بنایی و دکوراسیون

ام دی اف چیست؟ انواع ام دی اف و بهترین نوع آن کدام است؟

اگر قصد سفارش ساخت کمد دیواری یا کابینت آشپزخانه را دارید، به احتمال زیاد به ساخت کمد ام دی اف یا کابینت ام دی اف فکر کرده‌اید. ام دی اف (MDF) یکی از متریال‌های بسیار کاربردی و مناسب برای ساخت انواع کمد و کابینت و جاکفشی و… است. هزینه پایین و مقاومت بالای ام دی اف باعث محبوبیت این متریال شده است و به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از این متریال برای ساخت کمد دیواری یا کتابخانه استفاده کنند.

اما واقعاً ام دی اف چیست؟ چه خصوصیاتی دارد؟ معایب و مزایای آن چه هستند؟ انواع ورق‌های ام دی اف موجود در بازار چه نام دارند و خصوصیات هرکدام چیست؟

با دانستن پاسخ این سوالات، شما می‌توانید بهترین نوع ام دی اف را برای ساخت کمد و کابینت انتخاب کنید و انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید.

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که ام دی اف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ سپس به بررسی انواع ام دی اف از نظر روکش و ضخامت می‌پردازیم و در پایان نیز تفاوت هرکدام از انواع ام دی اف را به شما توضیح خواهیم دارد.

اگر به دنبال سفارش ساخت کمد ام دی اف، ساخت کابینت، کتابخانه یا حتی جاکفشی با ام دی اف هستید و می‌خواهید بهترین نوع متریال را سفارش دهید، از شما دعوت می‌کنیم که حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ام دی اف چیست
ام دی اف چیست؟

ام دی اف چیست؟

ام دی اف یا MDF، مخفف عبارت medium density fiberboard است که به معنی تخته فیبری متوسط است. ام دی اف با استفاده از خرده‌های چوب ساخته می‌شود؛ اما مقاومت بالایی دارد. برای تولید ورقه‌های ام دی اف، خرده‌های چوب با استفاده از چسب به هم چسبانده شده و با دستگاه پرس به هم فشار داده می‌شوند. فشار وارد شده به خرده‌های چوب باعث می‌شود که ورق‌های ام دی اف بافتی کاملاً متراکم به خود بگیرند و به هم بچسبند.

هرچه قدر کیفیت چوب خام بهتر باشد و فشار بیشتری به ترکیب چوب و چسب وارد شود، مقاومت ام دی اف بیشتر می‌شود.

البته لازم است بدانید که امروزه، انواع مدل‌های ام دی اف با ویژگی‌های مختلف ساخته می‌شوند که از نظر روکش ام دی اف و ضخامت ورق‌ها با هم فرق دارد. همین موضوع باعث اختلاف قیمت و کیفیت انواع ام دی اف می‌شود.

تفاوت ام دی و اف و نئوپان

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر ام دی اف با استفاده از خرده‌های چوب ساخته می‌شود، پس چه تفاوتی با نئوپان دارد؟ اگر داخل تخته نئوپان را دیده باشید، متوجه می‌شوید که نئوپان با استفاده از تکه‌های درشت چوب ساخته می‌شود که این موضوع باعث می‌شود تراکم کمی داشته باشد و مقاومت آن بسیار پایین باشد. اما برای ساخت ام دی اف، خرده‌های چوب کاملاً ریز شده و به شکل خمیری درمی‌آیند؛ سپس این خرده‌های چوب با استفاده از چسب و فشار کافی شکل می‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود ام دی اف مقاومت بالاتری نسبت به نئوپان داشته باشد.

پس از ساخت ام دی اف خام، چوب آن خشک شده و مجدداً در اندازه‌های دلخواه برش داده می‌شود و سنباده می‌خورد تا سطحی صاف و یکدست داشته باشد و برای ساخت کمد، کابینت و… کاملاً مناسب باشد.

زیبایی ظاهری، کیفیت بالا، مقاومت زیاد در برابر وزن اجسام و قیمت مناسب از جمله مزایای ام دی اف است؛ به همین دلیل اگر قصد ساخت کابینت، برای منزل را دارید، می‌توانید به ساخت کابینت ام دی اف فکر کنید و از مزایای وجود این کابینت‌ها بهره‌مند شوید.

انواع ام دی اف
انواع ام دی اف

انواع ام دی اف چیست؟

امروزه انواع مدل‌های ام دی اف با ضخامت‌های مختلف و انواع روکش‌ها تولید می‌شوند و برای ساخت انواع کمد، کابینت و… به کار می‌روند.

اگر در بازار نگاهی به انواع ام دی اف بیندازید، متوجه می‌شوید که هم ضخامت این محصولات با هم متفاوت است و هم شکل‌ها و روکش‌های مختلفی دارند که موضوع باعث تفاوت در ویژگی‌های انواع ام دی اف شده است.

در ادامه، ابتدا انواع ام دی اف بر اساس ضخامت را بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ بررسی انواع ام دی اف بر اساس روکش خواهیم رفت تا با تنوع ام دی اف بیشتر آشنا شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت کمد دیواری هم ارائه میده؟

ضخامت ورق‌های ام دی اف
بررسی انواع ام دی اف از نظر ضخامت

انواع ضخامت ام دی اف چیست؟

معمولاً بعد از تولید ورق‌های ام دی اف خام، روکش‌های خاصی روی ام دی اف قرار می‌گیرد که این روکش باعث افزایش ضخامت ورق ام دی اف می‌شود. اما در کل ضخامت‌های مختلفی که برای ام دی اف خام وجود دارد، از 3 تا 38 میلیمتر متفاوت است که هرکدام از این ورق‌ها، کاربردهای خاصی دارند.

برای ساخت انواع کمد، کابینت، کتابخانه چوبی و جاکفشی می‌توان از ورق‌های ام دی اف با ضخامت مناسب استفاده کرد. هرچقدر ضخامت ام دی اف بیشتر باشد، مقاومت آن بالاتر می‌رود و هزینه خرید آن نیز بیشتر می‌شود.

مثلاً اگر کانتر آشپزخانه را دیده باشید متوجه می‌شوید که یک ورق ام دی اف بسیار ضخیم روی آن استفاده می‌شود که حدوداً 30 میلیمتری است. در ساخت کابینت‌های آشپزخانه هم معمولاً از ورق‌های 16 میل استفاده می‌شود که ضخامت مناسب و متوسطی دارند.

قبل از ثبت سفارش ساخت کابینت آشپزخانه، بهتر است انواع مدل‌های جذاب کابینت زیر پنجره را در وبلاگ هوم سرویز مشاهده کنید و زیباترین مدل را برای کابینت‌های آشپزخانه خود انتخاب کنید.

ام دی اف چیست
روکش ام دی اف

انواع روکش ام دی اف چیست؟

مهم‌ترین دسته‌بندی ام دی اف که باعث افزایش قیمت آن نیز می‌شود، روکش‌هایی است که روی ام دی اف قرار می‌گیرد. روکش ام دی اف، از چوبی که در هسته اصلی ام دی اف قرار دارد محافظت می‌کند و آن را مقاوم‌تر خواهد کرد؛ بنابراین این موضوع مهم است که کدام یک از مدل‌های ام دی اف را انتخاب می‌کنید.

در ادامه با هم انواع ام دی اف از نظر روکش را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بر اساس نیاز خودتان بهترین جنس برای کمد دیواری را مشخص کنید و از مزیت های آن بهره‌مند شوید.

1- ام دی اف با روکش اکریلیک:

اکریلیک نوعی پوشش ترموپلاستیک است که روی ام دی اف خام قرار می‌گیرد و به آن ظاهری جذاب و زیبا می‌بخشد. اکریلیک ترکیبی از رزین و رنگ است که روی ورق‌های MDF قرار می‌گیرد. روکش اکریلیک باعث براق و زیبا شدن ام دی اف می‌شود و این متریال را در برابر آب و رطوبت مقاوم می‌کند.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت کابینت مدرن و اروپایی برای آشپزخانه، انتخاب کابینت اکریلیک است که در انواع رنگ‌ها تولید می‌شود.

برای ساخت کابینت ام دی اف باید به هزینه این کار هم توجه داشته باشید. روکش اکریلیک، یکی از مقاوم‌ترین روکش‌ها برای ام دی اف است و به‌راحتی تمیز می‌شود؛ اما هزینه آن نسبت به روکش‌های دیگر مانند هایگلاس بسیار بالا است و ممکن است برای خیلی از افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

کابینت ام دی اف با روکش اکریلیک
کابینت ام دی اف با روکش اکریلیک

2- ام دی اف با روکش لمینت:

در ادامه مقاله ام دی اف چیست می‌خواهیم ام دی اف با روکش لمینت را به شما معرفی کنیم. لمینت با ترکیب لایه‌های نازک کاغذ و پلاستیک‌های رزین ساخته می‌شود و سپس روی ام دی اف قرار می‌گیرد.

روکش لمینت کمک می‌کند که ام دی اف در برابر آب و رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و به همان مقدار نیز مقاوم‌تر شود. همچنین این نوع روکش در برابر خط‌وخش نیز مقاوم است.

لمینت نسبت به اکریلیک مقاومت کمتری دارد و به همین خاطر قیمت آن بسیار به‌صرفه و مناسب‌تر است. تنوع طرح و رنگ ام دی اف با روکش لمینت زیاد است و شما می‌توانید بهترین و جذاب‌ترین مدل‌های لمینت را برای خود انتخاب کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت کمد دیواری هم ارائه میده؟

به دلیل قیمت مناسب ام دی اف با روکش لمینت، از این مدل برای ساخت کتابخانه، جاکفشی و قفسه چوبی زیاد استفاده می‌شود. شما می‌توانید انواع مدل‌های ساده و جذاب جاکفشی را در وبلاگ هوم سرویز مشاهده کنید و سپس برای سفارش ساخت جاکفشی ام دی اف اقدام کنید.

ام دی اف با روکش لمینت
ام دی اف با روکش لمینت

3- ام دی اف با روکش ملامینه:

ملامینه یکی از محبوب‌ترین انواع روکش برای ام دی اف است که می‌توانید آن را با هزینه مناسب تهیه کنید. قیمت این روکش بسیار مناسب و اقتصادی است و طرح و رنگ‌های متنوعی دارد. به همین دلیل است که روکش ملامینه، بیشترین کاربرد را در ساخت کابینت ام دی اف و کمد ام دی اف دارد.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که این روکش ام دی اف چیست و چطور ساخته می‌شود. جالب است بدانید که ملامینه کاغذهای تزئینی با چسب ملامینه است که روی ام دی اف خام چسبانده می‌شود و ظاهر زیبایی به ام دی اف می‌بخشد. علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری، استفاده از چسب ملامینه باعث افزایش مقاومت ام دی اف در برابر آب و رطوبت می‌شود.

در این نوع ام دی اف، کیفیت چسب ملامینه خیلی مهم است و به همین خاطر کیفیت‌های متفاوتی از روکش ملامینه در بازار وجود دارد.

روکش ملامینه روی ام دی اف
روکش ملامینه روی ام دی اف

4- ام دی اف با روکش ممبران:

ممبران نیز یکی از انواع ام دی اف است که در سال‌های اخیر بسیار معروف شده است و افراد زیادی از آن برای ساخت کابینت و کمد استفاده می‌کنند. ممبران نوعی روکش است که از جنس PVC ساخته می‌شود و با روش وکیوم روی ام دی اف خام چسبانده می‌شود.

جالب است بدانید که روکش ممبران مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و آب دارد؛ اما متأسفانه در برابر خط‌وخش آسیب‌پذیر است. همچنین زمانی که سطح ممبران خراب می‌شود یا خط برمی‌دارد، مقاومت خود را در برابر رطوبت از دست می‌دهد.

روکش ممبران روی ام دی اف
روکش ممبران روی ام دی اف

5- ام دی اف با روکش هایگلاس:

هایگلاس نوعی روکش پلاستیکی است که از پلکسی گلاس ساخته می‌شود. استفاده از هایگلاس برای روکش کردن ام دی اف باعث می‌شود که ورق‌های ام دی اف، ظاهری بسیار براق و زیبا داشته باشند و مقاومت ام دی اف در برابر رطوبت، آب و خط و خش بیشتر شود.

به دلیل ظاهر براق و آینه‌ای هایگلاس، این نوع از ام دی اف، برای ساخت کابینت آشپزخانه بسیار محبوب و پرطرفدار است و به جذابیت دکوراسیون منزل شما کمک می‌کند.

روکش هایگلاس روی ام دی اف
روکش هایگلاس روی ام دی اف

6- ام دی اف با روکش پلی گلاس:

پلی گلاس نیز یک متریال دیگر است که کاملاً مشابه هایگلاس است؛ اما مقاومت بیشتری دارد. این نوع روکش به این صورت است که ابتدا یک روکش ملامینه با رنگ دلخواه روی ام دی اف پرس می‌شود و سپس روی آن روکش پلی‌استر کشیده می‌شود که مقاومت ام دی اف را چندین برابر می‌کند.

این نوع روکش مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و خط‌وخش دارد و اگر بخواهیم بگوییم یکی از بهترین انواع ام دی اف چیست، قطعاً پلی گلاس جزو انتخاب‌های ما خواهد بود.

روکش پلی گلاس روی ام دی اف
روکش پلی گلاس روی ام دی اف

7- ام دی اف با روکش لمی گلاس:

لمی گلاس روکشی است که از جنس PVC ساخته می‌شود؛ اما ظاهری شبیه به هایگلاس دارد. روکش لمی گلاس با استفاده از یک‌ لایه پی‌وی‌سی ساخته می‌شود و مقاومت ام دی اف را در برابر رطوبت و آب افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از لمی گلاس باعث می‌شود که ورق‌های MDF ظاهری جذاب و زیبا داشته باشد.

لمی گلاس در برابر خط‌وخش، مقاومت بسیار بالایی دارد و رنگ آن نیز ثابت است و دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود. نکته دیگر این است که تنوع طرح و رنگ لمی گلاس بسیار زیاد است و شما می‌توانید زیباترین و بهترین طرح و رنگ را برای کابینت یا کمد انتخاب کنید.

کابینت ام دی اف با روکش لمی گلاس
کابینت ام دی اف با روکش لمی گلاس

8- ام دی اف با روکش چوب:

اگر بخواهید برای خودتان کابینت چوبی خریداری کنید، قطعاً متوجه خواهید شد که هزینه‌های این کار بسیار بالا است و نیاز است که قیمت بسیار زیادی را برای خرید چوب طبیعی بپردازید؛ اما راهکار بهتری که وجود دارد این است که ام دی اف با روکش چوب خریداری کنید. این نوع از ام دی اف به این صورت است که روی ام دی اف خام، لایه‌ای بسیار نازک از چوب طبیعی کشیده می‌شود که ظاهری چوبی را به آن می‌بخشد.

این نوع کابینت بسیار شیک و زیبا است و خواص چوب را نیز دارد؛ اما در برابر رطوبت و آب مقاومت پایینی دارد و به همین خاطر کاربرد آن در کابینت‌سازی، نسبت به انواع دیگر ام دی اف بسیار کمتر است.

روکش چوب طبیعی روی ام دی اف
روکش چوب طبیعی روی ام دی اف

9- ام دی اف با روکش کاغذی یا لترون:

در آخرین بخش از مقاله ام دی اف چیست، ام دی اف لترون را به شما معرفی خواهیم کرد تا در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. این نوع از ام دی اف، روکشی کاغذی دارد که ظاهر زیباتری به ام دی اف می‌بخشد و در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها موجود است.

این نوع از ام دی اف معمولاً برای کارهای ضعیف استفاده می‌شود و اگر بودجه کمی برای کابینت یا کمد در نظر داشته باشید و یا به دنبال کمد دیواری ارزان قیمت هستید، می‌توانید از ام دی اف با روکش لترون استفاده کنید.

روکش کاغذی ام دی اف بسیار ضعیف است و مقامت و ماندگاری کمتری نسبت به روکش‌های دیگر دارد و همین موضوع باعث شده است که قیمت خرید آن نیز بسیار کمتر باشد.

روکش لترون روی ام دی اف
روکش لترون روی ام دی اف

ساخت کمد دیواری و کابینت ام دی اف با هوم سرویز

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که ام دی اف چیست و گفتیم که ام دی اف چگونه ساخته می‌شود. همچنین انواع مدل‌های ام دی اف بر اساس ضخامت و روکش روی آنها را به شما معرفی کردیم تا با مزایا و معایب انواع ام دی اف آشنا شوید و بتوانید با توجه به ظاهر و کیفیت آنها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بدانید ام دی اف چیست و با انواع روکش‌های ام دی اف آشنا شوید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم جذاب‌ترین مدل‌های کلوزت روم را در وبلاگ هوم سرویز مشاهده کنید.

سفارش ساخت انواع کمد با ام دی اف
ساخت انواع کمد و کتابخانه با ام دی اف

شما می‌توانید از خدمات هوم سرویز برای ساخت انواع کمد دیواری، کتابخانه، کابینت آشپزخانه، جاکفشی و… استفاده کنید و کار ساخت کابینت آشپزخانه خود را به تیم حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید.

شاید بپرسید که چطور می‌توانید از خدمات متنوع هوم سرویز استفاده کنید؟

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدمات مختلف به شما عزیزان است تا بتوانید منزلی زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید و زندگی آرام‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا