تعمیر و سرویس خودرو

‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

اگر خودروی شخصی خودتان را داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که روشن شدن چراغ چک خودرو چقدر نگران‌کننده و آزاردهنده است! چراغ چک خودرو معمولاً زمانی روشن می‌شود که خودروی شما مشکل خاصی داشته باشد. متأسفانه، خیلی از افراد فکر می‌کنند چراغ چک چیز خاصی نیست و به‌محض روشن شدن آن، خطای ایجاد شده را نادیده می‌گیرند و مجدداً از خودرو استفاده می‌کنند و بعد از مدتی این خطا باز هم برمی‌گردد. باید بدانید که روشن شدن چراغ چک خودروی شما، دلیل خاصی دارد و بعضی از مشکلات هستند که باعث می‌شوند چراغ چک خودروی شما روشن شود. ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که ‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟ چه مشکلاتی باعث می‌شوند که چراغ چک خودرو روشن شود و چطور می‌توانیم سریعاً این مشکل را برطرف کنیم؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد ‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو صحبت کنیم و بگوییم که چه مشکلات رایجی هستند که باعث روشن شدن چراغ چک خواهند شد و نیاز است در زمان مواجه شدن با این موضوع، آنها را بررسی کنید.

اگر اخیراً درگیر این موضوع شده‌اید و روشن بودن چراغ چک خودرو شما را کلافه کرده است و دوست دارید سریعاً این مشکل را برطرف کنید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ‌دلایل روشن‌ شدن چراغ چک خودرو چیست؟ و چطور می‌توانیم این مشکل را رفع کنید.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟
چراغ چک خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم، چراغ چک خودرو معمولاً به دلیل وجود یک مشکل خاص روشن می‌شود و روشن‌ شدن آن بی‌دلیل نیست، مگر اینکه در خودروی شما اتصالات برقی دچار مشکل شده باشند و این موضوع باعث شود چراغ چک به‌ خوبی کار نکند.

در ادامه این مقاله، می‌خواهیم برخی از رایج‌ترین ‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو را بررسی کنیم و بگوییم که هرکدام از این مشکلات را باید برطرف کنید.

موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک در خودرو هستند:

1- مشکل در سنسور اکسیژن:

یکی از مهم‌ترین ‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو، مشکل در سنسور اکسیژن است. معمولاً این مشکل می‌تواند باعث افزایش شدید مصرف سوخت در خودروی شما شود و اگر اخیراً متوجه شده‌اید که مصرف سوخت خودرو بیشتر شده است، احتمالاً مشکل از سنسور اکسیژن خودرو است.

توصیه ما این است که سریعاً این مشکل را برطرف کنید تا هم سنسور به‌درستی کار کند و هم چراغ چک خاموش شود؛ چون در غیر این صورت ممکن است که قطعات گران قیمتی در خودروی شما آسیب ببینند و خرج سنگینی برای تعمیر خودرو بپردازید.

مشکل در سنسور اکسیژن
مشکل در سنسور اکسیژن

2- مشکل در مبدل کاتالیستی:

مبدل کاتالیستی یکی از بخش‌های مهم در خودروی شما است که اگر دچار مشکل شده باشد، حس می‌کنید که شتاب خودروی شما شدیداً کم می‌شود و هرچه پدال گاز را بیشتر فشار دهید، سرعت ماشین بیشتر نمی‌شود.

سنسور اکسیژن روی مبدل کاتالیستی تأثیر زیادی می‌گذارد. تعویض به‌موقع شمع‌ها و تعویض روغن‌موتور در بهبود کارکرد این مبدل بسیار مؤثر است؛ پس به‌خوبی از آن مراقبت کنید تا خرج سنگینی برای شما نتراشد.

چراغ چک ماشین
چراغ چک ماشین

3- مشکل در سنسور جریان هوا:

اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید، یکی از موضوعات مهمی که باید بررسی کنید، این است که سنسور هوای خودروی شما سالم باشد تا در کارکرد کلی خودرو مشکلی ایجاد نشود.

سنسور جریان هوا میزان هوای ورودی را اندازه‌گیری کرده و به تعیین این موضوع کمک می‌کند که پاشش انژکتور چقدر باشد و اگر درست کار نکند، کارکرد خودرو نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دیاگ و عیب یابی خودرو هم ارائه میده؟

مشکل در سنسور جریان هوا
دلایل روشن شدن چراغ چک

4- وجود مشکل در شمع و وایرهای خودرو:

شمع به ایجاد جرقه در زمان استارت خودرو کمک می‌کند و باعث می‌شود که احتراق به‌وسیله بنزین ایجاد شود و بتوانید خودروی خودتان را روشن کنید. همچنین وایرها می‌توانند برق موردنیاز شمع را تأمین می‌کنند.

اگر این قطعات دچار خرابی باشند، هم در استارت خوردن خودرو مشکل وجود دارد و هم ممکن است در زمینه برق مشکل داشته باشید. به همین خاطر بهتر است سریعاً این مشکلات را برطرف کنید تا چراغ چک خاموش شده و مشکل خودروی شما برطرف شود.

5- مشکل در کارکرد کوئل:

کوئل قطعه‌ای است که برق موردنیاز شمع‌های خودرو را تأمین کرده و به روشن‌شدن خودرو کمک می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شده باشد، باعث روشن‌ شدن چراغ چک می‌شود و یکی از نشانه‌های خرابی آن کارکرد نادرست شمع‌ها است.

بنابراین، اگر متوجه خرابی این قطعه شدید، حتماً سریعاً به تعمیر آن بپردازید تا بتوانید از مشکل‌های بزرگ‌تر جلوگیری کرده و خودروی خودتان را در برابر مشکلات بیمه کنید.

6- سیستم گردش گاز اگزوز:

اگزوز خودرو مسئول این است که گازهای تولید شده توسط موتور را خارج کرده و به بهبود کارکرد موتور کمک کند. به همین خاطر نیاز است که حواستان به سیستم گردش گاز اگزوز باشد تا این سیستم دچار مشکل نشود.

وجود مشکل در سیستم گردش گاز اگزوز، باعث آسیب رسیدن به بخش‌های مهم‌تر خودرو مانند انژکتور می‌شود و هزینه زیادی را برایتان ایجاد می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که سریعاً برای رفع این مشکل اقدام کنید.

مشکل در ترموستات خودرو
مشکل در ترموستات خودرو

7- مشکل در ترموستات:

اگرچه ترموستات قطعه معروفی نیست؛ اما یکی از قطعات خیلی مهم و مؤثر در کارکرد موتور خودروی شما است؛ بنابراین باید حواستان به آن باشد تا به‌موقع ترموستات را تعویض کرده یا مایع داخل آن را نو کنید.

ترموستات وظیفه کنترل دمای موتور و خنک‌ کردن آن را بر عهده دارد و اگر به‌درستی کار نکند، تأثیر بدی را روی موتور خودروی شما خواهد گذاشت.

8- نصب نادرست دزدگیر:

اگر چراغ چک خودروی شما پس از نصب دزدگیر روشن شده است، احتمال این وجود دارد که نصب دزدگیر ماشین به‌درستی انجام نشده باشد و تنظیمات آن با کامپیوتر خودرو چک نشده باشد.

برای حل این مشکل، می‌توانید به نصب‌کننده دزدگیر مراجعه کرده و بگویید مشکل را چک کرده و برطرف کند؛ زیرا در غیر این صورت کامپیوتر خودرو، دزدگیر نصب شده را به‌عنوان یک عامل مخرب شناسایی می‌کند و با چراغ چک به شما هشدار می‌دهد.

9- مشکل نشتی خلأ:

نشتی خلأ یکی از مشکلاتی است که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود و در کارکرد خودرو نیز اختلال ایجاد می‌کند. این مشکل به این صورت است که وقتی خودرو درجا کار می‌کند، دور موتور آن بالا می‌رود و این موضوع باعث گازخور بیشتر خودرو می‌شود.

بنابراین، سیستم خلأ خودروی خودتان را چک کنید تا مطمئن شوید که مشکلی در آن وجود ندارد و با بهبود این سیستم، به‌راحتی کارکرد خودروی خودتان را بهبود دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دیاگ و عیب یابی خودرو هم ارائه میده؟
دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟
چراغ چک

بهترین روش خاموش کردن چراغ چک خودرو و حل مشکل آن چیست؟

تا به اینجا گفتیم که چه دلایلی باعث روشن‌شدن چراغ چک خودرو می‌شوند و بررسی کردیم که هرکدام چه نشانه‌ای دارند تا بتوانید آنها را بررسی کنید. در انتها باید بگوییم که اگرچه این موارد می‌توانند به شما کمک کنند؛ اما بهترین راه برای حل این مشکل، دیاگ خودرو است که به شما کمک می‌کند دقیقاً مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کنید.

اگر زمان کافی برای رفتن به تعمیرگاه را ندارید، می‌توانید از دیاگ خودرو در محل استفاده کنید تا مشکل خودروی خودتان را پیدا کرده و آن را سریعاً برطرف کنید.

دیاگ خودرو در محل
دیاگ خودرو در محل

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که ‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست و با هم 9 دلیل مهم را بررسی کردیم که باعث می‌شوند چراغ چک خودروی شما روشن شده و در کارکرد خودرو اختلال ایجاد شود.

در ادامه نیز به شما گفتیم که بهترین راه برای تشخیص اینکه ‌دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست، این است که از خدمات دیاگ خودرو در محل استفاده کنید تا سریعاً مشکل را پیدا کرده برای رفع آن اقدام کنید. البته این خدمات در هوم سرویز برای تعمیر موتورسیکلت نیز می توانید استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که مهم‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو را بدانید و با توجه‌ به آنها، بتوانید از خودروی خودتان به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند اصول اسپرت کردن خودرو و نشانه‌های تعویض باتری خودرو و تعویض روغن ماشین خوابیده را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از صفرشویی خودرو و نصب شیشه دودی ماشین گرفته تا تعمیر دوچرخه و لوازم یدکی خودرو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا