لوازم خانگی

15 استاندارد و نکته ایمنی مهم برای نصب اجاق گاز

برای انجام کارهای مهم در ساختمان مانند نصب اجاق گاز، نصب ماشین لباسشویی، نصب پکیج و…، همواره باید استانداردهای لازم را رعایت کرد تا کار نصب و راه‌اندازی وسایل به‌درستی پیش برود و مشکلی ایجاد نشود. رعایت استانداردها و نکات ایمنی، به امنیت جانی و مالی ما کمک می‌کند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. در این نوشته قصد داریم شما را با استانداردهای نصب اجاق گاز آشنا کنیم.

لازم است بدانید که استانداردهای نصب اجاق گاز، توسط شرکت گاز، شرکت برق، سازمان مهندسی و… مشخص می‌شود. با رعایت این استانداردها و نکات ایمنی، شما می‌توانید از امنیت ساختمان خود مطمئن شوید و خیلی راحت مجوز پایان کار ساختمان را دریافت کنید.

همچنین با رعایت استانداردهای نصب اجاق گاز، شما می‌توانید به‌درستی و بدون مشکل از اجاق گاز خودتان استفاده کنید و هنگام استفاده از این وسیله، امنیت کافی را داشته باشید.

بنابراین اگر دوست دارید با نکات ایمنی مهم برای نصب اجاق گاز و مواردی مانند فاصله استاندارد شیر گاز تا سینک و ارتفاع شیر گاز از کف آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

استانداردهای اداره برق برای نصب اجاق گاز
استانداردهای اداره برق برای نصب اجاق گاز

مهم‌ترین استانداردهای اداره برق برای نصب گاز

همانطور که می‌دانید، زمانی که جرقه با گاز ترکیب می‌شود، شعله و گرما ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل باید لوله و شیر گاز را در فاصله مشخصی تا پریز برق قرار دهید تا جریان گاز و برق با هم واکنش ندهند. قبل از انتخاب و خرید اجاق گاز، باید نکات ایمنی مهم برای تعبیه پریز برق و لوله گاز را رعایت کنید تا بتوانید با اطمینان خاطر از اجاق گاز استفاده کنید.

طبق دستورالعمل اداره برق، میزان فاصله میان شیر گاز و پریز برق بر اساس موارد مختلفی از جمله جنس و استحکام کابل برق، میزان ولتاژ ورودی و… مشخص می‌شود. در ساختمان‌های مسکونی، باید حداقل 10 سانتی متر فاصله میان پریز برق و شیر گاز وجود داشته باشد. بنابراین قبل از تکمیل بخش‌های مختلف آشپزخانه، خوب است فاصله استاندارد بین پریز برق و شیر گاز را در نظر بگیرید تا بتوانید با ایمنی کامل از اجاق گاز خود استفاده کنید.

نصب شیلنگ اجاق گاز رومیزی
نکات مهم برای نصب گاز رومیزی

استانداردهای نصب اجاق گاز

حالا که با فاصله استاندارد میان گاز و پریز برق آشنا شدید، خوب است مهم‌ترین استانداردها برای نصب اجاق گاز را نیز بخوانید تا بتوانید با ایمنی کامل، کار نصب اجاق گاز را انجام دهید.

15 نکته زیر، از جمله مهم‌ترین موارد برای نصب اجاق گاز هستند:

1- رعایت فاصله لازم میان اجاق گاز تا شیر گاز:

برای اتصال اجاق گاز به شیر گاز، بهتر است در هنگام لوله کشی گاز، اجاق را در فاصله مناسبی از شیر گاز قرار دهید تا مشکلی ایجاد نشود. فاصله استانداردی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است، بین 30 تا 55 سانتی متر است. یعنی باید بین شیر گاز و اجاق گاز، این مقدار فاصله وجود داشته باشد تا ایمنی اجاق گاز بیشتر شود.

یادتان باشد که به‌هیچ‌وجه گاز را به صورتی نصب نکنید که شیر گاز در بالای آن قرار داشته باشد؛ زیرا حرارت شعله‌های اجاق گاز باعث داغ شدن شیر گاز و انفجار گاز می‌شود و خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

2- بهترین حالت اتصال اجاق گاز به پریز برق:

امروزه بسیاری از اجاق گازهای معمولی و گازهای رومیزی با کمک برق کار می‌کنند و نیاز داریم که سیم اجاق گاز را به پریز برق متصل کنیم. بهتر است ارتفاع پریز برق از ارتفاع اجاق گاز کمتر باشد؛ زیرا در صورت بالاتر بودن پریز برق، احتمال آتش‌سوزی بیشتر می‌شود. بنابراین پریز برق را طوری انتخاب کنید که جرقه و حرارت گاز به پریز برق منتقل نشوند.

نصب شیر گاز
اصول ایمنی برای نصب اجاق گاز

3- فاصله اجاق گاز تا کابینت‌ها:

حداقل فاصله میان اجاق گاز تا کابینت بالایی، 50 سانتی متر است تا حرارت اجاق گاز به کابینت نرسد. اگر کابینت آشپزخانه شما فلزی است، در برابر حرارت آسیبی نمی‌بیند و مقاوم است. اما اگر از کابینت‌های چوبی، ام دی اف، ممبران یا هایگلاس استفاده می‌کنید، نباید اجازه دهید که حرارت اجاق گاز به کابینت‌ها برسد؛ زیرا این کابینت‌ها قابل اشتعال هستند و می‌سوزند.

4- دور کردن اجاق گاز از وسایل گازسوز:

به هیچ وجه نباید اجاق گاز را در نزدیکی و زیر وسایل گازسوز مانند آبگرمکن نصب کنید؛ زیرا در این وضعیت، احتمال انفجار آبگرمکن و آتش سوزی خانه زیاد می‌شود و بسیار خطرناک است. برای نصب آبگرمکن، بهتر است فضای جداگانه‌ای را در نظر بگیرید و استانداردهای مهم برای نصب آبگرمکن را نیز رعایت کنید تا خطری شما را تهدید نکند. در وبلاگ هوم سرویز، شما می‌توانید با بهترین مکان برای نصب آبگرمکن آشنا شوید.

5- تراز کردن اجاق گاز:

اجاق گاز باید در محلی نصب شود که زیر آن کاملاً صاف باشد و هیچ‌گونه شیبی وجود نداشته باشد. همچنین بعد از نصب اجاق گاز و قرارگیری آن، نیاز است که از تراز مناسب استفاده کنید و شیب احتمالی زیر اجاق گاز را از بین ببرید. این موضوع به عملکرد درست اجاق گاز نیز کمک می‌کند.

مراحل نصب اجاق گاز
مراحل نصب اجاق گاز

6- خودداری از انتخاب شیلنگ بلند برای اجاق گاز:

شیلنگ گاز وسایل گازسوز، نباید بیشتر از 120 سانتی‌متر طول داشته باشد. این موضوع برای تمام وسایل گازسوز مانند اجاق گاز، آبگرمکن، پکیج و… صدق می‌کند. بلند بودن شیلنگ گاز، احتمال خمیدگی و پارگی در مسیر شیلنگ را بیشتر می‌کند و احتمال نشتی گاز را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است از شیلنگ مناسب استفاده کنید تا از آتش سوزی و نشتی گاز جلوگیری کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب اجاق گاز هم ارائه میده؟

7- محل قرارگیری و نصب شیر گاز:

زمانی که مشکلاتی مانند آتش سوزی، نشتی گاز از اجاق گاز و جرقه زدن گاز پیش می‌آید، شما باید شیر گاز را سریعاً ببندید تا جریان گاز قطع شود. به همین دلیل شیر گاز باید در مکانی قرار داشته باشد که دسترسی به آن راحت باشد.

یکی از استانداردهای نصب اجاق گاز این است که نباید شیر گاز در پشت اجاق گاز یا داخل کابینت قرار بگیرد. زیرا این موارد، دسترسی به شیر گاز را دشوار می‌کند و افراد نمی‌توانند به‌سرعت برای قطع کردن جریان گاز اقدام کنند.

بهترین مکان برای نصب شیر گاز
بهترین مکان برای نصب شیر گاز

8- پرهیز از اتصال وسایل گازسوز به شیر گاز مشترک:

یکی دیگر از نکات ایمنی مهم برای نصب اجاق گاز این است که به‌هیچ‌وجه نباید از یک شیر خروجی گاز برای چندین اجاق گاز یا وسیله گازسوز استفاده کنید. این موضوع مخصوصاً در مکان‌هایی مانند رستوران که چندین اجاق گاز دارند بسیار اهمیت دارد و باعث می‌شود که این وسایل، امنیت بیشتری داشته باشند.

استفاده از یک شیر برای مثلاً یک اجاق گاز و یک سماور که کاربرد کمتری دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما بهتر است که چند وسیله گازسوز با مصرف بالا را به یک شیر گاز متصل نکنید؛ زیرا این موضوع می‌تواند هم باعث افت فشار گاز شود و هم می‌تواند خطرساز باشد.

9- استفاده از شیلنگ مخصوص اجاق گاز:

شیلنگی که برای اجاق گاز استفاده می‌شود با سایر شیلنگ‌ها فرق دارد. شیلنگ اجاق گاز، لایه‌های زیادی دارد که از نشتی جریان گاز و به وجود آمدن مشکلات جدی جلوگیری می‌کند. قبل از اقدام برای نصب اجاق گاز، بهتر است شیلنگ مناسب و باکیفیتی را تهیه کنید که ضخامت مناسبی داشته باشد و به‌راحتی دچار سوراخ و خمیدگی و… نشود.

استانداردهای نصب اجاق گاز
استانداردهای نصب اجاق گاز

10- استفاده از بست فلزی:

یکی دیگر از استانداردهای نصب اجاق گاز این است که در هنگام نصب شیلنگ اجاق گاز، حتماً از بست فلزی مناسب برای سر و ته شیلنگ گاز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که تا حد امکان از نشت گاز جلوگیری کنید و بتوانید امنیت بیشتری را برای خودتان ایجاد کنید.

حواستان باشد که بست فلزی باید به‌اندازه‌ای محکم شود که باعث پارگی شیلنگ نشود؛ زیرا پارگی شیلنگ گاز باعث نشتی گاز و آتش سوزی خواهد شد و بسیار خطرناک است.

11- پرهیز از نصب اجاق گاز با شیلنگ کوتاه:

اندازه شیلنگ اجاق گاز باید استاندارد باشد. در صورت استفاده از شیلنگ کوتاه برای اجاق گاز، این احتمال وجود دارد که شیلنگ گاز کشیده شود و از جای اصلی خود بیرون بیاید. همچنین استفاده از شلنگ بلند نیز باعث خمیدگی شیلنگ و کاهش فشار گاز می‌شود. بنابراین حتماً از شیلنگ با اندازه و طول مناسب استفاده کنید تا ایمنی اجاق گاز بیشتر شود و شیلنگ گاز از جای خود درنیاید.

12- استفاده از ژیگلور یا سوزن مناسب برای گاز:

گاز مایع با گاز شهری کاملاً متفاوت است. به همین دلیل، در صورت استفاده از هرکدام از این موارد، باید از ژیگلورها یا سوزن‌های مناسب برای اجاق گاز استفاده کنید. یعنی اگر اجاق شما با گاز شهری کار می‌کند، از سوزن مناسب برای گاز شهری استفاده کنید تا هم فشار گاز مناسبی را دریافت کنید و هم جلوی نشتی گاز را بگیرید.

استانداردهای نصب اجاق گاز
استفاده از سوزن یا ژیگلور مناسب برای اجاق گاز

13- دور کردن اجاق گاز از دیوار:

در صورتی که اجاق گاز را به دیوار پشتی خود بچسبانید، حرارت و شعله گاز به دیوار برخورد می‌کند و این موضوع باعث خراب شدن دیوار و افزایش احتمال آتش سوزی می‌شود. به همین دلیل، یکی از استانداردهای نصب اجاق گاز این است که اجاق گاز را به دیوار نچسبانید و میان اجاق گاز تا دیوار، حداقل 5 سانتی متر فاصله را در نظر بگیرید.

14- خودداری از نصب اجاق گاز در مسیر باد:

در اجاق گاز، کار پخت‌و‌پز با شعله و حرارت انجام می‌شود. زمانی که شعله اجاق گاز در مسیر باد قرار بگیرد، باد باعث حرکت و جابجایی شعله می‌شود و احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل بهتر است اجاق گاز را جلوی پنجره و در مسیر باد قرار ندهید تا باد، مستقیم به شعله اجاق گاز برخورد نکند و باعث خاموش شدن شعله اجاق گاز و مشکلات دیگر نشود.

15- روش درست نصب اجاق گاز:

در بعضی از ساختمان‎‌ها، ارتفاع شیر گاز کم است و در پشت کابینت قرار گرفته است. در این حالت برای نصب و راه‌اندازی اجاق گاز، باید در آن قسمت از کابینت، سوراخی ایجاد کنید تا بتوانید به‌راحتی، به شیر گاز دسترسی داشته باشید.

همچنین باید سوراخی در پشت اجاق گاز ایجاد کنید تا شیلنگ از آنجا عبور کند و بتوانید بدون خم‌ کردن شیلنگ، آن را به اجاق گاز برسانید و متصل کنید. این نکته نیز از استانداردهای نصب اجاق گاز است که اهمیت زیادی دارد.

روش درست نصب شیر گاز
روش درست نصب شیر گاز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره استانداردهای نصب اجاق گاز صحبت کردیم و به شما گفتیم که برای نصب اجاق گاز، چه مواردی را باید رعایت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب اجاق گاز هم ارائه میده؟

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد. پیشنهاد می‌کنیم که انجام کارهای تخصصی مانند نصب اجاق گاز را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید تا با رعایت اصول ایمنی مهم، اجاق گاز و فر را نصب کنند. هوم سرویز، یکی از بهترین سایت‌های خدماتی برای نصب اجاق گاز، نصب فر، تعمیر مایکروویو و سایر وسایل آشپزخانه است. شما می توانید نصب یا تعمیرات اجاق گاز خود را به هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با بهترین هزینه، نصب یا تعمیر اجاق گاز شما را انجام دهند و بتوانید از وسایل خود به خوبی استفاده کنید.

برای ثبت درخواست نصب یا تعمیر لوازم خانگی، کافی است به سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا