لوازم خانگی

راه های تمیز کردن و جرم گیری چدن اجاق گاز

تمیز کردن اجاق گاز از آن کارهای خسته کننده است. آثار چربی و سوختگی غذا خیلی زود صفحه اجاق و چدن روی گاز آشپزخانه را کثیف می کند. محلول های گاز پاک کن و جرم گیرهای بازاری هم گاهی اوقات نمی تواند همه این کثیفی ها را تمیز کند. از طرفی استفاده از مواد شیمیایی می تواند موجب خراب شدن چدن و فرسودگی آن بشود. استفاده از محلول های خانگی و کم ضرر در این مورد انتخاب بهتری است. این مواد هم گاز را به خوبی تمیز می کنند هم خطری برای سلامتی ندارند. انتشار گازهای شیمیایی ناشی از تمیز کننده های شیمیایی می تواند به ریه ها آسیب جدی برساند. در این مطلب روش های خانگی برای شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز معرفی شده است.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چرا باید اجاق گاز را تمیز کنیم؟

نظافت و تمیز کاری در آشپزخانه بیش از سایر نقاط خانه اهمیت دارد. در این مکان، مواد خوراکی افراد خانواده تهیه می شود. برای جلوگیری از بیماری خود و خانواده تان باید نظافت آشپزخانه را جدی بگیرید. اجاق گاز هم یکی از مهم ترین وسایل در هر آشپزخانه ای است که نیاز به شستشو و نظافت دارد. اگر هر گونه خرابی و ایراد در اجاق وجود دارد با خدمات نصب و تعمیر اجاق گاز و انواع فر برقی و گازی هماهنگ کنید تا هر چه سریع تر مشکل برطرف شود. بدنه، صفحه و چدن اجاق را هم زود به زود تمیز کنید چون به هر حال این قسمت با مواد غذایی در ارتباط است. بعضی ها تصور می کنند چون مواد غذایی با خود اجاق گاز تماس ندارد نیازی به تمیز کردن آن نیست.

در نظر داشته باشید که احتمال آلوده شدن مواد غذایی از طریق اجاق هم هست. در ضمن مواد غذایی باقیمانده، چربی و روغن روی اجاق گاز، در مجاورت شعله خطر آتش سوزی را افزایش می دهد. تمیز کردن چدن رویه اجاق هم سخت ترین قسمت کار است. برای شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز در ادامه راهکارهای مناسب ارائه داده است. در ضمن اگر هود نصب باشد چربی و روغن از محیط خارج می شود و کمتر چربی و روغن مشکل ساز است برای نصب هود هم از قبل برنامه ریزی کنید تا موقع پخت و پز مشکلی نداشته باشید.

ترفند های تمیز کردن چربی از اجاق گاز شیشه ای رومیزی

روش تمیز کردن چدن اجاق گاز
تمیز کردن چدن اجاق گاز

برای شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز از چه موادی استفاده کنیم؟

وقتی غذا به اصطلاح سر می رود و آب یا مواد غذایی از قابلمه سر ریز می کند، چدن روی گاز نیز کثیف می شود. روشن بودن شعله و گرما موجب سوختن این مواد شده و بلافاصله سطح چدن خشک می شود. برای از بین بردن این مواد و آثار سوختگی می توانید از محلول های گاز پاک کن استفاده کنید. کار با این محلول ها ساده است اما اگر به سلامت خود اهمیت می دهید محلول های خانگی و کم ضرر را استفاده کنید. ساده ترین موثرترین راه هم اینست که از آب داغ برای از بین بردن جرم های چدن اجاق گاز کمک بگیرید. قبل از اینکه شروع به تمیز کردن کنید چدن را در ظرف آب گرم قرار دهید. می توانید سینک ظرفشویی را نیز پر از آب داغ کرده و قطعات چدنی جدا شونده اجاق گاز را داخل سینک قرار دهید.

نکته: بلافاصله بعد از کثیف شدن اجاق گاز آن را تمیز کنید. هر چه شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز را به تعویق بیندازید از بین بردن آثار سوختگی سخت تر می شود.

برای نتیجه بهتر می توانید چند قطره مایع ظرفشویی نیز به آب داغ اضافه کنید. مایع ظرفشویی همانطور که چربی های روی ظروف را از بین می برد در از پاک کردن چربی و روغن روی چدن اجاق گاز هم، موفق عمل می کند. بعد از اینکه صفحه اجاق گاز را تمیز کرده اید به سراغ چدن هایی که در سینک قرار داده اید بیاید و با اسکاچ آن را تمیز کنید. آب داغ و مایع ظرفشویی دشمن چربی و روغن هستند.

راه های شستن چدن اجاق گاز
شستن چدن اجاق گاز

آیا جوش شیرین برای شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز کارایی دارد؟

جوش شیرین یک پودر سفید همه کاره در آشپزخانه است. این ماده زمانی مصرف خوراکی داشت و به عنوان پف دهنده در غذا استفاده می شد. البته جوش شیرین به دلیل مشکلات عدیده، دیگر در آشپزی جایی ندارد ولی هنوز هم در آشپزخانه همه منازل پیدا می شود. خانم های کدبانو از جوش شیرین در نظافت منزل استفاده می کنند. برای مثال خمیر جوش شیرین یک تمیز کننده موثر در از بین بردن چربی های روی اجاق گاز است. اگر روی چدن پر از جرم های سخت و سوخته شده با این خمیر، جرم ها را شل و سست کنید تا به سادگی از روی چدن جدا شوند.

مقداری جوش شیرین را در ظرفی ریخته و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر در بیاید. با یک برس غیر سیمی یا اسکاچ می توانید این خمیر را در همه قسمت های چدن بمالید. و بعد از چند دقیقه آن را تمیز کنید. برای جرم گیری و از بین بردن سوختگی ها لازم است تا برس را چند مرتبه روی چدن بکشید.

تمیز کردن گاز رومیزی
جرم گیری چدن اجاق گاز

چگونه با سرکه سفید قطعات چدنی اجاق گاز را برق بیندازیم؟

برای تمیز کردن چدن اجاق گاز از  سرکه سفید نیز می توانید استفاده کنید.  اگر با آب داغ همه لکه ها و سوختگی های روی چدن از بین نرفت با اسپری سرکه، باقیمانده مواد را تمیز کنید. به این صورت که روی قطعات چدنی مقدار زیادی پودر جوش شیرین بپاشید. سپس سرکه سفید را در بطری اسپری ریخته و روی این قطعات بپاشید. ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین تولید گاز می کند و به حالت جوشش دیده می شود. این گاز سمی نیست و خطرات پاک کننده های شیمیایی و بازاری را ندارد.

نگران فعل و انفعالات سرکه و جوش شیرین نباشید پس از چند ثانیه این حالت برطرف می شود. حالا با برس غیر سیمی روی چدن را تمیز کنید. جوش شیرین و سرکه دو ماده عالی در نرم کردن چربی های سخت روی قطعات چدنی هستند. شاید لازم باشد یکبار دیگر این مراحل را تکرار کنید. بعد از پاک کردن همه چربی ها، قطعات چدنی را آب بکشید. سپس آنها را کامل خشک کرده و در محل خود قرار دهید. 

نکته: هرگز قطعات چدنی خیس را روی اجاق گاز قرار ندهید. امکان پوسیدگی و فرسودگی چدن و قست های فلزی اجاق گاز، وجود دارد. این کار طول عمر دستگاه را کاهش می دهد و هزینه تعمیرات را بیشتر خواهد کرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟
گاز پاک کن های خانگی
نظافت آشپزخانه با هوم سرویز

چگونه با آمونیاک قطعات چدن اجاق گاز را جرم گیری کنیم؟

آمونیاک یک ماده شیمیایی کارامد در از بین بردن چربی های سر سخت و قدیمی است. اگر مدت ها از تمیز کردن اجاق گاز می گذرد باید از روش های موثرتر استفاده کنید. برای تمیز کردن چدن اجاق گاز همه قطعات چدنی را از روی گاز برداشته و با دستمال آن ها را تمیز کنید. مواد غذایی باقیمانده روی این قطعات چدنی را بردارید. سپس این قطعات را درون کیسه های پلاستیکی قرار دهید و  هر کیسه یک فنچان آمونیاک رقیق شده بریزید. این ترفند آخرین راهکار است و باید در موارد خاص استفاده شود.

اگر به صورت مرتب اجاق گاز را تمیز می کنید نیازی به آمونیاک ندارید و با روش های قبلی هم می توانید قطعات چدنی را تمیز کنید. استفاده از آمونیاک خطراتی را به همراه دارد. در صورتی که مجبور به این کار شدید حتما هواکش را روشن کرده و یا پنجره آشپزخانه را باز بگذارید. استفاده از دستکش هم فراموش نشود. یک ساعت قطعات چدنی را در آمونیاک خیس کنید. یک ساعت برای از بین بردن چربی ها و سوختگی ها کافی است. سپس برای شستن و تمیز کردن چدن اجاق گاز از اسکاچ یا برس سیمی کمک بگیرید. آمونیاک سوختگی ها و چربی ها را کاملا سست و شل کرده است. به راحتی می توانید آن را تمیز کنید. حتما چدن ها را با آب شستشو دهید تا تمیز بشوند. سپس آنها را خشک کرده و در سر جای خود قرار دهید.

نکته: هرگز آمونیاک را مستقیم درون سینک ظرفشویی نریزید و حتما از کیسه های نایلونی ضخیم برای خیس خوردن قطعات چدنی استفاده کنید.

نظافت آشپزخانه
نصب و تعمیر اجاق گاز هوم سرویز

تعرفه تعمیر فر و اجاق گاز هوم سرویز

قیمت تعمیر اجاق گاز
قیمت نصب اجاق گاز

خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز

تعمیرات اجاق گاز به اندازه نظافت آن اهمیت دارد. اگر شعله ها یا فندک و دیگر قسمت های اجاق گاز دچار ایرادی شده است با ما تماس بگیرید. سفارش تعمیر انواع اجاق گاز فردار، صفحه ای و رومیزی و همچنین تعمیرات فر برقی و گاز در همه مناطق تهران، کرج، مشهد، اصفهان و شیراز پذیرفته می شود. ثبت درخواست تعمیرات اجاق گاز از طریق اپلیکیشن هوم سرویز کاملا رایگان است. هزینه های دریافتی طبق تعرفه و کاملا منصفانه تعیین می شود. در صورت نیاز به تعویض قطعات، هزینه قطعات به دستمزدها افزوده خواهد شد. جهت رضایت مشتری همیار ابتدا بررسی را انجام داده و هزینه تعمیرات اجاق گاز را به طور شفاف اطلاع رسانی می کند. در صورت توافق بلافاصله کارهای تعمیر انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا