رایانه و تکنولوژی

انواع کابل شبکه | کدام کابل شبکه بهتر است؟

بررسی انواع کابل شبکه از نظر جنس، رنگ‌بندی و کاربرد کابل

در گذشته ارتباطات بسیار سخت بود و به‌سختی می‌توانستیم با افرادی که دورتر از ما هستند ارتباط برقرار کنیم. اما در دنیای امروز با وجود امکاناتی مانند اینترنت و شبکه می‌توانیم به‌راحتی و از هر جای دنیا با سایر قسمت‌های کره زمین ارتباط برقرار کنیم و محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

شبکه کامپیوتری مجموعه از کامپیوترها و مودم‌های به هم متصل است که می‌تواند در سطح کوچک یعنی یک اداره یا سازمان و در سطوح بزرگ‌تر یعنی در تمامی جهان گسترده باشد و به انتقال اطلاعات کمک کند.

ساخت یک شبکه در دنیای امروز برای شرکت‌ها به موضوعی ضروری تبدیل شده است . یکی از موضوعاتی که در ساخت شبکه‌های داخلی کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که کدام کابل شبکه بهتر است که همان را خریداری کنیم و در آینده مجدداً نیاز به کابل‌کشی و تعویض کابل‌های شبکه نداشته باشیم؟ اصلاً رنگ‌های مختلف کابل‌های شبکه نشان‌دهنده چه هستند؟ چطور می‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنیم؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد کابل‌کشی شبکه صحبت کنیم و بگوییم که انواع کابل شبکهاز نظر جنس، Cat، رنگ‌بندی چه هستند و کدام کابل‌ها بهتر هستند تا بتوانید همان‌ها را بر اساس نیاز خودتان تهیه کنید و سال‌های سال بدون مشکل از آنها استفاده کنید و نیاز به کابل‌کشی جدید نداشته باشید.

اگر به دنبال این هستید که شبکه‌ای محلی در اداره یا سازمان خودتان راه‌اندازی کنید و می‌خواهید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و از کابل‌های باکیفیت استفاده کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات کاربردی و جالبی را در این زمینه کسب کنید.

آشنایی با انواع کابل شبکه
اهمیت کابل شبکه

کابل شبکه چیست و چه اهمیتی در ساختار شبکه دارد؟

کابل شبکه، یک قطعه ساخته شده از سیم مسی یا شیشه است که می‌تواند اطلاعات را با سرعت بسیار بالایی از یک دستگاه به دستگاه دیگری منتقل کند. کابل شبکه معمولاً با رنگ‌بندی‌های خاصی مشخص می‌شود و اتصالات خاص این کابل‌ها کمک می‌کند که بتوانیم به‌راحتی اطلاعات را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انتقال دهیم یا حتی اطلاعات را به شبکه جهانی اینترنت وارد کرده و از آنها استفاده کنیم. به طور کلی کابل ها نقش مهمی در نحوه انتقال و کیفیت خدمات کامپیوتری و شبکه دارند.

در کل به‌صورت خلاصه و ساده می‌توانیم بگوییم که کابل شبکه، وظیفه انتقال اطلاعات بین سیستم‌های مختلف را بر عهده دارد و می‌تواند این کار را به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن برای ما انجام دهد.

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اصلاً اهمیت کابل شبکه چیست و اگر از کابل مناسبی استفاده نکنیم چه مشکلاتی برای ما ایجاد می‌شود؟ در ادامه می‌خواهیم به برخی از مشکلاتی اشاره کنیم که کابل‌کشی شبکه با استفاده از کابل نامناسب برایمان ایجاد می‌کند:

  1. قطعی اتصال: اولین مشکلی که در اثر استفاده از کابل نامناسب برای شبکه ایجاد می‌شود، این است که کابل‌ها در نقاطی خاص پاره شوند و ارتباط کل شبکه یا بخشی از سیستم‌های شبکه قطع شود و نتوانند به‌راحتی به شبکه محلی یا جهانی متصل شوند. در اینصورت ابتدا می بایست نسبت به رفع اتصالی اقدام نمایید.
  2. کاهش سرعت انتقال: کیفیت ضعیف کابل شبکه و استفاده از مواد بی‌کیفیت در ساخت کابل، باعث می‌شود که سرعت انتقال اطلاعات از طریق کابل بسیار کند باشد و این موضوع باعث کلافگی شما شود.
  3. قطع و وصل‌ شدن اتصال: وجود مشکل در کابل شبکه، باعث می‌شود که اتصال شما به شبکه به‌شدت قطع و وصل شود و این موضوع شدیداً اذیت‌کننده است.
  4. خراب‌ شدن اطلاعات در هنگام انتقال: یکی دیگر از مشکلاتی که احتمالاً در زمان استفاده از انواع کابل شبکه بی‌کیفیت ایجاد می‌شود، این است که اطلاعاتی که منتقل می‌کنید دچار مشکل خرابی شوند و نتوانید از آنها استفاده کنید.

انواع کابل شبکه
کابل شبکه

بررسی انواع کابل شبکه از نظر جنس، رنگ‌بندی و کاربرد کابل

تا به اینجا به شما گفتیم که کابل شبکه چیست و با هم بررسی کردیم که این کابل‌ها چه اهمیتی در عملکرد درست شبکه دارند. در ادامه می‌خواهیم انواع کابل شبکه را به شما معرفی کنیم و تفاوت آنها را با هم بررسی کنیم.

انواع کابل شبکه از نظر جنس

در ادامه انواع کابل شبکه را از نظر جنس کابل‌ها با هم بررسی می‌کنیم. در کل دو جنس برای کابل‌های شبکه وجود دارد که این کابل‌ها بیشترین استفاده را دارند. کابل‌های مسی و کابل‌های فیبر نوری که جدیدترین تکنولوژی برای انتقال اطلاعات هستند. در ادامه این موارد را به‌صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.

1- کابل شبکه مسی:

این نوع کابل همان‌طور که از نامش پیداست، از سیم‌های مسی تشکیل شده است که هرکدام روکش خاص خود را دارند و اطلاعات را با سرعت مناسبی در شبکه جابه‌جا می‌کنند.

این کابل‌ها معمولاً محدودیتی برای انتقال اطلاعات دارند که این محدودیت‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند و می‌توانید با توجه‌ به نیاز خودتان و حجم اطلاعات ارسالی، کابل مناسب را انتخاب کنید.

2- کابل شبکه فیبر نوری:

کابل فیبر نوری جدیدترین تکنولوژی است که برای انتقال اطلاعات در شبکه به کار برده می‌شود. جنس سیم‌های موجود در این کابل، از شیشه است و به همین خاطر هم می‌تواند اطلاعات را با سرعت بسیار بیشتری منتقل کند و هم امکان وجود نویز و تداخل و محدودیت در انتقال اطلاعات در این نوع کابل بسیار کمتر است. این نوع کابل کشی در کابل کشی تلفن نیز کاربرد فراوانی دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات کابل کشی شبکه هم ارائه میده؟

کاربردهای مختلف کابل شبکه
کاربردهای مختلف کابل شبکه

انواع کابل شبکه از نظر کاربرد

کابل‌های شبکه جدا از اینکه با جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند، نحوه ساخت متفاوتی نیز دارند که این موضوع باعث می‌شود بین آنها تفاوت‌های زیادی وجود داشته باشد. در ادامه با هم عملکرد انواع کابل شبکه را بررسی خواهیم کرد.

1- کابل شبکه زوج به هم تابیده:

این نوع کابل از رایج‌ترین کابل‌های شبکه است که در اکثر شبکه‌های اداری کوچک و مغازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای شبکه‌های محلی بسیار پرکاربرد است. جالب است بدانید که این نوع کابل رشته سیم‌هایی دارد که این سیم‌ها به‌صورت جفت‌جفت به هم تابیده شده‌اند و در داخل یک روکش کلی قرار دارند.

کابل شبکه زوج به هم تابیده، خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • زوج به هم تابیده شیلددار یا STP: این نوع کابل برای شبکه‌هایی که امکان نویز در آنها بیشتر است استفاده می‌شود و شیلد موجود دور سیم‌ها، باعث می‌شود که نویز کمتری به شبکه وارد شود.
  • زوج به هم تابیده بدون شیلد یا UTP: این نوع کابل نیز برای شبکه‌های عادی و خیلی کوچک مناسب است و سیم‌های موجود در کابل هیچ‌گونه شیلدی ندارند و امکان نویز در آن بسیار بیشتر است.

2- کابل شبکه کواکسیال:

کابل شبکه کواکسیال که معمولاً برای شبکه‌های خاصی مانند کابل کشی دوربین مداربسته و تلویزیون و ماهواره استفاده می‌شود، دارای دو سیم مسی است که یک سیم به‌صورت مفتولی در وسط کابل قرار دارد و دور آن یک‌ لایه پلاستیکی قرار گرفته است و سپس روی این لایه پلاستیکی نیز یک سیم مسی روکش مانند قرار دارد که به‌وسیله همین لایه پلاستیکی از هم جدا شده‌اند.

این نوع کابل همان‌طور که گفتیم برای تمامی شبکه‌ها کاربرد ندارد و برای برخی از شبکه‌های خاص استفاده می‌شود.

3- کابل شبکه فیبر نوری:

قبل‌تر هم این نوع کابل را به شما معرفی کردیم. همان‌طور که گفته‌ایم کابل‌های فیبر نوری از شیشه ساخته شده‌اند و پهنای باند بسیار بالایی دارند و اطلاعات را با سرعت خیلی خوبی منتقل می‌کنند.

کابل‌های فیبر نوری برای ارتباطاتی به کار می‌روند که نیاز به‌ سرعت بالا دارند و پهنای باند نیز در آنها مهم است؛ مثلاً در شبکه‌های مخابراتی، فرودگاه‌ها و شبکه بانک‌ها، از کابل فیبر نوری استفاده می‌شود.

انواع کابل شبکه از نظر دسته‌بندی یا category

دسته بندی کابلهای شبکه
دسته‌بندی انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه از نظر سرعت، پهنای باند و عملکردشان، به کتگوری یا دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها معمولاً با نوشته CAT (مخفف category) نمایش داده می‌شوند و بعد از این نوشته نیز یک عدد وجود دارد.

باید بدانید که هرچقدر میزان عدد بعد از CAT بالاتر باشد، کابل موردنظر از تکنولوژی جدیدتری استفاده می‌کند. کابل‌های ساخته شده با تکنولوژی‌های جدید، پهنای باند و قدرت انتقال اطلاعات بالاتری دارند و میزان نویز نیز در آنها بسیار کمتر است.

یعنی مثلاً میزان پهنای باند و سرعت انتقال کابل CAT6 بسیار بالاتر از کابل CAT1 است و کاربرد آنها نیز در شبکه‌های مختلف متفاوت است. در ادامه برایتان جدولی از مشخصات این کابل‌ها قرار داده‌ایم و میزان پهنای باند و سرعت آنها را نیز گفته‌ایم تا بهتر بتوانید انتخاب خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی کابلسرعت انتقالپهنای باند
Cat 11Mbps1MHz
Cat 24Mbps10MHz
Cat 310Mbps16MHz
Cat 420Mbps20MHz
Cat 5100Mbps100MHz
Cat 5e1000Mbps100MHz
Cat 610Gbps250MHz
Cat 6a10Gbps500MHz
Cat 710Gbps600MHz
Cat 8up to 40Gbps

شاید برایتان سؤال باشد که در جدول بالا، چرا در کنار برخی از کابل‌ها حرف a نوشته شده است یا در هنگام خرید کابل متوجه شوید که حرف e نیز در کنار نام کابل قرار دارد. باید بدانید که این حروف نشان‌دهنده موارد زیر هستند:

  • حرف a نشان‌دهنده این است که کابل موردنظر ارتقا داده شده است و در جدول نیز می‌توانید مشاهده کنید که کابل دارای پهنای باند و سرعت بیشتری است.
  • حرف e نشان‌دهنده این است که کابل موردنظر بهبود پیدا کرده و احتمالاً نویز کمتری را نسبت به دسته‌بندی عادی آن مشاهده خواهید کرد.

رنگ کابل شبکه
رنگ کابل شبکه

انواع کابل شبکه از نظر رنگ

کابل‌های شبکه در حالت عادی رنگ‌هایی دارند که این رنگ‌ها معمولاً برای تفکیک‌ کردن بخش‌های مختلف استفاده می‌شود و سیم‌کشی شبکه راحت‌تر انجام می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات کابل کشی شبکه هم ارائه میده؟

اما سیم‌های داخل این کابل‌ها رنگ‌های خاصی دارند که طبق استاندارد باید از این سیم‌ها استفاده شود تا در شبکه مشکلی ایجاد نشود. برای کابل‌های شبکه، سوکت مخصوصی وجود دارد که این سوکت به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر و لپ‌تاپ و همچنین مودم و روترها متصل می‌شود.

نحوه اتصال کابل شبکه به این سوکت‌ها استاندارد خاصی دارد که معمولاً به دو صورت هستند که در ادامه به هرکدام از آنها و نحوه چیدمان رنگ‌ها اشاره می‌کنیم:

  • 568A: در این استاندارد، سیم‌ها به صورتی که در ادامه می‌گوییم داخل سوکت جاگذاری می‌شوند: سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه‌ای، قهوه‌ای.
  • 568B: در این استاندارد، رنگ‌ها به صورتی که می‌گوییم در سوکت قرار می‌گیرند: سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه‌ای، قهوه‌ای.

در این استانداردها، چهار عدد از سیم‌ها برای استفاده‌های موردنیاز در شبکه کاربرد دارند و چهار سیم نیز در حالت پیش‌فرض کار انتقال سیگنال را انجام می‌دهند.

بهترین کابل شبکه
بهترین کابل شبکه

کدام کابل شبکه بهتر است؟

تا به اینجای این مقاله، با هم بررسی کردیم که اصلاً کابل شبکه چیست و کیفیت بالای این کابل چه تأثیری در کارکرد شبکه خواهد داشت و با این موضوع بیشتر آشنا شدید.

در ادامه نیز با هم کابل‌های شبکه را از نظر جنس، کاربرد و رنگ‌بندی بررسی کردیم و گفتیم که هرکدام از کابل‌ها دسته‌بندی خاصی دارند و بر اساس نیاز خودتان می‌توانید آنها را تهیه کرده و استفاده کنید تا در نهایت شبکه موردنیازتان را راه‌اندازی کنید.

در نهایت باید بدانید که کابل‌های شبکه از نظر کیفیت ساخت با هم تفاوت دارند؛ اما از نظر کاربرد، شما باید بر اساس نیاز خودتان بهترین کابل را انتخاب کنید تا پهنای باند و سرعت موردنیازتان را ارائه دهد و بتوانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید کار کابل‌کشی شبکه خود را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا با استفاده از بهترین تجهیزات شبکه، کار راه‌اندازی شبکه اینترنت شما را انجام دهند و بتوانید از وجود شبکه اینترنت پرسرعت در ساختمان خود لذت ببرید.

راه‌اندازی شبکه
راه‌اندازی شبکه

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله با هم به بررسی انواع کابل شبکه پرداختیم و تفاوت آنها از نظر جنس، عملکرد و رنگ‌بندی بررسی کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید با توجه‌ به نکات گفته شده، بهترین نوع کابل را برای شبکه انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که در مورد انواع کابل شبکه اطلاعات بیشتری کسب کنید و بتوانید بر اساس نیاز خودتان، بهترین کابل شبکه را برای خودتان انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم علت شارژ نشدن باتری یو پی اس را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با روش نگهداری از هارد اکسترنال و یا جواب سوالاتی نظیر کنسول بازی چی بخرم؟ آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از تعمیر کنسول بازی گرفته تا نصب ویندوز کامپیوتر آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا