رایانه و تکنولوژی

راهکارهایی برای مراقبت از هارد اکسترنال

هارد‌های اکسترنال به دلیل قابل حمل بودن و قیمت نسبتا مناسبشان از محبوبتی بالایی بین عموم مردم برخوردارند. از طرفی همین قابل حمل بودن هارد های اکسترنال باعث می‌شود قطعات داخلی آن بسیار سریع‌تر از هارد های اینترنال مستهلک و پس از مدتی نیز خراب شوند. البته همه‌ی هارد‌ها پس از مدتی از بین می‌روند و همینطور اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها. به طور میانگین یک هارد اکسترنال شش سال عمر ‌می‌کند. البته هارد‌های اکسترنال خیلی از افراد به دلیل عدم مراقبت صحیح آن ها بسیار زودتر از زمان گفته شده خراب ‌می‌شوند. ما قصد داریم در این مقاله راهکار‌هایی را به شما معرفی کنیم که بتوانید طول عمر هارد خود را افزایش دهید و تا جای ممکن خراب شدن آن را به تعویق بیندازید. با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هومسرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هومسرویز قیمت بگیر

قیمتگذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

1- جلوگیری از آسیب دیدن فیزیکی هارد

آسیب فیزیکی دیدن هارد درایو

مهم‌ترین دلیل خرابی هارد دیسک‌ ها چیزی نیست جز آسیب فیزیکی.

هارد اکسترنال جز آن دست از قطعات الکترونیکی حساسی هستند که به محض وارد شدن کوچکترین ضربه، کارایی خود را از دست می‌دهند.

علت این آسیب پذیری نیز آن است که دیسک هارد به محض روشن شدن با سرعت 7200 یا 5400 دور بر دقیقه شروع به چرخیدن می‌کند. سپس هد هارد از حالت ثابت خود خارج شده و شروع به حرکت برروی دیسک برای خواندن اطلاعات می‌کند.

جالب است بدانید که هد هارد هرگز با دیسک برخورد نمی‌کند و به اندازه 50 میکرون بین آن‌ها فاصله است. به عبارتی 50 میکرون یعنی کمتر از قطر موی سر انسان!!!

در نتیجه هرگونه برخورد بین هد هارد و صفحه دیسک باعث آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود. اتفاقی که ممکن است به علت یک برخورد یا ضربه بسیار کوچک نیز رخ دهد.

همچنین موارد دیگری مانند ورود گرد و غبار به داخل هارد یا کوچکترین نوسانات برق نیز می‌تواند باعث از بین رفتن هارد اکسترنال شما و مهم تر از آن اطلاعات شما شود.

برای پشگیری از این مشکلات باید چند کار بسیار ساده انجام دهید. اول آنکه به هیچ عنوان هارد اکسترنال خود را به هنگام روشن بودن جابجا نکنید. این کار می‌تواند به سادگی باعث خرابی هد هارد شود.

همچنین سعی کنید هارد خود را در مکان‌هایی که احتمال سقوط یا ضربه خوردن آن وجود دارد، قرار ندهید. تعیین زمان مشخصی برای استفاده از هارد و عدم اتصال زیاد هارد اکسترنال به کامپیوتر نیز از مواردی است که برای افزایش طول عمر هارد اکسترنال شما توصیه می‌شود.

2- جلوگیری از بالا رفتن دما‌ی هارد

جلوگیری از داغ شدن هارد درایو
برای افزایش طول عمر هارد باید از داغ شدن آن جلوگیری کرد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی قطعات الکترونیکی دما و گرمای بسیاز زیاد آن‌ها است که در طول زمان باعث خرابی آن‌ها می‌شود. به عبارت دیگر گرما بزرگترین دشمن قطعات الکترونیکی محسوب می‌شود.

هاردهای اکسترنال نیز از این قضیه مستثنا نیستند. هارد‌های اکسترنال نیز به مانند قطعات الکترونیکی دیگر در محدوده دمایی خاصی کار می‌کنند. این محدوده دمایی بستگی به نوع کالا و تولید کننده‌ی آن متفاوت است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کامپیوتر هم ارائه میده؟

پس تا مادامی که در این محدوده‌ی دمایی از هارد خود استفاده می‌کنید، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اما اگر با توجهی به تهویه هوای محیط، باعث بالاتر رفتن این دما شوید ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به هارد اکسترنال شما وارد شود.

پس سعی کنید دمای محیط را در حد مناسبی نگه دارید. همچنین سعی کنید از ورود گرد و غبار به محیط جلوگیری کنید. همینطور به هیچ وجه به هنگام کار کردن هارد اکسترنال چیزی بر روی آن قرار ندهید. این کار باعث بالارفتن دمای هارد اکسترنال یا شاید خرابی آن گردد.

3- پرهیز از قطع کردن ناگهانی اتصال هارد

قطع کردن اتصال هارد درایو

بهتر است پس از اتمام کارتان با هارد، آن را بلافاصله از سیستمان قطع نکنید و از گزینه Eject استفاده کنید. اما از طرفی جدا کردن هارد هنگام انتقال فایل می‌تواند علاوه بر خرابی فایل باعث خرابی هارد اکسترنال شما نیز بشود.

اما اگر همیشه عادت داشتید که هارد اکسترنال خود را به صورت دستی جدا کنید، زیاد نگران نباشید. چرا که در سیستم عامل ویندوز معمولا این گونه نیست.

مقالات مرتبط:

رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10 و راه‌حل های آن

البته همانطور که قبلا گفته شد، به این شرط که در هنگام جدا کردن هارد اکسترنال فایلی در حال انتقال نباشد. چون در این حالت فایلی که در حال انتقال یا خوانده شدن است، آسیب خواهد دید.

مهم ترین دلیل برای استفاده از گزینه Eject پیش از جدا کردن هارد اکسترنال وجود قابلیتی به نام «کش فرمان نوشتن» است. اگر این قابلیت فعال باشد، حتی پس از پایان فرآیند انتقال داده‌های مربوط به یک فایل، ممکن است همچنان بخشی از داده‌ها در رم کامپیوتر باقی بمانند تا سیستم عامل در بهترین زمان این داده‌ها را جابه جا کند.

وقتی روی گزینه Eject کلیک می‌کنید، در واقع فرمان نهایی کردن انتقال فایل‌ها اجرا می‌شود. با این حال، مهندسان مایکروسافت می‌دانند که ممکن است کاربرانی هارد خود را بی حساب جدا کنند.

در نتیجه در نسخه‌های جدید ویندوز، به صورت پیش فرض قابلیت «کش فرمان نوشتن» را برای درایو‌های بیرونی غیرفعال کرده‌اند.

4- دیفرگ کردن اطلاعات هارد

برخلاف حافظه‌های SSD اطلاعات بر روی هارد های اکسترنال و اینترنال به صورت یکپارچه ذخیره نمی‌شوند.

این پراکندگی اطلاعات به خودی خود باعث آسیب دیدن هارد نمی‌شود. اما زمانیکه به طور مدوام عملیات خواندن و نوشتن بر روی هارد انجام بگیرد، موجب حرکت بیشتر هد بر روی دیسک می‌شود. این حرکت اضافی هد به مرور زمان باعث ساییدگی و آسیب دیدن هارد شما ‌می‌شود.

پس سعی کنید با استفاده از نرم افزار Disk Defragmenter ویندوز اطلاعات خود را یکپارچه کنید. این کار علاوه بر افزایش کلی راندمان هارد باعث سرعت بخشیدن به جابه جایی اطلاعات نیز می‌شود.

همچنین پیشنهاد ما به شما آن است که از فرمت NTFS به جای FAT32 در هارد خود استفاده کنید. چرا که تکه تکه شدن داده‌های هاردهایی که از این فرمت استفاده می‌کنند به مراتب کمتر از بقیه است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر کامپیوتر هم ارائه میده؟

5- جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به هارد

سوختن هارد درایو بر اثر شوک الکتریکی

یکی از مهم ترین موارد در راستای حفظ سلامت هارد اکسترنال شما جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به آن است.

همانطور که می‌دانید جریان برق همیشه ثابت نیست. گاهی اوقات ولتاژ برق افزایش یا کاهش می‌یابد. این تغییرات ولتاژ حتی برای چند نانو ثانیه می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعات الکترونیکی از جمله هارد ‌شود. در برخی مواقع این شوک الکتریکی به حدی قوی است که می‌تواند باعث سوختن هارد اکسترنال نیز شود.

برای مقابله با این مشکل اکیدا توصیه می‌کنیم که از محافظ برق استفاده کنید. همچنین سعی کنید هارد اکسترنال خود را در کنار وسایلی که امواج الکترو مغناطیس ساطع می‌کنند، قرار ندهید. وسایلی نظیر تلویزیون، بلندگو، آهنربا و … می‌توانند باعث از بین رفتن اطلاعات هارد اکسترنال شما شوند.

6- تهیه نسخه پشتیبان

بک آپ گرفتن از اطلاعات هارد

بالاخره روزی می‌رسد که هارد اکسترنال شما خراب شود. در آن روز دیگر اطلاعات هارد شما قابل دسترسی نیست و شاید برای همیشه نیز از بین بروند.

پس هرچقدر هم سعی کنید موارد گفته شده را رعایت کنید و در حفظ سلامت هارد اکسترنال خود کوشا باشید نمی‌توانید مانع خرابی آن شوید.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر اطلاعات شما برایتان از اهمیتی بالایی برخورد دار است حتما از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بدین شکل که با خرید یک هارد دیگر همان اطلاعات را در آنجا ذخیره کنید. به عبارتی بهتر سعی کنید فایل‌های مهم خود را تنها در یک هارد اکسترنال نگه ندارید.

زیرا هزینه این کار به مراتب کمتر از هزینه‌هایی بازیابی یا تعمیر هارد دیسک‌ها است. آن هم در حالیکه ریکاوری هارد دیسک‌ها در بسیاری از موارد به شانس وابسته است. و احتمال از دست رفتن اطلاعات به مراتب بیشتر از بازیابی آن‌ها است.

اگر هرگونه سوال و مشکل در رابطه با هارد درایو‌ها یا تعمیر کامپیوتر داشتید، همیاران هوم سرویز آماده کمک کردن به شما هستند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا