خانگی و ساختمانی

در باغچه حیاط چی بکاریم؟ اصول گلکاری در باغچه حیاط

همه ما دوست داریم در مکانی زیبا و آرامش‌بخش زندگی کنیم و به همین خاطر، تمام کارهای لازم را انجام می‌دهیم تا فضای خانه را زیباتر و جذاب‌تر کنیم. انسان، جزئی از طبیعت است و روحش همواره به طبیعت و سرسبزی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است بخشی از ساختمان‌های مسکونی به فضای سبز اختصاص داشته باشد. یکی از بهترین کارها برای زیبایی فضای منزل و حفظ سلامتی روان افراد، ایجاد فضای سبز در باغچه حیاط است. با کاشت انواع گیاهان سبز و گل‌های رنگارنگ در باغچه منزل، می‌توانیم ساختمانی زیبا و خاص داشته باشیم و طبیعت را به خانه خود بیاوریم.

گلکاری باغچه حیاط کاری است که نیاز به تخصص و کاربلد بودن دارد و هرکسی نمی‌تواند به‌راحتی این کار را انجام دهد و کسی که اقدام به انجام چنین کاری می‌کند، هم باید بداند که چه گل‌ها و گیاهانی مناسب هستند و هم باید بداند که چطور کاشت آنها را انجام دهد که زیبایی باغچه تضمین شده باشد.

برای گلکاری باغچه حیاط ساختمان، باید دانش و اطلاعات کافی را داشته باشیم و بدانیم که کدام گل‌ها و گیاهان را در باغچه حیاط بکاریم و چطور از آنها مراقبت کنیم تا باغچه‌ای زیبا و سرسبز داشته باشیم.

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد گلکاری باغچه حیاط صحبت کنیم و به شما توضیح بدهیم که برای کاشت گل‌ها و گیاهان در باغچه حیاط، باید چه اصول و قوانینی را رعایت کنید. همچنین بررسی خواهیم کرد که چه گیاهانی برای نگهداری در باغچه حیاط ساختمان مناسب‌تر هستند.

اگر به دنبال این هستید که در مورد گلکاری باغچه حیاط اطلاعات بیشتری کسب کنید و بتوانید این کار را حرفه‌ای‌تر انجام دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصول گلکاری باغچه حیاط
اصول گلکاری باغچه حیاط

برای گلکاری باغچه حیاط چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

قبل از این که بخواهیم به سراغ بررسی اصول گلکاری در باغچه برویم، بهتر است که ببینیم چه گل‌ها و گیاهانی برای باغچه حیاط مناسب‌تر هستند؛ پیشنهاد می‌کنیم به موارد زیر توجه کنید و با توجه‌ به نکات گفته شده، گیاهان موردنظر خودتان را انتخاب کنید.

برای گلکاری در باغچه حیاط، می‌توانید گل‌ها و گیاهان زیر را انتخاب کنید:

1- گل‌ها و گیاهان مقاوم را در باغچه بکارید:

برخی از گل‌ها وجود دارند که خیلی سریع دچار آفت و خرابی می‌شوند و مقاومت بسیار پایینی را در شرایط آب‌وهوایی مختلف دارند. به همین خاطر اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب گل‌ها و گیاهان مقاوم برای باغچه است تا بتوانند در برابر آفات و تغییرات دما، به‌خوبی ماندگار بمانند.

این موضوع کمک می‌کند که بتوانید با خیال راحت تا یک سال از گل‌هایی که در باغچه می‌کارید استفاده کنید و برای نگهداری از گیاهان، با مشکل خاصی مواجه نشوید.

گل‌هایی مانند گل سوسن، گل صد تومانی، گل نرگس، گل رز، شمعدانی، گل‌های اشرفی، گل ادریسی، گل شاه پسند، گل اطلسی، مریم گلی، گل میمون، اسطوخودوس، مرجان، آلاله، گل بنفشه و رزماری، از جمله گل‌های مقاوم برای نگهداری در باغچه هستند.

گل‌های مناسب برای باغچه حیاط
گل‌های مناسب برای باغچه حیاط

2- گل‌های مناسب حیاط را انتخاب کنید:

برخی گل‌ها به نام گل‌ها و گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شوند و برای فضای داخل آپارتمان بسیار مناسب هستند و ماندگاری خوبی نیز دارند؛ اما برخی دیگر از گل‌ها هستند که برای حیاط و فضای بیرونی مناسب‌تر هستند.

برای انتخاب گل‌ها و گلکاری باغچه حیاط باید به این موضوع دقت کنید که گل‌های مناسب حیاط انتخاب کنید تا در برابر آب‌وهوای مختلف و مخصوصاً نور آفتاب، کاملاً مقاوم باشند و مشکلی برایشان ایجاد نشود.

انتخاب گل‌های مقاوم برای باغچه
انتخاب گل‌های مقاوم برای باغچه

3- گل‌های یک‌ساله و مقاوم را در باغچه بکارید:

همان‌طور که در موارد قبلی نیز اشاره کردیم، گل‌های موجود در باغچه معمولاً باید یک‌ساله باشند و سال بعد مجدداً باید آنها را عوض کنید. به همین خاطر باید دقت کنید که گل‌هایی با عمر کمتر را انتخاب نکنید تا دچار دردسر نشوید و نیازی نباشد که گل‌ها و گیاهان باغچه خود را تغییر دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

4- گیاهان همیشه‌ سبز را برای باغچه حیاط انتخاب کنید:

راه دیگری که برای گلکاری باغچه حیاط وجود دارد، این است که از گیاهان همیشه‌ سبز برای باغچه منزل خود استفاده کنید. درست است که گیاهان یک‌ساله رنگارنگ و زیبا هستند و زیبایی بیشتری به باغچه حیاط ببخشند؛ اما در فصل پاییز و زمستان، سرسبزی خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر بهتر است گیاهان همیشه سبز را در باغچه حیاط ساختمان خود بکارید تا همواره سبز و شاداب بمانند و نیازی به تعویض گل‌ها نداشته باشید.

شما می‌توانید در باغچه حیاط گل‌هایی مانند پتوس، انواع ساکولنت‌ها، شمشاد و… را بکارید که همیشه سبز هستند و مقاومت بالایی دارند.

انتخاب گیاهان همیشه سبز برای باغچه حیاط
انتخاب گیاهان همیشه سبز برای باغچه حیاط

5- برای انتخاب گیاهان، آب‌وهوای محل زندگی خود را در نظر بگیرید:

یکی دیگر از موضوعاتی که در گلکاری باغچه حیاط اهمیت بسیار زیادی دارد و باید آن را مدنظر قرار دهید، این است که گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آب‌وهوایی محل زندگی شما کاملاً هماهنگ هستند و مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

مثلاً اگر شما در محیطی زندگی می‌کنید که آب‌وهوایی خشک دارد، از گیاهانی نگهداری کنید که به رطوبت زیادی نیاز دارند. چرا که دچار مشکل خواهید شد و خیلی سریع این گیاهان از بین می‌روند. بنابراین به آب‌وهوای محیط زندگی خود توجه داشته باشید و متناسب با میزان رطوبت، خشکی هوا، گرما و…، گیاهان مناسب برای باغچه منزل خود را انتخاب کنید.

توجه به شرایط محیطی در انتخاب گل‌های باغچه حیاط
توجه به شرایط محیطی در انتخاب گل‌های باغچه

6- از تزئینات استفاده کنید:

احتمالاً شما هم دیده‌اید که بعضی از باغچه‌های پرگل‌وگیاه، چندان زیبا و جذاب نیستند. یکی از بخش‌های مهمی که در گلکاری باغچه حیاط وجود دارد و باعث می‌شود که باغچه زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد، این است که در کنار گلکاری محوطه حیاط، تزئیناتی را نیز در باغچه قرار دهید تا زیباتر به نظر برسد.

مثلاً سعی کنید از سنگ‌های رنگی و زیبا استفاده کنید، باکس‌های جذابی را برای قرار دادن گل‌ها خریداری کنید و انواع چراغ‌های تزئینی را در باغچه نصب کنید تا باغچه‌ای زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید. نصب چراغ های تزئینی می تواند جلوه خاصی به باغچه شما بدهد.

اصول گلکاری باغچه حیاط
اصول گلکاری باغچه حیاط

انواع گل‌های مناسب برای گلکاری باغچه حیاط

تا به اینجا با هم نکاتی را بررسی کردیم که با استفاده از آنها می‌توانید کار گلکاری باغچه حیاط را به‌خوبی انجام دهید و از پرداخت هزینه خدمات باغبانی خلاص شوید. در ادامه نیز به شما چند گل را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید باغچه‌ای زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید.

  1. گل مینا: گل مینا یک گل فصلی است و در فصل بهار زیبایی بسیار زیادی را به باغچه حیاط می‌بخشد. این گل رنگ‌های مختلفی دارد و بسیار زیبا است. شما می‌توانید با فراهم کردن خاک و کود خوب، از گل مینا به‌خوبی نگهداری کنید تا باغچه‌ای زیبا داشته باشید.
  2. گل اطلسی: گل اطلسی، گلی یک‌ساله است که در رنگ‌های سفید، قرمز، بنفش و دورنگ موجود است. گل اطلسی، عطر زیادی دارد و بسیار خوشبو است. اطلسی در مکان پرنور و روشن به‌خوبی رشد می‌کند. شما می‌توانید گل اطلسی را به‌راحتی در باغچه خانه بکارید و از دیدن این گل زیبا لذت ببرید.
  3. گل میمون: گل میمون نیز یکی دیگر از گیاهانی است که جزو گیاهان یک‌ساله محسوب می‌شود و رنگ‌های مختلفی دارد. در فصل تابستان، گل میمون با گل‌های رنگارنگ و مخملی خود، جلوه خاصی به باغچه می‌دهد. همواره افراد به نگهداری از گل میمون علاقه داشته‌اند و این گل، گزینه خوبی برای گلکاری در باغچه حیاط به شمار می‌آید.
  4. گل کوکب: گل کوکب گلی جذاب است که در فصل تابستان به حداکثر شکوفایی می‌رسد. می‌توانیم بگوییم که گل کوکب، یک گل دائمی محسوب می‌شود. در فصل‌های سرد برگ‌ها و گل‌های کوکب کاملاً خشک می‌شوند؛ اما ریشه آن سالم می‌ماند و در بهار مجدداً شروع به رشد و گلدهی می‌کند.
  5. گل جعفری: گل جعفری، از خانواده گل داودی بوده و به گل داودی شباهت زیادی دارد. گل جعفری، گلی یک‌ ساله است و تنوع رنگی زیادی دارد. نگهداری از گل جعفری، زیبایی بسیار زیادی را به باغچه حیاط خانه‌ شما می‌بخشد و به همین خاطر، برای گلکاری باغچه حیاط کاملاً مناسب است.
  6. گیاه رزماری: رزماری گیاهی است که عطر بسیار خوبی دارد و جزو گیاهان معطر و دائمی محسوب می‌شود. اگر شرایط محیطی برای رزماری خوب باشد، در اواخر بهار این گیاه گل می‌دهد و باغچه شما را حسابی زیباتر و جذاب‌تر می‌کند.

گل جعفری برای باغچه حیاط
گل جعفری برای باغچه حیاط

علاوه بر این گیاهان، شما می‌توانید از سایر گیاهان زیبا مانند میخک هندی، گل رز، گل کاغذی، کاملیا، گل صدتومانی و گل نرگس برای گلکاری حیاط استفاده کنید تا محیط زندگی شما بسیار زیباتر و جذاب‌تر شود. چنانچه از طرفداران پر و پا قرص باغبانی هستید و محیط باغچه شما به اندازه کافی بزرگ هست می توانید کاشت سبزی در باغچه حیاط را نیز تجربه کنید.

برای گلکاری محوطه حیاط نیز می‌توانید گیاهان مقاوم‌ و معطر مانند حسن یوسف، گل یاس، گل اختر، گل برگ نقره‌ای، گل ناز و… را انتخاب کنید.

علاوه بر کاشت گیاهان مناسب در باغچه، بسیار مهم است که به‌خوبی از گل‌ها و گیاهان خود مراقبت کنید. با انجام کارهایی مانند سمپاشی باغچه، انتخاب خاک خوب با زهکشی مناسب، اجرای سیستم آبیاری قطره ای، هرس کردن گیاهان و کندن علف‌های هرز، همواره شاهد سرسبزی و شادابی گل‌های باغچه خواهید بود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

گلکاری محوطه حیاط
گلکاری محوطه حیاط

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد گلکاری باغچه حیاط صحبت کردیم و گفتیم که این کار چه اصول و قواعدی دارد که باید آنها را انجام دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برای خانه‌ خود، باغچه‌ای زیبا بسازید.

همچنین دقت کنید که در کنار تمامی این مواردی که گفتیم نیاز است که از گل‌ها و گیاهان خود به‌خوبی مراقبت کنید یا انجام کارهای مربوط به باغبانی و نگهداری از گل و گیاه را به افراد متخصص و باغبان‌های حرفه‌ای بسپارید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با اصول گلکاری باغچه حیاط آشنا شوید و به‌راحتی این کار را برای خانه خودتان انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند اصول کاشت سبزی در گلدان را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با گل‌های تابستانی خوشبو آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدمات مختلف مانند گلکاری، خدمات باغبانی و محوطه سازی برای شما عزیزان است تا بتوانید محیط زندگی خود را زیباتر کنید و در مکانی آرامش‌بخش و جذاب زندگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا