لوله کشی و تاسیسات

علت گیرپاژ یا قفل شدن و سفت چرخیدن موتور کولر آبی چیست؟

کولر آبی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی است که در بسیاری از مناطق ایران با هوای گرم و خشک استفاده می‌شود. با داشتن کولر آبی، می‌توان روزهای گرم تابستان را به‌راحتی سپری کرد و از هوای خنک و دلپذیر کولر لذت برد. گاهی اوقات، بروز بعضی از مشکلات در کولرهای آبی، باعث می‌شود که کولر آبی دچار اختلال شود و به‌درستی کار نکند. قفل شدن یا گیرپاژ موتور کولر آبی، یکی از مشکلات جدی برای کولرهای آبی است که مانع از چرخش پروانه کولر می‌شود و مشکلات زیادی را به همراه دارد.

بعد از قفل شدن موتور کولر آبی، فرآیند تولید باد خنک کولر متوقف می‌شود و عمر مفید کولر آبی کمتر می‌شود. به همین دلیل باید سریع‌تر برای رفع مشکل گیرپاژ موتور کولر آبی اقدام کرد.

در این نوشته قصد داریم دلایل گیرپاژ موتور کولر آبی و نشانه‌های سفت چرخیدن موتور کولر را که یکی از ایرادات رایج کولر آبی محسوب می شود، بررسی کنیم. همچنین بهترین راهکارها برای رفع مشکل قفل شدن و نچرخیدن موتور کولر آبی را به شما توضیح خواهیم داد.

اگر شما نیز از کولر آبی در منزلتان استفاده می‌کنید و دوست دارید با سریع‌ترین روش برای رفع گیرپاژ موتور کولر آبی آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رفع گیرپاژ موتور کولر
رفع گیرپاژ موتور کولر

علت سفت چرخیدن یا گیرپاژ موتور کولر آبی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، گاهی اوقات ممکن است مشکل سفت چرخیدن موتور کولر آبی پیش بیاید و موتور کولر ضعیف شود. در این وضعیت، بعد از زدن کلید کولر آبی، شما صدای موتور کولر را می‌شنوید؛ اما موتور شروع به کار نمی‌کند و نمی‌چرخد. دلیل نچرخیدن موتور کولر آبی این است که موتور کولر سفت شده و قادر به چرخاندن فن نیست. به عبارت دیگر، گیرپاژ موتور کولر به این معنا است که موتور کولر می‌خواهد بچرخد و شروع به کار کند؛ اما نیرویی مانع از کار کردن موتور کولر می‌شود. در صورت مواجهه با مشکل سفت چرخیدن یا گیرپاژ موتور کولر، بهتر است کولر آبی را خاموش کنید و از افراد متخصص بخواهید که برای تعمیر فوری کولر آبی به منزل شما بیایند.

در صورت برطرف نکردن مشکل گیرپاژ موتور کولر آبی، همچنان موتور کولر شروع به کار نمی‌کند و این مشکل در عملکرد قطعات داخلی کولر آبی نیز اختلال ایجاد می‌کند.

باید بدانید که دلایل مختلفی منجر به بروز مشکل گیرپاژ در موتور کولر آبی می‌شود و این مشکل قابل حل است. در ادامه این نوشته، با اصلی‌ترین دلایل گیرپاژ موتور کولر آبی آشنا خواهید شد.

دلیل گیرپاژ موتور کولر آبی
دلیل گیرپاژ موتور کولر آبی

علت گیرپاژ یا قفل شدن یا سفت چرخیدن موتور کولر آبی

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل گیرپاژ موتور کولر آبی هستند:

1- عدم روغن‌کاری مناسب:

مهم‌ترین علت سفت چرخیدن موتور کولر آبی، روغن‌کاری نادرست دستگاه است. اگر شما روغن‌کاری موتور کولر آبی را انجام ندهید یا اینکه از روغن‌های بی‌کیفیت و نامرغوب برای این کار استفاده کنید، باید منتظر گیرپاژ کردن موتور کولر خود باشید.

روغن‌کاری کولر آبی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در زمان سرویس کولر آبی باید انجام شود تا دستگاه به‌درستی کار کند و دچار مشکل نشود. به همین دلیل، اولین اقدام برای رفع گیرپاژ موتور کولر آبی، روغن کاری موتور کولر است تا قطعات فلزی داخل موتور به‌نرمی بچرخند و فشار زیاد به موتور کولر وارد نشود.

2- داغ کردن موتور کولر آبی:

دومین علت گیرپاژ و سفت چرخیدن موتور کولر آبی، داغ شدن موتور کولر است. این مشکل در مناطق گرم و خشک زیاد پیش می‌آید. زمانی که هوا بسیار گرم باشد و کولر به صورت دائم کار کند، این احتمال وجود دارد که به دلیل عدم گردش هوای درست و فشار آمدن به موتور، این قطعه بسیار داغ شود و قفل کند.

اگر روغن کاری کولر را انجام داده‌اید و باز هم مشکل گیرپاژ موتور کولر را تجربه کرده‌اید، احتمالاً موتور کولر شما بسیار داغ شده و به همین دلیل قفل کرده است. در این وضعیت، بهتر است کمی به کولر آبی استراحت بدهید تا موتور کولر خنک شود و دوباره کولر را روشن کنید.

یادتان باشد که بعد از 10 الی 12 ساعت روشن بودن کولر آبی، بهتر است کولر را به مدت 2 ساعت خاموش کنید تا اجزای داخلی کولر خنک شود و موتور کولر استراحت کند. علاوه بر این، با نصب سایبان کولر آبی، می‌توانید از گرم شدن بدنه کولر آبی و داغ شدن موتور کولر جلوگیری کنید.

موتور کولر آبی
موتور کولر آبی

3- سوختن خازن کولر:

در کنار موتور، قطعه‌ای به نام خازن وجود دارد که کار تامین انرژی اولیه موتور کولر را انجام می‌دهد. خازن موتور کولر، انرژی لازم برای روشن شدن موتور را تأمین می‌کند و کمک می‌کند که موتور کولر در کمترین زمان، به سریع‌ترین دور ممکن برسد. در صورت سوختن یا خراب شدن خازن، موتور نمی‌تواند قدرت موردنیاز برای شروع کار را دریافت کند و همین موضوع باعث قفل شدن و گیرپاژ موتور کولر می‌شود.

برای بررسی خازن کولر و اطمینان از سالم بودن این قطعه، لازم است موتور کولر را باز کنید و خازن را به دقت بررسی کنید. هرگونه تغییر شکل در خازن کولر مانند فرورفتگی، ترکیدگی یا برجستگی، نشان‌دهنده خرابی و سوختن خازن است. همچنین سوختن خازن موتور کولر با مشکلاتی مانند داغ شدن موتور کولر آبی، زور زدن دستگاه و نوسانات برق کولر آبی همراه است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

اگر مشکل سفت چرخیدن موتور کولر آبی به دلیل خرابی خازن پیش آمده باشد، باید خازن را تعویض کنید تا موتور کولر به صورت عادی روشن شود و کار کند. به یاد داشته باشید که انجام ندادن این کار و جایگزین نکردن خازن معیوب با خازن سالم، باعث سوختن موتور کولر آبی می‌شود و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد. بنابراین خازن موتور کولر آبی را سریع‌تر با کمک تعمیرکار متخصص کولر تعویض کنید تا این مشکل حل شود.

4- وجود مشکل در سیم‌کشی کولر:

در راهنمای سیم کشی موتور کولر آبی به شما توضیح دادیم که سیم‌کشی درست کولر آبی اهمیت زیادی دارد و باید با دقت انجام شود تا برق کافی به قطعات الکتریکی کولر مانند موتور و پمپ برسد. وجود مشکل در سیم‌کشی کولر آبی، منجر به مشکلات زیادی می‌شود و یکی از دلایل برق دار شدن بدنه کولر آبی است. مواردی مانند آب شدن روکش سیم‌ها، قدیمی شدن سیم‌های کولر و ریختن آب روی سیم‌ها و قطعات الکتریکی منجر به اتصالی کردن قطعات کولر و خراب شدن سیم‌های کولر می‌شود.

اتصالی کردن سیم‌ها و نرسیدن برق کافی به موتور، یکی از دلایل گیرپاژ کردن موتور کولر آبی است. در این وضعیت، علاوه بر قفل شدن موتور کولر، احتمال ایجاد جرقه و آتش گرفتن کولر آبی نیز بیشتر می‌شود.

به همین دلیل، باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا سیم‌های داخل کولر آبی و وضعیت سیم‌کشی دستگاه را بررسی کند و هرگونه مشکل در سیم‌کشی کولر را برطرف کند تا مشکل گیرپاژ موتور کولر آبی و تعمیر اتصالی برق برطرف شود.

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

5- خرابی سیم‌پیچ موتور کولر آبی:

در داخل موتور کولر آبی، سیم‌پیچ مسی وجود دارد که این سیم‌پیچ با ایجاد میدان مغناطیسی و انتقال انرژی الکترومغناطیسی به روتور، نیروی لازم برای چرخش موتور را فراهم می‌کند. بنابراین نیروی لازم برای چرخش موتور کولر آبی توسط سیم‌پیچ فراهم می‌شود.

سیم‌پیچ موتور کولر آبی به این صورت است که یک سیم‌پیچ برای راه‌اندازی کولر، یک سیم‌پیچ برای دور کند کولر و یک سیم‌پیچ برای دور تند کولر دارد که این سه سیم‌پیچ در کنار هم کار می‌کنند تا کولر به‌درستی کار کند.

زمانی که شما دور کند کولر را روشن می‌کنید، سیم‌پیچ دور کند، سیم‌پیچ دور تند و سیم‌پیچ راه‌انداز باهم شروع به کار می‌کنند و زمانی که تعداد دور موتور به‌اندازه موردنیاز برسد، سیم‌پیچ راه‌انداز و دور تند از مدار خارج می‌شوند تا شما بتوانید به‌راحتی از دور کند کولر استفاده کنید.

برای روشن شدن دور تند کولر آبی نیز همین اتفاق می‌افتد و این سه سیم‌پیچ به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند؛ بنابراین اگر مشکلی در هرکدام از سیم‌پیچ‌ها ایجاد شود، عملکرد موتور دچار اختلال می‌شود و این موضوع باعث گیرپاژ و سفت چرخیدن موتور کولر آبی خواهد شد. با تعویض سیم پیچ و استفاده از دینام جدید، مشکل گیرپاژ موتور کولر آبی نیز برطرف می‌شود.

شاید بپرسید که چطور باید بفهمیم که زمان تعویض سیم پیچ کولر آبی فرا رسیده است و این قطعه به تعویض نیاز دارد؟ برای بررسی سیم‌پیچ‌های کولر، نگاهی به سیم‌های این قطعه بیندازید. اگر مشاهده کردید که رنگ سیم‌های مسی یا آلومینیومی تغییر کرده و به رنگ سیاه درآمده است، یعنی باید سیم پیچ کولر را عوض کنید و از دینام جدید در کولر آبی استفاده کنید.

6- نوسان برق:

گاهی اوقات به دلیل نوسان شدید برق، موتور کولر آبی دچار اختلال می‌شود و همین موضوع باعث گیرپاژ موتور کولر و داغ شدن موتور کولر آبی می‌شود.

برای درست کار کردن موتور کولر آبی، همواره باید برق با ولتاژ مشخص به این قطعه برسد. در صورت نوسان جریان برق، مقدار کافی از جریان برق به موتور کولر نمی‌رسد و این قطعه، قدرت کافی برای شروع کار را نخواهد داشت.

به همین دلیل در صورت مشاهده نوسانات شدید برق، بهتر است از کولر آبی استفاده نکنید تا نوسان برق به موتور کولر فشار وارد نکند و منجر به سوختن موتور کولر آبی نشود.

7- خرابی کلید کولر:

یکی دیگر از دلایل گیرپاژ موتور کولر آبی، خرابی کلید کولر است. در این وضعیت، این احتمال وجود دارد که نتوانید از دور کند کولر استفاده کنید و کولر آبی فقط با دور تند کار کند! برای رفع خرابی کلید کولر آبی، بهتر است از سرویس‌کار کولر آبی بخواهید که کلید کولر را بررسی کند و در صورت خرابی کلید، برای تعویض این قطعه اقدام کند.

با تعویض کلید کولر آبی، مشکلاتی مانند قفل شدن موتور و کار نکردن کولر آبی روی دور کند برطرف خواهد شد و شما می‌توانید بدون مشکل از کولر خود استفاده کنید.

کلید کولر آبی
کلید کولر آبی

8- خرابی بلبرینگ های موتور کولر آبی:

در مقاله معرفی وظیفه فولی کولر آبی به شما توضیح دادیم که در اطراف محور چرخش پروانه کولر آبی، دو یاتاقان یا بلبرینگ قرار دارد که به چرخش پروانه کولر کمک می‌کند. از آنجایی که بلبرینگ‌های موتور دائماً در چرخش و حرکت هستند، باید به صورت منظم روغن کاری شوند تا موتور و پروانه کولر به‌درستی کار کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

اگر بلبرینگ‌های کولر آبی خراب شود یا سفت کار کنند، در چرخش یاتاقان‌های کولر اختلال ایجاد می‌شود و همین موضوع منجر به قفل شدن و سفت چرخیدن موتور کولر آبی می‌شود.

خرابی بلبرینگ‌های کولر آبی، با مشکلاتی مانند ایجاد صدای غیرطبیعی در کولر، کج شدن شفت، خرابی پروانه کولر و بوی سوختگی در کولر آبی همراه است. به همین دلیل شما باید در سرویس دوره‌ای کولر آبی، قطعات متحرک کولر مانند بلبرینگ‌ها و پولی‌ها را تعویض کنید تا به موتور کولر فشار وارد نشود و اجزای کولر به‌درستی کار کنند.

9- زنگ‌زدگی قطعات متحرک کولر آبی:

اگر عکس داخل کولر آبی را مشاهده کرده باشید، متوجه خواهید شد که قطعات متحرک کولر مانند شفت، یاتاقان و پروانه کولر آبی، به موتور متصل هستند و انرژی لازم برای چرخش این قطعات توسط موتور کولر تامین می‌شود.

گاهی اوقات به دلیل رطوبت هوا یا قدیمی بودن کولر، قطعات متحرک کولر آبی زنگ می‌زنند و همین موضوع باعث اختلال در عملکرد این قطعات می‌شود. مثلاً اگر یاتاقان‌های کولر زنگ بزنند، پروانه کولر نیز به‌درستی نمی‌چرخد و به دلیل نچرخیدن پروانه کولر آبی، مشکل گیرپاژ موتور کولر پیش می‌آید.

به همین دلیل است که باید در زمان سرویس کولر آبی، قطعات متحرک کولر را بررسی کنید و از سلامتی این قطعات مطمئن شوید. همچنین با تعویض به‌موقع و روغن‌کاری منظم قطعات متحرک کولر آبی، از خرابی این قطعات و پایین آمدن عمر مفید کولر آبی جلوگیری خواهید کرد.

در بسیاری از موارد برای رفع گیرپاژ موتور کولر آبی، لازم است تمام قطعات زنگ‌زده و معیوب کولر مانند یاتاقان، شفت و پولی‌ها را تعویض کنید تا موتور کولر به‌درستی و بدون مشکل کار کند. رفع پوسیدگی کف کولر را نیز حتما در نظر داشته باشید.

10- محکم بودن تسمه کولر:

آخرین دلیل سفت چرخیدن موتور کولر آبی، محکم بودن تسمه کولر است. اگر تسمه کولر را خیلی محکم و سفت بسته باشید، موتور کولر در هنگام شروع کار با مقاومت زیادی روبرو می‌شود و به‌سختی می‌چرخد، در نتیجه موتور کولر آبی گیرپاژ می‌کند و قفل می‌شود. گاهی وقتها محکم بستن تسمه کولر، مشکلات جدی‌تری مانند دود کردن و پاره شدن تسمه و حتی سوختن موتور کولر آبی را به همراه دارد.

به همین دلیل است که باید تسمه کولر را طوری تنظیم کنید که خیلی سفت یا خیلی شل نباشد تا موتور کولر بتواند کارش را به‌درستی انجام دهد.

اگر موتور کولر به دلیل محکم بودن تسمه گیرپاژ کرده و سفت می‌چرخد، بهتر است از تعمیرکار متخصص کولر آبی بخواهید که تسمه کولر شما را مجدداً تنظیم کنند تا فشار کمتری به موتور کولر آبی وارد شود.

تسمه کولر آبی
تسمه کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره علت گیرپاژ موتور کولر آبی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چه عواملی باعث فشار آمدن و سفت چرخیدن موتور کولر آبی می‌شود. همچنین روش‌های رفع گیرپاژ دینام کولر را به شما توضیح دادیم تا بتوانید این مشکل را سریع‌تر و راحت‌تر حل کنید و از باد خنک و دلپذیر کولر لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

شما می‌توانید برای تعمیر موتور کولر و سرویس کولر آبی، از تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز کمک بگیرید تا این کارهای تخصصی، توسط افراد باتجربه انجام شود. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 خدمات مختلف مانند نصب کولر آبی، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است و تمام این خدمات را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهد.

برای ثبت درخواست نصب یا سرویس کولر آبی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس … 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا