زیبایی

چگونه بعد از رنگ کردن از موهایمان مراقبت کنیم؟

روشهای کاربردی برای مراقبت از موی رنگ شده را در هوم سرویز بخوانید

رنگ کردن موها ارتباط مستقیمی با بالا رفتن روحیه دارد. اگر از چهره خود خسته شده باشید، احتمالاً اولین راهی که به ذهنتان می‌رسد، تغییر رنگ موهایتان است. انتخاب رنگ موی مناسب و نتیجه دلخواه هم مساوی است با افزایش هورمون‌های شادی ‌آفرین در بدن‌تان! اما برای اینکه خوشحالی ماندگار باشد، باید هوای موهای خود را پس از رنگ کردن هم داشته باشید. به هر حال این مواد شیمیایی پرطرفدار چندان هم بی‌ خطر نیستند. توصیه می‌کنیم که راه‌های مراقبت از موی رنگ شده را بدانید تا مانع از آسیب رسیدن به آنها شوید. در این نوشته با راهکارهای مراقبت از موی رنگ شده آشنا خواهید شد.

مراقبت را قبل از رنگ کردن موها شروع کنید

شاید حتی فکرش را هم نمی‌کردید که مراقبت از موی رنگ شده، درست پیش از رنگ کردن آغاز ‌شود. خیلی ساده است! اگر موهایتان سالم و سرحال باشند، آسیب ناشی از رنگ هم به حداقل می‌رسد. اما اگر رنگ را روی موی آسیب‌ دیده بگذارید؛ باید خودتان را برای بدتر شدن اوضاع آماده کنید. بهترین کار این است که در هفته آخر، مراقبت از موها را به بیشترین سطح خود برسانید. مثلاً یک ماسک تغذیه‌کننده مو چطور است؟

 به ‌علاوه اگر یک رنگ موی تقریباً دشوار را انتخاب کرده‌اید، شاید بهتر باشد کار را به کاردان بسپارید و سراغ آرایشگر بروید. فراموش نکنید که در انتخاب رنگ مو نیز حساسیت به خرج داده و به این نکته‌ها دقت کنید:

  • انتخاب یک رنگ موی با کیفیت که خواص نرم‌کنندگی هم داشته باشد، یعنی در هفته‌ های نخست با دردسر مواجه نخواهید شد؛
  • بهتر است رنگ مو، حاوی روغن‌های طبیعی باشد تا هم رطوبت مو حفظ شود و هم درخشندگی آن؛
  • رنگ موی فاقد آمونیا هم گزینه سالمی است؛
  • رنگ موهای با تناژ قرمز بیشتر به مو صدمه می‌زنند. چرا؟ چون مولکول‌ های بزرگ‌تری دارند و فشار بیشتری به کوتیکول ‌ها وارد می‌کنند.

این ترفندهای کاربردی و خارق‌ العاده را برای مراقبت از موی رنگ شده به کار ببندید

حالا که می‌دانید ممکن است رنگ کردن، موهای شما را اندکی به دردسر بیندازد؛ بهتر است دست پُر باشید. یعنی با اصولی آشنا شوید که پس از رنگ، هم سلامت موهای شما را حفظ و هم به ماندگاری رنگ کمک می‌کنند.

بلافاصله بعد از رنگ، موهای خود را نشویید

قدم اول برای مراقبت از موی رنگ شده، حفظ آن است! به عبارت دیگر باید کمی صبور باشید و بلافاصله هوس دوش گرفتن نکنید. اما چقدر زمان لازم است تا رنگ مو بگیرد؟ حداقل 48 ساعت. اگر برایتان مقدور است 3 یا حتی 4 روز هم دست نگه دارید تا کوتیکول‌ های مو بسته شده و رنگ روی آن بنشیند.

یک نکته دیگر اینکه بهتر است میزان مصرف شامپو را بعد از رنگ کردن، کم کنید. یعنی اگر این کار را هر روز انجام می‌دادید، به هفته‌ای 2 تا 3 بار قناعت کند. در این صورت هم ماندگاری رنگ بیشتر می‌شود و هم سلامت موی شما تضمین.

شتشوی موها بعد از رنگ کردن
شتشوی موها بعد از رنگ کردن

شامپوی مخصوص موهای رنگ شده را به برنامه مراقبتی خود اضافه کنید

اگر استفاده از شامپو برایتان اجتناب‌ ناپذیر است، پس سراغ شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده بروید. پیدا کردن این نوع شامپوها هم کار سختی نیست. اما بد نیست بدانید که بهترین شامپو برای موهای رنگ شده باید فاقد سولفات باشد. در حقیقت سولفات دشمن رنگ است؛ چرا که مقدار زیادی نمک دارد که رطوبت مو را از بین می‌برد. از بین رفتن رطوبت هم مساوی است با محو شدن رنگ! به ‌علاوه، این شامپوهای مخصوص، نرم‌ کننده هم هستند که با پوشاندن سطح مو، از خروج مولکول‌ های رنگ جلوگیری می‌کنند.

شامپوی موی رنگ شده
استفاده از شامپو و نرم کننده موی رنگ شده

از نرم کننده مو بعد از رنگ غافل نشوید

به جای شامپو از نرم کننده موی رنگ شده استفاده کنید. این محصولات باعث می‌شوند تا موهای شما درخشنده‌ تر و صاف ‌تر شوند. حتی اگر تار موهای شما نازک است، می‌توانید نرم‌کننده را فقط روی نوک آنها به کار ببرید. چرا که این بخش از مو معمولاً قدیمی ‌تر بوده و بیشتر آسیب دیده‌اند. نرم کننده موی رنگ شده اگر حاوی روغن باشد، به درخشندگی و نرمی موی شما بهتر کمک می‌کند. برای مثال نرم‌کننده حاوی روغن تاهیتی مونوی (Tahitaian monoi) محصول بی‌نظیری برای مراقبت از موی رنگ شده است.

برای نرم شدن موهای رنگ شده چه کنیم؟

این نخستین سوالی است که احتمالاً پس از رنگ کردن، خیلی‌ ها از خود می‌پرسند. اما پاسخ فقط در نرم ‌کننده مخصوص موی رنگ شده خلاصه نمی‌شود. استفاده از روغن‌های طبیعی مثل نارگیل یا بادام هم یک راه دیگر است. این روغن ‌ها علاوه بر نرمی، باعث درخشندگی مو هم می‌شوند. اگر می خواهید موی رنگ شده شما؛ نرم، براق و سالم بماند، می‌توانید سراغ ماسک‌های خانگی بروید که مواد شیمیایی ندارند. با این توضیح، شما را با چند ماسک ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده آشنا می‌کنیم:

  • ماسک روغن داغ، معجزه درخشان‌کننده مو

به شما توصیه می‌کنیم ماسک روغن داغ را حتماً امتحان کنید. به این ‌صورت که ابتدا موها را شسته و خشک کنید. سپس روغن نارگیل و روغن بادام را روی موها مالیده و سرتان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. حالا با کمک حوله داغ، سشوار یا حتی نشستن در آفتاب، گرما را به موهای خود برسانید. پس از داغ شدن روغن هم اجازه دهید تا کمی خنک شده و سپس موهایتان را با آب خنک بشویید.

  • ماسک تخم ‌مرغ و عسل برای تقویت موی رنگ شده

دو عدد تخم ‌مرغ را در ظرفی شکسته و آنقدر هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند. یک قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کرده و دوباره خوب به هم بزنید. ترکیب حاصل را روی موهایتان بگذارید و پس از 30 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک یک کلکسیون غنی از پروتئین، آمینو‌اسید، آنزیم، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان است که رطوبت را به موهای شما باز می‌گرداند.

  • ماسک شیر و موز، کمک به شفاف شدن مو

یک عدد موز رسیده را در ظرفی له کنید. یک قاشق غذاخوری شیر پر چرب را به آن افزوده و کامل به هم بزنید. ترکیب به دست آمده را روی ساقه و کل موهایتان بمالید. حالا پس از 20 تا 30 دقیقه می‌توانید موهای خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک خوشمزه و خوشبو؛ سرشار از پروتئین، چربی ‌های مفید و کلسیم بوده و به‌ ویژه برای مراقبت از موهای دکلره شده، فوق‌العاده است.

رژیم غذایی مهم‌تر از آن چیزی است که فکر کنید

بهترین شامپو یا نرم کننده موی رنگ شده را هم که تهیه کنید، رژیم غذایی را نباید نادیده گرفت. در واقع، آنچه میل می‌کنید روی سلامت موهای شما و اینکه چطور به نظر برسند، تأثیر فوق‌ العاده‌ای دارد. اگر یک رژیم غذایی سالم حاوی مواد مغذی را برای خود انتخاب کنید، قدم مهمی برای رشد و درخشندگی موها برداشته‌اید. مثلاً غذاهای سرشار از پروتئین و آهن، ساقه مو را تقویت کرده و کراتین می‌سازند. پروتئین همچنین بافت مو را بهبود داده و باعث رشد آن می‌شود.

مراقبت از موی رنگ شده
نقش رژیم غذایی سالم در مراقبت از موهای رنگ شده

به شما توصیه می‌کنیم مصرف این مواد غذایی را فراموش نکنید: گوشت بدون چربی، ماهی، پنیر کم‌چرب، سفیده تخم ‌مرغ، اسفناج و سویا. بین وعده ‌های غذایی هم مصرف میوه و سبزیجات، دانه های روغنی و آجیل را جای دهید. در کنار اینها، باید به نقش مؤثر ویتامین ‌ها هم اشاره کرد. حتی در صورت لزوم می‌توانید از مکمل‎های ویتامین C، B و بیوتین کمک بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رنگ مو ساده بانوان هم ارائه میده؟

کارهایی که برای مراقبت از موی رنگ شده، «نباید» انجام دهید

برای اینکه رنگ مورد علاقه ‌تان مدت بیشتری روی موهای شما بماند، باید از برخی کارها اجتناب کنید. مثلاً:

کُلر را از موهای خود دور کنید

از آن دسته افرادی هستید که وقت زیادی را در استخر می‌گذرانید؟ بگذارید بگوییم کلر با موهای شما چه می‌کند. موهای بلوند و روشن به سبزی می‌گرایند، موهای تیره‌ تر هم کمرنگ شده و درخشش خود را از دست می‌دهند. بهترین کار استفاده از کلاه مخصوص شنا است. در غیر این‌ صورت قبل از ورود به استخر، موهای خود را خیس کرده و با یک نرم کننده مناسب بشویید.

بهتر است چشم خورشید به موهای شما نیفتد

این فقط مواد شیمیایی و کلر نیستند که چشم دیدن موی رنگ شده شما را ندارند! خورشید هم با اشعه ‌های سوزان خود یک خطر جدی به شمار می‌آید. پس از قرار گرفتن طولانی مدت و مستقیم در معرض نور آفتاب جداً خودداری کرده یا از کلاه استفاده کنید. اگر  برایتان مقدور نیست، شاید محصولات حافظتی و دارای SPF بتوانند به کمک شما بیایند. اسپری ‌های ضد آفتاب مخصوصی هم هستند که می‌توانید آنها را هم روی پوست و هم موی خود به کار ببرید.

مراقبت از مو در برابر خورشید
مراقبت از موهای رنگ شده در مقابل نور خورشید

گرما و حرارت دشمن رنگ مو هستند

بهتر است بدانید که آب داغ میانه خوبی با رنگ مو ندارد و ماندگاری آن را کم می‌کند. پس از آب ولرم یا خنک برای شستن موها استفاده کنید. البته این فقط در مورد آب داغ صادق نیست. به طور کلی گرما به موی رنگ شده، آسیب می‌زند. پس تا می‌توانید از سشوار، اتو یا فر کننده مو استفاده نکنید. اگر برایتان ممکن است اجازه بدهید تا موها به طور طبیعی خشک شوند. استفاده از دمای پایین سشوار یا باد خنک آن هم گزینه بدی نیست.

نگهداری از موی رنگ شده
نحوه مراقبت و نگهداری از موی رنگ شده

در رنگ کردن موها زیاده ‌روی نکنید

بله! رنگ کردن روحیه شما را متحول می‌کند؛ همانطور که ظاهرتان را عوض می کند. اما زیاده ‌روی در انجام آن به نفع شما نخواهد بود. شاید بد نباشد این کار را به هر 5 یا 6 هفته یک بار موکول کنید. هر چند ظاهر شدن ریشه مو، شکل ناخوشایندی دارد، اما اندکی صبوری به خرج دهید. ضمن اینکه در بازار هم محصولاتی وجود دارند که تا مدتی به شما کمک می‌کنند. برای مثال اسپری رنگ یا ریمل مو می‌توانند تا رسیدن موعد بعدی رنگ مویتان، ریشه ‌های سفید مو را بپوشانند.

بعضی از محصولات مراقبت از مو را کنار بگذارید

متأسفانه بسیاری از محصولاتی که در روتین مراقبت از مو جای دارند، با رنگ مو سازگار نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید یک برنامه تمام‌ عیار مراقبت از موی رنگ شده را اجرا کنید، باید با آنها خداحافظی کنید. مثلاً شامپوهای ضد شوره، پاک‌ کننده یا clarifying و حتی ماسک‌ های تغذیه ‌کننده مو را کنار بگذارید. بله درست شنیدید؛ ماسک‌ های مغذی مو هم اثر معکوس دارند. آنها به ریشه مو نفوذ کرده و پیگمنت ‌های رنگ را با خود بیرون می‌کشند. یک نکته مهم این است که استفاده از شامپو پاک‌ کننده قبل از رنگ کردن مفید است، نه بعد از آن.

مراقبت از موی رنگ شده
مراقبت از موی رنگ شده

کلام آخر

در این مقاله از نکات مفیدی گفتیم که در مراقبت از موی رنگ شده به کار شما می‌آیند. نکاتی که از قلم انداختن آنها ممکن است سلامت موهایتان را با دردسر مواجه کنند. علاوه بر اینها، چند ماسک دست‌ ساز خانگی را نیز معرفی کردیم که به درخشندگی موها کمک می‌کنند.

برای اینکه اطلاعات خود را در زمینه دنیای مد و آرایش بیشتر کنید، می‌توانید مقالات دیگر را در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مطالعه کنید. در این مقالات ما ترفندها و راهکارهای متنوعی را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا بتوانید ظاهری زیباتر و جذاب تر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا