برقکاری ساختمان

اگزاست فن چیست؟ آشنایی با کاربردها و انواع اگزاست فن

همه ما از راکد ماندن هوا در محیط احساس بدی پیدا می‌کنیم و حس می‌کنیم که محیط خفه است و حال و هوای خوبی ندارد. در سال‌های اخیر برای حل این مشکل و تهویه هوا، راهکارهای مختلفی ایجاد شده است. یکی از بهترین راهکارها برای تهویه هوای محیط‌های بسته، استفاده از انواع فن است.

فن‌ها با خارج‌ کردن هوای محیط و وارد کردن هوای جدید، کیفیت هوای محیط را بهتر می‌کنند تا بتوانیم شادابی و تازگی را در محیط حس کنیم و محیطی مطبوع در محل کار یا خانه خودمان داشته باشیم. به همین دلیل نیز در مکان های مختلف نظیر آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و … اقدام به نصب هواکش و فن می کنیم.

اگر قصد استفاده از فن را داشته باشید، باید بدانید که فن‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کاربردها و محیط‌های متفاوتی طراحی شده‌اند.

اگزاست فن نیز یکی از انواع فن است که کاربرد بسیار زیادی در انواع محیط‌های عمومی و بزرگ دارد و می‌تواند برای محیط‌های مختلف نصب شود. اما سؤال اینجاست که اگزاست فن چیست؟ کاربردها و انواع آن چه هستند و چطور می‌توانیم از بین انواع موجود این فن، بهترین گزینه را برای خودمان انتخاب کنیم؟

در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که اگزاست فن چیست؟ همچنین کاربردها و انواع آن را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد چه نکاتی را باید رعایت کنید تا بتوانید بهترین سیستم تهویه‌ مطبوع را برای خانه یا محل کار خودتان انتخاب کنید و در آینده با این سیستم مشکلی نداشته باشید.

اگر به دنبال تهیه فن برای محل کار یا خانه خودتان هستید و دوست دارید در مورد اگزاست فن اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید بهترین مدل فن را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگزاست فن چیست؟
اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن چیست؟

احتمالاً می‌دانید که فن‌ها کار تهویه هوا را بر عهده دارند، اما همان‌طور که گفتیم هر فن، ساختار و کاربرد منحصربه‌فردی دارند و انواع فن با هم متفاوت هستند.

اگزاست فن نیز در حالت کلی، به فن‌هایی گفته می‌شود که وظیفه خارج‌ کردن هوا از محیط را بر عهده دارند. یعنی این فن‌ها هوای محیط را کشیده و خارج می‌کنند و کمک می‌کنند که حال و هوای محیط تغییر پیدا کرده و هوای جدید در آن وارد شود. در حقیقت اگزاست فن همان نقش هواکش را در محیط دارد با این تفاوت که در ابعاد، وسعت و کیفیت بالاتری کار تهویه هوای محیط را انجام می دهد.

اگزاست فن موتور بسیار قدرتمندی دارد تا بتواند هوای محیط را به صورت کامل خارج کند. اما نکته جالبی که باید بدانید این است که در عین قدرتمند بودن موتور اگزاست فن، این مدل فن به صورتی طراحی شده است که صدای زیادی تولید نمی‌کند و می‌توانید از آن در محیط‌های مسکونی نیز استفاده کنید و مشکلی از این بابت نداشته باشید.

پس تا به اینجا متوجه شده‌ایم که اگزاست فن به فن‌هایی گفته می‌شود که هوا را می‌مکند و از محیط خارج می‌کنند و کار دمیدن هوا در محیط را انجام نمی‌دهند. حالا بیایید به سراغ بررسی انواع اگزاست فن و کاربرد آنها برویم.

انواع اگزاست فن
انواع اگزاست فن

آشنایی با انواع اگزاست فن

در ادامه می‌خواهیم ابتدا انواع اگزاست فن را بررسی کنیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید و سپس به سراغ این موضوع می‌رویم که کاربردهای اگزاست فن را بررسی کنیم و شما را با این مدل فن بیشتر آشنا کنیم.

1- اگزاست فن سقفی:

اولین و تقریباً پرکاربردترین نوع اگزاست فن، اگزاست فن سقفی است که احتمالاً آن را در محیط‌های مسکونی، اداری و حتی بیمارستان‌ها دیده‌اید. این نوع از فن همان‌طور که از نامش پیداست، در سقف جاگذاری می‌شود و می‌تواند هوای موجود در محیط را مکیده و خارج کند و از این طریق کمک می‌کند که هوا در محیط جابه‌جا شده و تهویه هوا بهتر انجام شود.

این نوع از اگزاست فن به‌خاطر مصرف برق بسیار پایین، در محیط‌های مسکونی نیز بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد و حتی می‌توان از آن برای حمام و دستشویی نیز استفاده کرد؛ زیرا عملکرد اگزاست فن سقفی برای محیط‌های مرطوب بسیار خوب است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر اگزاست فن و سانتریفیوژ هم ارائه میده؟

2- اگزاست فن آکسیال:

دومین نوع از اگزاست فن که یک نوع فن صنعتی محسوب می‌شود، اگزاست فن محوری یا آکسیال نام دارد. این نوع از فن می‌تواند وظیفه دمندگی یا مکندگی هوا را داشته باشد و حالتی استوانه‌ای‌شکل دارد که متناسب با فضا، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگزاست فن آکسیال معمولاً در محیط‌های صنعتی و حتی معدن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخلاف قدرت بالایی که دارد، صدای خیلی زیادی تولید نمی‌کند و همین موضوع از مزایای آن محسوب می‌شود.

این نوع فن هوا را مکیده و آن را به بیرون می‌راند، سپس هوا را از بیرون وارد محیط می‌کند و به این طریق، کار تهویه هوای محیط را به‌خوبی انجام می‌دهد.

3- اگزاست فن سانتریفیوژ:

سومین و آخرین نوع اگزاست فن که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، اگزاست فن سانتریفیوژ است. این نوع از اگزاست فن، شکل خاصی ندارد و متناسب با نیاز محیطی که قرار است در آنجا نصب شود، به شکلی خاص طراحی می‌شود.

مثلاً در رستوران‌ها، به شکل هود از این نوع فن استفاده می‌شود و می‌تواند هوا و بوی غذای موجود در محیط را مکیده و تخلیه کند تا داخل آشپزخانه رستوران، هوای مطبوعی وجود داشته باشد.

این نوع فن بیشترین استفاده را در بین رستوران‌ها دارد و بوی غذاهای سرخ‌شده و روغن را از محیط به صورت کامل خارج می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مکانها برای نصب فن و سانتریفیوژ، رستوران است و باید به صورت مرتب تعمیر شود. به همین خاطر است که هر از چند گاهی رستوران‌ها به خدمات تعمیر سانتریفیوژ رستوران نیاز پیدا می‌کنند تا بتوانند فن را سرویس یا تعمیر کرده و مجدداً به استفاده از آن بپردازند.

کاربردهای اگزاست فن
کاربردهای اگزاست فن

کاربردهای اگزاست فن چیست؟

تا به اینجا این مقاله گفتیم که اگزاست فن چیست؟ و سپس با هم انواع مختلف اگزاست فن را بررسی کردیم تا بتوانید در مورد آنها اطلاعات بیشتری داشته باشید و بهتر بتوانید فن موردنظر خودتان را انتخاب کنید.

حالا می‌خواهیم در ادامه، انواع کاربردهای اگزاست فن را بررسی کنیم و بگوییم که این نوع فن در چه محیط‌هایی کاربرد دارند و چطور می‌توانید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. در محیط‌های زیر، نصب اگزاست فن بسیار رایج است:

1- حمام و سرویس بهداشتی:

حمام و سرویس بهداشتی، از جمله مکان‌هایی هستند که رطوبت بسیار زیادی در آنها وجود دارد. اگر گردش هوا در حمام و دستشویی به‌درستی انجام نشود، قطعاً شاهد حضور انواع قارچ در این مکان‌ها خواهید بود و حتی ممکن است سوسک‌ها نیز به این مکان‌ها علاقه‌مند شوند.

به همین خاطر نیاز است که در چنین محیط‌هایی از اگزاست فن استفاده کنید تا بتوانید رطوبت موجود در هوا را خارج کرده و هوای این محیط‌ها را تغییر دهید و به این وسیله از رشد قارچ‌ها و حشرات موذی جلوگیری کنید.

2- آشپزخانه:

آشپزخانه یکی از محیط‌هایی است که در آن پخت‌وپز غذا انجام می‌شود و این موضوع باعث ایجاد بوی زیادی در خانه شما می‌شود. به همین خاطر نیاز است که برای آشپزخانه نیز از اگزاست فن استفاده کنید تا بتوانید بوی نامطبوع ایجاد شده از پخت‌وپز را خارج کنید.

برای آشپزخانه می‌توانید از انواع اگزاست فن در قالب فن‌های محوری، اگزاست فن سقفی یا هود آشپزخانه استفاده کنید که همگی کاری مشترک را انجام می‌دهند و هوای محیط آشپزخانه را به‌خوبی تهویه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم انواع مدل‌های هود برای منازل مسکونی را در وبلاگ هوم سرویز مشاهده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر اگزاست فن و سانتریفیوژ هم ارائه میده؟
کاربردهای اگزاست فن
کاربردهای اگزاست فن

3- رستوران‌ها، کارگاه‌های تولیدی و گاراژها:

کارگاه‌های تولیدی، مکان‌هایی هستند که با انواع آلودگی‌ها سروکار دارند. در گاراژها نیز انواع مواد شیمیایی مانند رنگ‌، روغن و… وجود دارد که حضور تمامی این مواد در کنار هم، ممکن است به ایجاد مشکلات تنفسی ختم شود. همچنین در رستوران‌ها نیز بوی غذا و مواد خام زیاد است و باید به‌نوعی از محیط خارج شود.

به همین خاطر در رستوران‌ها، کارگاه‌های تولیدی و گاراژها باید اگزاست فن نصب شود. شما می‌توانید در این محیط‌ها از اگزاست فن استفاده کنید تا بتوانید کار تهویه هوا را به‌خوبی انجام دهید و جریان هوای تازه و سالم را به داخل محیط بیاورید.

اگزاست فن موردنیاز برای این مکان‌ها باید از قدرت بالایی برخوردار باشد و بتواند به‌راحتی کار تهویه هوا را انجام دهد؛ در غیر این صورت تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرد و سریعاً خراب خواهد شد و شما باید برای تعمیر فن و سانتریفیوژ رستوران یا کارگاه خود اقدام کنید.

4- محیط‌های مسکونی و اداری:

در محیط‌های مسکونی و مخصوصاً محیط‌های اداری، رفت‌وآمد بسیار زیادی انجام می‌شود و به همین خاطر ممکن است آلودگی‌های زیادی در محیط وجود داشته باشد که این آلودگی‌ها، می‌توانند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شوند.

به همین خاطر بهترین راهکار این است که برای چنین محیط‌هایی، از سیستم تهویه‌ مطبوع مناسب یا همان اگزاست فن استفاده شود. اگزاست فن بدون ایجاد سر و صدا در این محیط‌ها نصب می‌شود و کار تهویه و جابه‌جایی هوا را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

نصب فن و سانتریفیوژ
نصب فن و سانتریفیوژ

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که اگزاست فن چیست؟ در ادامه، کاربردها و انواع آن را بررسی کردیم و گفتیم که انواع اگزاست فن چیست و چه کاربردها و مشخصاتی دارند.

با خواندن این مقاله متوجه شدید که نصب اگزاست فن‌ها چه مزایایی دارد و این فن‌ها چگونه به تهویه هوای محیط و وارد شدن هوای تازه و سالم کمک می‌کنند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با اگزاست فن، کاربردها و انواع آنها آشنا شده باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه انجام دهید و برای محیط‌های مدنظر خودتان، بهترین نوع فن را انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند روش برق انداختن گاز آشپزخانه را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و با روش‌های پاکسازی هوای خانه در زمان آلودگی هوا آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از تعمیر ژنراتور و موتور برق گرفته تا هوشمندسازی ساختمان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا