نظافت و پذیرایی

20 قانون برای تمیز کردن منزل که نمی دانستی!

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تفاوت بین افرادی که می‌دانند چه چیزی را کجا گذاشته‌اند و افرادی که مدام در حال گشتن در بین انبوه وسایلشان برای پیداکردن شی گم‌شده هستند، تنها در درک معجزه نظم است. ما نیز قصد داریم به خاطر نزدیک شدن عید در این هیاهوی خانه‌‌تکانی، 20 قانون نظم در زندگی را برای تمیز کردن منزل بیان کنیم که رعایت آن‌ها نه تنها در ایام سال نو، بلکه برای همیشه کمک حال شما در خانه‌تکانی و تمیز کردن منزل باشد.20 قانون برای تمیز کردن منزل که خانه‌تکانی را ساده و راحت می‌کند:

تمیز کردن منزل با قوانین منظم

1- هر چیز سر جای خودش باشد: هدف از نظم و ساماندهی این است که بتوانید اشیاء را فورا پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید. نخود نخود هر که رود خانه خود. بنابراین سعی کنید همیشه هر چیزی را بعد از استفاده سر جای خودش قرار دهید. با رعایت این کار در زمان خانه‌تکانی و نظافت منزل، خواهید دید که چقدر راحت‌تر هستید.

2- برای نظم بیشتر، وسایل‌تان را سلسله‌مراتبی منظم کنید. در این صورت به جای اینکه دنبال‌شان بگردید، می‌توانید مرحله به مرحله با کوچک‌تر کردن حیطه‌ جست‌وجوی‌تان به چیزی که می‌خواهید برسید. مثلا چیدمان‌تان را از طبقه به قفسه و از قفسه به باکس انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند حتی بعد از تمیز کردن وسایل در مراسم خانه‌تکانی نیز به راحتی و با سرعت بیشتری وسایل را جا به جا کنید.

3- بعد از نظافت و خانه‌تکانی، سعی کنید به این کار عادت کنید که وسایل مورد نیاز و آن‌هایی که بیشتر مورد استفاده‌تان است را دم دست قرار داده و نظم بدهید تا برای پیدا کردن آن‌ها زمان زیادی نگذارید.

4- انبار نکنید برای روز مبادا: دیگر زمان آن نیست که انبوهی از وسایل را جمع‌آوری کنید و ماه‌ها به سراغ آن نروید، به این امید که روزی از آن استفاده می‌کنید. الان و با نزدیک شدن عید و خانه‌تکانی بهترین زمان است که نگاهی به وسایلتان انداخته و اضافات را دور بیاندازید یا اگر خوب و قابل استفاده هستند، به افراد نیازمند ببخشید.

قوانین تمیز کردن منزل

5- می‌شود در عین نظم، بی نظم بود: اشتباه نکنید، بحث ما تئوری آشوب نیست. شما می‌توانید در عین بی‌نظمی منظم به نظر برسید. هم آنگونه که می‌خواهید بریز و بپاش کنید، هم آبرویتان حفظ شود. به قول قدیمی‌ها، ظاهر کار را حفظ کنید. برای این کار، وسایل‌تان را دسته‌بندی کرده و هریک را در ظرف و باکس مخصوص خودش بگذارید. با این روش حتی شلختگی هم شیک به نظر می‌آید به عنوان مثال، همه کفش‌هایتان را در یک باکس حصیری بریزید.

تمیز کردن منزل و  خانه ای بدون در هم ریختگی

6- جا برای آیندگان نیز کنار بگذارید: یعنی در هر قسمت از مکانی که چیزهایی را نگهداری می‌کنید، کمی فضای خالی باقی بگذارید تا بعدا بتوانید بدون بهم ریختن آرایش و نظم‌شان، چیزی به آن قسمت اضافه کنید.

7- بسیاری از آدم‌ها به خاطر شلختگی قسمت اسناد و قبوض، تمیز و مرتب کردن آن‌ها را مدام عقب می‌اندازند. این کار فقط باعث می‌شود این وسایل بیشتر روی هم تلنبار شوند. بنابراین حالا که فصل خانه‌تکانی است، جایی را برای قبض‌ها، صورت‌حساب‌ها و حتی نامه‌هایتان اختصاص دهید و آن‌ها را به صورت در هم‌ریخته رها نکنید.

8- کلید‌ها، سوییچ ماشین، کیف پول و خرده سایلی که هر صبح به آن نیاز دارید را در کشویی نزدیک در ورودی قرار دهید تا به راحتی همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

9- هر چیزی را فورا سر جایش برگردانید: زمانی که بعد از نظافت، مکانی را برای چیزی به عنوان جای مخصوصش تعیین کردید، از این به بعد، بلافاصله پس از استفاده درنگ نکنید و آن را به جای مخصوصش برگردانید تا این کار به صورت عادت برایتان درآید.

تمیز کردن منزل با نظم بخشی به وسایل 

10- کیسه‌های پلاستکی چندبار مصرف و جعبه‌ها، کارتن‌ها و باکس‌هایی را تهیه کنید و از آن‌ها برای جمع‌آوری وسایلتان استفاده کنید. می‌توانید یک رنگ‌بندی به آن‌ها اختصاص دهید یا روی آن‌ها برچسب بچسبانید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نظافت داخل منزل یا محل کار هم ارائه میده؟

11- بعد از نظافت لباس‌ها، آشپزخانه، و به طور کل بعد از خانه‌تکانی، می‌توانید از تقسیم کشو برای کشوهای لباس، کشوهای وسایل یا کشوهای مختلف دیگر در آشپزخانه و سایر مکان‌ها استفاده کنید و به اشیا و وسایلتان نظم ببخشید.

12- لباس‌هایتان را فصل‌بندی کرده و لباس‌های هر فصل را دم دست بگذارید و البسه‌ای که مناسب آن فصل نیست را جدا کنید. حتی می‌توانید کشویی جداگانه برای لباس‌های سایر فصل‌ها قرار دهید.تمیز کردن منزل را با نظم دادن لباس ها شروع کنید.

13- بازی‌های فکری، اسباب‌بازی‌ها و به طور کلی وسایل بازی و سرگرمی کودکتان را گردشی در اختیارش قرار دهید. به این صورت که هر چند وقت یکبار وسایل بازی‌اش را عوض کرده و بقیه را بسته‌بندی کنید و دور از او نگه دارید تا بریز و بپاش نکند.

14- سعی کنید از فضاهای خالی بیشترین استفاده را ببرید: شما می‌توانید از تمامی فضای در اختیارتان استفاده کنید. کافی است کمی خلاقیت داشته باشید. به عنوان مثال با چند باکس و شلف چوبی یا فلزی، قوطی‌های دور ریختنی و خیلی چیزهای دیگر می‌توانید از دیوار پذیرایی، اتاق‌خواب، فضاهای خالی حمام و دستشویی نیز استفاده کنید.

15- با مرتب کردن منزل، وسایل مشابه و با کاربرد یکسان را در یک جا قرار دهید: مثلا یک قفسه از کابینت‌ها را مخصوص فنجان‌ها قرار دهید یا مثلا یک قسمت از کشوی لباستان را برای جوراب‌ها اختصاص دهید.

تمیز کردن منزل

تمیز کردن منزل و خریدهای روزانه

16- مواد غذایی تازه‌تر را بگذارید دورتر و از مواد غذایی قدیمی‌تر استفاده کنید. برای این کار مواد خوراکی که قدیمی‌تر تهیه شده و احتمال فاسد شدن آن‌ها بیشتر است را جلوتر قرار دهید و مطمئن شوید قبل از اینکه خراب شوند، از آن‌ها استفاده خواهید کرد. مواد غذایی تازه‌تر را در قسمت‌های عقبی یخچال بگذارید.

17- با داشتن یک لیست، هم کار خرید خود را راحت می‌کنید، هم اضافه نمی‌خرید و به انبوه وسایلتان اضافه نمی‌کنید.

18- لیستی از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را تهیه کنید تا بدانید چه وقت، چه روز و چه کاری را باید انجام دهید. برای این کار لیستی از بایدها و اولویت‌های زندگی‌تان مشخص کنید. برای این کار استفاده از یک تقویم که دم دستتان باشد خیلی به شما کمک خواهد کرد. منظم شدن، تشخیص اولویت‌هاست.

19- تعیین محدوده‌ زمانی برای هر کاری که باید در طول روز انجام دهید: یکی از ویژگی‌های افراد منظم این است که با تعیین زمان انجام هرکاری، از طفره رفتن وقت و انرژی خود جلوگیری می‌کنند.

20- همیشه منظم باشید: برای خود قانون تعیین کنید که حتی در کم‌ترین زمان هم به برنامه خود و نظم امورتان پایبند باشید.

تمیز کردن منزل و نظافت داخل منزل با این قوانین ساده تر خواهد شد ولی هنوز هم می توانید از نیروی نظافتی خانم و یا نیروی نظافتی آقا برای نظافت منزل کمک بگیرید. هوم سرویز بهترین شرکت نظافتی در تهران ، آماده خدمت رسانی به خانواده های تهرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا