویی، طبیعی است که شاهد سوراخ شدن و نخ کش شدن لباس خود باشید.

خودداری از شستشوی لباس با دور تند ماشین لباسشویی، یکی از بهترین روش‌ها برای مراقبت از الیاف لباس و حفظ رنگ و ظاهر لباس است و از مشکلاتی مانند سوراخ شدن و نخ کش شدن لباس جلوگیری می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از پاره شدن لباس در لباسشویی، از برنامه مناسب برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنید.

در مطلب توضیح برنامه های شستشوی ماشین لباسشویی به شما توضیح دادیم که هرکدام از برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی، برای لباس و الیاف خاصی طراحی شده است و شما باید با توجه به حساسیت پارچه و لباس خود، از برنامه مناسب برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنید. مثلاً برای شستشوی لباس‌های ظریف و نخی، برنامه شستشو را طوری انتخاب کنید که لباسشویی با دور آهسته، لباس‌ها را بشوید تا الیاف لباس آسیب نبیند. همچنین بهتر است دمای آب و تعداد دور خشک کن را تنظیم کنید تا شستشوی لباس به‌آرامی و با آب ولرم انجام شود.

همچنین برای مراقبت از لباس‌های خود، هرگز لباس‌های حساس مانند لباس مجلسی را به همراه لباس‌های معمولی در ماشین لباسشویی نیندازید؛ زیرا مراحل شستشوی لباس عروس و پیراهن مجلسی با مراحل شستشوی سایر لباس‌ها فرق دارد و لباس‌های ظریف خیلی سریع پاره می‌شوند.

علت پاره شدن لباس در لباسشویی
پاره شدن لباس در لباسشویی به دلیل شستشوی سریع لباس

2- وجود اشیای تیز در جیب لباس:

گاهی اوقات وجود اشیای تیز در جیب لباس باعث پارگی و نخ کش شدن لباس در هنگام شستشو می‌شود. زمانی که دیگ یا مخزن لباسشویی می‌چرخد، تیزی اشیا به الیاف لباس گیر می‌کند و این موضوع باعث پاره شدن و نخ کش شدن الیاف لباس می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از پاره شدن، سوراخ شدن و نخ کش لباس در لباسشویی، باید جیب‌های لباس را خوب بگردید و سپس لباس را داخل لباسشویی بیندازید. با بیرون آوردن تمام اشیای تیز مانند سکه، سوئیچ ماشین، سنجاق، کمربند و کلید خانه، احتمال گیر کردن اشیای تیز به لباس‌ها از بین می‌رود و دیگر شاهد پاره شدن لباس‌های خود نخواهید بود.

همچنین قبل از شستن پرده های توری و نخی، تمام گیره‌های پرده را بیرون بیاورید و سپس داخل لباسشویی بیندازید تا پرده شما نخ کش و پاره نشود.

3- شکستگی یقه شور ماشین لباسشویی:

اگر به داخل ماشین لباسشویی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در اطراف مخزن لباسشویی، پره‌ها و قطعاتی پلاستیکی وجود دارد که به این قطعات، یقه شور گفته می‌شود. در هنگام چرخش مخزن لباسشویی، این پره‌ها باعث حرکت راحت لباس می‌شوند تا تمام قسمت‌های لباس شسته و تمیز شود. گاهی اوقات، پره‌های داخل مخزن لباسشویی می‌شکند و بخشی از پره تیز می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که در هنگام شستشوی لباس، الیاف لباس به پره‌ها یا یقه شور لباسشویی گیر کند و نخ کش شود.

برای بررسی این قسمت از ماشین لباسشویی، باید با احتیاط و با دست، پره‌های داخل مخزن لباسشویی را بررسی کنید و مطمئن شوید که این پره‌ها دچار شکستگی نشده باشند. در صورت شکستگی پره‌های داخل لباسشویی، باید از خدمات تعمیرات لباسشویی استفاده کنید و از تعمیرکار متخصص بخواهید که کار تعویض یقه شور ماشین لباسشویی را انجام دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر ماشین لباسشویی هم ارائه میده؟
علت سوراخ شدن لباس در لباسشویی
گیر کردن و سوراخ شدن لباس در لباسشویی

4- پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی:

یکی دیگر از اشتباهات رایج برای شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی، پر کردن بیش از حد لباسشویی است. بعضی از افراد، لباس‌های نشسته زیادی را جمع می‌کنند و سپس تمام لباس‌ها را داخل مخزن لباسشویی می‌اندازند تا شسته و تمیز شود. زمانی که شما لباسشویی را پر می‌کنید، میزان تماس لباس‌ها با مخزن لباسشویی زیاد می‌شود و چرخش و شستشوی لباس به‌درستی انجام نخواهد شد. بنابراین در اثر ساییدگی و اصطکاک لباس‌ها روی هم، این احتمال وجود دارد که لباس‌ها پاره و سوراخ شوند.

همچنین کم بودن حجم لباس در ماشین لباسشویی نیز کار درستی نیست و این موضوع نیز باعث فشار آمدن به لباسشویی و خراب شدن لباس‌ها می‌شود.

به همین دلیل، شما باید حجم لباس‌ها را متناسب با ظرفیت ماشین لباسشویی انتخاب کنید و حجم درستی از لباس در داخل ماشین لباسشویی بیندازید تا هم لباس‌ها به‌خوبی شسته شوند و هم مشکلاتی مانند پارگی لباس در اثر شستشو پیش نیاید.

5- سرعت بالای خشک‌کن:

یکی دیگر از مواردی که باعث پاره شدن لباس در لباسشویی می‌شود، سرعت بالای خشک‌کن لباسشویی است. بعد از شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی، مخزن لباسشویی با سرعت زیادی می‌چرخد تا آب لباس‌ها گرفته شود و لباس‌ها سریع‌تر خشک شوند.

خشک کردن لباس با دور تند و سرعت زیاد باعث سوراخ شدن و پاره شدن لباس می‌شود. به همین دلیل است که نباید از خشک کن با دور بالا استفاده کنید. بهتر است سرعت خشک کن لباسشویی را روی 600 دور تنظیم کنید تا مخزن لباسشویی به آرامی بچرخد و لباس‌ها را خشک کند. این کار در کنار اینکه از پاره شدن یا سوراخ‌شدن لباس‌های شما جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود که لباس‌ها خیلی چروک نشوند و به این ترتیب اتو کشیدن لباس‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود.

علت نخ کش شدن لباس در لباسشویی
علت نخ کش شدن لباس در لباسشویی

6- استفاده از شوینده‌های بسیار قوی:

بعضی از افراد، بعد از شستشوی لباس‌ها با شوینده‌های قدرتمند مانند مایع سفیدکننده، شاهد سوراخ شدن و پاره شدن لباس‌های خود خواهند بود. دلیل پارگی لباس و ملحفه بعد از شستشو با وایتکس این است که شوینده‌های قوی مانند وایتکس و مایع سفیدکننده، مستقیم در الیاف لباس نفوذ می‌کند و الیاف پارچه را ضعیف می‌کند. در نتیجه بعد از چرخش دیگ ماشین لباسشویی و ساییدگی لباس‌ها روی هم، الیاف لباس پاره می‌شود و لباس سوراخ یا پاره خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم که نکات مهم برای ریختن وایتکس در ماشین لباسشویی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و قبل از ریختن مایع سفیدکننده در لباسشویی، ابتدا آن را با آب رقیق کنید تا الیاف لباس و ملحفه آسیبی نبیند.

7- فشرده شدن لباس‌ها قبل از شستشو در لباسشویی:

بعضی از افراد، لباس‌های خود را به زور در کشوی لباس جا می‌دهند و همین موضوع باعث ساییدگی الیاف لباس می‌شود. زمانی که سوراخ یا پارگی کوچکی در لباس وجود دارد و شما لباس را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید، در اثر فرآیند شستشو، میزان پارگی لباس بیشتر می‌شود و سوراخ‌های ریز روی لباس به سوراخ‌های بزرگ تبدیل خواهد شد. بنابراین مراقبت از لباس‌های خود را جدی بگیرید و هرگز لباس‌ها را با فشار زیاد داخل کشو یا کمد قرار ندهید تا الیاف لباس آسیب نبیند. برای شستشوی لباس‌های نخی با سوراخ یا پارگی جزئی، بهتر است لباس را داخل کیسه محافظ شستشو قرار دهید و سپس داخل لباسشویی بیندازید تا با سایر لباس‌ها برخورد نداشته باشد.

روش شستشوی صحیح لباس بافتنی و پشمی را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و لباس‌های گرم و زمستانی خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

علت سوراخ شدن لباس در لباسشویی
علت سوراخ شدن لباس در لباسشویی

8- تیز بودن لبه‌های دیگ ماشین لباسشویی:

تیز بودن لبه‌های دیگ ماشین لباسشویی نیز باعث پاره شدن لباس در لباسشویی می‌شود. بهترین برندهای ماشین لباسشویی، محصولات خود را با کیفیت عالی تولید می‌کنند و شما هیچ مشکلی را در بدنه و دیگ لباسشویی پیدا نخواهید کرد؛ اما لباسشویی‌های ضعیف‌تر کیفیت پایین‌تری دارند و شما مشکلاتی مانند تیز بودن لبه‌های دیگ لباسشویی را در این دستگاه‌ها مشاهده خواهید کرد. زمانی که لبه دیگ لباسشویی تیز باشد، لباس‌ها به این تیزی گیر می‌کنند و پاره می‌شوند.

اگر بعد از بیرون آوردن لباس‌ها از ماشین لباسشویی مشاهده کردید که یک یا چند لباس پاره شده است، یعنی مشکلی در بدنه داخلی و دیگ لباسشویی وجود دارد که باعث نخ کش شدن و پاره شدن لباس‌ها می‌شود. برای از بین بردن تیزی لبه دیگ لباسشویی، می‌توانید از سنباده مخصوص استفاده کنید و تمام قسمت‌های اطراف دیگ لباسشویی را صیقل دهید. اگر مشکل حل نشد، بهتر است دیگ لباسشویی را به‌ صورت کامل تعویض کنید تا چنین مشکلی تکرار نشود و لباس شما در هنگام شستشو سالم بماند.

پیشنهاد می‌کنیم روش مراقبت از ماشین لباسشویی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و لباسشویی خود را سالم و تمیز نگه دارید.

9- تراز نبودن دستگاه و لرزش زیاد لباسشویی:

آخرین موردی که باعث پاره شدن لباس در لباسشویی می‌شود، بالانس نبودن ماشین لباسشویی است که نشان می دهد نصب ماشین لباسشویی شما به درستی انجام نشده است. گاهی اوقات به دلیل انتخاب نادرست مکان لباسشویی و تراز نبودن ماشین لباسشویی، دستگاه با لرزش زیادی کار می‌کند و همین تکان‌های شدید باعث افزایش تماس میان لباس و دیگ لباسشویی می‌شود. تماس زیاد لباس‌ها با دیگ لباسشویی، احتمال گیر کردن لباس و سوراخ شدن لباس در لباسشویی را بیشتر می‌کند.

برای رفع این مشکل، باید ابتدا بررسی کنید که ماشین لباسشویی شما تراز است یا خیر؟ اگر لباسشویی تراز نبود، با کمک دستگاه تراز، لباسشویی را تنظیم کنید تا کاملاً صاف و تراز شود. بعد از تراز کردن لباسشویی، از پایه‌های لرزش‌گیر استفاده کنید تا میزان لرزش لباسشویی کمتر شود و لباس‌ها آهسته‌تر شسته شوند. با خرید پایه‌های لرزش‌گیر لباسشویی، صدای لباسشویی نیز کمتر می‌شود و دستگاه با حداقل صدا و لرزش کار می‌کند. پیشنهاد می کنیم در هنگام نصب لباسشویی بیشتر دقت نمایید و حتما برای نصب اولیه از نصاب لباسشویی مجرب کمک بگیرید.

با رعایت این نکات، احتمال پاره شدن لباس در لباسشویی کمتر می‌شود و شما می‌توانید از لباس‌های خود بهتر مراقبت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر ماشین لباسشویی هم ارائه میده؟
علت خراب شدن لباس در ماشین لباسشویی
رفع مشکل پاره شدن لباس در لباسشویی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته 9 علت پاره شدن لباس در لباسشویی را به شما توضیح دادیم. همچنین روش جلوگیری از سوراخ شدن و پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی را به شما آموزش دادیم تا بتوانید از نخ کش شدن و پاره شدن لباس‌های خود جلوگیری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

هر زمان که مشکلی برای ماشین لباسشویی شما پیش آمد، می‌توانید خیلی سریع و با کمک گوشی موبایلتان، از خدمات تعمیر لباسشویی تیم هوم سرویز استفاده کنید. هوم سرویز با مجموعه‌ای از تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است و کار تعمیر لباسشویی را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهد.

برای ثبت درخواست تعمیر ماشین لباسشویی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا