رایانه و تکنولوژی

بهترین دوربین‌های گوشی موبایل برای عکاسی و فیلمبرداری

دوربین گوشی موبایل شاید پرطرفدار‌ترین قابلیت آن باشد. قابلیتی که به لطف شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام هر روز محبوب‌تر از قبل می‌شود. دوربین‌‌ گوشی‌های هوشمند در این چند سال به قدری پیشرفت کردند که دیگر کمتر کسی به سراغ خرید یک دوربین جداگانه برای عکاسی می‌رود. افت وحشتناک فروش‌ دوربین‌های عکاسی هم حکایت از همین قضیه دارد. اغراق نیست اگر بگوییم که در حال حاضر کیفیت دوربین برخی گوشی‌های پرچمدار از برخی دوربین‌های دیجیتالی نیز بهتر است!

این افت فروش دوربین‌های عکاسی نیز دلایل مختلفی دارد. اولین و اصلی‌ترین علت آن قیمت بسیار زیاد این نوع دوربین‌ها است که باعث شده تنها برخی عکاس‌های حرفه‌ای به سراغ آن‌ بروند. همچنین معمولاً کار کردن با دوربین‌های عکاسی به راحتی گوشی‌های هوشمند نیست. در نتیجه استفاده از آن و گرفتن عکس‌های خوب و باکیفیت زمان گیر و نیازمند آموزش است. همینطور تنها کاربرد دوربین‌ها برای عکاسی و فیلمبرداری است. در حالی که گوشی‌های هوشمند کاربرد و ویژگی‌های بسیار بیشتری دارد.

بنابراین کاربر تصمیم می‌گیرد به جای خرید دوربین عکاسی، یک گوشی هوشمند با دوربینی قدرتمند بخرد و علاوه بر عکاسی و فیلمبرداری از مزایای دیگر گوشی خود نیز بهره ببرد. از طرف دیگر با قدرتمند‌تر شدن تراشه‌ها، دقیق‌تر شدن حسگر‌ها و مواردی از این دست، پیدا و انتخاب کردن بهترین دوربین‌های گوشی به مراتب سخت‌تر شده است. اما نگران نباشید. چراکه ما در این مقاله قصد داریم بهترین دوربین‌های گوشی‌ موبایل و علت انتخابشان را به شما توضیح دهیم. پس با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هوم سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم سرویز قیمت بگیر

قیمتگذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چند نکته‌ی مهم:

به یاد داشته باشید که مگاپیکسل تنها عامل برای نشان دادن کیفیت دوربین گوشی نیست. در نتیجه هرچه مگاپیکسل گوشی بهتر باشد، به این معنا نیست که دوربین آن بهتر و قدرتمند‌تر است. برای اثبات این قضیه می‌توان به گوشی‌های آیفون اشاره کرد. برای مثال آیفون 11 با دوربین 12 مگاپیکسلی عکس‌های می‌گیرد که بسیار از گوشی‌های هوشمند با دوربین 48 مگاپیکسلی یا حتی بیشتر، از رقابت با آن عاجزند.

یکی دیگر از مواردی دیگر که حتماً باید به آن توجه کنید، حافظه‌ی گوشی است. چون اگر دوربین گوشی بتواند عکس یا فیلم‌هایی با کیفیت 4K یا 8K بگیرد حافظه‌ی آن به سرعت پر می‌شود.

مقالات مرتبط: مروری بر تاریخچه گوشی‌های موبایل هوشمند

همچنین بهتر است قبل از معرفی گوشی‌های هوشمند با بهترین دوربین برخی اصلاحات مرتیط به دوربین را به صورت مختصر توضیح دهیم.

 

آشنایی با اصطلاحات مربوط به دوربین

 

گشودگی دیافراگم یا اپرچر:

این واحد اشاره به دهانه لنز دارد که از طریق آن نور وارد دوربین و سپس حسگر می‌شود. نسبت فاصله‌ی کانونی به قطر دریچه را اپرچر گویند که بر اساس ضریب اف محاسبه می‌شود. هرچه ضریب اف کوچکتر، گشودگی دهانه بیشتر و در نتیجه نوری که به سنسور می‌تابد بیشتر خواهد بود.

لنز واید یا عریض:

لنز واید از پرکاربرد‌ترین لنز‌های دنیای عکاسی است که برای تصویربرداری از طبیعت، محیط شهری و انسان و…. کاربرد دارد. لنز اصلی اکثر موبایل واید است که نسبت به سایر دوربین‌ها وضوح بیشتری دارد.

لنز اولترا واید یا فوق عریض:

زاویه دید این نوع لنز‌ها به بالای 140 درجه می‌رسد و از چشم انسان هم بیشتر است. در نتیجه برای پوشش بیشتری از فضای منظره از این لنز استفاده می‌کنند.

لنز تله فوتو:

برای عکاسی از سوژه‌های دور کاربرد دارد و بنابراین در هنگام بزرگنمایی به کمک شما می‌آید.

لنز عمق سنج:

این لنز با سنجش عمق میدان به ثبت بهتر تصاویر کمک شایانی می‌کند. از این لنز در زمینه واقعیت افزوده نیز استفاده می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

لنز ماکرو:

کابرد آن برای تصویربرداری از سوژه‌های بسیار ریز و در فاصله‌ی کمتر از 2.5 سانتی متری است. در نتیجه این لنز به ثبت بیشتر و دقیق‌تر جزئیات کمک می‌کند.

 

حال به معرفی گوشی‌های هوشمند با بهترین دوربین می‌پردازیم.

 

Google Pixel 5

گوشی Google Pixel 5

در سال 2020 گوشی هوشمند پیکسل 5 به بازار عرضه شد. پیکسل 5 مجهز به نمایشگر 90 هرتزی OLED  و پردازنده‌ی هشت هسته‌ای و بهینه شده است.

دوربین این گوشی می‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری و عکاسی کند. گوگل از لنز‌های دوگانه در دوربین اصلی و یک لنز در دوربین سلفی آن استفاده کرده است. این موارد باعث شده که دقت حداکثری دوربین اصلی 16 و دوربین سلفی آن 8 مگاپیکسل باشد.

در پیکسل 5 شما می‌توانید با وضوح 4K و نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنید. همچنین امکان ضبط ویدیو‌هایی با کیفیت FULL HD و نرخ فریم 30، 60، 120 و 240 فریم بر ثانیه را نیز دارید. پیکسل 5 برای کسانی که علاقه‌ی فراوانی به دوربین سلفی دارند می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. همچنین وجود قابلیت HDR و همینطور وضوح FULL HD و 4K می‌تواند برای کسانی که به فیلمبرداری با گوشی علاقه‌ مندند نیز جذاب باشد.

Xiaomi Mi 10 Ultra

گوشی Xiaomi Mi 10 Ultra

شرکت چینی شیائومی توانسته با عرضه‌ی گوشی‌های با کیفیت و با قیمت مناسب محبوبیت قابل توجهی بدست آورد. حال شیائومی در آگوست 2020 و با عرضه‌ی Xiaomi Mi 10 Ultra توانست یکی از بهترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را روانه بازار کند.

این گوشی قدرتمند مجهز به نمایشگری با قابلیت نوسازی 120 هرتزی و همینطور پردازنده‌ی هشت هسته‌ای است. این محصول دارای سیستم تصویربرداری است که با لنز‌های چندگانه و فوق العاده دقیقی ساخته شده است. 4 لنز برای ساخت دوربین اصلی گوشی استفاده شده است. همینطور یک لنز بسیار دقیق نیز برای دوربین سلفی آن به کار رفته است. لنز‌های 4 گانه اصلی آن شامل دو لنز 48 مگاپیکسلی، یک لنز 20 و 12 مگاپیکسلی است. یک لنز 20 مگاپیکسلی نیز برای دوربین سلفی آن استفاده شده است. هر دو لنز 48 مگاپیکسلی مجهز به قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال هستند. کاربرد اصلی دو لنز 48 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر عریض و از راه دور است. لنز 20 مگاپیکسلی نیز مجهز به قابلیت فوکوس خودکار و برای تصویربرداری عریض کاربرد دارد. شیائومی از لنز 12 مگاپیکسلی برای افزایش تصاویری که از راه دور ثبت می‌شوند، استفاده کرده است.

دارندگان این محصول می‌توانند ویدیو‌هایی با وضوح FULL HD، 4K و 8K ثبت کنند. دوربین سلفی که دقت 20 مگاپیکسلی دارد نیز قادر به فیلمبرداری با کیفیت HD و FULL HD است. فلش دوگانه LED، قابلیت HDR و پانوراما از دیگر امکانات این محصول هستند.

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

گوشی Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

سامسونگ در سال 2020 و با عرضه S20 Ultra یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی را چه از لحاظ سخت افزار و چه از لحاظ کیفیت دوربین روانه بازار کرد. این محصول دارای پردازنده هشت هسته‌ای 7 نانومتری و نمایشگری 120 هرتزی است.

همانطور که گفتیم یکی از اصلی‌‌‌ترین وجه تمایز‌های این محصول نسبت به رقبا، دوربین بسیار با کیفیت و منحصر به فرد آن است. دوربینی که متشکل از چهار لنز با دقت 108 مگاپیکسلی و همینطور یک دوربین سلفی با لنز 40 مگاپیکسلی است. لنز 108 مگاپیکسلی دوربین اصلی از نوع عریض و با قابلیت لرزشگیر اپتیکال است. همینطور از ویژگی فوکوس تشخیص فاز نیز بهره می‌برد. سامسونگ از لنز 48 مگاپیکسلی دیگری نیز بهره برده است که از نوع تله فوتو و با قابلیت لرزشگیر تصویر و فوکوس خودکار سریع است. دو لنز دیگر با دقتی 12 و 0.3 مگاپیکسلی و از نوع عریض هستند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

سامسونگ به کاربرانش اجازه می‌دهد که ویدیو‌هایی با کیفیت 8K و نرخ ثابت 24 فریم بر ثانیه و همینطور با کیفیت 4K و نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کنند. شما همچنان نیز می‌توانید فایل‌هایی ویدیویی با کیفیت HD و FULL HD  ذخیره کنید. از دیگر قابلیت‌های دوربین اصلی می‌توان به HDR، پانوراما، فلش LED و همینطور امکان صدای ضبط استریو اشاره کرد. همچنین برای دوربین سلفی نیز لنزی 40 مگاپیکسلی تعبیه شده که قابلیت فوکوس خودکار سریع دارد و کیفیت فیلمبرداری آن 4K و FULL HD است.

Apple iPhone 12 Pro Max

گوشی Apple iPhone 12 Pro Max

اپل همواره در زمینه‌ی دوربین‌های گوشی و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها پیشتاز بوده است و آخرین محصول این برند نیز از این قضیه مستثنا نیست. آیفون 12 پرو مکس با پردازنده‌ای فوق بهینه شده و اختصاصی 5 نانو متری اپل ساخته شده است. در نتیجه وجود چنین پردازنده‌ی قدرتمندی به همراه لنز‌های چندگانه منجر به خلق تصاویر و ویدیو‌های بسیار با کیفیتی می‌شود.

دوربین اصلی آخرین آیفون شامل 4 لنز با دقت 12 مگاپیکسلی و همینطور دو لنز سلفی است. لنز‌های سه گانه و 12 مگاپیکسلی این محصول به صورت عریض، فوق عریض و تصویربرداری از راه دور هستند. همچنین مجهز به قابلیت فوکوس خودکار سریع، لرزشگیر IBIS و اپتیکال هستند. لنز چهارم نیز از نوع TOF 3D بوده و برای تمرکز روی عمق به کار می‌رود. همینطور در کنار آن دارای قابلیت‌های مهمی نظیر پانوراما، HDR و فلش دوگانه نیز می‌باشد. اپل از یک لنز 12 مگاپیکسلی و یک لنز برای تمرکز در عمق برای دوربین سلفی استفاده کرده است که کیفیت فیلمبرداری آن FULL HD و 4K است.

جالب است بدانید که نرخ فریم دوربین جلویی در حالت 4K، 60 فریم بر ثانیه و در حالت FULL HD، 120 فریم بر ثانیه است. کاربران آیفون 12 می‌توانند از امکانات بی‌نظیر دوربین اصلی برای فیلمبرداری نیز استفاده کنند که کیفیت آن 4K است. اپل همچنین امکاناتی مانند ضبط صدای استریو و HDR 10 بیتی را نیز برای کاربرانش مهیا کرده است. همینطور شما می‌توانید در صورت تمایل با کیفیت FULL HD و نرخ 240 فریم بر ثانیه با آیفون خود فیلمبرداری کنید.

 

Huawei Mate 40 Pro

گوشی Huawei Mate 40 Pro

گوشی موبایل Huawei Mate 40 Pro در ماه‌های پایانی 2020 روانه بازار شد. این محصول که از جدیدتر‌ین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بهره می‌برد، طراحی خلاقانه و تا حدی عجیب دارد. گوشی Mate 40 Pro مجهز به پردازنده فوق بهینه 5 نانومتری و همینطور نمایشگر 90 هرتزی OLED است.

هوآوی علاوه بر آنکه دوربین محصول خود را به لنز‌هایی با دقت بالا مجهز کرده، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دیگری نیز برای آن در نظر گرفته است. سه لنز برای دوربین اصلی و دو لنز برای دوربین سلفی این گوشی تعبیه شده است. دقت لنز‌های دوربین اصلی به ترتیب 50، 20 و 12 مگاپیکسل است. لنز‌های سلفی این محصول نیز از نوع TOF 3D بوده و دقتی معادل 13 مگاپیکسل دارند.

لنز 50 مگاپیکسلی دوربین اصلی از نوع عریض بوده و از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد. همچنین وجود ویژگی دیگری نظیر قابلیت فوکوس خودکار لیزری موجب آن شده که سرعتی عالی در ثبت تصاویر فراهم شود. لنز دیگر و 20 مگاپیکسلی این محصول نیز از نوع فوق عریض و با زاویه پوشش وسیع بوده که آن هم از ویژگی فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد. لنز 12 مگاپیکسلی نیز با قابلیت زوم وسیع لنز و با هدف ثبت تصاویر با کیفیت از راه دور، درون این محصول قرار داده شده است. همچنین امکاناتی نظیر لرزشگیر اپتیکال و فوکوس تشخیص فاز نیز در آن وجود دارد. از دیگر امکانات دوربین این گوشی قدرتمند می‌توان به پانوراما، HDR و امکان افزایش کیفیت Leica Optics اشاره کرد.

در این محصول شما می‌توانید ویدیو‌هایی با کیفیت FULL HD و نرخ فریم 30، 60، 120، 240 و 480 ضبط کنید. همچنین قادر خواهید بود با کیفیت HD فایل‌های ویدیو‌هایی با نرخ فریم 960 و یا حتی 3840 بر ثانیه ثبت کنید! لنز‌های سلفی این گوشی موبایل نیز می‌توانند ویدیو‌هایی با کیفیت 4K و نرخ30  و 60 فریم بر ثانیه و یا با کیفیت FULL HD و نرخ 30، 60، 120 و 240 فریم بر ثانیه را ضبط کنند.

 

 

Samsung Galaxy Note 10+ 5G

گوشی Samsung Galaxy Note 10+ 5G

Galaxy Note 10+ از سری نوت گوشی‌های سامسونگ و پرچمدار آن محسوب می‌شود. این گوشی موبایل با مشخصاتی نظیر چیپست Exynos 9825 و 12 گیگ رم ساخته شده که آن را به یکی از قدرتمند‌ترین گوشی‌های حال حاضر دنیا تبدیل می‌کند.

گلکسی نوت 10 پلاس مجهز به چهار دوربین با فاصله‌های کانونی متفاوت است. دوربین سلفی این محصول 12 مگاپیکسلی است و امکاناتی مانند امکان ارتباط تصویری دوگانه و Auto-HDR را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. 3 دوربین اصلی آن نیز دقتی معادل 16 و 12 مگاپیکسل دارند. (دو دوربین 12 مگاپیکسلی). از قابلیت‌های دوربین اصلی این محصول می‌توان به فلش LED، AUTO-HDR و پانوراما اشاره کرد.

همچنین دوربین سلفی نوت 10 پلاس می‌تواند ویدیو‌هایی با کیفیت 1440p و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. دوربین‌های اصلی آن نیز می‌توانند امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K، Full HD و HD و به ترتیب با نرخ 60، 240 و 960 فریم بر ثانیه را فراهم کنند. همچنین امکان تصویربرداری HDR و فیلمبرداری دوگانه نیز از دیگر قابلیت‌های آن است. در آخر باید گفت که اگر به دنبال خرید گوشی موبایلی همه فن حریف و با دوربینی قدرتمند هستید و همچین محدودیت بودجه ندارید، نباید لحظه‌ای در خرید گلگسی نوت 10 پلاس شک کنید.

 

 

Honor 20 Pro

گوشی Honor 20 Pro

شرکت هوآوی با سری آنر توانسته گوشی‌هایی نسبتاً قدرتمند و با قیمت مناسب را روانه بازار کند که از قضا طرفداران بسیاری هم دارد. این گوشی موبایل 4 دوربین دارد که دوربین اصلی آن 48 مگاپیکسلی و به همراه دیافراگم 1.4 است. دوربین دوم آن تله فوتو است و سنسوری 8 مگاپیکسلی دارد. دوربین سوم آن 16 مگاپیکسلی و الترا واید است.

از امکانات این سه دوربین اصلی می‌توان به پانوراما، فلش LED و تصویربرداری HDR اشاره کرد. این سه دوربین اصلی قادر به فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ فریم 30 و کیفیت Full HD و نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه هستند. دوربین سلفی آنر 20 پرو 32 مگاپیکسلی است و امکاناتی نظیر HDR دارد. همچنین دوربین سلفی می‌تواند ویدیو‌هایی با رزولوشن Full HD و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

 

Huawei P30 Pro

گوشی Huawei P30 Pro

گوشی P30 دقیقاً یک سال پس از برادر بزرگتر خود یعنی P20 عرضه و به پرچمدار جدید برند هوآوی تبدیل شد. دوربین اصلی این گوشی موبایل 40 مگاپیکسلی و دیافراگم آن 1.7 می‌باشد. این گوشی شامل 4 دوربین؛ واید، تله فوتو و دوربین اصلی و سلفی است. دوربین سلفی این گوشی 32 مگاپیکسلی و با قابلیت HDR است. همچنین این دوربین قادر است ویدیو‌هایی با کیفیت Full HD و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. دوربین P30 بسیاری از قابلیت‌های خود را در نور کم و به خصوص در شب نشان می‌دهد.

 

 

One Plus 7 Pro

گوشی One Plus 7 Pro

گوشی موبایل One Plus 7 Pro شامل سه دوربین اصلی است. سنسور اصلی این گوشی 48 مگاپیکسلی و با دیافراگم 1.6 است. لنز دوم آن از نوع اولترا واید با سنسوری 16 مگاپیکسلی و دیافراگم 2.2 است. لنز سوم آن تله فوتو با سنسوری 8 مگاپیکسلی است و دیافراگم 2.4 را شامل می‌شود.

از امکانات این سه دوربین اصلی می‌توان به پانوراما، فلش دوگانه LED و تصویربرداری HDR اشاره کرد. همچین این سه دوربین می‌توانند ویدیو‌هایی با کیفیت 4K و نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه، کیفیت Full HD و نرخ 30، 60 و 240 فریم بر ثانیه و همینطور با کیفیت HD و نرخ 480 فریم بر ثانیه را ضبط کنند. دوربین سلفی این گوشی موبایل نیز لنزی 16 مگاپیکسلی دارد. این دوربین می‌تواند ویدیو‌هایی را رزولوشن Full HD و نرخ 30 فریم بر ثانیه ثبت کند. گفتنی است هم دوربین‌های اصلی و هم دوربین سلفی مجهز به قابلیت Auto HDR برای فیلمبرداری هستند.

 

Huawei P20 Pro

گوشی Huawei P20 Pro

P20 پرچمدار سابق برند هوآوی و از اولین‌ گوشی‌هایی است که از سه دوربین در پشت خود استفاده کرده است. همانطور که گفتیم این محصول دارای سه دوربین اصلی 40، 20 و 8 مگاپیکسلی است. این سه دوربین اصلی مجهز به قابلیت‌هایی نظیر فلش LED، فوکوس اتوماتیک لیزری و زوم اپتیکال سه برابری هستند. از دیگر امکانات آن‌ها می‌توان به فوکوس لمسی، ثبت اطلاعات مکانی، تشخیص چهره، تصویربرداری HDR و پانوراما اشاره کرد.

دوربین‌های اصلی این محصول می‌توانند ویدیو‌هایی با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه یا با کیفیت Full HD و نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کنند. همچنین قادرند با رزولوشن HD ویدیو‌هایی با نرخ 960 فریم بر ثانیه ثبت کنند. دوربین سلفی این گوشی اما 24 مگاپیکسلی و با دیافراگم 2 است.

 

Samsung Galaxy S10 Plus

گوشی Samsung Galaxy S10 Plus

گوشی موبایل S10 Plus از سری گلکسی شامل سه دوربین اصلی و دو دوربین سلفی است. سه دوربین اصلی شامل؛ یک سنسور 12 مگاپیکسلی با لنز واید و دیافراگم 1.5، یک سنسور 12 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو به همراه قابلیت زوم اپتیکال دو برابر و دیافراگم 2.4 و در آخر یک سنسور 16 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید و دیافراگم 2.2 است. از قابلیت‌های این سه دوربین اصلی می‌توان از فلش LED، Auto HDR و پانوراما نام برد.

همچنین این سه دوربین می‌توانند ویدیو‌هایی با کیفیت 4K و نرخ فریم 60، کیفیت Full HD و نرخ فریم 240 و یا با کیفیت HD و نرخ 960 فریم بر ثانیه را ضبط کنند. این محصول اما مجهز به دو دوربین سلفی و از نوع واید است. یک لنز 10 مگاپیکسلی و یک لنز 8 مگاپیکسلی. این دو دوربین امکاناتی مانند امکان ارتباط تصویری دوگانه و Auto HDR دارند.

همینطور دو دوربین سلفی این محصول می‌توانند امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه و یا با کیفیت 1080 و نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه را برای کاربران خود فراهم کنند. گوشی گلکسی S10 Plus رنگ‌ها را به درستی تشخیص می‌دهد و در نور کم با حداقل نویز عکس برداری می‌کند.

 

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده و به صورت مختصر به معرفی گوشی‌های هوشمند با بهترین دوربین بپردازیم. چناچه هرگونه درخواست نظیر تعمیر انواع موبایل و تبلت و یا تعمیر لپ تاپ داشتید، همیاران هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما هستند و در نتیجه شما میتوانید موبایل، تبلت یا لپ تاپ خود را خیلی سریع و راحت تعمیر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا