زیبایی

رنگ کردن موها در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟ راه حل چیست؟

بهترین راه ها برای رنگ کردن مو در دوران بارداری

تغییر رنگ موها می‌تواند روحیه ما را هم تغییر دهد. اما گاهی، شرایط آن طور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. مثلاً در روزهایی که شما انتظار تولد نوزادتان را می‌کشید، شاید رنگ کردن موها بیشتر باعث نگرانی شما شود تا خوشحالی‌تان. دغدغه عوارض رنگ مو در بارداری، چیزی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. اما اطلاعات و یافته‌ها چه می‌گویند؟ آیا واقعاً رنگ مو یک خطر جدی برای سلامت شما و نوزاد آینده‌تان است؟ پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

فهرست مطالب

عوارض رنگ مو در بارداری؛ مشاهدات علمی چه می‌گویند؟

بدون شک، یک رنگ موی جدید و باب میل، می‌تواند حال و هوای شما را دگرگون کند. اما احتمالاً به عنوان کسی که قرار است مادر شود، نگرانی‌هایی بابت عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری دارید. این نگرانی‌ها هم از اینجا ناشی می‌شود که می‌دانید رنگ موها حاوی مواد شیمیایی هستند. ممکن است از خود بپرسید که آیا این رنگ‌ها، نوزاد شما را در معرض مواد سمی قرار می‌دهند؟ دغدغه‌های شما کاملاً درست هستند. خوشبختانه اطلاعات زیادی هم وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا پاسخ سوالتان را پیدا کنید. آیا رنگ مو برای شما و جنین خطرناک است؟

تا چند ماه یا هفته دیگر نوزادتان را در آغوش خواهید گرفت. در این مدت، با بمباران اطلاعاتی مواجه هستید که می‌خواهند به شما بگویند: چطور حاملگی سالم و بی‌خطری را داشته باشید؟ به هر حال، هر چیزی که می‌خورید و هر کاری که انجام می‌دهید، روی نوزاد تأثیر می‌گذارد. به طور مثال، قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد سرب در دوران حاملگی بسیار خطرناک است و مشکلاتی مانند زایمان زودرس، پایین بودن وزن نوزاد و حتی سقط جنین می‌توانند نتایج آن باشند. حتی اگر غذاهایی را میل کنید که حاوی مقدار زیادی جیوه هستند، احتمال تولد نوزاد با اختلالاتی در سیستم عصبی وجود دارد. بسیاری از شما، احتمالاً در مورد اهمیت اجتناب از این مواد سمی در دوران حاملگی آگاه هستید. اما باز هم، این پرسش برایتان مطرح می‌شود که توصیه‌های بالا چقدر به عوارض رنگ مو در بارداری مربوط هستند.

رنگ‌ مو در دوران بارداری آنقدر هم خطرناک و سمی نیست!

بهتر است بدانید که رنگ‌های مو، آنقدرها که فکر می‌کنید خطرناک و سمی نیستند. به عبارت دیگر، رنگ کردن مو در این دوران بی ‌خطر است. اما این موضوع بیشتر شامل رنگ‌های دائمی یا نیمه‌ دائمی می‌شود. پس استفاده از اسپری مو در دوران بارداری ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

با این توضیحات، اگر مقداری رنگ مو روی پوست شما بریزد و با پیشانی یا کف سرتان تماس پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ تنها مقدار اندکی از این مواد شیمیایی جذب پوست شما می‌شوند. در حقیقت، این میزان آنقدر کم است که حتی در صورت جذب، تأثیری روی رشد نوزاد شما ندارد. اما باید به یک نکته دیگر هم اشاره کنیم.

ساختار مو در طول بارداری تغییر می‌کند. برخی زنان به واسطه مصرف قرص‌های ویتامین و فولیک اسید، موهایی ضخیم‌تر و درخشان‌تر را تجربه می‌کنند. شاید حتی رشد موها هم دو برابر شود. با این وجود، برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را دریافت نکنید، موهایتان شکننده و ضعیف می‌شوند. در نتیجه، رنگ کردن می‌تواند وضعیت آنها را بدتر کند. ضمن اینکه، احتمال کمی وجود دارد که اصلاً رنگ موی دلخواه شما بگیرد! این را شاید بتوان یکی از عوارض رنگ مو در بارداری به شمار آورد.

رنگ موهای شما با آرایشگران حرفه ای و متخصص هوم سرویز

اگر می خواهید موهای شما به بهترین شکل ممکن رنگ شوند و زیبایی و جذابیت بیشتری داشته باشند، کار رنگ موهایتان را به آرایشگر حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید. برای این کار، روی دکمه های زیر کلیک کنید و درخواست خود را ثبت بفرمایید تا آرایشگران ما خیلی سریع با شما تماس بگیرند:

رنگ موهای شما با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اقدام های احتیاطی برای کاهش عوارض رنگ مو در بارداری
اقدام های احتیاطی برای کاهش عوارض رنگ مو در بارداری

چند اقدام احتیاطی مهم و ضروری برای رنگ کردن مو در دوران بارداری

همانطور که گفتیم، تغییر رنگ موها در حاملگی، خطری را متوجه شما و جنین نمی‌کند. ولی این، به معنای نادیده گرفتن اقدامات احتیاطی نیست. پس بهتر است موارد زیر را به دقت رعایت کنید تا ریسک آسیب رسیدن به نوزادتان را به حداقل برسانید.

برای رنگ کردن موها، تا سه‌ ماهه دوم بارداری دست نگه دارید

از جمله موارد مهمی که باید به آن دقت کنید، انتخاب بهترین زمان برای رنگ کردن مو است. جالب است بدانید که در این مدت، موهای شما با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. بنابراین احتمالاً در تمام 9 ماه، بارها نیاز به ریشه‌گیری موهای سفید خواهید داشت. اما متخصصان توصیه می‌کنند که برای کاهش عوارض رنگ مو در بارداری، به هیچ وجه در 12 هفته اول بارداری سراغ رنگ مو نروید.

پس اگر می‌خواهید بدانید که رنگ مو در بارداری از چه ماهی، ممکن است؛ باید بگوییم: 3 ماهه دوم بارداری! دلیل آن هم این است که رشد سریع جنین، در سه‌ ماهه نخست اتفاق می‌افتد. از این رو، باید تا آنجا که می‌توانید یک محیط امن را برای رشد نوزاد خود فراهم کنید.

بهترین زمان برای رنگ کردن مو در بارداری
بهترین زمان برای رنگ کردن مو در بارداری

می‌خواهید عوارض رنگ مو در بارداری صفر شود؟ این تکنیک‌ها را انجام دهید

همانگونه که پیشتر گفتیم، گذاشتن رنگ روی موها در دوران حاملگی، خطرناک نیست. اما کار از محکم ‌کاری، عیب نمی‌کند! در صورتی که همچنان نگران هستید، چطور است سراغ تکنیک‌های ملایم‌تر رنگ بروید. منظور ما روش‌هایی مثل هایلایت مو، لولایت یا بالیاژ هستند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رنگ مو ساده بانوان هم ارائه میده؟

 شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که فرق اینها با رنگ مو چیست؟ خوب؛ در این متدها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به حداقل می‌رسد. به ‌علاوه، رنگ به صورت مستقیم روی کف سر و پوست شما به کار نمی‌رود. به طور خلاصه، رنگ کردن ساقه مو در بارداری در مقایسه با ریشه مو، ایمن‌تر تلقی می‌شود.

تکنیک‌های جایگزین رنگ مو در دوران بارداری
تکنیک‌های جایگزین رنگ مو در دوران بارداری

رنگ موی گیاهی در بارداری را امتحان کنید

یک روش دیگر برای اینکه اضطراب شما درباره عوارض رنگ مو در بارداری فروکش کند، مصرف رنگ‌های کم‌ خطر است. هر چند که رنگ موی دائمی، بهترین و شیک‌ترین نتیجه را به بار خواهد آورد، ولی تنها گزینه نیست. از این رو و برای امنیت بیشتر، سراغ رنگ موی نیمه ‌دائم بروید. دقت کنید که حتماً از رنگ موی بدون آمونیاک در دوران بارداری استفاده کنید. علاوه بر آمونیاک، دکلره و برخی مواد دیگر را هم کنار بگذارید.

پارابن، پروکسید، رزورسینول، پارافنیلن دی‌آمین و نیکل هم دیگر عناصری هستند که نباید در رنگ وجود داشته باشند. به خاطر داشته باشید که اجتناب از این عناصر، شما را از مواد شیمیایی و سمی مصون نگاه می‌دارد. همچنین استرس و نگرانی‌تان را هم کمتر می‌کند. البته گزینه‌های بی‌ خطر دیگری مثل رنگ‌های گیاهی هم وجود دارند.

درباره تهویه محیط دقت به خرج دهید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام رنگ گذاشتن، اشک‌هایتان سرازیر شوند. ممکن است حتی به سرفه بیفتید یا دچار سوزش گلو شوید. همه این واکنش‌ها، ناشی از متصاعد شدن گازهای حاصل از مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها هستند. با این تفاسیر، قطعاً دوست ندارید که عوارض رنگ مو در بارداری به این شکل شما را درگیر کند! پس اگر در سالن یا آرایشگاه هستید، جایی بنشینید که از تهویه خوبی برخوردار باشد. در صورتی که رنگ مو را در منزل می‌گذارید، بازترین محوطه خانه را انتخاب کنید. به عبارت دیگر شما باید جایی باشید که هوای تازه را تنفس کنید و نه گازهای سمی را!

برای کاهش عوارض رنگ مو در دوران حاملگی از دستکش استفاده نمایید

طبق معمول، کار رنگ کردن موهایتان را خودتان انجام می‌دهید؟ اگرچه این کار در دوران حاملگی کمی سخت‌تر است، اما دستکش را از یاد نبرید. پوست دست شما نباید در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد. توصیه می‌کنیم که تمام مراحل را طبق دستور العمل نوشته شده روی رنگ، دنبال کنید. بعد از پایان یافتن کار هم به خوبی، تمام کف سر و دست‌های خود را بشویید.

تست تار مو؛ راهی برای اجتناب از عوارض رنگ مو در بارداری

گاهی اوقات تغییرات هورمونی ممکن است پوست را به رنگ مو حساس کنند. بنابراین قبل از اینکه کل موهایتان را رنگ بگذارید، با چند تار مو تست کنید. اجازه دهید رنگ، 24 ساعت روی آنها بماند. اگر پس از این مدت، واکنش خاصی را مشاهده نکردید، به کارتان ادامه دهید. البته یک راه دیگر هم، تست آلرژی روی قسمتی دیگر از بدن است. برای مثال، کمی رنگ مو را روی بخش داخلی آرنج یا پشت گوش گذاشته و یک شبانه ‌روز منتظر بمانید. در صورت مشاهده هر گونه قرمزی، تورم، خارش یا درد باید از ادامه مسیر منصرف شوید.

اگر دنبال جایگزین‌های طبیعی برای رنگ مو در دوران حاملگی هستید، بخوانید

همیشه و در هر شرایطی یک پلن B یا راه دوم وجود دارد! روش‌های خانگی و طبیعی برای ترکیبات شیمیایی به عنوان یک پلن B عمل می‌کنند. شاید بد نباشد با چند رنگ موی خانگی آشنا شوید که نه تنها در روزهای بارداری، که حتی پس از آن نیز به کمکتان می‌آیند.

حنا؛ یک رنگ موی سنتی با خواص درمانی مناسب دوران بارداری

بیشتر ما حداقل یک بار حنا را روی موهای خود امتحان کرده‌ایم. در مورد فواید آن هم از مادربزرگ هایمان زیاد شنیده‌ایم. حالا این گیاه برای مقابله با عوارض رنگ مو در بارداری، به کمک آمده است. برای درست کردن رنگ موی طبیعی؛ پودر حنا، جوشانده چای و آبِ لیموی طبیعی را با هم ترکیب کنید. خمیر حاصل را به طور یکنواخت، روی همه موها بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس موهایتان را با شامپو، شستشو دهید. بد نیست بدانید که این ترکیب، رنگ قهوه‌ای تیره یا سایه قرمز – نارنجی را به موهای شما می‌دهد.

استفاده از رنگ موی گیاهی در دوران بارداری
استفاده از رنگ موی گیاهی در دوران بارداری

قهوه؛ جای رنگ مو را می‌گیرد

تا به حال، قهوه را به جای نوشیدن روی مو گذاشته‌اید؟ خوب؛ امتحان آن ضرری ندارد! یک فنجان قهوه برشته تیره را با نصف فنجان اسپرسو در دستگاه قهوه ساز دم کنید. پس از خنک شدن، آن را با یک نرم‌ کننده مخلوط کنید و روی موهای تمیز و مرطوب بگذارید. صبر کنید تا 1 ساعت روی مو بماند و سپس آبکشی کنید. این رنگ، علاوه بر تیره کردن موها، سفیدی آنها را هم می‌پوشاند.

چای بابونه؛ موها را روشن می‌کند

یکی از خواص چای بابونه، تسکین‌ دهندگی و آرامش ‌بخشی آن است. اما حالا قرار است به کاهش عوارض رنگ مو در بارداری هم کمک کند. نخست موهای خود را نمدار کنید و جوشانده چای غلیظ بابونه (پس از خنک شدن) را روی سر بگذارید. بعد از 1 ساعت می‌توانید موها را بشویید. نتیجه؟ چای بابونه، رنگ روشن زیبایی به موهایتان می‌دهد و سفیدی آنها را هم می‌گیرد.

استفاده از چای بابونه به جای رنگ مو در دوران بارداری
استفاده از چای بابونه به جای رنگ مو در دوران بارداری

آب هویج؛ یک رنگ موی خوشمزه و خوش ‌رنگ!

شاید آب هویج به عنوان رنگ مو شما را یاد آنشرلی بیندازد. در واقع، این عصاره هم قرار است سایه نارنجی- قرمز به موهایتان بدهد که چند هفته‌ای هم ماندگار خواهد بود. پس دست به کار شوید و آب هویج را با روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید. 1 ساعت، آن را روی موها رها کنید و بعد با سرکه سیب شستشو دهید. اگر دوست دارید موهایتان قرمزی بیشتری داشته باشند، به جای آب هویج از آب چغندر استفاده کنید.

کاهش عوارض رنگ مو در بارداری با آب هویج
کاهش عوارض رنگ مو در بارداری با آب هویج

آبِ لیمو؛ یک هایلایت طبیعی

یک عصاره طبیعی دیگر که می‌تواند در جلوگیری از عوارض رنگ مو در بارداری مؤثر واقع شود، آب لیموی تازه است. کافی است، آب چند لیموی تازه را بگیرید و برای 1 ساعت روی موها بگذارید. اگر می‌خواهید نتیجه، بهتر شود، زیر نور آفتاب بنشینید. با این کار، موهایتان به رنگ یک هایلایت قهوه‌ای در می‌آیند.

چه نکات دیگری را باید برای رنگ کردن موها در بارداری رعایت کنید؟

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، نکات ظریفی هم وجود دارند که نباید آنها را از قلم بیندازید. به هر روی، شما باید تا می‌توانید احتیاط به خرج دهید تا آسیبی به خود و فرزندتان نرسد.

  • حتماً از دستور العمل نوشته شده روی قوطی رنگ مو پیروی کنید؛
  • همیشه قبل از رنگ گذاشتن، تست حساسیت انجام دهید؛
  • مواظب باشید که رنگ، با چشم‌ها و پوست شما تماس پیدا نکند؛
  • در خرید رنگ به سراغ برندهای معتبر بروید. چون برندهای ارزان و بی ‌کیفیت به موها آسیب می‌زنند؛
  • هنگام رنگ کردن، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. این کار برای کاهش خطر ورود رنگ به دهان شما است؛
  • برای شستن رنگ، از شامپوها و نرم‌ کننده‌های خوب و با کیفیت کمک بگیرید؛
  • کف سرتان را خوب و با دقت بشویید تا رنگ جذب آن نشود؛
  • اگر بریدگی در پوست سرتان دارید، به هیچ عنوان موهایتان را رنگ نکنید. چرا که خطر جذب مواد شیمیایی به پوست و وارد شدن آن به جریان خون وجود دارد.
  • در صورت دقت در انتخاب رنگ مو و انجام اقدامات احتیاطی لازم، هیچ اتفاق ناگواری رخ نخواهد داد. با این وجود، اگر دچار تورم، خارش، جوش یا سرگیجه شدید؛ در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رنگ مو ساده بانوان هم ارائه میده؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که رنگ کردن موها در دوران بارداری با حساسیت بیشتری همراه است و به همین دلیل خوب است که این کار را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید تا امنیت و سلامتی خودتان و جنین بهتر حفظ شود و این کار نتیجه بهتری داشته باشد.

سوالات رایج درباره رنگ مو در دوران بارداری

آیا استنشاق بوی رنگ مو در بارداری می‌تواند مضر باشد؟

بله. در بیشتر مواقع، این بو باعث ایجاد سرگیجه یا حالت تهوع در افراد می‌شود. بنابراین اگر هنگام رنگ کردن، بوی آن بیش از حد برایتان آزار دهنده بود، نشانه‌ای است مبنی بر اینکه باید کار را متوقف کنید.

رنگ کردن مو در دوران بارداری در آرایشگاه بهتر است یا خانه؟

یک آرایشگاه حرفه‌ای ممکن است تهویه هوای بهتری داشته باشد. حتی شاید در مورد تماس نیافتن رنگ با کف سر شما، حساسیت‌های لازم را به خرج دهد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که عوارض رنگ مو در بارداری در آرایشگاه، کمتر از خانه نباشد یا اینکه رنگساژ مو در خانه، ریسک بیشتری از یک سالن زیبایی دارد.

رنگ کردن ساقه مو در بارداری، خطر کمتری از ریشه مو دارد؟

به خاطر داشته باشید که مو، یک پروتئین مرده است. بنابراین اگر یک ماده شیمیایی مضر را روی انتهای موهایتان بگذارید، تا زمانی که با پوست یا کف سر تماس پیدا نکند؛ خطری ندارد. در واقع، مواد شیمیایی از طریق مو قابل جذب نیستند.

دکلره کردن مو در دوران بارداری خطرناک‌تر از رنگ مو است؟

بهتر است بدانید که دکلره لزوماً مضرتر از رنگ‌های تیره نیست. به عبارت دیگر، هر دو این مواد تا زمانی که به پوست کف سر نرسند، آسیبی را به شما نمی‌رسانند.

جمع ‌بندی

همانطور که دیدید، رنگ کردن مو در دوران حاملگی، نیاز به رعایت اقدامات احتیاطی دارد. ما در این مقاله به شما گفتیم که از طریق چه راه‌هایی می‌توانید عوارض رنگ مو در بارداری را به حداقل برسانید. با این وجود، شرایط خاص شما نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. بنابراین مشورت با پزشک خودتان نیز، یکی از این موارد احتیاطی است.

برای اینکه اطلاعات مفید و جالبی را از دنیای زیبایی، آرایش و مد به دست آورید؛ نیاز نیست تا راه دوری بروید. کافی است مقالات ما را در سایت و اپلیکیشن و اینستاگرام هوم سرویز دنبال کنید. ما به سوال‌های مهمی در این مطالب پاسخ داده‌ایم که بدون شک، در زندگی روزمره به شما کمک خواهند کرد. جدول زیر، شامل هزینه خدمات رنگ کردن موها توسط تیم آرایشی هوم سرویز است:

قیمت رنگ مو ساده بانوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا