نظافت و پذیرایی

تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز با ۵ روش ساده و مؤثر

بسیاری از افراد، برای درست کردن غذاهای گریل شده و انواع کباب‌ها، از باربیکیو و کباب‌پز استفاده می‌کنند. دستگاه باربیکیو، به‌راحتی نصب می‌شود و در اکثر خانه‌های ویلایی، باغ‌های شخصی یا خانه‌های آپارتمانی وجود دارد. با داشتن باربیکیو و کباب‌پز در منزل، می‌توانید در اوقات فراغت و تعطیلات، انواع غذاهای خوشمزه و سالم را درست کنید و در کنار خانواده و دوستان خوش بگذرانید. یکی از موضوعات مهمی که در نگهداری از باربیکیو و کباب‌پز وجود دارد، این است که کار تمیز کردن باربیکیو را به درستی انجام دهید تا بتوانید قطعات کباب را از روی آن پاک کنید و دستگاهتان را سالم و تمیز نگه دارید.

باقی ماندن غذاهای قبلی باعث جمع شدن آلودگی و میکروب می‌شود و روی عطر و مزه غذاهای بعدی نیز تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل باید هرازگاهی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن باربیکیو و کباب‌پز اقدام کنید.

بعضی از افراد در این زمینه مشکل دارند و نمی‌دانند که چطور کار تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز را انجام دهند و از چه ابزاری برای پاک کردن باربیکیو استفاده کنند؛ به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم روش تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز را به شما یاد بدهیم تا بتوانید تمامی لکه‌ها و اثرات باقی‌مانده از گوشت و مرغ را پاک کنید و باربیکیو را به بهترین شکل ممکن نظافت کنید.

اگر نسبت به نظافت منزل حساس هستید و قصد دارید روش های مفید و موثر برای تمیز کردن باربیکیو را یاد بگیرید و بتوانید خودتان به عنوان یک نظافتچی حرفه ای منزل این کار را انجام دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید و روش اصولی و صحیح انجام این کار را یاد بگیرید.

تمیز کردن باربیکیو
وسایل لازم برای تمیز کردن باربیکیو

برای تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز به چه وسایلی نیاز داریم؟

فرقی نمی‌کند که کباب‌پز یا باربیکیو شما زغالی است یا گازی، در هر صورت نیاز است که وسایل ضروری را برای تمیز کردن آن آماده کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید. در ادامه وسایل موردنیاز برای این کار را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. مایع ظرف‌شویی: مایع ظرف‌شویی، قدرت چربی‌زدایی خوبی دارد و به همین خاطر ترکیب آن با آب، باعث تمیز شدن اساسی باربیکیو می‌شود. برای تمیز کردن دستگاه گریل و کباب‌پز می‌توانید از مایع تمیزکننده اجاق گاز نیز استفاده کنید تا کارتان سریع‌تر انجام شود.
  2. برس سیمی: برای پاک‌کردن چربی و لکه از روی شبکه‌های باربیکیو و کباب‌پز، نیاز به یک برس سیمی دارید تا بتوانید به‌راحتی تمامی این قسمت‌ها را تمیز کرده و باربیکیو را به حالت روز اولش برگردانید.
  3. اسفنج زبر: دومین ابزاری که می‌توانید از آن برای برخی از قسمت‌های خاص باربیکیو یا کباب‌پز استفاده کنید، اسفنج زبر است. برخی از قسمت‌ها را نمی‌توانید با استفاده از برس سیمی پاک کنید و برای آن قسمت‌ها باید از اسفنج استفاده کنید.
  4. کاردک فلزی: کاردک فلزی وسیله‌ای است که برای پاک‌کردن چربی‌ها از کف باربیکیو و کباب‌پز بسیار کاربردی است و وجود آن برای تمیز کردن کباب‌پز و دستگاه گریل اهمیت زیادی دارد.
  5. جوش شیرین و سرکه سفید: این دو ماده، قدرت بالایی در تمیز کردن سطوح دارند و از جمله شوینده‌های طبیعی نظافت منزل محسوب می‌شوند. برای پاکسازی اساسی دستگاه گریل و باربیکیو، شما می‌توانید از مواد طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه سفید، آب لیمو ترش و… استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن باربیکیو
مراحل تمیز کردن باربیکیو

روش‌های تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز در خانه

حالا که با وسایل موردنیاز برای تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز آشنا شدید، این وسایل را آماده کنید و آماده تمیز کردن دستگاه گریل و باربیکیو شوید. برای این کار، شما می‌توانید یکی از 5 روش زیر را انجام دهید:

1- استفاده از بخار آب:

اولین روش برای تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز، این است که بلافاصله پس از پخت غذا و کباب، دستگاه را تمیز کنید. برای این کار، چند روزنامه را کاملاً خیس کنید و آنها را روی شبکه کباب‌پز یا باربیکیو قرار دهید و سپس درب کباب‌پز را ببندید تا بخار آب، چربی‌ها را نرم کند و جداسازی چربی‌ها راحت‌تر انجام شود. در صورتیکه به پریز برق دسترسی داشته باشید استفاده از دستگاه بخار شو هم گزینه مناسبی می تواند باشد.

پس از این کار، یک دستمال مناسب را بردارید و شروع به تمیز کردن چربی‌ها کنید. تمام قسمت‌های کباب‌پز یا باربیکیو را به‌صورت کامل با دستمال تمیز کنید تا هیچ اثری از چربی و دود در دستگاه باقی نماند. این روش بسیار راحت است و می‌توانید به‌سادگی آن را انجام دهید و نیازی به‌وسیله خاصی نیز ندارید.

تمیز کردن دستگاه گریل با بخار آب
تمیز کردن دستگاه گریل با بخار آب

2- استفاده از ماشین ظرف‌شویی:

دومین روشی که برای تمیز کردن باربیکیو بسیار کاربردی است و به‌راحتی می‌توانید آن را انجام دهید، این است که از ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید. شما می‌توانید سینی یا شبکه کباب‌پز را جدا کرده و آن را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید تا حسابی شسته شده و تمیز شود و بتوانید مجدداً آن را روی دستگاه متصل کنید.

البته دقت کنید که برای تمیز کردن باربیکیو در ماشین ظرفشویی، باید چربی‌ها تازه باشند تا به‌راحتی تمیز شوند؛ درصورتی‌که چربی‌ها قدیمی هستند و خشک شده‌اند، بهتر است از روش‌های دیگر برای این کار استفاده کنید. چرا که در صورت خشک شدن چربی ها ماشین ظرفشویی نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و حتی شاید حس کنید خرابی ماشین ظرفشویی عامل تمیز نشدن کباب پز شده است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟
تمیز کردن باربیکیو
تمیز کردن باربیکیو

3- استفاده از سرکه سفید:

سرکه سفید یکی از بهترین پاک‌کننده‌های طبیعی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا کار تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز را به‌راحتی انجام دهید. حتی با این روش می‌توانید صفحه گریل را نیز به‌راحتی تمیز کنید.

برای این کار نیاز است که مقدار مساوی سرکه سفید و آب را مخلوط کنید؛ سپس آن را روی سطح کباب‌پز یا باربیکیو اسپری کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا چربی‌ها را نرم کند. سپس می‌توانید مجدداً سرکه خالی را روی سطح کباب‌پز اسپری کنید و بعد از چند دقیقه کوتاه، آنها را با استفاده از برس سیمی یا اسفنج زبر تمیز کنید. البته دقت کنید که سطح صفحه گریل را خراب نکنید و رنگ آن را از بین نبرید.

همچنین برای برداشتن چربی‌ها و پاک‌کردن آنها، می‌توانید از پارچه نم‌دار استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین برای پاکسازی
تمیز کردن دستگاه گریل با جوش شیرین

4- استفاده از جوش‌ شیرین:

جوش‌ شیرین، یکی از پاک‌کننده‌های طبیعی قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توانید کار چربی‌زدایی را به‌راحتی انجام دهید و مراحل تمیز کردن باربیکیو را برای خودتان راحت‌تر کنید.

برای انجام این روش، کافی است مقدار مناسبی از جوش‌ شیرین را روی قسمت‌های چرب باربیکیو یا کباب‌پز بپاشید و سپس روی آن مقداری آب اسپری کنید تا حالتی خمیر پیدا کند . سپس به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین تأثیر خود را بگذارد و چربی‌ها را جدا کند. سپس با استفاده از برس سیمی یا سیم ظرف‌شویی، قسمت‌های موردنظر را تمیز کنید و آنها را چربی‌زدایی کنید.

یادتان باشد که شما می‌توانید از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن گاز رومیزی، دستگاه تستر، اجاق گاز معمولی، ماکروفر، فر برقی و… نیز استفاده کنید تا چربی‌های سمج سریع‌تر و بهتر پاکسازی شوند.

تمیز کردن دستگاه باربیکیو با مایع ظرفشویی
تمیز کردن باربیکیو با سرکه سفید

5- استفاده از محلول مایع ظرف‌شویی و آب جوش:

آب جوش برای چربی‌زدایی بسیار مناسب است و باعث جدا شدن چربی از سطوح می‌شود. مایع ظرف‌شویی نیز برای از بین بردن چربی و آلودگی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی در آب جوش، برای تمیزی هرچه بیشتر باربیکیو و کباب‌پز استفاده کنید.

البته دقت کنید که این روش را می‌توانید به‌صورت ترکیبی با روش‌های دیگر نیز انجام دهید تا تمیز کردن باربیکیو دقیق‌تر انجام شود. برای این کار مقدار مناسبی مایع ظرف‌شویی و آب جوش را ترکیب کرده و آن را با اسکاچ روی سطح کباب‌پز بمالید. سپس با استفاده از دستمال نم‌دار سطح کباب‌پز را پاک کنید تا کاملاً تمیز شود و چربی‌های سطح آن به‌صورت کامل از بین برود.

تمیز کردن دستگاه گریل
تمیز کردن دستگاه گریل

چگونه نظافت منزل را برای خود راحت‌تر کنید؟

اگر دوست دارید نظافت منزل و بخش‌های مختلف منزل برای شما سریع‌تر انجام شود، می‌توانید از تیم باتجربه هوم سرویز برای نظافت منزل خود کمک بگیرید. با سفارش خدمات نظافت منزل در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، کار نظافت منزل شما توسط افراد حرفه‌ای و باتجربه انجام می‌شود. همچنین شما می‌توانید کار تعمیر تمام وسایل منزل خود را به هوم سرویز بسپارید؛ زیرا سایر خدمات مانند تعمیر گاز رومیزی، تعمیر ظروف تفلون، تعمیر زودپز، تعمیر چای ساز و قهوه ساز، تعمیر فر برقی، تعمیر یخچال، تعمیر ماشین ظرفشویی و… نیز در هوم سرویز انجام می‌شود که همگی این خدمات توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام می‌شود.

پاکسازی و تمیز کردن دستگاه گریل
پاکسازی و تمیز کردن دستگاه گریل

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که چطور می‌توانید کار تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز را انجام دهید. ابتدا وسایل موردنیاز برای تمیز کردن باربیکیو را بررسی کردیم و سپس 5 روش عالی برای تمیز کردن دستگاه گریل را به شما توضیح دادیم.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند که با روش‌های تمیز کردن باربیکیو و کباب‌پز آشنا شوید و بتوانید بعد از هر بار پخت غذا، کار تمیز کردن دستگاه باربیکیو را به‌خوبی انجام دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند روش های شستن چدن اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با روش های برق انداختن گاز آشپزخانه آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدماتی مانند تعویض برد ماکروفر برای شما عزیزان است تا بتوانید خانه‌ای تمیز و زیبا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا