هوم سرویز

12 علت خاموش شدن پکیج بوتان چیست؟ عیب یابی و رفع آن

یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی در ایران، پکیج‌های شرکت بوتان هستند که هم آب گرم موردنیاز ما را تامین می‌کنند و هم محیط خانه را گرم و دلپذیر نگه می‌دارند. با نصب پکیج بوتان، دیگر نیازی به استفاده از بخاری و آبگرمکن نیست و شما می‌توانید از تمام قابلیت‌های پکیج استفاده کنید. پکیج‌ها نیز مانند تمام وسایل گرمایشی دچار مشکل می‌شوند و به سرویس و تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. یکی از مشکلات رایج پکیج‌های بوتان، خاموش شدن این پکیج‌ها است. موارد مختلفی منجر به خاموش شدن پکیج بوتان و بروز مشکل در این مدل پکیج می‌شود. مثلاً یک علت خاموش شدن پکیج بوتان، خراب شدن مشعل پکیج و عدم تشکیل شعله در پکیج است.

زمانی که پکیج بوتان خاموش می‌شود، دیگر نمی‌تواند آب گرم تولید کند یا شوفاژهای خانه را گرم نگه دارد. در نتیجه فضای خانه سرد می‌شود و دمای آب پایین می‌آید. باید بدانید که این مشکل در انواع مدل‌های پکیج بوتان از جمله پکیج بوتان مدل بیتا، کالدا ونزیا، پرلا پرو، اپتیما و… پیش می‌آید و در روند کار پکیج اختلال ایجاد می‌کند.

احتمالاً این سوال‌ها برای شما هم پیش آمده است که علت خاموش شدن پکیج بوتان چیست؟ چرا پکیج بوتان به صورت ناگهانی خاموش می‌شود و برای حل این مشکل چه باید کرد؟

در این نوشته قصد داریم 12 علت خاموش شدن پکیج بوتان را به شما توضیح دهیم. همچنین شما را با روش حل این مشکل و عیب‌یابی پکیج بوتان آشنا خواهیم کرد. اگر از پکیج بوتان در منزل استفاده می‌کنید و دوست دارید با مهم‌ترین علت خاموش شدن پکیج بوتان آشنا شوید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

بررسی دلایل خاموش شدن پکیج
بررسی دلایل خاموش شدن پکیج

علت خاموش شدن پکیج بوتان چیست؟

همانطور که گفتیم، چندین دلیل برای خاموش شدن پکیج‌های بوتان وجود دارد. گاهی اوقات علت خاموش شدن پکیج بوتان، موضوعی کوچک است که به‌راحتی حل می‌شود؛ اما در بعضی موارد دلیل این موضوع، خرابی یکی از قطعات مهم پکیج است. برای حل مشکل خاموشی مکرر پکیج، بهتر است از تعمیرکاران حرفه‌‌ای برای تعمیر پکیج بوتان کمک بگیرید و انجام این کار را به افراد متخصص بسپارید.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن پکیج بوتان مدل بیتا، کالدا ونزیا، اپتیما و پرلا پرو هستند:

1- قطعی برق پکیج:

اگر مشاهده کردید که پکیج بوتان اصلاً خاموش نمی‌شود و صفحه نمایش یا چراغ‌های پکیج نیز خاموش هستند، این احتمال وجود دارد که برق پکیج قطع شده باشد. در این حالت باید بررسی کنید و مطمئن شوید که دوشاخه برق پکیج به پریز وصل است. اگر در داخل پکیج، جریان برق برقرار نباشد، شما نمی‌توانید پکیج را روشن کنید.

گاهی اوقات خراب شدن سه راهی پکیج یا محافظ برق باعث می‌شود که برق کافی به پکیج نرسد و پکیج بوتان روشن نشود. در صورتی که نوسانات برق بسیار بالا باشد، روند برق‌رسانی به پکیج دچار مشکل می‌شود و پکیج روشن نخواهد شد.

اگر از پکیج بوتان مدل روما استفاده می‌کنید، باید بدانید که خاموش شدن پکیج روما با ارور A01 همراه است و وجود مشکل در پکیج را به شما هشدار می‌دهد. در وبلاگ هوم سرویز، شما می‌توانید با انواع ارورهای پکیج بوتان و روش رفع آنها آشنا شوید.

2- قطع بودن گاز پکیج:

علت دیگر خاموش شدن پکیج بوتان، قطع بودن جریان گاز است. در این حالت، چراغ‌های پکیج و صفحه نمایش آن روشن هستند، اما شما نمی‌توانید شعله پکیج را روشن کنید؛ زیرا مقدار کافی گاز به پکیج نمی‌رسد.

برای بررسی این موضوع، به سراغ شیر گاز پکیج بروید و از باز بودن شیر گاز پکیج مطمئن شوید. گاهی اوقات به دلیل تاخوردگی شیلنگ گاز، خراب شدن شیر کنترل گاز و سوراخ شدن شیلنگ گاز، روند گازرسانی به پکیج دچار مشکل می‌شود و گاز کمتری به پکیج می‌رسد. بنابراین به دلیل کم شدن گاز پکیج، هیچگونه شعله‌ای در داخل پکیج تشکیل نمی‌شود.

خاموشی پکیج به دلیل قطعی برق دستگاه
خاموشی پکیج به دلیل قطعی برق و گاز دستگاه

3- وجود مشکل در برد دستگاه:

برد پکیج، قطعه‌ای است که مرکز فرماندهی و مغز پکیج محسوب می‌شود. اگر برد الکترونیکی دچار مشکل و اختلال شود، تمامی بخش‌های دیگر پکیج نیز دچار اختلال می‌شوند و نمی‌توانند به‌درستی وظایف خود را انجام دهند.

گاهی اوقات به دلیل خراب شدن یکی از قطعات برد و نیم سوز شدن برد، این قطعه دچار اختلال می‌شود و دیگر نمی‌تواند برق‌رسانی به بخش‌های پکیج را به‌درستی انجام دهد. زمانی که برد پکیج دچار اشکال جدی شود، پکیج بوتان خاموش خواهد شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

برای عیب‌یابی و تعمیر برد پکیج، بهتر است از تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید تا این کار را با هزینه مناسب برای شما انجام دهند و مشکلات برد الکتریکی را حل کنند.

4- کاهش فشار آب در مدار پکیج:

اگر بدنه پکیج‌های آنالوگ را مشاهده کرده باشید، فشارسنج یا مانومتر پکیج را مشاهده می‌کنید که به صورت عقربه‌ای روی پکیج قرار دارد. وظیفه مانومتر پکیج این است که فشار آب موجود در مدار پکیج را به شما نشان می‌دهد. در مدل‌های دیجیتال پکیج بوتان، مقدار فشار آب در پکیج روی صفحه‌ نمایش پکیج نشان داده می‌شود و واحد آن بار (bar) است.

اگر فشار آب موجود در پکیج خیلی کم شود و عقربه فشارسنج پکیج به کمتر از نیم بار (0.5 bar) برسد، دیگر پکیج نمی‌تواند به‌درستی کارش را انجام دهد و دچار اختلال می‌شود. در این حالت، پکیج خاموش می‌شود و کارش را متوقف می‌کند؛ زیرا فشار آب داخل مدار پکیج بسیار کم شده است و این موضوع به قطعات داخلی پکیج فشار می‌آورد. بنابراین برای جلوگیری از سوختن پمپ پکیج، برد الکتریکی پکیج دستور توقف کار را می‌دهد و پکیج بوتان خاموش می‌شود.

با افزایش فشار آب داخل مدار پکیج، این مشکل حل می‌شود. برای این کار، به زیر بدنه پکیج بروید و شیر پرکن پکیج را پیدا کنید. این شیر، معمولاً به رنگ آبی یا مشکی است. بعد از باز کردن شیر پرکن پکیج، مشاهده می‌کنید که فشار آب داخل پکیج بیشتر می‌شود و عقربه فشارسنج حرکت می‌کند.

زمانی که فشار به 1.5 بار رسید، شیر پرکن را ببندید و محکم کنید. اگر با انجام این کار، مشکل حل شد و پکیج بوتان به‌درستی روشن شد، یعنی مشکل حل شده است. در غیر این صورت باید سایر قطعات پکیج مانند منبع انبساط دستگاه را بررسی کنید.

شیر پرکن
شیر پرکن پکیج

5- وجود هوا در مدار پکیج:

اگر مراحل سرویس پکیج را دیده باشید، متوجه می‌شوید که در پایان کار، هواگیری پکیج انجام می‌شود تا هوای اضافی داخل شوفاژها و مدار پکیج تخلیه شود. در صورت وجود هوا در رادیاتورها و لوله‌های پکیج، گردش آب در داخل پکیج به‌درستی انجام نمی‌شود و مشکل پیش می‌آید. به همین دلیل باید هواگیری پکیج انجام شود تا هیچ هوایی در لوله‌های شوفاژها باقی نماند.

در صورتی که هواگیری پکیج را به مدت طولانی انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که در داخل لوله‌ها و مخصوصاً مدار پکیج، هوای زیادی جمع شود و پکیج نتواند به کارش ادامه دهد. پس علت خاموش شدن پکیج بوتان در این وضعیت، وجود هوا در لوله‌ها است.

زمانی که هوای زیادی در داخل لوله‌ها قرار داشته باشد، پمپ پکیج به‌جای آب، هوا را به گردش درمی‌آورد و این موضوع باعث می‌شود که فشار آب پکیج کم شود و به دلیل کاهش شدید فشار آب، پکیج کارش را متوقف کند.

بنابراین برای رفع مشکل خاموش شدن پکیج بوتان در حالت زمستانه و تابستانه، بهتر است هواگیری پکیج را انجام دهید تا آب گرم داخل لوله‌ها به‌درستی گردش داشته باشد.

6- رسوب گرفتگی مدار پکیج:

میزان سختی آب در مناطق مختلف ایران با هم فرق دارد. با نصب سختی گیر پکیج، املاح سنگین آب جذب می‌شود و احتمال رسوب‌گرفتگی پکیج به حداقل می‌رسد.

در تمام وسایلی که آب داخل آنها جریان دارد مانند پکیج، آبگرمکن و دستگاه تصفیه آب، احتمال رسوب‌گرفتگی و تجمع رسوبات وجود دارد. برای از بین بردن این رسوبات، باید رسوب زدایی پکیج را انجام دهید تا رسوبات موجود در مبدل از بین بروند و پکیج، کارش را بهتر انجام دهد.

وجود رسوب زیاد در پکیج باعث می‌شود که آب به‌درستی در مدار پکیج گردش نداشته باشد و فشار آب داخل مدار پکیج کم شود. همچنین این موضوع باعث بروز مشکلات متعدد در پکیج می‌شود و حتی در خاموشی پکیج نیز تاثیر می‌گذارد.

برای عملکرد بهتر پکیج، خوب است رسوب زدایی پکیج را به صورت منظم انجام دهید تا احتمال تجمع رسوبات به حداقل برسد. مراحل رسوب زدایی پکیج را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و این کار مهم را برای پکیج منزلتان انجام دهید.

علت خاموش شدن پکیج بوتان در حالت زمستانه
اهمیت رسوب زدایی پکیج

7- خرابی پمپ پکیج:

پمپ پکیج، یکی از مهم‌ترین قطعات پکیج است. وظیفه پمپ سیرکولاتور در پکیج، این است که آب گرم تولید شده در مبدل پکیج را با فشار زیاد به سمت لوله‌های آب یا سیستم گرمایش هدایت کند. در صورتی که پمپ پکیج خراب شود، در عملکرد این وسیله مشکل پیش می‌آید. سوختن پمپ سیرکولاتور، یکی از دلایل خاموش شدن پکیج بوتان است. در صورت ضعیف شدن پمپ گردشی و از کار افتادن آن، پکیج دستور روشن شدن مشعل را نمی‌دهد و پکیج خاموش می‌ماند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر پکیج هم ارائه میده؟

اگر شاهد خاموش و روشن شدن مکرر پکیج بوتان هستید و می‌خواهید این مشکل را حل کنید، بهتر است نگاهی به پمپ پکیج بیندازید و پمپ گردشی پکیج را تعویض کنید.

برای آشنایی با علائم خرابی پمپ و تعمیر آن، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید.

8- خرابی الکترود یون پکیج:

الکترود یون، میله‌ای است که در کنار مشعل پکیج قرار دارد و تنها وظیفه این میله، این است که بعد از دستور روشن‌شدن مشعل، شعله ایجاد شده را تشخیص دهد و این موضوع را به برد پکیج اطلاع‌رسانی کند.

درصورتی‌که الکترود یون به پکیج تشکیل شعله را اطلاع ندهد، برد گاز را قطع می‌کند تا محفظه احتراق از گاز پر نشود و خطراتی مانند انفجار اتاق نیفتد. اما گاهی اوقات ممکن است این میله دچار مشکل شود و نتواند به‌درستی تشخیص شعله را انجام دهد.

در چنین حالتی ببینید که آیا شعله روشن شده و سریعاً خاموش می‌شود یا خیر، اگر این‌طور باشد، باید با انبردستی فاصله آن را به شعله نزدیک کنید و اگر بازهم به‌درستی کار نکرد، احتمالاً نیاز به تعویض این قطعه خواهید داشت.

علت خاموش شدن پکیج بوتان در حالت تابستانه
خاموش شدن شعله پکیح به دلیل خرابی الکترود یون

9- عدم تخیله دود از داخل محفظه احتراق:

همزمان با کار کردن پکیج، دود و گازهای سمی تولید می‌شود که این گازها باید از محیط خارج شوند. در صورتی که مقدار زیادی دود در داخل محفظه احتراق پکیج جمع شود، پرشر هوا یا ترموستات دود این موضوع را به برد اطلاع‌رسانی می‌دهد. سپس برای جلوگیری از انفجار پکیج، برد دستور خاموش شدن پکیج بوتان را می‌دهد و مشعل را خاموش می‌کند.

بنابراین عدم تخلیه دود از محفظه احتراق پکیج، از دیگر علت‌های خاموش شدن پکیج بوتان است. برای رفع این مشکل، دودکش پکیج را بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیر دودکش باز است و دود به‌صورت عادی از محیط بیرون می‌رود. اگر دودکش پکیج مشکلی نداشت، باید دریچه ونتوری، فن و پرشر هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این قطعات سالم هستند.

در صورت خرابی فن و سایر قطعات مربوط به تهویه هوا، این قطعات را به کمک افراد متخصص تعمیر کنید تا دود به‌درستی از محفظه پکیج تخلیه شود و شعله پکیج بوتان بدون وجود مشکل روشن شود.

برای آشنایی با محل قرارگیری فن و سایر قطعات پکیج، به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و با تمام اجزای پکیج دیواری آشنا شوید.

10- بالا رفتن دمای پکیج:

در تمام پکیج‌های دیواری، سیستم امنیتی وجود دارد که از انفجار و آتش گرفتن پکیج جلوگیری می‌کند. زمانی که دمای آب پکیج به بالای 95 درجه سانتیگراد می‌رسد، ترموستات حد پکیج فعال می‌شود و افزایش دمای پکیج را به برد اطلاع می‌دهد. در این حالت، برد دستور توقف کار را به پکیج بوتان می‌دهد تا دمای آب پکیج بیش از حد گرم نشود و جوش نیاید.

به همین دلیل، یکی دیگر از علت‌های خاموش شدن پکیج بوتان، افزایش دمای آب پکیج است. مواردی مانند خراب شدن سیستم تخلیه دود، گرفتگی لوله‌ها، وجود رسوب در پکیج و خرابی سنسور ان تی سی آب گرم مصرفی باعث افزایش دمای پکیج می‌شود. زمانی که پکیج بیش از اندازه داغ شود، ارور E2 را در پکیج‌های دیجیتالی بوتان نشان می‌دهد.

با رفع رسوبات داخل لوله‌های پکیج و تعویض سنسور ntc آب گرم مصرفی، این مشکل حل می‌شود و می‌توانید مجدداً پکیج بوتان را روشن کنید.

علت خاموش شدن پکیج بوتان
تعمیر قطعات مهم پکیج

11- پایین بودن دمای پکیج:

اگر شاهد شاهد خاموش شدن پکیج بوتان در حالت زمستانه هستید، باید بدانید که پایین بودن دمای پکیج یکی از دلایل این موضوع است.

در حالت زمستانه، کمترین دمای پکیج، 30 درجه سانتیگراد است. پس اگر دمای پکیج منزل شما روی 30 درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد، مشاهده می‌کنید که مشعل پکیج روشن نمی‌شود و پکیج فعالیت خاصی نمی کند. با افزایش دمای پکیج، مشاهده می‌کنید که مشعل پکیج روشن می‌شود و شروع به گرم کردن آب می‌کند.

12- خرابی ترموستات:

خراب شدن ترموستات پکیج، یکی از علت های خاموش شدن پکیج بوتان است. وظیفه ترموستات، اندازه‌گیری دما است تا به محض رسیدن پکیج به دمای موردنظر، دستور خاموش شدن را برای پکیج ارسال کند.

در صورتی که ترموستات پکیج خراب شود، دیگر نمی‌تواند دما را به‌درستی تشخیص دهد. با تعویض ترموستات، این مشکل حل می‌شود و مشعل پکیج بوتان مجدداً روشن می‌شود.

تعمیر پکیج بوتان
تعمیر پکیج بوتان

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل خاموش شدن پکیج بوتان با شما صحبت کردیم. بعد از معرفی 12 علت خاموش شدن پکیج بوتان، روش حل این مشکلات را به شما یاد دادیم تا بتوانید مجدداً پکیج بوتان را روشن کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

در صورتی که با مشکل خاموش شدن پکیج مواجه شدید و نتوانستید این مشکل را حل کنید، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان و بدون آسیب رساندن به سایر قسمت‌ها، کار تعمیر پکیج را برای شما انجام دهند. تیم حرفه‌ای هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و کارهایی مانند نصب پکیج، تعمیر و سرویس پکیج را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا