تعمیر و سرویس خودرو

راهنمای خرید دوچرخه + ویژگی‌های دوچرخه مناسب

دوچرخه، یکی از وسایل سبک برای حمل‌ونقل است که هم برای ورزش و هم برای تفریح می‌توان از آن استفاده کرد. مزیت جابجایی با دوچرخه این است که کمتر درگیر ترافیک می‌شویم و در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنیم.

دوچرخه‌ها انواع مختلفی دارند و به همین دلیل، ممکن است هنگام خرید دوچرخه، کمی سردرگم شویم و نتوانیم به‌خوبی انتخاب خودمان را انجام دهیم؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هر دوچرخه برای نیاز خاصی طراحی شده است و شما می‌توانید بر اساس نیاز خودتان، مدل دوچرخه مناسب خود را انتخاب کنید.

همچنین باید بدانید که انتخاب دوچرخه خوب و باکیفیت، کمک می‌کند که مدت زمان بیشتری از دوچرخه خود استفاده کنید و در آینده، نیازی به خدمات تعمیر دوچرخه و تعویض قطعات آن نداشته باشید.

اگر قصد خرید دوچرخه را دارید و می‌خواهید با پارامترهای مهم برای انتخاب دوچرخه آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. در این مطلب، شما راهنمای خرید دوچرخه را مطالعه می‌کنید و با انواع دوچرخه‌ها و ویژگی‌های دوچرخه مناسب آشنا خواهید شد. همچنین می‌توانید با مشاهده تصاویری که از دوچرخه‌های مختلف قرار می‌دهیم، راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام دوچرخه برای شما مناسب و کاربردی است و سپس برای خرید همان مدل دوچرخه اقدام کنید.

پس از مطالعه این نوشته، با انواع دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان، دوچرخه هیبرید، دوچرخه BMX و… آشنا شده‌اید و بهتر می‌توانید نوع و مدل دوچرخه مناسب خود را انتخاب کنید و تجربه خوبی از خرید دوچرخه خود داشته باشید.

راهنمای خرید دوچرخه
راهنمای خرید دوچرخه

راهنمای خرید دوچرخه + معرفی انواع دوچرخه

در اولین قسمت از راهنمای خرید دوچرخه، می‌خواهیم انواع مدل‌های دوچرخه و کاربرد هرکدام از آنها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین دوچرخه را بر اساس نیاز خودتان انتخاب کنید.

متأسفانه، خیلی از افراد به مدل و نوع کاربری دوچرخه توجهی نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که پس از خرید دوچرخه، برای استفاده از آن دچار مشکل شوند. در ادامه همراه ما باشید تا انواع دوچرخه را بر اساس محیط کاربری آنها بهتر بشناسید.

1- دوچرخه شهری:

دوچرخه‌های شهری، همان‌طور که از نامشان پیداست، معمولاً برای محیط‌های شهری استفاده می‌شوند دوچرخه‌های شهری، فریمی بسیار سبک و لاستیک‌های بدون آج دارند که این موضوع باعث می‌شود سواری با آنها در جاده‌های آسفالتی راحت‌تر باشد.

این نوع دوچرخه‌ها در انواع دنده‌ای و بدون دنده موجود هستند و شما می‌توانید بر اساس بودجه خودتان مدل دوچرخه دلخواهتان را انتخاب کنید. همچنین این دوچرخه‌ها کمک‌فنر ندارند؛ چون در سواری شهری، نیازی به این مورد نخواهید داشت.

دوچرخه شهری
راهنمای خرید دوچرخه

2- دوچرخه کوهستان:

دوچرخه کوهستان برخلاف دوچرخه‌های شهری، برای محیط‌هایی استفاده می‌شود که صخره‌ای و صعب‌العبور هستند. این دوچرخه‌ها فریم‌های بسیار محکم‌تری نسبت به دوچرخه شهری دارند. دنده‌ای بودن دوچرخه‌های کوهستان بسیار مهم است؛ چون اگر این دوچرخه‌ها دنده‌ای نباشند، در مسیرهای شیب‌دار نمی‌توانید به‌راحتی حرکت کنید و مجبور خواهید بود از دوچرخه پیاده شوید. همچنین دوچرخه‌های کوهستان کمک‌فنر دارند که کمک می‌کند ضربات ناشی از پرش خنثی شده و به دوچرخه و سرنشین آسیبی وارد نشود.

نکته دیگری که در مورد این دوچرخه‌ها باید بدانید، این است که دوچرخه کوهستان باید لاستیک‌های آج‌دار و پهن داشته باشد تا میان لاستیک و سطح زمین، اصطلاک ایجاد شود و از سرخوردن دوچرخه و سرنشین جلوگیری کند.

دوچرخه کوهستان
دوچرخه کوهستان

3- دوچرخه هیبرید:

دوچرخه هیبرید، به دوچرخه‌ای گفته می‌شود که تقریباً چندمنظوره است و کار دوچرخه شهری و کوهستان را انجام می‌دهد. البته این نوع دوچرخه برای کوه‌پیمایی خیلی مناسب نیست و نمی‌تواند جوابگو باشد، اما در مسیرهای کوهستانی ملایم می‌توانید از آن استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر دوچرخه هم ارائه میده؟

دوچرخه هیبرید نیز دنده و فریمی محکم دارد؛ اما لاستیک‌های آن نه خیلی صاف هستند و نه خیلی پهن و این موضوع باعث می‌شود که بتوان از آن هم در کوهستان و هم در جاده‌های شهری استفاده کرد.

دوچرخه هیبریدی
انواع دوچرخه

4- دوچرخه کورسی:

دوچرخه کورسی را احتمالاً خیلی ما می‌شناسیم. این دوچرخه‌ها برای مسابقات به کار می‌روند و نسبت به مدل‌های دیگر سرعتشان بسیار بالاتر است. سرعت بالای دوچرخه کورسی به این خاطر است که فریم دوچرخه کورسی با مواد بسیار سبکی ساخته می‌شود، همچنین لاستیک این دوچرخه‌ها بسیار نازک است و همین موضوع به دوچرخه‌سوار اجازه می‌دهد شتاب زیادی بگیرد.

همچنین دوچرخه‌های کورسی کمک‌فنر ندارند و تنها به‌صورت دنده‌ای هستند تا بتوان به‌راحتی از آنها برای افزایش سرعت و شتاب‌گیری استفاده کرد.

دوچرخه کورسی
دوچرخه کورسی

5- دوچرخه جاده:

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا دسته‌بندی جدایی را برای دوچرخه جاده در نظر گرفته‌ایم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دوچرخه معرفی شده برای مسیرهای کوتاه استفاده می‌شوند و کسی با دوچرخه مسیرهای طولانی بین‌شهری را طی نمی‌کند؛ اما دوچرخه جاده، به دوچرخه‌ای گفته می‌شود که برای مسیرهای طولانی طراحی شده است و کمک می‌کند که راحت‌تر مسیرهای بین‌شهری را طی کنید و کمتر دچار خستگی یا گرفتگی عضلات شوید.

این دوچرخه‌ها امکاناتی مانند دوچرخه کورسی دارند و بدنه آنها سبک است و به شما اجازه شتاب گیری می‌دهد. تنها تفاوت دوچرخه جاده‌ای و کورسی این است که لاستیک‌های دوچرخه جاده، به‌اندازه کورسی نازک نیستند و این موضوع کمک می‌کند بتوانیم در مسیرهای طولانی و بدون مشکلاتی مانند پنچر شدن لاستیک، دوچرخه‌سواری کنیم.

راهنمای خرید دوچرخه
راهنمای خرید دوچرخه

6- دوچرخه BMX:

اگر عاشق دوچرخه‌سواری باشید، احتمالاً ویدئوهایی را دیده‌اید که افراد با دوچرخه‌های سایز کوچک، حرکات نمایشی جذابی را انجام می‌دهند. این دوچرخه‌ها که سایز کوچکی دارند، همان دوچرخه BMX هستند.

دوچرخه BMX به‌گونه‌ای طراحی شده است که بدنه‌ای بسیار سبک اما در عین‌ حال مقاوم دارد و به‌راحتی می‌توانید با آن شتاب بگیرید.

این دوچرخه‌ها ترمز و دنده ندارند و همچنین کمک‌ فنر نیز روی آنها وجود ندارد. نداشتن چنین امکاناتی به‌ خاطر این است که دوچرخه BMX توسط دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای استفاده می‌شود و این افراد، کنترل دوچرخه را به‌صورت کامل انجام می‌دهند تا بتوانند حرکات نمایشی دلخواه خودشان را انجام داده و از این کار لذت ببرند.

دوچرخه BMX
راهنمای خرید دوچرخه

7- دوچرخه TIME TRIAL:

هفتمین نوع دوچرخه که می‌خواهیم در راهنمای خرید دوچرخه به شما معرفی کنیم، TIME TRIAL است. طراحی این دوچرخه سبک مانند دوچرخه‌های جاده‌ای است و بدنه‌ای سبک و مقاوم دارند و بیشتر برای مسابقه‌های دوچرخه‌سواری گروهی استفاده می‌شوند.

تفاوت دوچرخه TIME TRIAL با دوچرخه جاده‌ای این است که طوقه به‌ کار رفته در آنها، نسبت به دوچرخه‌های دیگر بسیار عمیق‌تر است و این موضوع کمک می‌کند که بتوانید سرعت بیشتری را تجربه کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر دوچرخه هم ارائه میده؟
راهنمای خرید دوچرخه
راهنمای خرید دوچرخه

ویژگی‌های دوچرخه مناسب

در بخش قبلی از راهنمای خرید دوچرخه، به شما انواع دوچرخه‌ها را بر اساس کاربرد معرفی کردیم و گفتیم که هرکدام از این دوچرخه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند تا بتوانید بر اساس نیاز خودتان، بهترین مدل دوچرخه را انتخاب کنید.

حالا می‌خواهیم به سراغ برخی از نکاتی برویم که توجه به آنها کمک می‌کند در خرید دوچرخه بهتر عمل کنید و دوچرخه‌ای مطابق با نیاز خودتان را خریداری کنید.

هنگام خرید دوچرخه، به موارد زیر توجه داشته باشید:

1- وزن دوچرخه:

اگر بخش قبلی را با دقت مطالعه کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که هرچه وزن دوچرخه کمتر باشد و از مواد باکیفیت برای ساخت فریم دوچرخه استفاده شود، می‌توانید شتاب بیشتری را با دوچرخه خود تجربه کنید.

به همین خاطر اگر به دنبال این هستید که دوچرخه‌ای پرشتاب و سریع را تهیه کنید، باید به این دقت کنید که بدنه دوچرخه موردنظر شما از چه چیزی ساخته شده و وزن آن چقدر است.

معمولاً دوچرخه‌ها از جنس آلومینیوم هستند؛ اما برای دوچرخه‌های حرفه‌ای، ممکن است از کربن یا کروم نیز استفاده شود که این جنس‌ها بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر هستند و نسبت به آلومینیوم، قیمت بالاتری نیز دارند.

توجه به وزن دوچرخه در هنگام خرید دوچرخه
توجه به وزن دوچرخه در هنگام خرید دوچرخه

2- سایز دوچرخه:

یکی از موضوعات مهمی که متأسفانه خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند، سایز دوچرخه است. مثلاً افرادی که می‌خواهند برای فرزندان کوچک خودشان دوچرخه بخرند، اقدام به خرید دوچرخه‌ای می‌کنند که برای بزرگسالان طراحی شده است و این موضوع باعث می‌شود که کودک نتواند تسلط کافی برای کنترل دوچرخه داشته باشد. برای خرید دوچرخه مناسب کودکان حتما به این ویژگی ها دقت کنید.

شما باید به سایز دوچرخه توجه کافی داشته باشید تا بتوانید بر اساس سایزهایی که وجود دارد، بهترین سایز دوچرخه را بر اساس قد خودتان انتخاب کنید. برای این منظور قطعاً بهترین راه، مشاوره گرفتن از افراد و حتی سوار شدن روی دوچرخه موردنظر است. سوار شدن روی دوچرخه موردنظر کمک می‌کند بتوانید تست مناسبی انجام دهید و ببینید که با آن دوچرخه، احساس راحتی می‌کنید یا خیر.

سایز دوچرخه
سایز دوچرخه

3- بودجه خرید:

بودجه خرید نیز یکی از موضوعات مهمی است که باید در هنگام خرید دوچرخه به آن توجه کنیم. شما باید بر اساس مواردی که گفتیم، ابتدا انتخاب کنید که می‌خواهید چه نوع دوچرخه‌ای را خریداری کنید. سپس بر اساس نوع دوچرخه، باید بودجه خودتان را مشخص کرده و یک دوچرخه مناسب را انتخاب کنید.

حواستان باشد که معمولاً دوچرخه‌ها به‌صورت آماتور و حرفه‌ای هستند و مثلاً ممکن است یک دوچرخه کوهستان قیمتی حدود 5 میلیون تومان داشته باشد و دوچرخه کوهستان دیگری قیمتی حدود 30 میلیون تومان داشته باشد.

تفاوت این دو نوع دوچرخه در حرفه‌ای بودن دوچرخه و کیفیت تجهیزات آن است؛ بنابراین به موضوع بودجه و قیمت دوچرخه نیز توجه کافی داشته باشید تا بتوانید انتخابی خوب و منطقی را انجام دهید.

راهنمای خرید دوچرخه
بودجه خرید دوچرخه

4- قطعات به‌کاررفته:

اصلی‌ترین تفاوت بین دوچرخه‌های مختلف، قطعاتی است که در این دوچرخه‌ها استفاده می‌شود و هرچه کیفیت این قطعات بالاتر باشد، قیمت دوچرخه نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

مثلاً دوچرخه‌های شهری، معمولاً پایین‌ترین قیمت را بین دوچرخه‌های مختلف دارند و این موضوع به این خاطر است که دوچرخه شهری، به امکانات کمتری نیاز دارد. مثلاً برای سیستم ترمز در دوچرخه شهری، از ترمز لقمه‌ای استفاده می‌شود که دو لقمه در دو طرف طوقه نصب می‌شوند و با فشار دادن اهرم، طوقه محکم شده و منجر به توقف و ایستادن دوچرخه خواهد شد. این موضوع به این خاطر است که در محیط‌های شهری یا روستایی، شما نیاز به ترمز قوی ندارید و زیاد هم ترمز نمی‌کنید.

همچنین فریمی که برای دوچرخه‌های شهری استفاده می‌شود، بسیار ارزان‌تر است؛ چون چنین دوچرخه‌هایی نیاز به‌شتاب زیادی ندارند و به همین خاطر می‌توان از جنس‌های سنگین‌تری مانند فولاد یا آلومینیوم در ساخت آنها استفاده کرد.

دوشاخ نیز یکی از بخش‌های مهم دوچرخه است که برای دوچرخه‌های شهری با آلومینیوم ساخته می‌شود، اما در دوچرخه‌های حرفه‌ای از آلومینیوم بسیار قوی و باکیفیت برای این کار استفاده می‌شود.

در نهایت مجموع تمامی این قطعات هستند که باعث می‌شوند یک دوچرخه قیمت‌گذاری شود. هرچه قطعاتی که در دوچرخه استفاده می‌شود حرفه‌ای‌تر باشد، قیمت دوچرخه‌ نیز بالاتر می‌رود.

راهنمای خرید دوچرخه
راهنمای خرید دوچرخه

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد راهنمای خرید دوچرخه صحبت کردیم و انواع دوچرخه و کاربرد آنها را به شما توضیح دادیم تا بتوانید از بین دوچرخه‌های مختلفی که وجود دارند، بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

همچنین در ادامه بررسی کردیم که رعایت چه نکاتی باعث می‌شود بتوانید خرید موفق‌تری داشته باشید و دوچرخه‌ای مناسب و باکیفیت را برای خودتان خریداری کنید. امیدواریم این موارد به شما کمک کرده باشند که بتوانید با انواع دوچرخه آشنا شوید و با کمک این راهنمای خرید دوچرخه، دوچرخه‌ای جذاب و مناسب با نیازتان را خریداری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و همچنین با تفاوت موتورسیکلت انژکتوری و کاربراتوری آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از پنچرگیری در محل گرفته تا تعمیر اسکوتر برقی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا