خانگی و ساختمانی

علت بوی بد فاضلاب در ساختمان + راهکارهای رفع آن

بعید است که در ساختمان زندگی کنید و تابه‌حال با این مشکل مواجه نشده باشید که بوی بدی از لوله‌های فاضلاب ساختمان یا از سرویس‌های بهداشتی خارج شود و حسابی شما را کلافه‌ کند. اما موضوع این است که علت بوی بد فاضلاب در ساختمان چیست؟ با چه روش‌هایی می‌توان این مشکل را حل کرد و بوی بد فاضلاب را به‌صورت کامل از بین برد؟ اصلاً چه چیزی باعث می‌شود که در ساختمان‌ها چنین مشکلی به وجود بیاید و چطور می‌توانید بوی بد فاضلاب را به‌صورت کامل از بین برد؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد علت بوی بد فاضلاب در ساختمان و راهکارهای رفع آن صحبت کنیم و به شما بگوییم که قبل از اینکه به سراغ بررسی قیمت لوله بازکنی و خدمات تخلیه چاه بروید، چه‌کارهایی را باید انجام دهید تا بتوانید بوی بد فاضلاب را از بین ببرید.

اگر در ساختمان خودتان بوی بدی را حس می‌کنید و این موضوع باعث اذیت‌ شدن خودتان و اهالی خانه شده است، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاربردی و جالبی را در این زمینه به شما بدهیم و کمک کنیم که این مشکل را به‌صورت کامل ریشه‌کن کرده و حل کنید.

علت بوی بد فاضلاب
علت بوی بد فاضلاب

علت بو بد فاضلاب در ساختمان

اگر بخواهیم به‌صورت خودمانی این موضوع را بررسی کنیم و بگوییم که علت بوی بد فاضلاب در ساختمان چیست، باید بدانید که علت اصلی بوی بدی که از فاضلاب خارج می‌شود، گازهای مربوط به فاضلاب است.

در لوله‌ها و مسیرهای فاضلاب، گازهایی وجود دارند که ترکیبی از بوها و گازهای مختلفی مانند آمونیاک، دی‌اکسیدکربن و مواد دیگری هستند که این مواد در کنار اینکه می‌توانند بوی بدی را تولید کنند، حتی برای سلامتی و سیستم تنفسی انسان نیز آسیب‌زا هستند و ممکن است حتی در برخی موارد به مرگ نیز منجر شوند.

جالب است بدانید که وقتی از لوله‌های فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنید، این گازها به بالای لوله نمی‌آیند و وارد ساختمان نمی‌شوند؛ اما اگر چند روز در خانه نباشید و مثلاً به مسافرت بروید، بعد از بازگشت مشاهده خواهید کرد که این گازها وارد خانه شده و بوی بدی را مخصوصاً در سرویس‌های بهداشتی ایجاد کرده‌اند.

دلیل انتشار گازهای بدبو در فاضلاب
گازهای بدبو در فاضلاب

دلیل انتشار بوی بد فاضلاب چیست؟

در مهندسی تأسیسات ساختمانی، معمولاً لوله‌هایی به شکل U در هنگام لوله کشی فاضلاب ساختمان تعبیه می‌شوند که در این لوله‌ها آب باقی می‌ماند و وقتی گازهای فاضلاب می‌خواهند از لوله عبور کنند و به داخل ساختمان بروند، آنها را در خود حل کرده و از ورود آنها جلوگیری می‌کند.

اما وجود مشکل در این تأسیسات می‌تواند باعث انتشار بوی بد فاضلاب در ساختمان شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین علت بوی بد فاضلاب در ساختمان را بررسی خواهیم کرد.

1- عدم وجود آب در لوله U شکل:

همان‌طور که گفتیم، یک لوله U شکل در لوله‌کشی ساختمان قرار می‌گیرد که آب در آن باقی می‌ماند و باعث می‌شود که بوی بد به داخل خانه وارد نشود. اما اگر اجرای این لوله‌ها به‌درستی انجام نشود و آب آن تخلیه شود، نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند و بوی فاضلاب به داخل خانه وارد خواهد شد.

2- وجود مواد جامد در داخل لوله U شکل:

دومین علت بوی بد فاضلاب در ساختمان، این است که فضولات و مواد جامد در لوله U شکل گیر کرده باشند. در این حالت این مواد بعد از مدتی فاسد می‌شوند و بوی خیلی بدی را از خود خارج می کنند.

برای رفع این مشکل می‌توانید دست‌ به‌ کار شوید و با متخصص لوله‌ بازکنی تماس بگیرید تا با فنر زدن، این مشکل را به‌راحتی برایتان حل کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی هم ارائه میده؟

3- پر شدن چاه فاضلاب:

یکی دیگر از دلایل بوی بد فاضلاب در ساختمان، این است که چاه فاضلاب پر شده باشد و در این حالت، بوی بد فاضلاب و حتی گاهی اوقات فضولات موجود در آن بالا آمده و وارد ساختمان می‌شوند که این موضوع شدیداً آزاردهنده است.

در این حالت می‌توانید از خدمات تخلیه چاه استفاده کنید تا این مشکل حل شود و بتوانید از شدیدتر شدن آن و آسیب رسیدن به ساختمان جلوگیری کنید.

تخلیه چاه و لوله بازکنی
تخلیه چاه

چگونه با روش های خانگی بوی بد فاضلاب ساختمان را رفع کنیم؟

در قسمت‌های قبلی، برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بوی بد فاضلاب در ساختمان را به شما گفتیم. حالا می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که راهکارهای رفع این مشکل را با هم بررسی کنیم و بگوییم که چطور می‌توانید در سریع‌ترین زمان، این مشکل را به‌صورت کامل رفع کنید. پس در ادامه همچنان همراه ما باشید.

1- محلول جوش شیرین و سرکه:

اولین روش برای از بین‌ بردن بوی بد فاضلاب، این است که از محلول جوش شیرین و سرکه و آب استفاده کنید. برای این کار نیاز است که ابتدا یک‌ چهارم فنجان جوش شیرین را داخل لوله موردنظرتان بریزید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا کار خود را انجام دهد.

سپس یک فنجان سرکه را داخل لوله بریزید و باز هم نیم ساعت دیگر صبر کنید و در آخر نیز یک کتری آب داغ (نزدیک به جوش) را در لوله بریزید تا کاملاً باز شود. دقت کنید که آب خیلی جوش نباشد؛ چون ممکن است باعث باز شدن اتصالات لوله شود و برایتان مشکل ایجاد کند.

محلول جوش شیرین و سرکه
محلول جوش شیرین و سرکه

2- ریختن آب داخل لوله U شکل:

لوله U شکل معمولاً در جاهایی مانند سرویس‌های بهداشتی، حمام، روشویی و… وجود دارند و خشک‌ بودن این لوله‌ها یکی از دلایل اصلی ریختن آب داخل لوله U شکل است.

برای اینکه از خشکی بیش از حد این لوله جلوگیری کنید، می‌توانید هر هفته یا هر دو هفته یکبار، دو لیوان آب داخل آن بریزید و از خشک‌ شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید، البته این روش موقتی است و بهتر است از یک لوله‌کش بخواهید دلیل اصلی مشکل را بررسی کند.

3- استفاده از ترکیب نوشابه و جوش شیرین:

نوشابه گازدار یکی از بهترین روش‌ها برای باز کردن لوله و از بین‌ بردن بوی بد فاضلاب است. در این روش می‌توانید از نوشابه گازدار کولا استفاده کنید تا بتوانید به‌راحتی بوی بد فاضلاب را از بین ببرید.

برای این کار یک بطری نوشابه را خریداری کنید و نصف آن را داخل لوله تخلیه کنید. سپس یک فنجان جوش شیرین را داخل لوله بریزید و بعد هم یک لیوان سرکه سفید را داخل لوله بریزید تا ترکیب این مواد کمک کند که بوی بد فاضلاب حذف شود یا اگر گرفتگی در لوله وجود دارد از بین برود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی هم ارائه میده؟

پس از یک ساعت نیز می‌توانید از آب جوش استفاده کنید و یک کتری آب جوش در لوله خالی کنید تا کاملاً پاک‌سازی لوله انجام شود. البته بهتر است که آب خیلی جوش نباشد و بگذارید کمی خنک‌تر شود تا به اتصالات لوله‌کشی آسیبی نرساند.

محلول لوله بازکن
محلول لوله بازکن

4- استفاده از محلول لوله بازکن:

آخرین روشی که می‌توانید برای رفع علت بوی بد فاضلاب در ساختمان از آن استفاده کنید، محلول لوله بازکن است. محلول‌های لوله بازکن معمولاً خاصیت اسیدی دارند و می‌توانند با ترکیباتی که دارند، به‌راحتی لوله‌ها را باز کرده و کمک کنند بوی بد فاضلاب از بین برود.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که اگر هیچ‌کدام از روش‌های قبلی برایتان پاسخگو نبود، از لوله بازکن استفاده کنید تا بتوانید گرفتگی‌های لوله را برطرف کنید و مشکل را به‌صورت کامل حل کنید.

علت بوی بد فاضلاب
علت بوی بد فاضلاب

رفع بوی بد فاضلاب با هوم سرویز

در این مقاله در مورد علت بوی بد فاضلاب در ساختمان به همراه راهکارهای رفع آن صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً دلیل اصلی بوی بد فاضلاب در ساختمان چیست و با استفاده از چه روش‌هایی می‌توانید این بوی بد را برطرف کنید و خانه‌ای خوش‌بو و دلپذیر داشته باشید.

باید بدانید که اگر هیچ‌کدام از روش‌های فوق برایتان پاسخگو نبودند، احتمال این وجود دارد که نیاز به لوله‌بازکنی و فنر زدن لوله های فاضلاب داشته باشید و در این می‌توانید با پرداخت قیمت لوله‌بازکنی، از این خدمات استفاده کرده و مشکل بوی بد فاضلاب را در سریع‌ترین زمان برطرف کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می‌کنیم به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کرده و سایر مقالات مانند جادوی لوله بازکنی با جوش شیرین را مطالعه کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از نظافت منزل و پذیرایی از مهمانان گرفته تا تشخیص ترکیدگی لوله و رفع نم دیوار آماده ارائه خدمات با کیفیت به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا