زیبایی

با این 5 ترفند خشکی پوست سر را در خانه درمان کنید

ترفندهای عالی برای رفع خشکی پوست سر

بیش از 70 درصد از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و کمبود آن، می‌تواند بدن را به بیابانی خشک بدل کند. یکی از نخستین قسمت‌های بدن که به بی ‌آبی واکنش نشان می‌دهد، پوست است. در این میان، پوست سر به علت حساسیت، آسیب زیادی را از نبود این مایع حیاتی می‌بیند. اینجا است که خارش‌های پیاپی به سراغمان می‌آیند و پوسته‌ها، امان ما را می‌بُرند. اما به راستی درمان خشکی پوست سر چیست؟ آیا می‌شود در خانه نشست و این مشکل کلافه‌ کننده را حل کرد؟ برای جواب این سوال، مقاله زیر را بخوانید.

ویتامینه و ماسک مو با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

چه عواملی منجر به خشکی پوست سر می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین علائم پوست سر خشک، خارش مداوم است. اما این عارضه، ممکن است با شوره، ریزش مو و درد هم همراه باشد. به‌ علاوه، خشکی پوست سر، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین آنها، واکنش به تغییرات آب ‌و‌ هوایی یا ترکیبات خشن موجود در محصولات مراقبت از مو است. به همین دلیل است که توصیه می کنیم کارهای مهم مرتبط با پوست و موی خود را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید. شما می توانید برای رنگ کردن موها با استفاده از رنگهای درجه یک و مناسب، کار را به آرایشگر حرفه ای در منزل هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

خشکی پوست سر، اتفاقی رایج است که بسیاری از خانمها را درگیر می کند؛ اما گاهی یک اتفاق ساده، مانند آب کافی نخوردن یا شستشوی روزانه مو، علت خشکی پوست سر و شوره است. ضمن اینکه، در برخی موارد بیماری‌های مو مثل اگزما یا پسوریازیس، عامل خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن هستند.

درمان خشکی پوست سر؛ چند ترفند ساده اما کاربردی

همانطور که گفتیم خشک شدن کف سر، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. صرف‌ نظر از بیماری‌هایی مانند پسوریازیس یا اگزما که به درمان‌های پزشکی نیاز دارند، در بسیاری مواقع با راهکارهای ساده می‌توان این مشکل را حل کرد. ما به شما در خصوص این راهکارها، بیشتر می‌گوییم.

انتخاب شامپوی مناسب؛ شرط اصلی برای مقابله با پوست سر خشک

هر فردی، نوع موی منحصر به خود را دارد که برنامه شستشوی متفاوتی را هم طلب می‌کند. برای مثال، اگر موهایتان شکننده و حساس است، بهتر است در شستن آنها زیاده ‌روی نکنید. چرا که در این صورت، به خشکی بیشتر پوست سرتان دامن زده‌اید. در سوی دیگر، پوست سر چرب به شستشوی بیشتری نیاز دارد.

بنابراین، قدم اول را برای درمان خشکی پوست سر، باید با شناخت نوع مو و کف سر خود بردارید. از یک طرف، شامپوها و محصولات مراقبت از مو نیز می‌توانند به تحریک پوست سر، خشکی و خارش منجر شوند. از این رو، در انتخاب شامپو نهایت دقت را به خرج دهید. مثلاً فراموش نکنید که شامپو برای پوست سر خشک و موی چرب، با شامپوی پوست و موی چرب یکسان نیست.

اگر شوره دارید، این شامپوها را امتحان کنید

در بسیاری از موارد، خشکی کف سر با شوره همراه است. شوره، موضوعی آزار دهنده است که خلاص شدن از شر آن، به زمان و حوصله نیاز دارد. با این حال، بهترین شامپوهای ضد شوره، حاوی ترکیبات زیر هستند:

  • قیر زغال‌سنگ ( coal tar): قیر زغال سنگ با ایجاد سلول‌های مرده روی پوست سر، مقابله می‌کند. این ماده ممکن است موهای روشن را تیره کند؛
  • اسید سالیسیلیک: لایه‌ برداری طبیعی است که پوست مرده را از کف سر می‌زداید؛
  • کتوکونازول: این ماده، قارچ یا دیگر عوامل مولد شوره را از بین می‌برد؛
  • سلنیوم سولفاید: این ماده یک ترکیب ضد قارچ است. اگر از شامپوهای حاوی سلنیوم استفاده می‌کنید، باید پس از استفاده، موهای خود را به طور کامل بشویید. زیرا این ماده، می‌تواند موها را کمرنگ کند؛
  • پرپتیون زینک: یک ماده ضد قارچ و ضد باکتری است که عوامل ایجاد ‌کننده شوره و خشکی را نابود می‌کند؛
  • و به طور کلی، شامپوهایی که خواص مرطوب ‌کنندگی داشته باشند و کف سر را دهیدارته نکنند.
بهترین شامپوها برای درمان خشکی پوست سر و شوره
بهترین شامپوها برای درمان خشکی پوست سر و شوره

آب کافی و تغذیه سالم، به درمان خشکی پوست سر کمک می‌کنند

نمی‌توان تصور کرد که بدن و پوست شما، بی‌آب باشد و تأثیرات آن را روی سر خود نبینید. پس به اندازه کافی، آب بنوشید و از قانون 6 تا 8 لیوان آب در روز پیروی کنید. علاوه بر آب، رژیم غذایی هم روی سلامت موها اثرگذار است. برای خیلی‌ها، این سوال مطرح است که کمبود کدام ویتامین باعث خشکی پوست سر می‌شود. در واقع، شما باید مطمئن شوید که تغذیه‌تان حاوی مواد مغذی است که با فاکتورهای محیطی مقابله می‌کنند. زینک، ویتامین B و چربی‌های مفید؛ نقش مهمی را در کاهش خشکی کف سر بر عهده دارند.

در مقابل، برخی مواد مانند کربوهیدرات‌ها، باعث افزایش مخمرها روی پوست سر می‌شوند. مخمرها هم، عامل اصلی پوسته شدن سر هستند. پس شیرینی‌های مصنوعی و کربوهیدرات‌ها را کنار بگذارید تا ببینید که خشکی و خارش کف سرتان، درمان می‌شود یا نه!

نقش ویتامین‌ها و تغذیه سالم در درمان خشکی پوست سر
نقش ویتامین‌ها و تغذیه سالم در درمان خشکی پوست سر

پوست سر شما به آرامش نیاز دارد

شاید از خود بپرسید که ارتباط بین آرامش و درمان خشکی پوست سر چیست. اما بهتر است بدانید که استرس، نقش مهمی را در سلامت کلی و از جمله سلامت موهای شما، عهده‌دار است. اگر بتوانید به شیوه‌های مختلف مانند ورزش، یوگا و مدیتیشن استرس خود را مدیریت کنید، نتیجه چیست؟ با قدرت و توانایی بیشتری از خود در برابر بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما و حتی خشکی و خارش کف سر، محافظت خواهید کرد. قرار دادن ماسک مو و ویتامینه نیز به آرامش و خالی شدن تنش های پوست سر منجر می شود که در درمان خشکی پوست سر نقش مهمی خواهد داشت.

مدیریت استرس برای مقابله با خارش و خشکی کف سر
مدیریت استرس برای مقابله با خارش و خشکی کف سر

دوش آب خنک، درمان خشکی پوست سر است

اگر فکر می‌کنید که با آب داغ، به موهای خود لطف می‌کنید، سخت در اشتباه هستید! موهای شما با ظرف‌های پر از چربی که به کمک آب داغ، تمیز می‌شوند؛ فرق دارند. بنابراین، همین حالا دوش آب داغ را کنار بگذارید تا، مانع تحریک پوست سر و از بین رفتن چربی طبیعی آن شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ویتامینه و ماسک مو بانوان هم ارائه میده؟

علاوه بر این، هوای خشک خانه یا حتی محل کار ممکن است به خشکی پوست سر شما، کمک کند. از این رو، سعی کنید تا رطوبت محیط را به نحوی تنظیم کنید. برای این منظور، استفاده از یک دستگاه رطوبت ‌دهنده محیطی می‌تواند مفید واقع شود.

استفاده از دستگاه رطوبت ‌دهنده محیطی برای مبارزه با خشکی پوست سر
استفاده از دستگاه رطوبت ‌دهنده محیطی برای مبارزه با خشکی پوست سر

 از ماسک‌های خانگی برای درمان خشکی پوست سر، کمک بگیرید

آشپزخانه شما یک داروخانه مملو از داروهای طبیعی است. حتی ساده‌ترین مواد هم می‌توانند در ترکیب با یکدیگر، ماسک مویی را تشکیل دهند که معجزه می‌کند. پس اگر خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن، شما را آزار می‌دهد؛ امتحان کردن این ماسک‌های طبیعی ضرری ندارد.

روغن نارگیل؛ آبرسان پوست سر خشک

این روغن محبوب در طی سالیان متمادی، امتحان خود را برای سلامتی پوست پس داده است. خشکی پوست سر هم از این قاعده مستنثنی نیست. نقش روغن نارگیل در این میان چیست؟ پوست سر را مرطوب می‌کند، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن، خطر عفونت را کاهش می‎دهد، در درمان “درماتیت آتوپیک” هم مؤثر است.

بنابراین، مقدار اندکی از روغن نارگیل ذوب ‌شده را مستقیماً روی پوست سر بگذاید و ماساژ دهید پس از 10 دقیقه می‌توانید، آن را بشویید. با این کار، نه تنها به کاهش خشکی پوست سر خود کمک کرده‌اید، بلکه موهایی ابریشمی و صاف نیز خواهید داشت.

درمان خانگی خشکی پوست سر با روغن نارگیل
درمان خانگی خشکی پوست سر با روغن نارگیل

با استفاده از این روغن خوشبو، درمان خشکی پوست سر آسان است

خواص ضد قارچ، ضدعفونی ‌کننده و آنتی ‌بیوتیک قوی این روغن، پوست سر خشک و علائم آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از شامپوهای ضد شوره، حاوی روغن درخت چای هستند. شما هم می‌توانید از شامپوهایی استفاده کنید که این روغن را در خود دارند. راه دیگر این است که، روغن درخت چای را با روغن دیگری مانند زیتون و نارگیل ترکیب کنید. پس از ماساژ و 10 دقیقه ماندن روی سر هم، آن را بشویید.

آلوئه ورا، با خشکی پوست سر و ریزش مو مبارزه می‌کند

در فواید آلوئه ورا هیچ کس تردیدی ندارد. این گیاه، علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی، ضد التهاب است و تحریک پوست سر را تسکین می‌بخشد. مقداری از ژل آلوئه ورا را روی کف سر قرار دهید و پس از 10 دقیقه آبکشی کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از قرص‌های مکمل آلوئه ورا هم استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که این قرص‌ها، ملین هستند. یک گزینه دلچسب دیگر هم، نوشیدنی آلوئه ورا است.

سرکه سیب چه نقشی در درمان خشکی پوست سردارد؟

مزایای سرکه سیب برای سلامتی، بی‎شمار است که یکی از آنها، کاهش خشکی پوست سر شما است. خاصیت ضد میکروبی این محلول، باکتری یا قارچ مولد خارش را از بین می‌برد. به علاوه، سرکه سیب ضد التهاب بوده و در لایه‌ بردای کف سر هم مؤثر است. همه اینها در کنار یکدیگر، به رفع خشکی پوست سر کمک می‌کنند. 1 پیمانه سرکه سیب را با 2 پیمانه آب، ترکیب کرده و مستقیماً روی کف سر بگذارید. پس از 5 دقیقه، سرتان را با شامپوی ملایم و نرم‌ کننده، شستشو دهید.

فندق جادویی؛ درمان گیاهی و طبیعی خشکی پوست سر

اگر این نام برایتان غریبه است، بهتر است بدانید که فندق جادویی یک پای ثابت محصولات مخصوص پوست‌های خشک و حساس است. ضمن اینکه این گیاه، در طول تاریخ همیشه در داروهای گیاهی کاربرد داشته است. فندق جادویی به کاهش التهاب که نقش مهمی در خشک شدن کف سر دارد، منجر می‌شود. علاوه بر این، یک قابض قوی است که با علائم خشکی پوست سر، مقابله می‌کند.

در صورتی که فندق جادویی را به شکل مایع خریده‌اید، 1 پیمانه از آن را با 2 پیمانه آب ترکیب کنید. سپس، به طور کامل روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از 5 دقیقه، بشویید.

خواص فندق جادویی در رفع خشکی پوست سر
خواص فندق جادویی در رفع خشکی پوست سر

جوش شیرین و روغن زیتون؛ درمان خشکی پوست سر در خانه

یکی از مهم‌ترین فواید روغن زیتون، مرطوب ‌کنندگی آن است. جوش شیرین هم خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری دارد. بنابراین، ترکیب این دو با هم، کف سر را لایه ‌برداری و مرطوب می‌کند. اگر علاوه بر خشکی، از شوره هم کلافه شده‌اید؛ می‌توانید روی این مواد برای از بین بردن پوسته‌های سفید همراه با خارش، حساب باز کنید. به میزان مساوی جوش شیرین و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و روی پوست سر، ماساژ دهید. پس از 5 دقیقه نیز سرتان را با شامپو و نرم‌ کننده، خوب بشویید.

موز له ‌شده؛ طبیعی‌ترین کرم مرطوب کننده پوست سر

این میوه محبوب و خوشمزه، هم مغذی است و هم مرطوب ‌کننده. بنابراین، گزینه خوبی برای حل مشکل خشکی کف سر و حتی شوره است. به‌ علاوه، موز خاصیت ضد میکروبی هم دارد. پس، زود دست به کار شده و یک عدد موز را در مخلوط‌کن، پوره کنید. حالا، چند قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل را هم به آن اضافه کنید و روی کف سر ماساژ دهید. می‌توانید بعد از 10 الی 15 دقیقه ماسک را پاک کنید.

ماسک موز له ‌شده برای درمان خشکی و شوره سر
ماسک موز له ‌شده برای درمان خشکی و شوره سر

ترکیب ماست و تخم‌ مرغ، از پوست سر شما محافظت می‌کند

از جمله کاربردهای منحصر به فرد تخم‌ مرغ، درمان خشکی پوست سر است. چربی و پروتئین موجود در آن، کف سر را تغذیه کرده و در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند. ماست نیز یک تسکین ‌دهنده لایه ‌بردار است. کافی است چند قاشق غذاخوری ماست بدون طعم و شکر مصنوعی را با 1 عدد تخم‌ مرغ هم زده‌ شده ترکیب کنید. پس از کمی ماساژ و 10 دقیقه انتظار، سرتان را با آب ولرم یا سرد بشویید. اگر نمی‌خواهید روی کف سر خود نیمرو درست کنید، آب داغ و گرم را فاکتور بگیرید.

 با این روغن، بهترین شامپو برای پوست سر خشک را درست کنید

اگر فکر می‌کنید که روغن نارگیل قدری برای موهایتان سنگین است، روغن جوجوبا را جایگزین آن کنید. جوجوبا هم مانند نارگیل، یک مرطوب‌ کننده قوی است که به سرعت، خشکی کف سر را تسکین می‌بخشد. همچنین خواص ضد التهاب آن، بیماری‌های پوستی سر را درمان می‌کنند. چند قطره روغن جوجوبا را به شامپوی خود اضافه کنید تا آبرسانی مرتب را، در برنامه روزانه خود گنجانده باشید.

فواید استفاده از روغن جوجوبا برای کاهش خشکی کف سر
فواید استفاده از روغن جوجوبا برای کاهش خشکی کف سر

آووکادو؛ یک میوه موثر برای حفظ سلامت پوست سر

این میوه کمیاب اما پر فایده، با اسیدهای چرب اشباع‌ شده و اشباع ‌نشده خود، مسئولیت مرطوب کردن و محافظت از پوست سر را بر عهده دارد. خوشبختانه، شما هم می‌توانید خود آووکادو را بخورید و هم روغن آن را به صورت موضعی مصرف کنید. علاوه بر این، آووکادوی له ‌شده با روغن زیتون، یک ماسک خانگی مفید برای درمان خشکی موی سر است. اجازه دهید این ترکیب 10 تا 15 دقیقه روی پوست سر بماند و بعد، آن را شستشو دهید. بد نیست بدانید برای اثرگذاری بیشتر، افزودن کمی موز هم بد نیست.

عوارض جانبی احتمالی ماسک‌های خانگی چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از این روغن‌ها و مواد طبیعی، خطری را متوجه شما نمی‌کند. اما، احتیاط شرط عقل است. پس بهتر است قبل از مصرف، حتماً تست حساسیت را داخل مچ دست خود انجام دهید. یک نکته دیگر این است که، روغن‌ها معمولاً از جنبه خالص بودن یا کیفیت، مورد نظارت قرار نمی‌گیرند. از این رو، سراغ برندهای معتبر بروید. فراموش نکنید که روغن هایی مانند نارگیل یا جوجوبا را پیش از استفاده، با یک روغن دیگر رقیق کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ویتامینه و ماسک مو بانوان هم ارائه میده؟

برای اطمینان بیشتر شما می توانید ویتامینه و ماسک مو را به آرایشگران حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا با مواد عالی این کار را برای شما انجام دهند تا موهایی سالم تر و زیباتر داشته باشید.

ویتامینه و ماسک مو با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

سوالات رایج درباره درمان خشکی پوست سر

علت خشکی پوست سر و شوره چیست؟

عوامل زیادی در خشک شدن پوست سر، دخالت دارند. از آن جمله می توان به تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین B، دهیدراته شدن پوست، تغییرات آب ‌و‌ هوایی، استرس و حتی استفاده از محصولات نامناسب اشاره کرد.

آیا شوره و خشکی پوست سر، یکی هستند؟

در حقیقت، این دو عارضه، نشانه‌های یکسانی مانند خارش و پوسته شدن کف سر دارند. با این حال، این امر به معنای یکی بودن آنها نیست. در پوست سر خشک، تحریک و پوسته پوسته شدن کف سر اتفاق می‌افتد. ولی علت اصلی شوره، تجمع چربی زیاد روی سر است.

بهترین شامپو برای پوست سر خشک چیست؟

آنچه که باید شما را نگران کند، وجود الکل در شامپو است. بنابراین، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل باشند. در این صورت، احتمال کمتری وجود دارد که پوست سرتان، خشک شود.

کلام پایانی

مقاله حاضر را به راهکارهایی ساده، جهت درمان خشکی پوست سر اختصاص دادیم. همانطور که دیدید، نقش تغذیه و به خصوص ویتامین B در این میان، اهمیت ویژه‌ای دارد. به ‌علاوه، با کمک مواد طبیعی و ماسک‌های خانگی هم می‌توان به رفع این عارضه کمک کرد.
اگر با مشکلات دیگری از این دست مواجه هستید، می‌توانید به مقالات دیگر سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. ما در این مقالات، راه‌هایی آسان را برای مراقبت از پوست و مو و سایر موضوعات در خصوص زیبایی نظیر اپیلاسیون، پارافین تراپی و … پیش پای شما گذاشته‌ایم. با خواندن این مطالب، در زمانی کوتاه، به دانش خود در زمینه زیبایی و آرایش، اضافه می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا