لوله کشی و تاسیسات

علت سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ و راهکارهای رفع آن

بسیاری از افراد با رسیدن فصل سرما، به فکر روشن کردن رادیاتورهای شوفاژ می‌افتند تا خانه‌ای گرم و دلنشین داشته باشند. بعد از سرویس پکیج و موتورخانه، آب گرم تولید می‌شود و به سمت رادیاتورها هدایت می‌شود. یکی از مشکلات رایج در هنگام استفاده از رادیاتور، سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ است که ظاهر دیوار را سیاه و کثیف می‌کند. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و یکی از مسائل ناخوشایند در هنگام استفاده از رادیاتور است.

اگر شما هم نسبت به نظافت دیوارها حساس هستید و شاهد سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ هستید و قصد جلوگیری از کثیف شدن دیوارها و جلوگیری از گرفتاری های ایام خانه تکانی را دارید، بهتر است بدانید که این مشکل قابل حل است و شما می‌توانید این مساله را به‌راحتی حل کنید. برای آشنایی با دلایل سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور و روش حل این مشکل، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

علت سیاه شدن دیوار بالای شوفاژ
علت سیاه شدن دیوار بالای شوفاژ

علت سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ چیست؟

شاید فکر کنید که سیاه شدن دیوار پشت یا بالای شوفاژ، به دلیل خراب بودن پکیج یا سیستم شوفاژ اتفاق می‌افتد و این موضوع باعث می‌شود که دیوار سیاه و خراب شود. این موضوع حتی باعث سیاه شدن پرده و فرشِ نزدیک شوفاژ نیز می‌شود. باید بدانید که سیاه شدن دیوار و تغییر رنگ آن، به دلیل تجمع آلودگی‌ها و ذرات معلق موجود در هوا است.

ذرات معلق همیشه در هوا وجود دارند؛ اما زمانی که شما شوفاژ را روشن می‌کنید و هوای بالای شوفاژ گرم می‌شود؛ این ذرات در اثر گرما واکنش نشان می‌دهند و به هم می‌چسبند. سپس این آلودگی‌ها به دیوار پشت شوفاژ می‌چسبند و ظاهر دیوار را سیاه می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود که چند روز پس از روشن‌ شدن شوفاژ، شاهد این باشید که دیوار سیاه می‌شود و اصطلاحاً روی دیوار دوده جمع می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین علت خراب شدن دیوار پشت شوفاژ، تجمع ذرات معلق در هوا و آلودگی روی دیوار است.

البته گاهی اوقات مشکل سیاه شدن دیوار به‌ دلیل وجود مشکل در پکیج یا موتورخانه نیز اتفاق می‌افتد که در این صورت باید برای از افراد متخصص و باتجربه برای عیب‌یابی موتورخانه و سرویس پکیج کمک گرفت.

برای آشنایی با مشکلات رایج موتورخانه، از شما دعوت می‌کنیم که به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و ایرادات موتورخانه را به‌راحتی تشخیص دهید.

بالا رفتن ذرات دوده در هوای بالای شوفاژ
بالا رفتن ذرات دوده در هوای بالای شوفاژ

روش‌های جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ

تا به اینجا گفتیم که سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ به چه دلیل اتفاق می‌افتد و این موضوع را به‌صورت کامل متوجه شدید. حالا می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که چندین راهکار کاربردی را به شما بگوییم تا بتوانید با استفاده از آنها، به‌سادگی از این موضوع جلوگیری کنید و بتوانید در کنار استفاده از شوفاژ، دیواری زیبا و تمیز نیز داشته باشید.

بنابراین، در ادامه همچنان ما را همراهی کنید تا این ترفندهای جالب و کاربردی را یاد بگیرید و از سیاه شدن دیوارهای پشت شوفاژ جلوگیری کنید.

1- استفاده از فیلتر رادیاتور شوفاژ:

اولین راهکاری که برای جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ وجود دارد، استفاده از فیلترهای مخصوص رادیاتور است. فیلتر رادیاتور شوفاژ، روی بدنه رادیاتور قرار می‌گیرد و ذرات گردوغبار، چربی و دوده را به خود جذب می‌کند. معمولاً این فیلترها قابل شستشو هستند. با استفاده از فیلتر، دیگر دیوار، پرده و فرش منزل شما سیاه نمی‌شود.

شما می‌توانید برای هرکدام از شوفاژها یک عدد فیلتر رادیاتور خریداری کنید و سپس مشاهده کنید که چقدر در تمیزی دیوار و زیبایی بیشتر خانه شما مؤثر هستند و زحمت شما را برای تمیزکاری خانه کم خواهد کرد.

فیلتر رادیاتور شوفاژ
فیلتر رادیاتور شوفاژ

2- افزایش فاصله رادیاتور تا دیوار:

معمولاً نصاب شوفاژ از قواعد استانداردی برای نصب آن پیروی می کنند. ولیکن اگر فاصله بین رادیاتور و دیوار کم باشد، این موضوع باعث می‌شود که گرمای ایجاد شده توسط رادیاتور، به دیوار منتقل شود و ذرات گردوغبار به دیوار بچسبد.

یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از انتقال دوده به دیوار، افزایش فاصله میان رادیاتور تا دیوار است. برای دور کردن رادیاتور از دیوار، باید از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید تا لوله کشی شوفاژ را به‌درستی برای شما انجام دهند. با این کار، دیگر شاهد سیاه و کثیف شدن دیوار نخواهید بود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

3- کشیدن فویل روی رادیاتور:

یکی دیگر از روش‌های رایج و کاربردی برای جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ، کشیدن فویل روی رادیاتور است.

استفاده از فویل روی بدنه رادیاتور باعث می‌شود که گرمای تولید شده، کمتر به بیرون نفوذ کند و در رادیاتور باقی بماند. همین موضوع از پرتاب باد گرم به سمت گردوغبارهای موجود در هوا جلوگیری می‌کند و مانع از سیاه شدن دیوارها می‌شود.

به همین خاطر می‌توانید از ورق‌های فویل استفاده کنید تا بتوانید به‌سادگی مشکل سیاه شدن دیوار را برطرف کنید. البته نکته مهمی که باید بدانید این است که فویل اکثر اوقات باعث می‌شود که رادیاتورها ظاهر بدی پیدا کنند و از زیبایی آنها کم شود و همین موضوع باعث می‌شود که روی دکوراسیون خانه تأثیر منفی داشته باشد.

پس به این موضوع نیز توجه کنید و سپس برای انتخاب فویل و کشیدن آن روی رادیاتور و یا کاور برای شوفاژ اقدام کنید.

کشیدن فویل روی شوفاژ
کشیدن فویل روی شوفاژ

4- هدایت هوای گرم به داخل اتاق:

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید انجام دهید تا از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ جلوگیری کنید، این است که هوای گرم تولید شده توسط رادیاتور را به داخل اتاق هدایت کنید و نگذارید که به بالا برود.

برای این کار می‌توانید از طاقچه‌های ام‌دی‌اف یا شلف استفاده کنید و آنها را در فاصله 10 سانتی متری بالای رادیاتور نصب کنید. با این کار، هوای گرم رادیاتور با دیوار برخوردی ندارد و به داخل اتاق هدایت می‌شود.

البته نکته مهم این است که بسیاری از افراد این کار را نمی‌پسندند؛ چون نصب شلف‌ها روی ظاهر خانه تأثیر منفی می‌گذارد و جذابیت خانه را کاهش می‌دهد. اما اگر مشکلی با این موضوع ندارید، می‌توانید این شلف‌ها را نصب کنید و حتی روی آنها را با گلدان‌های زیبا تزیین کنید تا خانه‌ای زیباتر و دوست‌داشتنی داشته باشید.

5- نظافت محیط ساختمان:

شاید این مورد خیلی ربطی به خود رادیاتور نداشته باشد؛ اما موردی است که می‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ نقش داشته باشد.

اگر دوست ندارید که دیوارهای پشت شوفاژ سیاه و کثیف شوند، باید به‌موقع خانه خودتان را نظافت کنید تا آلودگی‌ها و گردوغبار موجود در خانه به‌صورت کامل پاک‌سازی شود. نظافت منظم رادیاتورهای شوفاژ، کمک می‌کند که هوای بهتری را در خانه خودتان تنفس کنید و بوی بد پکیج یا موتورخانه به داخل خانه منتقل نشود. همچنین با این کار، تمام گردوغبارها از بین می‌روند و دیگر به دیوار بالای شوفاژ نمی‌چسبند.

جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ
جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ

6- استفاده از سیستم تهویه‌ مطبوع مناسب:

سیاه شدن دیوار پشت یا بالای شوفاژ باعث می‌شود که خانه ما ظاهر بدی پیدا کند و شلخته و نامرتب به نظر برسد. باید بدانید که این مورد، تنها ضرر دوده‌های شوفاژ نیست. دوده شوفاژ و گردوغبار محیط، در هوا معلق هستند و هنگام تنفس، به داخل ریه‌های ما وارد می‌شوند. به همین خاطر سعی کنید که هوای خانه خودمان را پاک‌سازی کنید تا هوای تازه‌تری را تنفس کنید و سالم بمانید.

برای این کار می‌توانید با استفاده از سیستم‌های تهویه‌ مطبوع و نصب هواکش هم هوای پاک‌تری داشته باشید و هم با تصفیه هوا، از بروز مشکلاتی مانند سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ جلوگیری کنید.

7- باز و بسته کردن کمتر پنجره‌ها:

زمانی که شوفاژها فعال هستند و کار گرمایش خانه را انجام می‌دهند، بهتر است از باز کردن درب و پنجره‌ها خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود که انرژی زیادی هدر برود و این موضوع روی افزایش استفاده از گاز تأثیر زیادی دارد.

همچنین باز کردن پنجره‌ها باعث می‌شود که گردوغبار زیادی وارد خانه شود و این ذرات معلق به دیوار بچسبند؛ بنابراین سعی کنید در فصل‌های سرد سال کمتر پنجره‌ها را باز کنید تا هم هوای پاک‌تری داشته باشید و هم از سیاه شدن دیوارهای پشت شوفاژ جلوگیری کنید. چنانچه پنجره ها خوب بسته نمی شوند، بهتر است هر چه زودتر برای تعمیر و رگلاژ پنجره ها اقدام کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

روش پاک کردن دوده شوفاژ
روش پاک کردن دوده شوفاژ

روش پاک‌ کردن سیاهی از روی دیوارها

تا به اینجا به شما گفتیم که سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ به چه دلیلی اتفاق می‌افتد و بررسی کردیم که برای جلوگیری از سیاه شدن دیوار پشت شوفاژ چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید.

حالا می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که اگر دیوارهای پشت شوفاژ خراب شده‌اند، چطور می‌توانید آنها را پاک کنید و سیاهی موجود روی دیوار را به‌صورت کامل از بین ببرید.

برای تمیزکاری دیواری بالای شوفاژ می‌توانید پاک‌کننده‌ای قدرتمند را در منزل تهیه کنید و دیوارهای خانه را با این ماده تمیز کنید. برای تهیه این ماده پاک‌کننده فوق‌العاده می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

  • دو قاشق غذاخوری سولفات تری سدیم
  • 4 لیتر آب ولرم

همین دو ماده کافی هستند تا بتوانید دوده موجود روی دیوار را به‌صورت کامل از بین ببرید. پس از ساخت این محلول، نیاز است که یک اسفنج را بردارید و به این محلول آغشته کنید.

از بین بردن سیاهی شوفاژ
از بین بردن سیاهی شوفاژ

سپس با استفاده از این اسفنج به‌خوبی قسمت‌های سیاه شده دیوار را پاک کنید و پس از آن نیز با یک دستمال دیگر این قسمت‌ها را کاملاً خشک کنید. تا زمانی این کار را ادامه دهید که دوده‌های روی دیوار به‌صورت کامل از بین بروند.

همچنین دقت کنید که نسبت گفته شده را رعایت کنید تا دیوارها خراب و مات نشوند و هنگام استفاده از این محلول نیز، حتماً از دستکش و عینک مناسب استفاده کنید. چون سولفات تری سدیم، ماده‌ای اسیدی و خطرناک است و عوارض بدی برای پوست‌های حساس دارد.

همچنین مخلوط جوش شیرین و سرکه سفید، یکی از شوینده های طبیعی برای تمیز کردن رادیاتورها است که می‌توانید از آن برای نظافت منزل خود استفاده کنید.

نصب و سرویس پکیج
نصب و سرویس رادیاتور شوفاژ

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور شوفاژ صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که ذرات آلودگی معلق در هوا، در اثر تابش گرما به هم می‌چسبند و روی دیوار پشت شوفاژ جمع می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که دیوار پشت شوفاژ سیاه شود. همچنین به شما توضیح دادیم که با خرید فیلتر رادیاتور شوفاژ، کشیدن فویل روی رادیاتور و تمیز کردن رادیاتورها، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

همچنین بعد از کثیف شدن رادیاتورها، با استفاده از محلول آب و سولفات تری سدیم، می‌توانید دوده‌های شوفاژ را پاک کنید و خانه‌ای تمیز و زیبا داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کلیه خدمات سرویس و تعمیر وسایل گرمایشی نظیر نصب پکیج و تعمیر شوفاژ و … را خیلی سریع برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا