نظافت و پذیرایی

شیوه صحیح شستن و تمیز کردن فرش با بخارشو

هر سال با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، بسیاری از افراد به فکر خانه تکانی می‌افتند و تمام وسایل منزل خود را شستشو می‌دهند. با نظافت کامل منزل در شروع سال جدید، می‌توانیم از خانه تمیز و زیبای خود لذت ببریم و سال جدید را با انرژی مثبت و حال خوب شروع کنیم. فرش، یکی از مهم‌ترین لوازم خانه است که بیشتر از سایر وسایل در معرض آلودگی و کثیفی قرار دارد. به همین دلیل است که در هنگام خانه تکانی عید، باید ابتدا برای شستشوی فرش‌ها و موکت‌ها اقدام کرد. امروزه با کمک دستگاه‌های جدید، می‌توان خیلی راحت فرش را شست و تمیز کرد. مثلاً بسیاری از افراد، از بخارشو برای شستن و تمیز کردن فرش استفاده می‌کنند. شستن فرش با بخارشو، اصول و مراحل خاصی دارد که باید با آنها آشنا شوید تا بتوانید فرش منزلتان را به‌خوبی تمیز کنید.

در این نوشته قصد داریم مراحل شستشوی فرش با بخارشو را به شما آموزش دهیم. فرقی ندارد که از چه مارک بخارشو برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنید؛ زیرا با مطالعه این نوشته می‌توانید اصول شستن فرش با بخارشوی کنوود و بخارشوی کارچر را یاد بگیرید و از انواع برندهای بخارشو برای شستن فرش خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با روش شستن فرش با بخارشو آشنا شوید و خیلی سریع فرش‌های خود را با کمک بخارشو تمیز کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

داخل بخارشو چی بریزیم
داخل بخارشو چی بریزیم

بخارشو چگونه کار می‌کند؟

قبل از آشنایی با مراحل شستن فرش با بخارشو، خوب است با روش کار بخارشو آشنا شوید تا بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید. جالب است بدانید که از بخارشو برای شستن و تمیز کردن مبل، کفپوش، موکت، فرش و پرده استفاده می‌شود و این وسیله، قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد. حالا روش کار بخارشو به چه صورت است؟

بخارشو، دستگاهی است که با برق کار می‌کند و با مصرف انرژی الکتریکی، آب داخل مخزن را بخار می‌کند. سپس این بخار آب را با فشار زیاد به بیرون منتقل می‌کند. گرما و رطوبت بخار آب تولید شده در بخارشو، بسیار زیاد است و می‌تواند انواع آلودگی‌های روی سطوح را پاک کند. همچنین دستگاه بخارشو به سیستم مکش مجهز است و پس از جدا کردن آلودگی‌های روی سطوح مختلف، مانند جاروبرقی این آلودگی‌ها را جمع می‌کند. بنابراین اگر قسمتی از فرش یا مبل لکه داشته باشد، می‌توان با کمک بخار تولید شده در دستگاه بخارشو، این لکه‌ها را از بین برد و فرش یا مبل را تمیز کرد.

برای تمیز کردن فرش‌های کثیف بهتر است از خدمات شستشوی فرش در قالیشویی استفاده کنید و اجازه دهید فرش‌های شما با دستگاه‌های قدرتمند شسته شوند. اما اگر فرش‌های منزل شما خیلی کثیف نیستند و می‌خواهید آنها را سریع تمیز کنید، پیشنهاد می‌کنیم که فرش‌های منزلتان را با دستگاه بخارشو تمیز کنید.

طرز استفاده از بخارشوی
طرز استفاده از بخارشو

نحوه شستن فرش با بخارشو

حالا که با دستگاه بخارشو و عملکرد آن آشنا شدید، می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چطور با استفاده از این دستگاه، فرش‌های خود را شستشو دهید و تمیز کنید.

برای شستن فرش با بخارشوی، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

1- وسایل روی فرش را بردارید:

اولین کاری که برای تمیز کردن فرش با بخارشو باید انجام دهید، خلوت کردن اتاق است. قبل از روشن کردن بخارشو و شروع کار، تمام وسایل بزرگ مانند مبل، بوفه و کمد را از روی فرش بردارید تا بتوانید کار تمیز کردن فرش با بخارشو را به‌راحتی انجام دهید.

از آنجایی که دستگاه بخارشو، مقدار زیادی رطوبت و بخار تولید می‌کند، این احتمال وجود دارد که بخار آب برای بعضی از وسایل چوبی و کفپوش چوبی خانه مضر باشد و به این وسایل آسیب برساند. به همین خاطر بهتر است این وسایل را از دستگاه بخارشو دور کنید تا رطوبت بخارشو به داخل این وسایل نفوذ نکند.

2- اتاق را گردگیری کنید:

معمولاً در کنج اتاق و گوشه‌های دیوار، مقدار زیادی گردوخاک و آلودگی جمع می‌شود و شما باید قبل از روشن کردن بخارشو، گردوخاک‌های داخل اتاق را به صورت کامل تمیز کنید. شاید این موضوع برایتان عجیب باشد و بپرسید که چرا باید قبل از شستن فرش با بخارشو، گردگیری اتاق را انجام دهید؟ دلیل انجام این کار، از بین بردن آلودگی‌های ریز است. در صورتی که بخار آب به گردوغبار روی دیوارها و قرنیزها برخورد کند، این گردوخاک‌ها روی فرش می‌ریزند و فرش را کثیف می‌کنند. به همین دلیل است که شما باید گردگیری اتاق را انجام دهید تا این آلودگی‌ها به فرش منتقل نشوند.

بخارشوی فرش
بخارشوی فرش

3- پارکت و کفپوش چوبی را بپوشانید:

همانطور که می‌دانید، برخورد مستقیم آب به پارکت و کفپوش چوبی به این مصالح آسیب می‌رساند و موجب باد کردن این کفپوش‌ها می‌شود. بنابراین قبل از تمیز کردن فرش با بخارشو، لازم است تمام قسمت‌های پارکت یا کفپوش چوبی منزلتان را با پلاستیک بپوشانید تا بخار به زیر فرش نفوذ نکند و باعث خرابی پارکت و کف‌پوش نشود. البته تمیز کردن پارکت با بخارشو نیز روش موثری است که می توانید از آن استفاده کنید.

4- فرش را جارو کنید:

حالا شما باید فرش خود را به صورت کامل و با دقت جارو کنید تا تمام ذرات ریز از روی فرش برداشته شود. مرحله جارو کشیدن فرش اهمیت زیادی دارد و تمام آلودگی‌ها و گردوغبار روی فرش را پاک می‌کند. در صورتی که فرش را درست و مناسب جارو نکنید، این احتمال وجود دارد که آلودگی‌ها با رطوبت و بخار ترکیب شوند و به فرش بچسبند؛ بنابراین مرحله جاروکشی را با دقت زیاد انجام دهید و عجله‌ای برای اتمام آن نداشته باشید.

مراحل تمیز کردن فرش با بخارشو
مراحل تمیز کردن فرش با بخارشو

5- لکه‌های عمیق روی فرش را پاک کنید:

لکه‌های موجود در بعضی از قسمت‌های فرش بسیار عمیق هستند و به لایه‌های پایینی فرش نفوذ می‌کنند. در اکثر موارد، پاک کردن این لکه‌ها کار سختی است و به‌راحتی با استفاده از بخارشو پاک نمی‌شوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

بهتر است قبل از شستن فرش با بخارشو، این لکه‌های عمیق را تمیز کنید تا بخارشو بتواند این لکه‌ها را با مکش قوی جمع‌آوری و پاک کند. برای از بین بردن لکه‌های عمیق و سمج، می‌توانید از محلول لکه بر فرش یا شامپو فرش قوی استفاده کنید تا لکه‌ها از بین بروند و پاک شوند.

همچنین شما می‌توانید از انواع محلول لکه بر خانگی برای تمیز شدن فرش منزلتان استفاده کنید. یکی از قوی‌ترین ترکیبات برای پاک کردن لکه فرش، ترکیب جوش شیرین و سرکه است که انواع لکه‌های عمیق را پاک می‌کند.

روش پاک کردن انواع لکه های روی فرش را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و سریع‌تر لکه‌های روی فرشتان را از بین ببرید.

6- بخارشو را آماده کنید:

بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که داخل بخارشوی چی بریزیم و از چه موادی برای شستشوی فرش و مبل استفاده کنیم؟ برای شستن فرش با بخارشو، ابتدا مقداری آب را در مخزن بخارشو بریزید. سپس شوینده مناسب فرش را به آب اضافه کنید. بسیاری از افراد، برای تمیز کردن لکه‌های روی فرش، از ترکیب شامپو فرش و آب استفاده می‌کنند تا تمام لکه‌ها سریع‌تر پاک شوند.

برای تنظیم دمای بخارشو و انتخاب بهترین ماده شوینده، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا برچسب زیر فرش را مطالعه کنید تا با شرایط مناسب برای شستشوی فرش خود آشنا شوید و بتوانید بدون آسیب رساندن به الیاف فرش، کار شستشوی فرش را انجام دهید.

بهترین بخارشوی برای فرش
آماده کردن بخارشوی برای شستن فرش

7- بخارشو را به‌درستی روی فرش بکشید:

بعد از اینکه شوینده مناسب را داخل بخارشوی ریختید، دستگاه را روشن کنید و بخارشو را به‌درستی روی فرش حرکت دهید تا کار نظافت فرش انجام شود. در بعضی از مدل‌های بخارشو، شما باید دستگاه را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا در هنگام جلو رفتن دستگاه، بخار ایجاد شود و در زمان برگشتن دستگاه، بخارها و آلودگی‌ها جمع‌آوری شود. اما در بعضی از مدل‌های بخارشوی، نیازی به عقب و جلو کشیدن دستگاه نیست و بخارشو به صورت همزمان کار تولید بخار و مکش بخار را انجام می‌دهد.

روش تمیز کردن فرش و مبل با بخارشو
روش تمیز کردن فرش و مبل با بخارشو

8- بخارشو را در ردیف‌های طولی یا عرضی حرکت دهید:

در هنگام تمیز کردن فرش با بخارشو، بهتر است روی فرش، ردیف‌های فرضی را در نظر بگیرید و دستگاه بخارشو را به صورت طولی یا عرضی روی فرش حرکت دهید تا تمام آلودگی‌ها را از بین ببرد و شستشوی فرش شما را به بهترین شکل انجام دهد. با این کار، تمام قسمت‌های فرش شما به صورت کامل و یکدست تمیز می‌شود و همه لکه‌های روی فرش پاک خواهد شد. بهتر است شستشوی فرش با بخارشو را از یکی از گوشه‌های فرش شروع کنید و بخارشو را به‌صورت طولی و عرضی حرکت دهید.

روش تمیز کردن فرش با بخارشو
حرکت درست بخارشو روی فرش

9- عجله نکنید:

امروزه انواع مدل‌های بخارشو برای فرش و موکت در بازار وجود دارد که از نظر سرعت و قدرت با هم متفاوت هستند. بنابراین شما باید با توجه به قدرت دستگاهتان پیش بروید و عجله نکنید. هرچه قدر آرام‌تر بخارشو را روی فرش حرکت دهید، آلودگی‌ها و لکه‌ها بهتر از روی فرش تمیز می‌شوند. بنابراین به‌آرامی این کار را انجام دهید تا فرش شما حسابی تمیز شود. همچنین روی قسمت‌هایی از فرش که لکه و آلودگی بیشتری دارند، مکث بیشتری داشته باشید تا بخارشو بتواند این لکه‌ها را تمیز کند.

در صورتی که مشاهده کردید بخارشو به‌درستی کار نمی‌کند و لکه‌های مختلف را از بین نمی‌برد، احتمالاً دستگاه بخارشوی شما خراب شده است و به تعمیر نیاز دارد. شما می‌توانید تعمیر بخارشو را به متخصصان ما در هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع این وسیله را تعمیر کنند و به شما تحویل دهند.

تعمیر بخارشو
تعمیر بخارشو

10- در صورت نیاز، مراحل قبلی را تکرار کنید:

گاهی اوقات شما تمام قسمت‌های فرش را با بخارشو تمیز می‌کنید، اما در پایان متوجه می‌شوید که بعضی از قسمت‌ها تمیز نشده‌اند و هنوز لکه روی فرش وجود دارد. در این صورت، شما باید مراحل قبلی را باز هم انجام دهید. یعنی ابتدا آب و مواد شوینده را داخل بخارشوی بریزید و شستشوی فرش با بخارشو را مجدداً تکرار کنید تا فرش شما حسابی تمیز شود.

در بعضی موارد، شستشوی فرش و مبل در خانه کار سختی است و نمی‌توان به‌راحتی لکه‌ها را پاک کرد. در این حالت بهتر است از خدمات مبل شویی با دستگاه استفاده کنید تا مبل شما با کمک دستگاه‌های پیشرفته شسته شده و کاملاً تمیز شود.

شستن فرش با بخارشوی کنوود
شستن فرش با بخارشو

11- صبر کنید تا فرش شما خشک شود:

پس از اینکه کار شستشوی فرش با بخارشو را انجام دادید و تمام لکه‌های روی فرش را پاک کردید، حالا باید صبر کنید تا فرش شما خشک شود. در زمان مرطوب بودن فرش، اصلاً روی فرش راه نروید تا سطح فرش دوباره خراب و کثیف نشود. بعد از چند ساعت، فرش شما به صورت کامل خشک می‌شود و می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید.

12- وسایل خود را به جای اصلی برگردانید:

حالا فرش شما کاملاً شسته شده و تمیز است و می‌توانید آن را در اتاق پذیرایی یا اتاق خواب پهن کنید. سپس وسایل خانه را مجدداً به جای اصلی خود برگردانید و دکوراسیون خانه را انجام دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

اگر در منزل بخارشو ندارید، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا شما می‌توانید با کمی شامپو فرش و فرچه نرم، کار تمیز کردن فرش‌ها را انجام دهید. روش صحیح استفاده از شامپو فرش را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و خیلی سریع فرش‌های منزلتان را تمیز کنید.

شستن فرش با بخارشو
شستن فرش با بخارشو

مزایای شستن فرش با بخارشو

قبل از اینکه برای تمیز کردن فرش با بخارشو اقدام کنید، خوب است با مزایا و معایب این کار آشنا شویم. موارد زیر، از جمله مزایای شستن فرش با بخارشو هستند:

  • استفاده از بخارشوی فرش، روشی راحت و کم هزینه برای تمیز کردن انواع فرش و موکت است.
  • با داشتن دستگاه بخارشو، علاوه بر فرش می‌توان انواع مبل، پرده و تشک را نیز تمیز کرد و لکه‌های موجود روی این وسایل را نیز از بین برد.
  • دستگاه بخارشوی، آسیبی به الیاف و ریشه‌های فرش وارد نمی‌کند و فقط لکه‌های روی سطح فرش را پاک می‌کند.
  • در این روش، نیازی به جابجایی فرش نیست و شما می‌توانید فرش‌ها را در همان مکان اصلی خود تمیز کنید. بنابراین نیازی نیست هزینه اضافی را برای حمل فرش پرداخت کنید.
  • دستگاه بخارشو، قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و می‌تواند انواع لکه‌ها را به کمک رطوبت و گرما پاک کند. ضمنا بخار شو باعث براق شدن فرش ها می شود.
  • هنگام شستن فرش با دستگاه بخارشو، میزان مصرف آب و مواد شوینده به حداقل می‌رسد و این موضوع به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.
  • بخارشوی مبل و فرش به شما این امکان را می‌دهد که در مدت زمان کوتاه، فرش و مبل‌های منزلتان را تمیز کنید و خانه خود را برای برگزاری مهمانی و دورهمی آماده کنید.
  • در هنگام شستن فرش با بخارشو، شما می‌توانید شامپو فرش و محلول لکه بر فرش را با انواع مواد طبیعی مانند سرکه سفید ترکیب کنید تا لکه‌های مختلف سریع‌تر از روی سطح فرش تمیز شوند.

تمیز کردن فرش با بخارشوی
تمیز کردن فرش با بخارشوی

معایب شستن فرش با دستگاه بخارشوی

باید بدانید که شستن فرش با بخارشو، معایب خاص خودش را هم دارد. موارد زیر، از جمله معایب تمیز کردن فرش با بخارشو هستند:

  • گاهی اوقات بعد از شستشوی فرش با دستگاه بخارشو، لکه‌ها و آلودگی‌های روی فرش به صورت کامل پاک نمی‌شوند. دلیل این موضوع، قدرت پایین بعضی از دستگاه‌های بخارشو است که نمی‌تواند تمام آلودگی‌ها را از بافت فرش خارج کند. در نتیجه هم فرش شما به صورت کامل تمیز نمی‌شود و هم به دلیل باقی ماندن آب و آلودگی در بافت فرش، بوی بدی در فرش ایجاد می‌شود.
  • در هنگام شستن فرش با بخارشوی، شما فرش را آبکشی نمی‌کنید. در نتیجه این احتمال وجود دارد که مواد شوینده و شامپو فرش در داخل الیاف فرش باقی بمانند و به مرور زمان باعث پوسیدگی فرش شوند.
  • برای استفاده از دستگاه بخارشو، باید مهارت لازم را داشته باشید تا بتوانید بدون آسیب به فرش، سطح فرش را تمیز کنید.
  • بعضی از دستگاه‌های بخارشو، با شوینده‌های خاصی کار می‌کنند و باید فقط این شوینده‌ها را داخل مخزن بخارشو ریخت.
  • در بعضی موارد، شستن فرش با دستگاه بخارشو به کفپوش یا پارکت منزل آسیب می‌رساند.
  • استفاده از بخارشو برای تمیز کردن فرش دستباف، به نخ‌های فرش آسیب می‌رساند و موجب تداخل رنگ‌های داخل فرش می‌شود.

همانطور که گفتیم، باقی ماندن رطوبت و مواد شوینده در داخل الیاف فرش، یکی از دلایل ایجاد بوی بد در فرش است. برای حل این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم که به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و با راه‌های از بین بردن بوی بد فرش و قالی پس از شستشو آشنا شوید.

بخارشوی فرش
بخارشوی فرش

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله درباره روش شستن فرش با بخارشو با شما صحبت کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که برای تمیز کردن فرش با کمک بخارشو چه کارهایی را باید انجام دهید. حالا شما با مراحل استفاده از بخارشو برای تمیز کردن فرش آشنا هستید و می‌توانید انواع لکه‌های روی فرش را با کمک بخارشو از بین ببرید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

شما می‌توانید کار شستشوی موکت و فرش منزل خود را به تیم حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید تا این کارها را با بهترین هزینه برای شما انجام دهند.

برای استفاده از خدمات مختلف هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران متخصص هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا