لوازم خانگی

علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون + راه‌حل چیست؟

تلویزیون یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در هر خانه‌ای است که اکثر ما سعی می‌کنیم با استفاده از آن، اوقات فراغت خودمان را پر کنیم و به تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های دلخواه خودمان بپردازیم.

تلویزیون‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته باشند و امکانات بسیار زیادی در آنها استفاده شده است که این موضوع باعث می‌شود بتوانیم استفاده راحت‌تری از آنها داشته باشیم.

با وجود تمام امکاناتی که در تلویزیون‌ها قرار گرفته‌اید، یکی از مشکلاتی رایجی که در این دستگاه‌ها وجود دارد و ممکن است شما نیز با آن مواجه شده باشید، خاموش شدن ناگهانی تلویزیون است. خیلی اوقات ممکن است شما تلویزیون را خاموش نکنید یا برق نیز مشکلی نداشته باشد؛ اما شاهد این باشید که تلویزیون به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود و نمی‌دانید دلیل این موضوع چیست.

برای چنین موضوعی معمولاً باید کار عیب‌یابی تلویزیون انجام شود تا کارشناسان حرفه‌ای بتوانند تلویزیون را بررسی کنند و متوجه شوند که مشکل از سخت‌افزار تلویزیون است یا نرم‌افزار آن مشکل دارد و پس از پیدا کردن مشکل اصلی، برای تعمیر تلویزیون اقدام کنند.

اما با این‌ حال برخی دلایل برای خاموش شدن تلویزیون وجود دارند که بررسی آنها می‌تواند شما را به راه‌حل نزدیک کند. در این مقاله ما می‌خواهیم برخی از رایج‌ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون را بررسی کنیم و به شما بگوییم که دلیل این مشکل چه چیزهایی می‌تواند باشد و چطور می‌توانید به بهترین شکل ممکن، کار عیب‌یابی تلویزیون خودتان را انجام دهید. این مطلب برای انواع برندهای تلویزیون مانند تلویزیون‌های سامسونگ، سام، دوو، جی پلاس، صنام و ایکس ویژن کاربردی است و می‌توانید از مطالب این نوشته برای حل این مشکل استفاده کنید.

اگر تلویزیون شما به‌صورت ناگهانی خاموش شده است و این مشکل بارها برایتان اتفاق افتاده و نمی‌دانید که دلیل آن چیست، پیشنهاد ما این است که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا دلایل این مشکل را پیدا کرده و عیب‌یابی تلویزیون را به‌راحتی انجام دهید.

علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون و روشن نشدن
علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون و روشن نشدن

علت خاموش شدن ناگهانی تلویزیون چیست؟

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها باید توسط متخصص عیب‌یابی شوند تا در نهایت بتوانید ایراد اصلی تلویزیون را متوجه شوید.

اما در ادامه این مقاله باهم برخی از مهم‌ترین دلایل این مشکل را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بررسی کنید آیا در تلویزیون شما نیز این مشکلات وجود دارند یا خیر.

1- مشکل در جریان برق:

اولین و رایج‌ترین مشکلی که باعث خاموش شدن ناگهانی تلویزیون می‌شود، مشکل در جریان برق است. تلویزیون یک وسیله گران‌قیمت است و معمولاً برای آن از محافظ جریان برق استفاده می‌کنیم.

محافظ به این صورت کار می‌کند که با کمترین نوسانات جریان برق، سریعاً برق دستگاه را قطع می‌کند تا از ورود ولتاژ زیادی به دستگاه جلوگیری کرده و اجازه ندهد که تلویزیون دچار سوختگی و اتصالی شود.

بنابراین، زمانی که تلویزیون شما به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود، باید سریعاً به محافظ برق نگاه کنید و ببینید که آیا محافظ جریان برق را قطع کرده است یا خیر. اگر چراغ محافظ به رنگ نارنجی یا قرمز باشد، احتمالاً مشکل از جریان برق یا خود محافظ است و باید این موضوع را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کنید. البته پیشنهاد ما نصب محافظ برق پای کنتور اصلی ساختمان است تا بدین ترتیب خیالتان از کلیه لوازم خانگی منزل راحت باشد.

برای بررسی این مشکل می‌توانید از یک محافظ دیگر استفاده کنید و ببینید که آیا باز هم همان مشکل رخ می‌دهد یا خیر. در صورتی‌ که مشکل مجدداً پیش بیاید، احتمالاً یا مشکل از جریان برق است یا موارد دیگری که در ادامه می‌گوییم مشکل دارند که باید آنها را بررسی کنید.

البته توصیه ما این است که اطمینان حاصل کنید برق ساختمان شما دارای مشکل نیست و آسیبی به تلویزیون و لوازم برقی دیگر وارد نمی‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم دلیل خرابی پنل تلویزیون را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر تلویزیون هم ارائه میده؟
خاموشی تلویزیون به دلیل نوسان جریان برق
خاموشی تلویزیون به دلیل نوسان جریان برق

2- فعال‌ بودن تایمر خاموشی:

قطعاً می‌دانید که تلویزیون‌ها امکان تایمر را دارند تا بتوانید تعیین کنید که به‌صورت اتوماتیک در چه زمانی خاموش شوند. گاهی اوقات ممکن است خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی به‌خاطر تایمر آنها باشد.

البته در تلویزیون‌هایی جدیدتر به شما یک اخطار نمایش داده می‌شود که می‌گوید تلویزیون در حال خاموش شدن است و در این حالت شما متوجه خواهید شد؛ اما در تلویزیون‌های قدیمی‌تر این امکان وجود ندارد و خاموشی به‌صورت ناگهانی خواهد بود.

بنابراین، توصیه می‌کنیم مخصوصاً اگر فرزند کوچکی در خانه دارید، حتماً تایمر تلویزیون خودتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دست‌کاری نشده باشد و به‌درستی کار کند و مشکل از این قسمت نیست.

فعال بودن تایمر خاموشی تلویزیون
فعال بودن تایمر خاموشی تلویزیون

3- خرابی سی‌پی‌یو:

سی‌پی‌یو، پردازنده مرکزی تلویزیون شما است که مخصوصاً در تلویزیون‌های هوشمند نقش بسیار مهمی دارد و کمک می‌کند که تلویزیون راحت‌تر به کار خود ادامه دهد.

زمانی که سی‌پی‌یو خراب باشد یا دچار مشکلی شده باشد، تلویزیون نمی‌تواند به کارکرد درست خود ادامه دهد و در نتیجه شاهد خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی خواهید بود.

به همین خاطر توصیه ما این است که حتماً این موضوع را نیز بررسی کنید که بتوانید از سلامت سی‌پی‌یو مطمئن شوید. برای این کار البته نیاز است که از فرد متخصص یا تعمیرگاه تلویزیون کمک بگیرید تا تلویزیون را باز کرده و برای عیب‌یابی سی‌پی‌یو اقدام کند.

خرابی سی پی یو تلویزیون
خرابی سی پی یو تلویزیون

4- خرابی آی سی:

آی سی قطعه‌ای است که در روی برد تلویزیون نصب می‌شود و خرابی این قطعه، باعث قطع جریان برق در برد شده و به خاموش شدن ناگهانی تلویزیون منجر می‌شود.

این قطعه نیز جزو قطعاتی است که باید توسط افراد متخصص بررسی شود تا اطمینان حاصل کنید که خرابی نشده است و اگر خراب بود باید برای تعویض آن اقدام کنید.

همچنین تعمیرکاران حرفه‌ای در کنار تعویض آی سی، خازن‌های اطراف آن را نیز تعویض می‌کنند تا مطمئن شوند که در آینده دیگر چنین مشکلی برای تلویزیون شما رخ نخواهد داد.

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون بعد از چند دقیقه
خاموش شدن ناگهانی تلویزیون بعد از چند دقیقه

5- داغ‌ شدن بیش از حد سی‌پی‌یو:

همان‌طور که در موارد قبلی گفتیم، سی‌پی‌یو همان پردازنده مرکزی تلویزیون است که بروز هرگونه مشکلی برای این قطعه، می‌تواند به اختلال در کارکرد تلویزیون منجر شود که خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی نیز یکی از این موارد است.

یکی از مواردی که می‌تواند باعث خرابی سی‌پی‌یو شود، داغ‌ شدن بیش از حد آن است که ممکن است به‌خاطر دمای بالای اتاق یا چسباندن زیاد تلویزیون به دیوار و … پیش بیاید. در این حالت، تلویزیون به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌شود تا از خراب‌ شدن قطعات داخلی خود جلوگیری کرده و همچنان سلامت خود را حفظ کند. اگر کار نصب تلویزیون را به افراد حرفه‌ای و باتجربه بسپارید، کار نصب و راه‌اندازی تلویزیون به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و مشکلاتی مانند داغ شدن تلویزیون و … پیش نمی‌آید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر تلویزیون هم ارائه میده؟
دلیل خاموش شدن تلویزیون بعد از داغ شدن بدنه
دلیل خاموش شدن تلویزیون بعد از داغ شدن بدنه

6- استفاده از فلش مموری ویروسی:

تقریباً تمامی تلویزیون‌های جدید، دارای قابلیت اتصال فلش مموری هستند و شما می‌توانید برنامه‌ها و فیلم‌های دلخواه خودتان را در روی یک فلش مموری بریزید و آن را به تلویزیون متصل کنید تا تماشای فیلم‌ها را انجام دهید. امکان اتصال تلویزیون به اینترنت و امکان اتصال فلش مموری به تلویزیون، از جمله قابلیت‌های جدید تلویزیون‌ها است. در وبلاگ هوم سرویز، شما می‌توانید با جدیدترین امکانات تلویزیون‌ها آشنا شوید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که خیلی اوقات ممکن است فلش مموری موردنظر دارای ویروس باشد و زمانی که شما فلش را به تلویزیون متصل می‌کنید، ویروس به تلویزیون منتقل شده و آن را ویروسی می‌کند.

در این حالت سیستم تلویزیون دچار ویروس شده و ممکن است مشکلاتی مانند خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی یا اتفاقات دیگری نیز برای تلویزیون رخ دهند که در این حالت بهترین کار این است که از یک متخصص بخواهید تلویزیون را بررسی کرده و در صورت نیاز، نرم‌افزار آن را آپدیت کند تا بتوانید از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید.

اتصال فلش مموری ویروسی به تلویزیون
اتصال فلش مموری ویروسی به تلویزیون

7- خرابی برد اصلی:

برد اصلی تلویزیون قطعه‌ای است که تمام قطعات کوچک‌تر روی آن نصب می‌شوند. برد این امکان را فراهم می‌کند که تمامی قطعات بتوانند در کنار هم و با هماهنگی کامل به کار خود ادامه دهند.

حالا زمانی که برد دچار مشکل شود و در آن مشکلاتی مانند اتصال و عدم هماهنگی قطعات و… وجود داشته باشد، قطعاً تلویزیون نیز نمی‌تواند به‌درستی کار خود را انجام دهد.

در چنین حالتی باز هم نیاز است که از مراکز معتبر و تعمیرگاه تخصصی تلویزیون کمک بگیرید تا افراد حرفه‌ای کار عیب‌یابی برد را انجام دهند و در صورت نیاز، اقدام به تعویض برد تلویزیون کنند.

خرابی برد اصلی تلویزیون
خرابی برد اصلی تلویزیون

8- قدیمی شدن قطعات:

تلویزیون وسیله‌ای الکتریکی است و با برق کار می‌کند و احتمالاً این موضوع که پس از مدتی قطعات آن قدیمی شوند و بازدهی قبلی را نداشته باشند بسیار زیاد است.

بنابراین، اگر مدت زیادی است که تلویزیون خودتان را خریداری کرده‌اید و از آن استفاده می‌کنید و خاموش شدن تلویزیون برایتان اتفاق افتاده است، توصیه ما این است که از یک متخصص بخواهید قطعات مختلف را بررسی کند تا در صورت نیاز برای تعویض آنها اقدام کرده و مشکلات تلویزیون شما را به‌صورت کامل برطرف کند.

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون
خاموش شدن ناگهانی تلویزیون به دلیل قدیمی شدن قطعات

9- خرابی مین برد:

مین برد، یکی دیگر از بردهای موجود در تلویزیون است که می‌تواند دستورات مورد نیاز شما را به تلویزیون بدهد تا قطعات کارهای مختلف را انجام دهند. زمانی که به مدت طولانی تلویزیون خود را روشن می‌گذارید و از آن استفاده می‌کنید، احتمال داغ‌ شدن قطعات بسیار زیاد است و این موضوع، باعث خرابی مین برد تلویزیون می‌شود.

در چنین حالتی توصیه ما این است که از یک فرد متخصص بخواهید تا عیب‌یابی تلویزیون را انجام دهد و در صورت نیاز، مین برد را تعویض کند. همچنین توصیه می‌کنیم که از روشن ماندن تلویزیون به مدت طولانی پرهیز کنید و پس از چند ساعت استفاده، حتماً تلویزیون را خاموش کنید تا کمی استراحت کند و مجدداً از آن استفاده کنید.

خاموش شدن تلویزیون به دلیل خرابی مین برد
خاموش شدن تلویزیون به دلیل خرابی مین برد

10- خرابی برد پاور:

برد پاور قطعه‌ای است که انرژی الکتریکی موردنیاز برای روشن‌ شدن تلویزیون را تأمین می‌کند و این قطعه دارای حساسیت بسیار زیادی است. به‌گونه‌ای که بعد از چند سال استفاده، حتماً باید آن را سرویس کنید تا دچار خرابی نشود.

اگر تابه‌حال این کار را انجام نداده‌اید، ممکن است برد پاور تلویزیون شما خراب شده باشد. در این حالت بهترین کار این است که از تعمیرکار تلویزیون بخواهید برد پاور را بررسی کند تا سریعتر برد پاور تعمیر یا تعویض شود.

تعمیر تلویزیون
تعمیر تلویزیون

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که دلیل اصلی خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی چیست و با هم 10 مورد از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید و در صورت نیاز بررسی دقیق‌تری روی تلویزیون خودتان انجام دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با دلیل خاموش شدن تلویزیون به‌صورت ناگهانی آشنا شوید و در صورت نیاز، بتوانید کار عیب‌یابی تلویزیون را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند علت سیاه شدن صفحه تلویزیون را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 نوع خدمت مختلف، آماده ارائه خدماتی نظیر تعمیر مانیتور برای شما عزیزان است تا بتوانید وسایل منزل خود را سریعتر تعمیر کنید و زندگی راحت‌تر و دلپذیرتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا