پزشکی و پرستاری

برای درمان و از بین بردن نفخ یا باد شکم چه بخوریم؟

حفظ سلامتی بدن، یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود کیفیت زندگی است. بدن انسان، همواره به توجه و رسیدگی نیاز دارد و ما باید هر روز از سلامتی خود مراقبت کنیم. با انجام کارهایی مانند تغذیه سالم، ورزش منظم، خواب کافی و کنترل استرس، بدنی قوی و پرانرژی خواهیم داشت و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را به حداقل می‌رسانیم.

جمله‌ای باستانی وجود دارد که می‌گوید: «با بدن خود مانند معبدی مقدس رفتار کنید». اگر به این جمله دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که در بسیاری از موارد، متاسفانه این موضوع را رعایت نمی‌کنیم و با انجام کارهایی مانند خوردن غذاهای ناسالم، عدم دریافت آب کافی و… دچار بیماری و ناراحتی جسمانی می‌شویم.

نفخ یا باد شکم، یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی است که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. لازم است بدانید که روند طبیعی هضم غذا، با تولید گاز در روده همراه است. حالا اگر این گازها از بدن دفع نشوند، باعث درد شکم و ناراحتی فرد می‌شوند.

شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده است که نفخ شکم چیست و چه مشکلاتی را در بدن ایجاد می‌کند؟ راه‌های از بین بردن نفخ چه هستند؟ چطور می‌توانیم از بروز نفخ جلوگیری کنیم و کمتر به آن دچار شویم؟

اگر این سوالات برای شما هم پیش آمده است، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. در این مطلب، با روش‌های موثر برای از بین بردن نفخ در خانه آشنا خواهید شد و می‌توانید این مشکل آزاردهنده را خیلی سریع درمان کنید و از شر باد شکم خلاص شوید.

نفخ چیست؟
نفخ چیست؟

نفخ شکم چیست؟

وقتی می‌خواهیم در مورد نفخ صحبت کنیم، بهتر است ابتدا تعریفی از آن داشته باشیم تا بتوانیم بهتر این موضوع را توضیح بدهیم. نفخ شکم، در واقع بادی است که در معده و روده‌های شما جمع می‌شود و به دیواره‌های شکم فشار وارد می‌کند.

وقتی غذا می‌خوریم، بخشی از غذا توسط روده کوچک جذب بدن می‌شود و بخشی از آن نیز وارد روده بزرگ خواهد شد. فرآیند هضم غذا با تخمیر مواد و تولید گازهایی مانند متان و هیدروژن همراه است. تولید گاز در روده، بخشی طبیعی از مراحل هضم غذا محسوب می‌شود. حالا اگر این گاز در داخل بدن بماند و تخلیه نشود، فرد را اذیت می‌کند.

تجمع گاز در روده باعث بزرگ شدن شکم، مختل شدن روند دفع، هضم نادرست غذا، دل درد شدید و حتی کمردرد می‌شود. به همین دلیل است که گاهی اوقات نفخ شکم باعث ایجاد مشکلات جدی برای بدن می‌شود و فرد را کلافه و عصبی می‌کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن نفخ شکم، اصلاح عادات غذایی است که به بدن کمک می‌کند تا با مشکلاتی مانند نفخ شکم و تجمع گاز در روده مواجه نشود. در موارد حاد نیز می‌توان با ویزیت پزشک در منزل، نفخ و درد شکم را خیلی سریع درمان کرد.

در ادامه، با مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن نفخ آشنا خواهید شد و می‌توانید بررسی کنید که دلیل اصلی نفخ شما چیست؟!

نفخ شکم
دلایل به وجود آمدن نفخ

چرا نفخ به وجود می‌آید؟

زندگی امروزی، ما را به غذا خوردن سریع، حرف زدن میان غذا خوردن و پرخوری عادت داده است. به همین دلیل است که بیشتر از گذشته، درگیر نفخ و شکم درد می‌شویم. در ادامه با اصلی‌ترین دلایل تجمع باد در شکم آشنا خواهید شد و می‌توانید با توجه به این موارد، برای پیشگیری و از بین بردن نفخ شکم اقدام کنید.

موارد زیر، باعث ایجاد نفخ شکم می‌شوند:

1- غذا خوردن سریع:

پرخوری و غذا خوردن سریع، از اصلی‌ترین عوامل بروز نفخ در شکم هستند. اگر عادت کرده‌اید که سریع غذا بخورید و در هنگام غذا خوردن عجله می‌کنید، طبیعی است که دچار نفخ و معده‌درد شوید. پس اگر این عادت بد در شما وجود دارد، بهتر است از همین امروز سعی کنید تا غذای خود را آرام‌تر میل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

برای این کار، به جای تند تند جویدن غذاها، سعی کنید با آرامش غذا بخورید و روی مزه غذاها، رنگ غذا و بوی آن تمرکز کنید. آهسته غذا خوردن به شما کمک می‌کند تا هم سلامت سیستم گوارشی خودتان را تضمین کنید و دیگر دچار نفخ نشوید.

غذا خوردن سریع
نفخ شکم به دلیل غذا خوردن سریع

2- صحبت کردن و خندیدن زیاد هنگام خوردن غذا:

یکی دیگر از دلایل بروز نفخ در شکم، بلعیدن هوا در هنگام غذا خوردن است.

شاید بپرسید که چطور می‌شود هوا را بلعید؟! زمانی که همزمان غذا می‌خورید و صحبت می‌کنید یا می‌خندید، به همراه غذا، مقدار زیادی هوا وارد دهان و معده شما می‌شود و این موضوع منجر به بروز نفخ در شکم و معده خواهد شد.

بنابراین بهتر است هنگام غذا خوردن، کمتر صحبت کنید و روی غذا خوردن تمرکز کنید تا هوای اضافی وارد دهان شما نشود و از ایجاد نفخ شکم جلوگیری کنید. قبل یا بعد از غذا خوردن، زمان خوبی است که در کنار خانواده و عزیزان خود بنشینید و با آنها صحبت کنید.

نفخ شکم به دلیل غذا خوردن سریع
دلایل نفخ کردن شکم

3- مصرف نوشیدنی با نی:

اگرچه مصرف نوشیدنی با نی بسیار پسندیده است و وجهه بهتری دارد؛ اما باید بدانید که مصرف نوشیدنی‌ها با استفاده از نی باعث می‌شود که هوای اضافی وارد معده شود و این هوا باعث ایجاد نفخ خواهد شد.

بنابراین، اگر فردی هستید که زیاد رستوران می‌روید و با استفاده از نی نوشیدنی مصرف می‌کنید، بهتر است نوشیدنی خود را بدون نی بنوشید و تاثیر این کار را روی بدن خود مشاهده کنید.

از بین بردن نفخ
دلایل به وجود آمدن نفخ شکم

4- مصرف زیاد سبزیجات خام:

مصرف بعضی از سبزیجات مانند کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و… باعث ایجاد نفخ شدید در روده‌ها می‌شوند. در کل خوردن سبزیجات خانواده کلم‌ها منجر به تجمع گاز در روده خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بعد از خوردن این سبزیجات خام، درگیر نفخ و باد شکم می‌شوند.

یکی از روش‌ها برای از بین بردن نفخ و پیشگیری از آن، پختن این سبزیجات قبل از مصرف است. با این روش، بعد از خوردن این سبزیجات کمتر دچار نفخ شکم خواهید شد.

علت باد شکم زیاد در زنان
علت باد شکم زیاد در زنان

5- مصرف غذاهای نیمه‌ آماده و کنسروی:

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه، مصرف غذاهای کنسروی و نیمه آماده را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا داخل کنسروها، مقدار زیادی مواد نگهدارنده وجود دارد.

مصرف کم غذاهای کنسروی در حالت عادی مشکلی ندارد؛ اما اگر فردی باشید که زیاد از این مدل غذاها استفاده می‌کنید، باید بدانید که این غذاها ممکن است نفخ‌آور باشند و مشکل‌ساز شوند. به همین خاطر توصیه ما این است که سعی کنید استفاده از این غذاها را کاهش دهید و بیشتر غذاهای تازه و خانگی را میل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟
نفخ معده
نفخ معده به دلیل مصرف غذاهای کنسروی

6- مصرف نوشابه‌ گازدار:

در نوشابه‌ گازدار، مقدار زیادی گاز وجود دارد و این گاز زمانی که به معده وارد می‌شود، با اسید معده واکنش نشان می‌دهد و به نفخ منجر می‌شود. البته استفاده از نوشابه در حد یک لیوان ایرادی ندارد؛ اما زمانی که این مقدار بیشتر شود و مدام از نوشابه استفاده کنید، دچار مشکل نفخ شکم خواهید شد.

بنابراین، اگر چنین حالتی دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن نفخ این است که مصرف نوشابه را کمتر کنید یا خوردن نوشابه‌ گازدار را به صورت کامل ترک کنید.

خطرات نفخ شکم
نفخ شکم به دلیل مصرف نوشیدنی گازدار

7- مصرف نوشیدنی بین غذا:

بسیاری از افراد عادت دارند که در هنگام غذا خوردن، آب و نوشیدنی می‌نوشند. باید بدانید که مصرف نوشیدنی در هنگام غذا خوردن، باعث بروز اختلال در روند هضم غذا و ایجاد نفخ شکم می‌شود؛ زیرا با هر بار نوشیدن، مقدار زیادی هوا وارد معده می‌شود. حالا این هوا به همراه غذای داخل معده وارد روده خواهد شد و این موضوع باعث ایجاد نفخ معده و روده می‌شود.

به همین دلیل بهتر است مصرف نوشیدنی را به بعد از اتمام غذا موکول کنید تا درگیر شکم درد و نفخ نشوید.

از بین بردن نفخ
نفخ شکم به دلیل مصرف نوشیدنی بین غذا

8- جویدن زیاد آدامس:

هنگامی که آدامس می‌جویم، مقدار زیادی هوا را نیز می‌بلعیم و این موضوع منجر به نفخ و دردهای شکمی می‌شود. هم‌چنین جویدن آدامس با فعال شدن معده و ترشح آنزیم‌ها و اسیدهای معده همراه است و احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش می‌دهد. به همین خاطر است که جویدن زیاد آدامس، یکی از دلایل اصلی ابتلا به نفخ است.

به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که عادت به جویدن زیاد آدامس را کنار بگذارید. همچنین در هنگام آدامس جویدن، حتماً آدامس را با دهان بسته بجوید تا مقدار زیادی هوا وارد معده شما نشود.

نفخ معده به دلیل زیاد جویدن آدامس
نفخ معده به دلیل زیاد جویدن آدامس

9- استفاده از سیر و پیاز:

سیر و پیاز، از جمله سبزیجات تند هستند که باعث آزاد شدن گاز و ایجاد واکنش‌های خاص در معده می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بعد از خوردن سیر یا پیاز، درگیر نفخ می‌شوند.

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن نفخ و جلوگیری از باد شکم، کاهش مصرف سیر و پیاز است.

درمان خانگی باد شکم زیاد
مضرات مصرف سیر و پیاز

10- حبوبات:

حبوباتی مانند عدس، لوبیا، نخود، ماش و… سرشار از فیبرهای پیچیده هستند و خواص زیادی برای بدن ما دارند. اگر بعد از خوردن غذاهایی مانند آش، قرمه سبزی، خوراک عدسی و… احساس نفخ شدید می‌کنید؛ دلیل این موضوع را در حبوبات غذا پیدا خواهید کرد. به دلیل وجود فیبرهای پیچیده در حبوبات، روند هضم حبوبات با تولید گاز در روده همراه است. به همین دلیل، یکی از دلایل اصلی ایجاد نفخ در معده و روده‌، مصرف حبوبات است.

اگر معده شما نسبت به حبوبات حساس است، یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن نفخ این است که کمتر از حبوبات استفاده کنید یا از پخت کامل حبوبات در غذا مطمئن شوید.

از بهترین راه‌ها برای کاهش نفخ حبوبات این است که آنها را به مدت 24 ساعت خیس کنید و سپس چندین بار بجوشانید و آب آنها را خالی کنید تا نفخ حبوبات کمتر شود.

عوارض مصرف زیاد حبوبات
نفخ شکم به دلیل مصرف زیاد حبوبات

11- خوابیدن بلافاصله بعد از غذا:

اگر از جمله افرادی هستید که بعد از غذا و مخصوصاً بعد از ناهار، سریعاً دراز می‌کشید و می‌خوابید، کاملاً طبیعی است که دچار نفخ شوید. به همین خاطر توصیه ما این است که حتماً بین زمان خواب و غذا خوردن خودتان حداقل نیم ساعت فاصله ایجاد کنید تا کمتر دچار نفخ و دل درد شوید.

اگر فردی هستید که روی شکم خودتان می‌خوابید، باید بدانید که این کار برای معده شما بسیار مضر است و این احتمال وجود دارد که آسیب‌های جدی را برای معده شما به دنبال داشته باشد.

علت ایجاد نفخ معده
علت ایجاد نفخ معده

12- استرس و عصبانیت:

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما اکثر مشکلات معده، به‌خاطر استرس بیش از حد و عصبانیت است و همین موضوع باعث می‌شود که سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم گوارشی شما دچار اختلال شود.

مشکلات عصبی مانند استرس، عصبانیت و ناراحتی باعث می‌شود که اسید معده شما زیاد شود و با مشکل مواجه شوید. همچنین مشکلات عصبی منجر به این می‌شوند که شما تنفس درستی نداشته باشید و هوای زیادی وارد معده‌ شما شود و در نهایت دچار نفخ شکم شوید.

اگر استرس و خشم زیادی را در وجودتان حس می‌کنید، باید بدانید که استرس شدید می‌تواند باعث مشکلات زیادی در بدن شما شود؛ بنابراین سعی کنید با استفاده از تنفس مناسب و روش‌های مختلف مانند مدیتیشن، استرس و اضطراب خودتان را کاهش دهید.

درمان نفخ شکم
ارتباط میان استرس با نفخ شکم

13- مشکلات معده و روده:

علاوه بر این موارد، مشکلاتی مانند سریاک، زخم معده، سندروم روده تحریک پذیر، دیابت و … نیز در ایجاد نفخ تاثیر دارند. با مراجعه به پزشک متخصص، شما می‌توانید از سلامتی کامل بدن خود مطمئن شوید و برای درمان مشکلات معده و روده خود اقدام کنید.

از بین بردن نفخ
اهمیت مراجعه به پزشک متخصص

راه‌های از بین بردن نفخ شکم

تا اینجا، شما متوجه شدید که نفخ شکم چیست و به چه دلایلی ایجاد می‌شود. در ادامه این مطلب، با بهترین روش‌ها برای از بین بردن نفخ شکم آشنا خواهید شد و می‌توانید خیلی فوری برای کاهش و درمان نفخ خود اقدام کنید.

بسیاری از روش‌های درمانی برای از بین بردن نفخ، ارزان هستند و در خانه نیز می‌توان آنها را انجام داد. در بعضی موارد نیز باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا بهترین دارو و قرص ضدنفخ را برای شما تجویز کند.

اقدامات زیر از جمله بهترین راه‌ها برای از بین بردن نفخ شکم هستند:

1- پیاده روی بعد از خوردن غذا:

اگر دائماً با مشکل نفخ و باد شکم درگیر می‌شوید، کافی است فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا گازهای داخل روده سریع‌تر دفع شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از نفخ، پیاده‌روی سبک بعد از خوردن غذا است. زمانی که شما فعالیت بدنی و تحرک کافی دارید، روند هضم غذا سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود و درگیر نفخ شدید نخواهید شد.

از بین بردن نفخ با پیاده روی
از بین بردن نفخ با پیاده روی

2- داشتن فعالیت ورزشی منظم:

زمانی که به صورت منظم ورزش می‌کنید و فعالیت بدنی دارید، باید در انتظار بدنی سالم‌تر و قوی‌تر باشید. ورزش منظم به آرامش اعصاب و کنترل استرس کمک می‌کند و عملکرد کلی بدن را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل است که ورزش منظم، یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن نفخ و پیشگیری از این مشکل است. بنابراین ورزشی جذاب را برای خود انتخاب کنید و روزانه به صورت منظم تحرک داشته باشید.

فعالیت بدنی منظم
درمان نفخ با ورزش

3- کنار گذاشتن دخانیات:

دخانیاتی مانند سیگار و قلیان، باعث ایجاد مشکلاتی برای معده می‌شوند که از جمله آنها می‌تواند به نفخ و رفلاکس معده اشاره کرد؛ بنابراین سعی کنید که استفاده از دخانیات را به‌تدریج کم کرده و به‌صورت کامل آنها را ترک کنید.

4- عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی:

نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند شدیداً نفخ را در معده شما افزایش دهند و این موضوع باعث می‌شود که مشکلات زیادی برای معده شما ایجاد شود؛ بنابراین سعی کنید مصرف این نوشیدنی‌ها را کنار بگذارید تا سلامتی بدن و معده خودتان را تضمین کنید.

قطع مصرف الکل
قطع مصرف الکل

5- استفاده از قرص ضد نفخ:

اگر می‌خواهید برای از بین بردن کامل نفخ شکم از دارو استفاده کنید، می‌توانید از قرص‌های ساده‌ای استفاده کنید که در تمام داروخانه‌ها وجود دارند. ساده‌ترین دارو برای درمان فوری نفخ شکم، قرص «دایمتیکون» است. این قرص ضد نفخ به صورت جویدنی مصرف می‌شود و طعم خوبی دارد. قرص دایمتیکون کمک می‌کند که معده شما عملکرد بهتری داشته باشد و بادهای ایجاد شده راحت‌تر تخلیه شوند.

6- انجام حرکات یوگا:

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن نفخ شکم فوری، انجام حرکات یوگا است. بعضی از حرکات یوگا به تخلیه گاز از روده و معده کمک می‌کنند و برای از بین بردن نفخ مناسب هستند. با انجام حرکاتی مانند سگ سر پایین، حرکت کششی بچه، حرکت گربه و گاو و چرخش ستون فقرات، باد موجود در روده‌های شما سریع‌تر تخلیه می‌شود و از شر نفخ و شکم درد راحت می‌شوید.

از بین بردن نفخ شکم
از بین بردن کامل نفخ شکم با یوگا

8- دوغ کفیر:

دوغ کفیر، یک پروبیوتیک بسیار قدرتمند است که میزان باکتری‌های مفید بدن را افزایش می‌دهد و برای درمان نفخ بسیار موثر است. مصرف ماست و دوغ کفیر به از بین بردن نفخ شکم و تخلیه باد موجود در روده‌ها کمک می‌کنند و برای حل این مشکل بسیار مفید هستند.

7- ماساژ شکم:

یکی دیگر از روش‌ها برای رفع نفخ معده، ماساژ دادن شکم است. ماساژ دادن شکم به شل شدن عضلات شکم و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی کمک می‌کند و باعث کاهش نفخ می‌شود. برای از بین بردن فوری نفخ، بهتر است شکم خود را ماساژ دهید تا مسیر روده‌های شما باز شوند و تخلیه باد موجود در روده‌ها برای شما راحت‌تر انجام شود.

درمان خانگی نفخ شکم زیاد
ماساژ شکم برای دفع نفخ

9- چای نعنا:

نعنا، یکی از خوشمزه‌ترین سبزی‌ها است که عطر و طعم خاصی دارد. یکی از بهترین خواص نعنا، درمان نفخ شکم است. نعنا به‌عنوان بادشکن عمل می‌کند و باعث تخلیه بادهای موجود در روده می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از عرق نعنا یا دمنوش نعنا برای رفع دل درد و نفخ شکم بسیار موثر است.

مصرف روزانه یک فنجان دمنوش نعناع، به از بین رفتن نفخ شکم کمک می‌کند. همچنین چای نعنا از بهترین نوشیدنی ها برای شادابی پوست است که پوست شما را زیباتر و شفاف‌تر می‌کند.

10- زنجبیل:

زنجبیل نیز یکی از بهترین مواد برای درمان نفخ شکم است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا خیلی سریع مشکل نفخ از بین برود. زنجبیل را می‌توانید با چای ترکیب کنید یا اینکه پودر زنجبیل را داخل غذاهای خود بریزید و میل کنید. خوردن دمنوش زنجبیل مزایای زیادی برای بدن دارد که از جمله آنها می‌توان به درمان مشکلات گوارشی، تقویت ریه‌ها، درمان سرفه و گلودرد، آرامش اعصاب و درمان آنفولانزا اشاره کرد.

اگر به دنبال بهترین دمنوش برای نفخ شکم هستید، خوب است دمنوش نعنا و زنجبیل را در خانه درست کنید تا خیلی سریع، نفخ شکم شما از بین برود.

علاوه بر این موارد، خوردن چای بابونه و میخک نیز به درمان فوری نفخ شکم کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل برای از بین بردن نفخ شکم
دمنوش زنجبیل، بهترین دمنوش برای نفخ شکم

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل ایجاد نفخ شکم و بهترین روش‌ها برای از بین بردن نفخ صحبت کردیم. حالا شما می‌دانید که اصلی‌ترین دلایل بروز نفخ و باد شکم چیست و چطور می‌توانید از ابتلا به نفخ پیشگیری کنید. همچنین یاد گرفتید که در زمان تجمع گاز در معده و روده، چطور می‌توانید مشکل نفخ شکم را از بین ببرید و خیلی سریع از شر این مشکل خلاص شوید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. از شما دعوت می‌کنیم که در وبلاگ هوم سرویز با بهترین مکمل های غذایی در فصل پاییز آشنا شوید و این مکمل‌ها را در فصل‌های سرد مصرف کنید.

تیم پزشکی هوم سرویز در کنار شما است تا بدنی سالم و قوی داشته باشید و مشکلات بدنی خود را سریع‌تر درمان کنید. از جمله خدمات پزشکی هوم سرویز می‌توان به معاینه پزشک در منزل، تزریق سرم و آمپول، ارسال سریع دارو، پانسمان زخم و خدمات پرستاری از بیمار اشاره کرد.

برای دریافت خدمات پزشکی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات پزشکی موردنظرتان ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا