لوازم خانگی

نکات نگهداری از ماشین لباسشویی در منزل

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

نگهداری از ماشین لباسشویی چندان دشوار نیست. با رعایت چند نکته ساده  می توانید طول عمر دستگاه لباسشویی را بیشتر کنید. آیا می دانید ماشین لباسشویی هم نیاز به تمیز کردن دارد؟ شاید فکر می کنید کار این وسیله شستشو و نظافت است و خودش نیازی به رسیدگی و تمیزکاری ندارد. ماشین لباسشویی دستگاهی است که برای نظافت و شستشوی لباس های چرک و کثیف به کار می رود و تصور آلوده بودن آن مشکل است. با توجه به وجود رطوبت در فضای ماشین لباسشویی ، فضای مناسبی برای رشد باکتری ها و میکروب ها ایجاد می شود. سرویس ماشین لباسشویی برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه ضروری است اما با این کار نمی توانید از ایجاد جرم و آلودگی در لباسشویی پیشگیری کنید. جرم گیری ماشین لباسشویی و تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی ساده ترین کارها برای نگهداری ماشین لباسشویی در منزل است.

نگهداری از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یک وسیله تجملی نیست بلکه استفاده خیلی زیادی دارد. اگر چه تا همین چند دهه پیش شستشوی لباس ها با دست انجام می شد، اما امروز کمتر کسی است که به شیوه سنتی لباس ها را تمیز کند. ماشین لباسشویی وسیله ای برای تمیز کردن هر نوع پارچه ای است. لباس، ملحفه ها، روتختی، پرده های پارچه ای و …. خیلی از موارد دیگر را می توان با فشار یک دکمه لباسشویی تمیز کرد. این وسیله چرک و کثیفی پارچه را پاک می کند ولی خود در معرض انواع آلودگی ها و کثیفی قرار دارد. برای اینکه دستگاه به خوبی کار کند و همیشه لباس های تمیز و پاکیزه داشته باشد حتما نکات ساده نگهداری از ماشین لباسشویی در منزل را رعایت کنید. برخی از کارهایی که برای مراقبت از دستگاه لباسشویی انجام می شود عبارتند از:

پیشنهاد مطالعه: عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی

نکات نگهداری از لباسشویی

سرویس ماشین لباسشویی

کارهای تعمیرات لباسشویی یا سرویس دستگاه را به حرفه ای ها بسپارید. هرگز برای نگهداری از ماشین لباسشویی شخصا اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات آن نکنید. این دستگاه به لحاظ فنی دارای پیچیدگی های زیادی است. اما هنوز هم خیلی کارهای دیگر را می توانید انجام دهید. نظافت دوره ای ماشین لباسشویی یکی از همین کارهای ساده است که اغلب فراموش می کنیم. باید چند وقت یکبار دستگاه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم تا هم لباس هایی تمیزتر و عاری از میکروب داشته باشیم و هم بر عمر مفید دستگاه افزوده شود. البته زمان تمیز کردن لباسشویی بستگی به دفعات استفاده داشته و برای همه خانواده ها یکسان نیست. مهم اینست که بدانید لباسشویی هم نیاز به رسیدگی دارد و باید تمیز شود.

راهنمای تمیزکاری ماشین لباسشویی

در یک ماشین لباسشویی برای تمیز کردن لباس ها از آب و شوینده استفاده می شود. چرک و کثیفی از لباس جدا شده و از طریق لوله خروجی دستگاه به فاضلاب منتقل می شود. در مسیر خروجی و مخزن ماشین لباسشویی، فضای زیادی برای باقی ماندن ذرات ریز و آلودگی ها وجود دارد. درست مثل سینک ظرفشویی که از آلوده ترین نقاط در یک آشپزخانه است، ماشین لباسشویی هم پر از انواع میکروب و کثیفی است. برای نگهداری از ماشین لباسشویی لازم است تا آلودگی های ظاهری و مخفی لباسشویی به خوبی تمیز شود. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی این کارها را انجام دهید:

نگهداری از ماشین لباسشویی و محفظه مواد شوینده

همه ماشین های شیونده لباس از هر مارک و برندی که باشند دارای یک محفظه مخصوص برای مواد شوینده هستند. این محفظه برای استفاده از پودر یا مایع لباسشویی تعبیه شده و تقریبا همیشه کثیف است. همین حالا محفظه شوینده ماشین لباسشویی را باز کرده و نگاه کنید. آیا دیواره ها و قسمت عقبی این محفظه ،جرم گرفته و کثیف شده است؟ این جرم بقایای پورد و مواد شوینده لباس است که با آب مخلوط شده و سفت شده است. این جرم به سختی از دیواره جدا می شود و خودش منبع آلودگی و کثیفی لباس های است. بهتر است محفظه مواد شوینده را به طور کامل از ماشین لباسشویی جدا کنید. معمولا با یک حرکت ساده این قسمت از دستگاه جدا می شود. با کمک یک مسواک، پودر دستی و کمی فشار دست، این قسمت را تمیز کنید تا لایه های سخت کنده شود.

پیشنهاد مطالعه: طریقه نصب ماشین لباسشویی

تمیز کردن محفظه شوینده لباسشویینکات نگهداری از ماشین لباسشویی

جرم گیری ماشین لباسشویی

یکی از ساده ترین راه ها برای نگهداری از ماشین لباسشویی ، جرم گیری محفظه داخلی است. به سراغ محفظه اصلی لباسشویی بروید و به آن توجه کنید. اکثر افراد  این قسمت را به طور مرتب با دستمال تمیز می کنند و قسمت خارجی محفظه اصلی را همیشه تمیز نگه می دارند. اما باید بدانید که این به تنهایی کافی نیست. داخل محفظه اصلی ماشین لباسشویی دارای سوراخ هایی است که می تواند محل مناسبی برای ایجاد آلودگی و تشکیل جرم باشد. راه مناسب تمیز کردن محفظه اصلی دستگاه لباسشویی استفاده از مواد مخصوصی است که به صورت قرص، پودر و یا مایع در بازار موجود هستند. هر ماه یک مرتبه ماشین لباسشویی را بدون لباس روشن کنید. بهتر است  دمای آب روی 60 درجه باشد. شستشویی با قرص ماشین به صورت خالی برای نظافت و میکروب کشی قسمت هایی که در دسترس نیستند ضروری است.

نگهداری از ماشین لباسشویی با جرم گیرهای خانگی

شرکت های تولید کننده ماشین لباسشویی، جرم گیر مخصوص خود را تولید کرده اند ولی با موادی که در خانه دارید هم می توانید محفظه اصلی دشتگاه لباسشویی را جرم گیری کنید. برای مثال سرکه یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن و از بین بردن جرم سوراخ خای محفظه شستشوی لباس است. داخل همین قسمتی که لباس ها را قرار می دهید یک محفظه فلزی با سوراخ های زیاد وجود دارد. اگر چه جرم دیواره این محفظه دیده نمی شود ولی در مرور زمان این محفظه پر از کثیفی و جرم می شود. یکی از علل بو گرفتن لباس ها در لباسشویی، وجود جرم دیواره های محفظه شستشوی لباس است. به اندازه یک لیوان سرکه سفید را از درب دستگاه، به داخل لباسشویی بریزید. سپس با آب گرم و طبق توضیحات قبلی دستگاه را بدون لباس روشن کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

تعمیر ماشین لباسشویی هزینه بر است با نگهداری از ماشین لباسشویی مقدار زیادی از این هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. پس از هر بار استفاده از لباسشویی و شستن لباس ها، قسمت لاستیکی درب دستگاه را کاملا تمیز کنید. با استفاده از یک اسکاچ به راحتی می توانید جرم و آلودگی نوار لاستیکی را تمیز کنید. قسمت لاستیکی درب ماشین لباسشویی، محلی برای تجمع آلودگی هاست. رطوبت و آب در این قسمت جمع می شود و امکان رشد عوامل بیماری زا را بیشتر می کند. پس از نظافت نوار لاستیکی با یک دستمال، رطوبت اضافی را گرفته و شیار داخل را کاملا خشک کنید. آلودگی در نوار لاستیکی به سادگی به لباس ها منتقل شده و بوی بسیار بدی را نیز ایجاد می کند. برای تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی با واحد تعمیر ماشین لباسشویی هوم سرویز تماس بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر ماشین لباسشویی هم ارائه میده؟
تمیز کردن لاستیک درب لباسشویینگهداری از ماشین لباسشویی در منزل

نگهداری از ماشین لباسشویی و محفظه فیلتر لباسشویی

آیا می دانید محفظه فیلتر ماشین لباسشویی چه کار می کند؟ این فیلتر ذرات درشت تر را جذب می کند و باید به طور مرتب بررسی شود. قسمت پایین دستگاه لباسشویی یک محفظه قرار دارد که بسیار آلوده و کثیف است این قسمت محفظه فیلتر ماشین لیاسشویی است فیلتر باید کاملا خارج شده و با یک مسواک به دقت تمیز شود. محفظه فیلتر را نیز به دقت تمیز کنید تا آثاری از کثیفی باقی نماند. آلودگی در این قسمت موجب بوی بد لباسشویی شده و لباس های شسته شده را نیز آلوده می کند. قبل از خارج کردن محفظه فیلتر حتما یک دستمال پارچه ای بزرگ را روی زمین پهن کنید. با باز کردن محفظه فیلتر، مقداری آب به بیرون می ریزد. از ظرف مناسب و دستمال بزرگ برای گرفتن آب اضافی استفاده کنید. برای نگهداری از ماشین لباسشویی حداقل سالی دوبار این محفظه و خود فیلتر را تمیز کنید.

نگهداری ماشین لباسشویی در منزل

گاهی ناخواسته موجب آسیب به ماشین لباسشویی می شویم. نکات ریزی وجود دارد که بار عایت آن می توان عمر لباسشویی را افزایش داد. اولین و مهم ترین نکته در نگهداری از ماشین لباسشویی توجه به نظافت دستگاه است. همه قسمت های لباسشویی در معرض جرم و کثیفی قرار دارد. پس از هر بار استفاده از لباسشویی باید درب دستگاه را باز بگذارید تا رطوبت داخل دستگاه در معرض هوای آزاد خشک شود. گردش هوا به خشک شدن درون دستگاه و عمر مفید آن کمک می کند. هرگز ماشین لباسشویی را در مکانی بدون جریان هوا قرار ندهید. عدم عبور هوا در محفظه موجب ایجاد بوی بد شده و این بوی نامطبوع در فضای منزل پخش می شود. بعد از شستن لباس ها، لاستیک درب را خشک کرده و چند ساعت درب را باز بگذارید.

عدم استفاده از آب داغ در لباسشویی

استفاده از دمای آب مناسب، ترفندی ساده برای نگهداری از ماشین لباسشویی است. داغی بیش از حد آب برای شستشوی لباس ها مناسب نیست و به عمر مفید دستگاه نیز آسیب می زند. بسیاری از افراد برای میکروب کشی و رفع آلودگی ها از حرارت بسیار بالای آب برای شستشوی لباس استفاده می کنند که این کار اصلا توصیه نمی شود. بهتر است برای شستشوی لباس از آب گرم استفاده شود و با نظافت و تمیز نگاه داشتن دستگاه مانع از بروز آلودگی در آن شد. دمای بسیار بالای آب موجب از بین رفتن بافت پارچه و رنگ آن می شود و قطعات غیر فلزی ماشین لباسشویی را نیز خراب می کند.

نکات مراقبت از ماشین لباسشوییاصول صحیح نگهداری از ماشین لباسشویی

نگهداری از ماشین لباسشویی و حجم لباس

همه لباسشویی های خارجی و داخلی توان شستشوی لباس با حجم مشخصی را دارند. معمولا در کاتالوگ دستگاه، این اندازه نوشته شده است. مثلا لباسشویی 5 کیلویی توان شستن 7 کیلو لباس را در یک برنامه شستشو ندارد. انباشت بیش از حد لباس در لباسشویی به دستگاه فشار وارد کرده و از عمر مفید این وسیله برقی می کاهد. علاوه بر آن لباس های زیاد به خوبی شسته نخواهد شد و مواد شوینده را در خود نگاه می دارد. و خوب آبکشی نمی شود. مواد شوینده باقی مانده روی لباس موجب حساسیت پوستی شده و مشکلاتی را به همراه دارد. همیشه کمی کمتر از حداکثر گنجایش، لباس در محفظه شستشو بریزید و از شوینده استاندارد برای تمیز کردن لباس ها استفاده کنید. برای نگهداری از ماشین لباسشویی توصیه های ذکر شده را جدی بگیرید.

شستشوی لباس در ماشین لباسشویی

برای خارج کردن لباس های شسته شده از لباسشویی تنها 30 دقیقه زمان دارید. بعد از این مدت احتمال ایجاد قارچ و کپک روی لباس های شسته شده و محفظه اصلی دستگاه بسیار زیاد است. برای نگهداری از ماشین لباسشویی رعایت همین نکات ساده را جدی بگیرید. بخ محض اتمام برنامه شستشوی لباس، اقدام به خارج کردن لباس ها ار دستگاه کنید. بهتر است از خشک کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن کامل لباس ها استفاده نکنید. دمای بالای خشک کن عمر قطعات داخلی ماشین لباسشویی را کم می کند. 

گذاشتن وسایل سنگین روی ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی اغلب در آشپزخانه قرار دارد. گاهی دیده شده که ظرف و ظروف یا لوازم آشپزخانه روی لباسشویی قرار می گیرد. اگرچه این دستگاه، بزرگ و سنگین است ولی برای تحمل بار سنگین ساخته نشده است. برای نگهداری از ماشین لباسشویی حتما از قرار دادن وسایل سنگین روی آن خودداری کنید. برای محافظت بهتر از کابینت مخصوص لباسشویی استفاده کنید. از کابینت ساز بخواهید یک صفحه محافظ برای روی ماشین لباسشویی استفاده کند. به این ترتیب امکان استفاده از فضای روی لباسشویی بدون آسیب به دستگاه هم وجود دارد.

در هنگام خرابی ماشین لباسشویی چه کنیم؟

هر وسیله برقی روزی نیاز به تعمیر پیدا می کند. نگهداری از ماشین لباسشویی یک راه پیشگیرانه است ولی با همه این مراقبت ها، عمر قطعات دستگاه محدود است. تعمیر ماشین لباسشویی کاری تخصصی است و نباید بدون آگاهی اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات لباسشویی نمایید. تعمیر لوازم برقی خود را با آرامش و اطمینان به تعمیرکاران حرفه ای هوم سرویز بسپارید. هوم سرویز در همه مناطق تهران تعمیرکاران درجه یک را برای تعمیر لوازم برقی منازل در اختیار دارد. تعمیرکاران هوم سرویز همگی آموزش دیده و مجرب می باشند و دارای سابقه رضایت مشتری بالایی هستند. آسایش را با خدمات هوم سرویز به خانه بیاورید.

جهت ثبت سفارش رایگان تعمیر لباسشویی از اپ هوم سرویز استفاده کنید

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا