نظافت و پذیرایی

روش جرم گیری و تمیز کردن توالت فرنگی

تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی، یکی از مراحل مهم در نظافت منزل است. بعد از تمیز کردن سرویس بهداشتی، تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از بین می‌رود و محیط ضدعفونی می‌شود. بعد از انتخاب بهترین مدل توالت فرنگی، شما باید توالت فرنگی را تمیز نگه دارید و نظافت آن را به صورت منظم انجام دهید. در این نوشته، شما با مراحل تمیز کردن توالت فرنگی آشنا خواهید شد و یاد می‌گیرید که برای از بین بردن رسوب آب و زردی توالت فرنگی، باید چه کارهایی را انجام دهید.

از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌ها، شستشو با مواد شوینده و جرمگیر، آبکشی سطوح، ضدعفونی کردن و خوشبو کردن محیط، از جمله مراحل اصلی برای نظافت سرویس بهداشتی هستند که در این نوشته بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

اگر به تمیزی توالت فرنگی و سرویس بهداشتی منزلتان اهمیت می‌دهید و دوست دارید با روش شستن توالت فرنگی به سبک یک کارگر خوب برای نظافت منزل و بهترین شوینده‌های تمیزکننده توالت فرنگی آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

روش از بین بردن زردی توالت فرنگی
روش از بین بردن زردی توالت فرنگی

مراحل تمیز کردن توالت فرنگی

بعد از نصب توالت فرنگی توسط افراد متخصص، این وظیفه شما است که از توالت به‌درستی استفاده کنید و شستشوی منظم توالت فرنگی را انجام دهید. در هنگام شستن توالت فرنگی، باید قسمت‌های مختلف را به صورت جداگانه و با دقت تمیز کنید. مراحل زیر، از جمله اصلی‌ترین کارها در هنگام تمیز کردن توالت فرنگی هستند:

1- تمیز کردن کاسه توالت فرنگی

بهتر است قبل از تمیز کردن قسمت‌های مختلف توالت فرنگی، ابتدا کاسه آن را تمیز کنید. اگر از سایر قسمت‌های آن شروع کنید، ممکن است هنگام تمیز کردن کاسه، آب کثیف به اطراف آن پخش شود. برای تمیز کردن کاسه توالت، بهتر است از بالا شروع کرده و به سمت قسمت‌های پایینی آن حرکت کنید. سپس لبه‌ها را از تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها پاک کنید و زیر لبه‌ها را نیز تمیز کنید.

شما می‌توانید از برس توالت و پودر شوینده سطوح یا مواد جرمگیر استفاده کنید تا با کاسه توالت کاملاً تمیز شود. پس از تمیز کردن کاسه و لبه‌ها، دهانه سوراخ تخلیه در پایین کاسه را شستشو دهید. در نهایت نیز، درپوش توالت را بسته و سیفون را بکشید.

اگر مشاهده کردید که لکه‌های رسوب آب یا لکه‌های زرد روی توالت فرنگی وجود دارد، از مقداری جوش شیرین، وایتکس، جوهر نمک یا جرمگیر برای از بین بردن زردی توالت فرنگی استفاده کنید. پس از استفاده از جرمگیر نیز باید درپوش توالت را ببندید و مجدداً سیفون را بکشید تا آب و شوینده تخلیه شود.

شستشوی کاسه توالت فرنگی
شستشوی کاسه توالت فرنگی

2- تمیز کردن درپوش توالت فرنگی

پس از تمیز کردن کاسه توالت، نوبت به شستشوی درپوش‌های بالایی و پایینی توالت فرنگی می‌رسد. قسمت‌هایی مانند درپوش توالت و قسمت نشیمنگاه، مستقیم با پوست بدن انسان در تماس هستند و به همین دلیل، باید به‌درستی تمیز و ضدعفونی شوند.

در این مرحله، نشیمنگاه توالت، داخل درپوش و لبه توالت را با مواد شوینده و تمیز کننده کاملاً تمیز کنید. به تمیز کردن قسمت‌هایی مانند اطراف درپوش و لولاهای پشت نشیمن‌گاه نیز توجه داشته باشید و این قسمت‌ها را نیز با دقت شستشو دهید. برخی از توالت‌ها، لولایی دارند که این لولا باز می‌شود تا بتوانید شستشو و تمیزکاری توالت را بهتر انجام دهید.

برای تمیز کردن درپوش و نشیمنگاه توالت، می‌توانید از تمیز کننده‌های مخصوص ‌سطوح و حوله‌های تمیز استفاده کنید و تمام قسمت‌ها را پس از شستشو آبکشی کنید. همچنین با داشتن مسواک کهنه، می‌توانید لکه‌هایی را تمیز کنید که بین درپوش، بدنه توالت و در قسمت لولاها قرار گرفته‌اند.

در وبلاگ هوم سرویز، می‌توانید با مزایا و معایب فلاش تانک توکار توالت آشنا شوید.

وایتکس برای توالت فرنگی
شستشوی توالت فرنگی با وایتکس و جرم گیر

3- تمیز کردن بدنه توالت فرنگی

بعد از ریختن محلول پاک کننده در داخل کاسه توالت، باید چند دقیقه صبر کنید تا لکه‌ها از بین بروند و سپس شستشوی این قسمت را انجام دهید. در طول این زمان، شما می‌توانید بدنه توالت فرنگی را تمیز کنید. برای تمیز کردن بدنه خارجی توالت می‌توانید از اسپری‌های پاک‌کننده چندمنظوره استفاده کنید. در اکثر موارد، بدنه توالت‌ها از جنس چینی است و با داشتن مواد شوینده، کاملاً تمیز می‌شود.

برای تمیز کردن بدنه توصیه می‌شود از بالاترین نقطه توالت شروع کنید. در این‌ صورت، اگر آب کثیف یا مایع تمیز کننده به اطراف پخش شود، تنها نقاطی که هنوز تمیز نشده‌اند، کثیف شده و سایر نقاط تمیز باقی می‌مانند. سپس درب خارجی توالت را نیز تمیز کنید و در نهایت کل قسمت خارجی کاسه توالت را با آب شستشو دهید. همچنین نقاط غیرقابل دید مانند کناره‌ها، پایه توالت و پشت مخزن آب را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن آسان‌تر این قسمت‌ها نیز می‌توانید از پاک‌کننده‌های مخصوص یا مسواک استفاده کنید.

شستن بدنه توالت فرنگی
شستن بدنه توالت فرنگی

نکات مهم در هنگام شستن توالت فرنگی

رعایت بعضی نکات به شما کمک می‌کند تا کار تمیز کردن توالت فرنگی را بهتر انجام دهید؛ مثلاً:

1- برای تمیز کردن توالت، از اسفنج مرطوب استفاده کنید.

برای پاک کردن انواع لکه‌های روی سطوح، می‌توانید اسفنج را با آب گرم خیس کرده و اطراف مخزن، درپوش، نشیمن گاه، پایه و بخش بیرونی کاسه توالت را با استفاده از آن تمیز کنید. شما می‌توانید از تمیز کننده‌های مخصوص نیز برای این منظور کمک بگرید. با استفاده از اسفنج، کار تمیز کردن توالت برای شما آسان‌تر می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

همچنین در صورتی که گرد و خاک روی توالت ایجاد شده باشد، استفاده از اسفنج بدون مواد تمیز کننده کافی است و باعث تمیز شدن کامل توالت می‌شود. اسفنج‌های مرطوب محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند؛ به همین دلیل بهتر است پس از استفاده، اسفنج را دور بیندازید.

2- حین شستشوی توالت، از دستکش‌های ضدآب و پیشبند پلاستیکی استفاده کنید.

توالت‌ها یکی مستعدترین مکان‌ها برای رشد باکتری‌ها هستند. به همین دلیل، بهتر است حین تمیز کردن توالت فرنگی از دستکش و پیشبند استفاده کنید. دستکش پلاستیکی، یکی از مهم‌ترین وسایل برای نظافت منزل است که از برخورد مواد شوینده و آلودگی با پوست دست جلوگیری می‌کند. در طول نظافت سرویس بهداشتی، شما باید دست‌ها و لباس‌های خود را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید تا آلودگی به پوست شما منتقل نشود.

استفاده از دستکش و پیشبند در هنگام نظافت
استفاده از دستکش و پیشبند در هنگام نظافت

3- برای شستشوی داخل کاسه از تمیز کننده توالت فرنگی استفاده کنید.

شوینده‌های مخصوص توالت فرنگی، بهترین گزینه برای تمیز کردن لکه‌ها، حلقه‌های زنگ‌زدگی و ته‌نشین‌های معدنی توالت هستند. شما می‌توانید درون کاسه توالت و دو طرف آن را به ماده تمیز کننده آغشته کنید و پس از مدت زمان کوتاهی کاسه را کاملا بشویید و پاک کنید.

4- تمیز کردن کاسه توالت را با برس مخصوص انجام دهید.

پس از ریختن ماده تمیز کننده توالت، شما می‌توانید کمی ‌صبر کرده و سپس با استفاده از برس‌های زبر توالت، سرتاسر آن را به طور کامل از هرگونه لک و آلودگی پاک کنید. حالا باید برس را محکم روی کاسه توالت بکشید تا تمام قسمت‌های آن تمیز شود و آلودگی‌ها و لکه‌های توالت از بین بروند.

در حین برس کشیدن توالت، می‌توانید از جریان آب سیفون نیز استفاده کنید. اگر لکه‌های سرسختی روی کاسه توالت ایجاد شده‌اند، می‌توانید این مرحله را چندین بار تکرار کنید. یعنی برس کشیدن و کشیدن سیفون را تا از بین رفتن کامل لکه و آلودگی روی توالت ادامه دهید.

5- در صورت تمایل، هنگام تمیز کردن توالت فرنگی از عینک محافظ چشم استفاده کنید.

برخی از محصولات تمیز کننده، حاوی مواد سفید کننده یا سایر ترکیبات شیمیایی هستند و این مواد باعث تحریک چشم و آسیب به چشم می‌شود. با استفاده از محافظ چشم، از چشمان شما محافظت می‌شود و سوزش چشم و ریزش اشک از چشم را تجربه نخواهید کرد.

6- از قرص‌های تمیزکننده کاسه توالت استفاده نکنید.

قرص‌های تمیز کننده توالت فرنگی، حاوی مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که تمام آلودگی‌ها را سریعاً از بین می‌برد. گاهی اوقات استفاده از قرص‌های تمیز کننده کاسه توالت، به سطح سرامیکی کاسه توالت آسیب می‌رساند. به همین دلیل بهتر است از مواد شوینده ملایم‌تر برای نظافت توالت استفاده کنید.

قرص تمیز کننده توالت فرنگی
قرص تمیز کننده توالت فرنگی

معرفی مواد تمیزکننده طبیعی برای شستن توالت فرنگی

بسیاری از افراد به شوینده های طبیعی علاقه دارند و دوست دارند که کار نظافت منزل را با مواد طبیعی انجام دهند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، می‌توانید از تمیزکننده‌های زیر برای شستن توالت فرنگی استفاده کنید:

تمیزکننده حاوی روغن درخت چای

روغن درخت چای، خواص ضدباکتری دارد و کار تمیز کردن سطوح را به‌خوبی انجام می‌دهد. برای درست کردن تمیزکننده حاوی روغن درخت چای، می‌توانید از نصف فنجان جوش شیرین، یک فنجان سرکه سفید و نصف قاشق چای‌خوری روغن درخت چای استفاده کنید. این مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و در یک بطری شیشه‌ای افشانه‌ای بریزید. در هنگام شستن توالت فرنگی، شما می‌توانید این مخلوط روی قسمت‌های داخلی کاسه توالت، نشیمنگاه، لبه و دسته توالت فرنگی، اسپری کنید تا میکروب‌های کاسه و سطح توالت فرنگی از بین بروند.

حالا کمی‌ صبر کنید تا این محلول روی سطح باقی بماند. سپس با استفاده از برس توالت، کاسه و سایر مناطق را تمیز کنید.

تمیزکننده حاوی لیمو و سرکه

سرکه و لیموترش، دو ماده طبیعی با خواص پاک‌کنندگی فوق‌العاده هستند و انواع میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برند. برای تهیه این ماده تمیز کننده، کافی است سه چهارم فنجان بوراکس، یک فنجان سرکه سفید، مقداری اسانس روغن اسطوخودوس و مقداری اسانس لیمو را در یک بطری افشانه‌ای مخلوط کنید.

حالا نوبت به شستن توالت فرنگی با این شوینده طبیعی می‌رسد. ابتدا سیفون را بکشید یا با استفاده از برس توالت، اطراف کاسه را خیس کنید. حالا این ترکیب را روی قسمت‌های داخلی و بیرونی توالت اسپری کرده یا تمام آن را داخل توالت خالی کنید. به مدت چند ساعت یا یک شب صبر کنید تا این محلول روی کاسه توالت باقی بماند. سپس کاسه توالت را با برس تمیز کرده و سیفون را بکشید. هنگامی‌ که این ماده یا هرماده تمیزکننده دیگری درون کاسه توالت قرار گرفته است، بهتر است از توالت استفاده نکنید.

تمیزکننده حاوی جوش شیرین و اسیدسیتریک

شما می‌توانید از محلول حاوی جوش شیرین و اسیدسیتریک برای پاک کردن و تمیز کردن توالت فرنگی خود استفاده کنید. برای تهیه این محلول، به یک فنجان جوش شیرین، نصف فنجان اسید سیتریک، یک قاشق چای‌خوری آب، مقداری اسانس اسطوخودوس، مقداری روغن نعنا و مقداری روغن لیمو نیاز دارید.

ابتدا جوش شیرین و اسیدسیتریک را در کاسه‌ای کوچک مخلوط کنید. سپس آب و اسانس روغن‌ها را به آن اضافه کنید. در صورتی که ترکیب چسبنده باشد، می‌توانید کمی ‌دیگر آب به آن اضافه کنید. کمی‌ صبر کنید تا این مخلوط خشک شود. سپس تکه‌ای از این ترکیب خشک شده را درون کاسه توالت بیاندازید و کاسه را با آب پر کنید. این تکه ترکیب همانند قرص جوشان عمل می‌کند. مدتی صبر کنید تا این ترکیب روی آلودگی‌های کاسه توالت اثر بگذارد سپس کاسه را با استفاده از برس کاملاً تمیز کنید. این شوینده طبیعی برای از بین بردن رسوب آب در توالت فرنگی نیز بسیار موثر است.

از بین بردن رسوب آب در توالت فرنگی
از بین بردن رسوب آب در توالت فرنگی

تاثیر استفاده از شوینده مناسب در تمیز کردن توالت فرنگی

توصیه می‌شود برای تمیز کردن موثر توالت فرنگی از شوینده‌های مناسب و باکیفیت استفاده کنید. استفاده از این شوینده‌ها، علاوه‌ بر اینکه باعث تمیز کردن کامل قسمت‌های مختلف توالت فرنگی می‌شود، به بدنه و اجزای آن نیز آسیب نمی‌زند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

شما می‌توانید از پاک‌کننده‌های چندمنظوره برای تمیزکردن توالت فرنگی استفاده کنید. این شوینده‌ها قدرت پاک‌کنندگی بیشتری نسبت به سایر شوینده‌ها دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید همزمان سطوح مختلف را تمیز کنید. وایتکس یا همان سفیدکننده‌ نیز از دیگر مواد شیمیایی هستند که برای تمیز کردن توالت فرنگی استفاده می‌شوند. این مواد می‌توانند در از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها بسیار موثر باشند و سطح را کاملا تمیز کنند و برق بیندازند.

پیشنهاد می‌کنیم سایر نکات مهم برای نظافت حمام و دستشویی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

بهترین جرم گیر توالت فرنگی
بهترین جرم گیر توالت فرنگی

نحوه جرم‌گیری توالت فرنگی

وجود جرم روی کاسه توالت فرنگی بسیار آزاردهنده است. استفاده از بهترین جرم گیر برای توالت فرنگی یا استفاده از وایتکس به‌تنهایی باعث از بین بردن جرم‌ها نمی‌شود و فقط به دستگاه تنفسی انسان آسیب می‌رساند. به همین دلیل بهتر است با روش از بین بردن جرم و زردی روی توالت فرنگی آشنا شوید تا بتوانید جرمگیری توالت را بهتر انجام دهید.

پس از اینکه یک بار کل فضای داخلی توالت را با جرم گیر یا وایتکس شستید، مجدداً دست به کار شوید و این بار از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. برای درست کردن این ترکیب، مقدار زیادی جوش شیرین را با کمی سرکه ترکیب کنید تا ماده‌ای‌ خمیری شکل به دست بیاید. سپس این ترکیب را با کمک برس روی تمام قسمت‌های توالت فرنگی بکشید. کمی ‌صبر کنید تا این مواد روی سنگ توالت بماند. سپس محل جرم را با آب گرم شستشو دهید و کاملاً تمیز کنید.

ترکیب لیموترش و جوش شیرین نیز برای از بین بردن جرم‌های توالت بسیار موثر است. برای استفاده از این ترکیب، مقداری جوش شیرین را با آب لیموترش مخلوط کنید و این ترکیب را با برس مخصوص روی کاسه توالت کشید. مدتی صبر کنید و سپس با آب گرم کاسه توالت را آبکشی کرده و تمیز کنید.

آب لیموترش خاصیت اسیدی و ضدعفونی دارد و علاوه‌بر از بین بردن جرم‌ها، به ضدعفونی کردن توالت فرنگی نیز کمک می‌کند.

اگر از هر یک از این ترکیب‌ها استفاده کردید و متوجه شدید که جرم‌ها هنوز باقی مانده‌اند، می‌توانید استفاده از این ترکیب‌ها را چندین بار تکرار کنید. بعضی از جرم‌ها به مدت طولانی روی توالت فرنگی وجود داشته‌اند و به چندین بار شستشو نیاز دارند تا کاملاً تمیز شوند. ضمنا چنانچه احساس می کنید آب به سختی از توالت فرنگی تخلیه می شود یا لوله ها دچار گرفتگی است می توانید از چنته استفاده کنید.

نظافت منزل
نظافت سرویس بهداشتی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، درباره مراحل تمیز کردن توالت فرنگی با شما صحبت کردیم. سپس روش صحیح شستن توالت فرنگی را به شما توضیح دادیم تا بتوانید تمام قسمت‌های توالت فرنگی را تمیز کنید. همچنین، بهترین مواد طبیعی برای از بین بردن لکه‌های زردی و لکه رسوب آب از روی توالت فرنگی را معرفی کردیم تا بتوانید این لکه‌های سرسخت و ناخوشایند را سریع‌تر پاک کنید.

توجه داشته باشید که تمیز کردن توالت فرنگی، در صورتی که لکه‌ها و آلودگی‌ها برای مدت طولانی باقی نمانده باشند، بسیار ساده است و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. در صورتی که می‌خواهید لکه‌ها و آلودگی‌های سختی روی توالت فرنگی ایجاد نشود، بهتر است هفته‌ای یک بار آن را با استفاده از یک دستمال تمیز و آب گرم کاملاً پاک کنید و با شستشوی سطحی توالت فرنگی، از بروز این لکه‌ها جلوگیری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر دوست دارید نظافت منزل خود را به افراد حرفه‌ای و متعهد بسپارید و به دنبال افراد حرفه ای و خوش اخلاق هستید، می‌توانید به تیم نظافت هوم سرویز اعتماد کنید و اجازه دهید نظافت خانه شما توسط افراد باتجربه انجام شود.

با استفاده از خدمات نظافت هوم سرویز، کار نظافت منزل شما با بهترین مواد شوینده و توسط نظافتچی حرفه ای انجام می‌شود و هزینه نظافت منزل، پس از اتمام نظافت کل خانه دریافت خوا‌هد شد.

شما می‌توانید همین حالا درخواست نظافت منزل خود را در سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز ثبت کنید و با استفاده از خدمات نظافت منزل هوم سرویز، از تمیزی و زیبایی خانه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا