لوله کشی و تاسیسات

ترموستات‌ خانگی چیست و چگونه کار می‌کند؟

وجود امکانات جدید و ابزارهای هوشمند در دنیای امروز به ما کمک می‌کنند تا زندگی راحت‌تری داشته باشیم و آسایش بیشتری را تجربه کنیم. بسیاری از افراد دوست دارند که از این وسایل جدید و امکانات پیشرفته در منزل خود استفاده کنند تا بتوانند از زندگی در محیطی آرام و دلپذیر لذت ببرند. ترموستات خانگی، یکی از وسایل هوشمند و جدید است که وظیفه کنترل و تنظیم دمای محیط را انجام می‌دهد. امروزه در بسیاری از خانه‌های مسکونی از ترموستات هوشمند برای هوشمند سازی خانه استفاده می‌شود تا افراد خانواده، از هوایی مناسب و استاندارد برخوردار باشند.

احتمالاً این سوالات برای شما پیش آمده است که ترموستات‌ خانگی چیست؟ ترموستات هوشمند چه کاربردی دارد و چطور کار می‌کند؟ و برای نصب این وسیله باید چه کارهایی انجام دهیم؟

در این نوشته می‌خواهیم درباره ترموستات خانگی و روش کار این وسیله هوشمند صحبت کنیم و کاربردهای ترموستات اتاقی را به شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید با ترموستات خانگی و روش تنظیم هوای خانه با کمک ترموستات بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ترموستات اتاقی
ترموستات اتاقی

ترموستات‌ خانگی چیست؟

در ابتدا بهتر است شما را با ترموستات هوشمند خانگی آشنا کنیم. باید بدانید که ترموستات، یکی از قطعات مهم است که در اکثر وسایل سرمایشی و گرمایشی وجود دارد. وظیفه اصلی ترموستات موجود در قطعات پکیج و کولر گازی، تشخیص و تنظیم دما است. در ترموستات‌های هوشمند، نوعی سنسور مکانیکی به کار رفته است که عملکرد قطع و وصلی دارد. ترموستات‌های هوشمند امکانات پیشرفته‌تری دارند و به همین دلیل بسیار محبوب شده‌اند.

نصب ترموستات خانگی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید دمای خانه را روی درجه مشخصی تنظیم کنید. اصلی‌ترین کاربرد ترموستات اتاقی، کنترل سیستم فن کویل است. با نصب فن کویل و استفاده از ترموستات هوشمند، می‌توان دمای محیط را در دو فصل سرما و گرما کنترل کرد و از امکانات مختلف ترموستات خانگی استفاده کرد.

جالب است بدانید که فن کویل از فن برای فرستادن هوا و از کویل حرارتی برای انتقال حرارت استفاده می‌کند و به این ترتیب محیط را سرد یا گرم می‌کند. ترموستات هوشمند قادر به روشن و خاموش کردن فن کویل و تغییر سرعت فن است و با این کار، میزان دمای محیط را تنظیم می‌کند. بعد از رسیدن دمای خانه به میزان مشخص، ترموستات هوشمند وسایل سرمایشی یا گرمایشی را خاموش یا روشن می‌کند تا هوایی سالم و معتدل در خانه ایجاد شود و افراد خانه از سرد شدن یا گرم شدن خانه اذیت نشوند.

با وجود این امکانات، دمای محیط خانه همواره روی درجه مشخص حفظ می‌شود. حفظ دمای استاندارد در خانه نیز باعث راحتی و آسایش افراد می‌شود و احتمال سرماخوردگی و بیماری را به حداقل می‌رساند.

مزایای استفاده از ترموستات حرارتی
ترموستات حرارتی

عملکرد ترموستات هوشمند در تنظیم دمای محیط

باید بدانید که از ترموستات دیواری در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و اداری استفاده می‌شود. با نصب ترموستات هوشمند، می‌توان تمام وسایل سرمایشی و گرمایشی مانند فن کویل، پکیج و داکت اسپلیت را کنترل کرد تا دمای محیط روی محدوده خاصی حفظ شود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ترموستات دیواری، وسایل سرمایشی و گرمایشی را خاموش و روشن می‌کنند؛ اما باید بدانید که ترموستات خانگی نمی‌تواند کل سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی را خاموش یا روشن کند. روش کار ترموستات هوشمند به این صورت است که ابتدا دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند. اگر دمای محیط به اندازه دلخواه نرسیده باشد، وسایل سرمایشی و گرمایشی به کار خود ادامه می‌دهند. اما اگر دمای محیط به درجه موردنظر رسیده باشد، روند سرمایش یا گرمایش محیط متوقف می‌شود.

فرمان توقف ترموستات خانگی به دو صورت انجام می‌شود: در صورت وجود سیستم فن کویل یا داکت اسپلیت، سرعت فن کم می‌شود تا میزان هوای سرد ورودی یا هوای گرم ورودی به محیط کنترل شود. در روش بعدی، شیر آب گرم یا سرد باز و بسته می‌شود. با بسته شدن شیر آب گرم یا شیر آب سرد عبوری از کویل حرارتی، هوای محیط روی دمای خاصی تنظیم خواهد شد.

مزایای استفاده از ترموستات‌ خانگی چیست؟

همانطور که توضیح دادیم ترموستات خانگی به ما کمک می‌کند تا هوای خانه خود را تنظیم کنیم و همواره از هوایی مطبوع و دلپذیر بهره‌مند شویم. باید بدانید که استفاده از ترموستات خانگی مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله مزایای استفاده از ترموستات خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- صرفه‌جویی در مصرف انرژی:

یکی از مهم‌ترین مزایای نصب ترموستات خانگی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. با مشخص کردن دما روی ترموستات هوشمند، در تمام ساعات شبانه روز هوای خانه روی همان درجه موردنظر باقی می‌ماند و شما احساس سرما یا گرما نمی‌کنید.

احتمالاً شما هم این تجربه را داشته‌اید که از گرم شدن هوای خانه احساس خفگی کنید و از سرد شدن شدید دمای خانه، حس سرماخوردگی به شما دست بدهد. با داشتن ترموستات هوشمند، هوای خانه خیلی سرد یا خیلی گرم نمی‌شود و همواره دمای خانه در محدوده خاصی حفظ خواهد شد.

در واقع ترموستات هوشمند به محض تغییر محسوس دما، اقدام به روشن کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی می‌کند و در سایر موارد، وسایل سرمایشی و گرمایشی را خاموش می‌کند. همین موضوع یعنی روشن و خاموش کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی در زمان‌های درست، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و هزینه‌های مربوط به قبض برق و گاز را کاهش می‌دهد.

بنابراین اگر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت می‌دهید و دوست دارید هوای خانه شما در حد استاندارد حفظ شود، برای نصب ترموستات اتاقی اقدام کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فن کویل هم ارائه میده؟

پیشنهاد می‌کنیم روش استفاده بهینه از کولر آبی و صرفه جویی در هزینه‌ها را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

2- امکان کنترل دما در زمان‌های مختلف:

یکی دیگر از مزایای ترموستات خانگی، امکان تنظیم دما در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز است که این موضوع نیز به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

مثلاً فرض کنید که تمام اعضای خانواده‌ شما از ساعت 7 صبح تا ساعت 14 ظهر در خانه حضور ندارند و در این ساعت‌ها، نیازی نیست شوفاژهای پکیج گرم باشند یا فن کویل به صورت دائمی کار کند. شما می‌توانید ترموستات هوشمند را طوری تنظیم کنید که در این ساعت‌ها خاموش باشد و فعالیتی نکند و بعد از بازگشتن افراد خانواده به منزل، مجدداً شروع به کار کند. بنابراین در ساعت‌های خالی بودن خانه، انرژی برق و گاز به هدر نمی‌رود و وسایل سرمایشی و گرمایشی خاموش می‌شوند.

کنترل دما در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز به شما کمک می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی زیادی انجام دهید و همواره بتوانید دمای موردنظر خود را در خانه ایجاد کنید.

نصب ترموستات برای کنترل دما
نصب ترموستات برای کنترل دما

3- امکان تنظیم دما در محیط های مختلف خانه:

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی تجربه می‌کنند، متفاوت بودن سلیقه اعضای خانواده است. یعنی یکی از افراد، عاشق هوای گرم است و دیگری به هوای خنک و سرد علاقه دارد. به همین دلیل است که تمام افراد خانه از روشن شدن وسایل سرمایشی و گرمایشی به یک اندازه راضی نیستند و ممکن است احساس سرما یا گرما کنند.

این مشکل با استفاده از ترموستات‌ خانگی به‌سادگی قابل حل است. در واقع با نصب ترموستات هوشمند، شما می‌توانید دمای هرکدام از اتاق‌های خانه را به‌صورت جداگانه تنظیم کنید و با توجه به سلیقه افراد، هوای محیط را سردتر یا گرم‌تر کنید. وجود این قابلیت در ترموستات‌های اتاقی باعث می‌شود که اعضای خانواده، دمای اتاقشان را متناسب با دمای بدن خود تنظیم کنند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

این ویژگی ترموستات‌های هوشمند نیز به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند؛ زیرا نیازی نیست که در تمامی قسمت‌های خانه، کولر یا وسایل گرمایشی کار کنند و این موضوع باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.

4- امکان کنترل ترموستات با کمک سیستم های هوشمند:

در دنیای امروز، بسیاری از وسایل هوشمند شده‌اند و به ما کمک می‌کنند که کارهای خود را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهیم. یکی از قابلیت‌های مهم ترموستات هوشمند این است که شما می‌توانید این وسیله را با گوشی موبایل و تبلت کنترل کنید و زمان روشن و خاموش شدن ترموستات را از قبل مشخص کنید.

احتمالاً شما هم این تجربه را داشته‌اید که در فصل تابستان از خانه بیرون رفته‌اید و بعد از برگشتن به خانه، از هوای بسیار گرم و غیر قابل تحمل خانه اذیت شده‌اید. در این حالت با وجود کولر گازی یا کولر آبی، باید مدت زمان خاصی را صبر کنید تا هوای خانه خنک شود. این موضوع باعث می‌شود که کولر با دور تند و فشار زیاد کار کند تا تمام قسمت‌های خانه خنک شود. اما با استفاده از ترموستات هوشمند، چنین مشکلاتی را تجربه نخواهید کرد.

یکی از مزایای ترموستات خانگی هوشمند این است که شما می‌توانید با گوشی موبایل، سیستم ترموستات‌ خانگی را کنترل کنید؛ مثلاً در راه بازگشتن به خانه، مشخص کنید که سیستم خنک‌کننده فن کویل در چه ساعتی روشن شود و دمای خانه را روی چه دمایی تنظیم کند. با این کار، در لحظه رسیدن به خانه، مشاهده خواهید کرد که هوای خانه شما به همان اندازه دلخواهتان سرد یا گرم شده است و شما می‌توانید استراحت دلچسب و لذت‌بخشی داشته باشید. با این قابلیت ترموستات‌های هوشمند، هم احساس راحتی بیشتری خواهید داشت و باز هم می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

ترموستات دیجیتال
ترموستات دیجیتال

5- خودکارسازی سیستم‌های سرمایش و گرمایش:

یکی دیگر از مزایای استفاده از ترموستات خانگی این است که فرآیند روشن و خاموش شدن وسایل سرمایشی و گرمایشی به صورت خودکار سازی شده انجام می‌شود و نیازی نیست که شما به صورت دستی این وسایل را خاموش و روشن کنید. با کمک این قابلیت، شما می‌توانید فعال شدن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را به ترموستات هوشمند بسپارید و دیگر دائماً در حال خاموش و روشن کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی نباشید.

6- ثابت نگه داشتن دمای محیط:

یکی از مواردی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود، تغییر ناگهانی دمای خانه است. در صورت افت شدید دمای خانه، بسیاری از افراد احساس سرما می‌کنند و شرایط برای بیماری و سرماخوردگی فراهم می‌شود. با نصب ترموستات خانگی، این مشکل حل می‌شود و می‌توان دمای خانه را در محدوده خاصی ثابت نگه داشت. یعنی با استفاده از ترموستات اتاقی هوشمند، هرگز احساس گرما یا سرمای شدید نخواهید کرد و همواره از دمای معتدل و استاندارد در محیط خانه برخوردار خواهید شد.

انواع ترموستات حرارتی
انواع ترموستات حرارتی و خانگی

انواع ترموستات‌ خانگی و هوشمند

باید بدانید که ترموستات‌های هوشمند انواع مختلفی دارند و ویژگی‌های آنها با هم متفاوت است. در این قسمت، با انواع ترموستات خانگی آشنا خواهید شد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و در منزل خود نصب کنید.

1- ترموستات غیر قابل برنامه‌ریزی:

ترموستات غیرقابل برنامه‌ریزی، فقط کار تنظیم دما و تعیین میزان سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهد و سایر قابلیت‌های هوشمند را ندارد. مثلاً با داشتن این ترموستات در منزل، مشاهده خواهید کرد که ترموستات خانگی به صورت دائمی کار می‌کنند و نمی‌توانید ترموستات را با گوشی موبایل کنترل کنید. باید بدانید که این مدل ترموستات‌ها، قادر به تنظیم دما در زمان‌های دلخواه نیستند و فقط قابلیت خاموش شدن را دارند.

2- ترموستات قابل برنامه‌ریزی:

برعکس حالت قبلی، بعضی از ترموستات‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی هستند و این امکان را به شما می‌دهند تا دمای محیط را در زمان‌های مختلف تنظیم کنید. این قابلیت در ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی، هم باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و هزینه‌های مربوط به انرژی را نیز کاهش خواهد داد. درست است که هزینه خرید ترموستات قابل برنامه‌ریزی بیشتر است؛ اما با مصرف هزینه انرژی، هزینه‌های کلی شما را کمتر می‌کند و مزایای زیادی را به همراه دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فن کویل هم ارائه میده؟

3- ترموستات هوشمند:

پیشرفته‌ترین نوع ترموستات، ترموستات خانگی هوشمند است که تمام قابلیت‌ها را دارد. با داشتن ترموستات هوشمند، شما می‌توانید دمای محیط را تنظیم کنید، با گوشی موبایل به ترموستات فرمان بدهید و ترموستات را از راه دور خاموش و روشن کنید. علاوه بر اینها، ترموستات هوشمند مجهز به سیستم هوش مصنوعی است و قابلیت یادگیری نیز دارد؛ یعنی پس از مدتی متوجه می‌شود که میانگین دمای دلخواه شما چقدر است و با توجه به این موضوع، دمای خانه را تنظیم می‌کند.

بعضی از مدل‌های ترموستات هوشمند سنسور حرکتی نیز دارند و به محض خروج افراد از خانه، وسایل سرمایشی و گرمایشی را خاموش می‌کنند تا انرژی کمتری مصرف شود. به محض ورود افراد به خانه هم ترموستات‌ خانگی هوشمند فعال می‌شود و وسایل سرمایشی و گرمایشی را روشن می‌کند.

یکی دیگر از امکانات جالب ترموستات‌های هوشمند این است که پیام‌های صوتی خاصی دارند و به افراد سالمند و نابینا کمک می‌کنند تا تنظیمات موردنظرشان را راحت‌تر انجام دهند. یکی از بهترین مدل‌های ترموستات هوشمند، ترموستات خانگی اکوبی (Ecobee) است که قابلیت تنظیمات صوتی و ارتباط از راه دور را دارد.

شما می‌توانید روش تایپ صوتی را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و از این پس، کارهای مربوط به تایپ را به‌راحتی انجام دهید.

نصب فن کویل
نصب ترموستات محیطی و فن کویل

بهترین ترموستات خانگی در ایران

اگر دوست دارید بهترین مدل‌های ترموستات هوشمند را خریداری کنید، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • ترموستات فن کویل هانیول (Honeywell)
  • ترموستات اتاقی زیمنس (siemens)
  • ترموستات دیجیتال کلایماست (Climaset)
  • ترموستات هوشمند سدنا (Sedna)
  • ترموستات فن کویل ایمیت (IMIT)
  • ترموستات دیجیتال بیوک (BIOK) مناسب برای انواع فن کویل و سیستم گرمایش از کف

بهترین مکان‌ها برای نصب ترموستات‌ خانگی

تا اینجا با ترموستات خانگی و مزایای این وسیله آشنا شدید. احتمالاً شما هم دوست دارید که پنل ترموستات را در منزل خود نصب کنید و از این پس، دمای منزل خود را به‌راحتی تنظیم کنید. ترموستات‌های دیواری به صورت روکار نصب می‌شوند و به همین دلیل روی زیبایی محیط خانه تاثیر می‌گذارد. برای نصب ترموستات هوشمند خانگی، بهتر است با بهترین مکان‌ها برای نصب ترموستات خانگی آشنا شوید و این وسیله کاربردی را در بهترین قسمت خانه نصب کنید.

ترموستات خانگی در مکان‌های زیر قابل نصب است:

1- خانه‌های مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش دیجیتال:

اگر در خانه خود از وسایل سرمایشی و گرمایشی جدید مانند پکیج‌های هوشمند، فن کویل، سیستم گرمایش از کف و سیستم تهویه هوای مطبوع استفاده می‌کنید، می‌توانید ترموستات خانگی را نصب کنید تا وسایل سرمایشی و گرمایشی شما را کنترل کرده و هوایی مطبوع در خانه شما برقرار کند. امکان نصب ترموستات خانگی در مکان‌هایی که از وسایل قدیمی و دستی مانند بخاری گازی قدیمی، شومینه هیزمی و شومینه گازی استفاده می‌کنند، وجود ندارد.

یادتان باشد که بهترین مکان برای نصب ترموستات خانگی، روی یکی از دیوارهای مرکزی خانه است. مکان‌هایی مانند کنار درب و پنجره، کنار لوله‌های عبور مایعات و در مجاورت هواکش، گزینه‌های خوبی برای نصب ترموستات هوشمند نیستند؛ زیرا دما را کمتر یا بیشتر از مقدار واقعی نشان می‌دهند. همچنین فاصله ترموستات از سطح زمین باید حدود 150 سانتی‌متر باشد تا دمای محیط را به‌درستی به شما نشان دهد.

2- خانه‌های مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی:

اگر در خانه شما سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی وجود دارد، می‌توانید از انواع ترموستات‌ خانگی برای تنظیم دما استفاده کنید. در این حالت، ترموستات هوشمند تمام وسایل سرمایشی و گرمایشی را کنترل می‌کند تا دمای خانه شما را به محدوده موردنظر برساند.

ترموستات خانگی
نصب ترموستات برای کنترل دما

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره ترموستات خانگی با شما صحبت کردیم و کاربردها و مزایای ترموستات‌های هوشمند را به شما توضیح دادیم. همچنین بهترین مکان برای نصب ترموستات هوشمند را به شما معرفی کردیم تا بتوانید این وسیله کاربردی را در خانه خود نصب کنید و همواره از هوای سالم و استاندارد برخوردار باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. اگر دوست دارید خانه‌ای راحت با هوای دلپذیر داشته باشید، انجام کارهایی مانند نصب فن کویل و ترموستات هوشمند را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

در مجموعه هوم سرویز، گروهی از تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای مشغول به کار هستند و کارهایی مانند سرویس فن کویل، نصب سیستم گرمایش از کف و تعمیر انواع وسایل گرمایشی را با بهترین قیمت برای شما عزیزان انجام می‌دهند.

پس اگر به دنبال افراد حرفه‌ای و مطمئن هستید تا کار نصب وسایل سرمایشی و گرمایشی را انجام دهند، به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارهای تخصصی را به هوم سرویز بسپارید.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس فن کویل، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا