برقکاری ساختمان

ظرفیت کولر گازی چند هزار بهتر است؟

شاید ندانید که ظرفیت کولر گازی‌ چقدر می‌تواند تعیین‌کننده باشد. کولر گازی کم ظرفیت اتاقتان را خوب خنک نمی‌کند. کولر هزاران هزار ظرفیت هم دردی از دردتان دوا نمی‌کند که هیچ، فیش‌های‌برقی‌مانند خودش را برایتان هر ماه به ارمغان می‌آورد. پس چه کنیم؟

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

قبل از اینکه ذهنتان را درگیر چند هزار بودن کولر گازی‌ کنید بهتر است نکته‌ای را بدانید. اگر الان کولر آبی دارید و نیازمند سرویس آن هستید، می‌توانید با چند کلیک ساده اقدام به سرویس کولر آبی خود کنید.

از طرفی اگر کولر گازی‌ نخریده‌اید و می‌خواهید بخرید، یا وقت استفاده دوباره از کولر گازی‌تان‌ هم رسیده دل نگران نباشید. نصب و سرویس کولر گازی برندهای مختلف، تخصص همیاران هوم سرویز است.

ظرفیت کولر گازی
ظرفیت کولر گازی

انواع کولرهای گازی

کولرها مانند هر چیز دیگری دارای انواع مختلفی هستند. می‌توان کولرها را به چهار دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی کرد. کولر گازی پنجره‌ای، اسپیلت، ایستاده و پرتابل. هرکدام بسته به موقعیت و بودجه‌ای که صرف آن‌ها می‌کنید می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

کولرهای گازی پنجره‌ای یا  پرتابل برای فضاهای کوچک و بودجه‌ی کم بیشتر مناسب هستند.

کولر‌های گازی اسپیلت مناسب منازل است. برخلاف دو نمونه‌ی قبلی هم محیط بیشتری را خنک می‌کند، هم قیمت بسیار بالاتری دارد. اسپیلت‌ها از دو دستگاه مجزا از یکدیگر تشکیل شده‌اند. اصلا کلمه‌ی اسپیلت نیز به معنای مجزا است که به همین‌نکته اشاره می‌کند‌. در واقع دستگاه خنک کننده و کمپرسور از یکدیگر جدا هستند.

اما کولرگازی ایستاده، مناسب مکان‌هایی بسیار بزرگ و پرجمعیت هستند. رستوران‌ها اغلب از این مدل استفاده می‌کنند.

هنگام خرید کولر حتما به برچسب انرژی دقت فرمایید. این مسئله تاثیر مهمی در عملکرد نهایی کولر شما خواهد داشت.

نحوه‌ی عملکرد کولر گازی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند وجه تسمیه‌ی کولر گازی، کارکردن این کولر با گاز شهری است. در حالی که چون درون این دستگاه گاز خاصی وجود دارد که عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد، این نام را بر آن گذاشته‌اند. این کولرها با برق کار می‌کنند. اگر ظرفیت کولر‌گازی را درست انتخاب نکنید، قطعا هر ماه از دیدن قبض برق پشیمان خواهید شد.

گازی که در بالاتر به آن اشاره کردیم، توسط یک کمپرسور فشرده می‌شود. سپس لوله‌هایی این گاز فشرده را به داخل خانه هدایت می‌کنند. در طی مسیر این لوله‌ها گاز را به مایع تبدیل  می‌کنند. زمانی که مایع حاصله به خانه برسد، سرمای خود را به خانه می‌دهد. زمانی که سرمای مایع از بین رفت، از طریق لوله‌ها به سمت کمپرسور باز می‌گردد و مجددا این مسیر طی می‌شود. در نظر داشته باشید که کولرهای گازی برای گرمایش محیط نیز قابل استفاده می باشند، در صورتیکه علاقه مند به نحوه عملکرد سیستم گرمایشی کولر گازی دارید پیشنهاد می کنیم به وبلاگ هوم سرویز یه سری بزنید.

ظرفیت کولر‌گازی

ظرفیت کولر‌گازی هم مانند تاسیسات برودتی و حرارتی، بر حسب BUT/h بیان می‌شود.

 میزان گرمایی که بتواند یک پوند آب را در فشار اتمسفر به اندازه‌ی یک واحد، یعنی از ۶۰ درجه به ۶۱ درجه‌ی فارنهایت برساند، همین BUT/h‌ است. عدد به دست آمده را ضرب در ۱۰۰۰ کرده و عدد نهایی همین ظرفیت کولر‌ گازی است که باید در هنگام خرید به آن دقت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

اگر تصور می‌کنید بالا بودن این عدد نشان‌دهنده‌ی خنکای بیشتر باد است سخت در اشتباه هستید. این عدد نشان‌دهنده‌ی میزان سرمایی است که کولر‌گازی وارد خانه می‌کند.

فرمول محاسبه‌ی ظرفیت کولر‌ گازی چیست؟

برای این‌که دریابید چه کولر گازی با چه میزان ظرفیت باید بخرید، از این فرمول استفاده کنید. ابتدا مساحت اتاق خود را محاسبه کرده و عدد را به فوت تبدیل کنید.

عدد حاصله را ضربدر ۳۰ و به‌علاوه‌ی ۲۰۰۰ کنید. عدد به دست آمده میزان ظرفیت کولر گازی است که باید بخرید. به همین سادگی!

تصور کنید فضای شما حداکثر ۱۵ متر مربع است. این یعنی ظرفیت کولر گازی باید ۹۰۰۰ باشد. اما برای فضای ۱۵ تا ۲۵ متر ۱۲۰۰۰ مناسب‌ترین ظرفیت کولر است. محیط ۲۵ تا ۴۵ متر به کولر با ظرفیت ۱۸۰۰۰ نیاز دارد. ظرفیت ۲۴۰۰۰ مناسب فضای بین ۴۵ تا ۶۵ متر است.

فضای ۶۵ تا ۹۰ متر ظرفیت ۳۰ تا ۳۲ هزار را طلب می‌کند. فضای بالاتر از این مقدار نیز به ظرفیت ۳۶۰۰۰ نیاز دارند.

توجه‌کنید که در منازل تا ۱۳۰ متر برای ظرفیت‌ کولر کل مساحت را محاسبه نمی‌کنند، بلکه تنها مساحت هال و پذیرایی محاسبه می‌شود. به همین دلیل کولر با ظرفیت ۲۴۰۰۰ مناسب این مکان‌ها هستند.

ظرفیت کولر گازی
ظرفیت کولر گازی

چرا مساحت برای ظرفیت کولر گازی مهم است؟

اگر کولر گازی را بدون توجه به متراژ مکان تهیه کنید، اشتباه کرده‌اید.اما چرا؟

اگر ظرفیت‌کولر‌گازی شما کمتر از متراژ منزل باشد، کولر نمی‌تواند محیط را خنک کند. در این صورت باید مدام روشن باشد. شاید در ابتدا به نظرتان مسئله‌ی مهمی نباشد. اما دو مشکل عمده را ایجاد می‌کند. هم خود کولر گازی مستهلک شده و زودتر خراب می‌شود. هم از طرف دیگر پول برقی که هر ماه باید بپردازید، کمرتان را خواهد شکست.

حال اگر ظرفیت بالاتری از متراژ اتاق را خریداری کنید، کولر گازی در حالت اتومات به سرعت محیط را خنک کرده و خاموش می‌شود. این خاموش روشن‌ شدن‌های مکرر مانند گزینه‌ی قبلی هم‌ از عمر کولر گازی می‌کاهد هم‌ پول برقتان را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، کولر گازی فرصتی پیدا نمی‌کند تا رطوبت هوا را از بین برده و تهویه‌ی مطبوع انجام نمی‌شود.

همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که توجه به ظرفیت کولر گازی با توجه به مساحت محیط چقدر می‌تواند مهم باشد. 

ظرفیت کولر گازی
ظرفیت کولر گازی

عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولر گازی

هنگام خرید کولر‌گازی تنها مساحت اتاق از عوامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل دیگری هم هستند که باید حتما آن‌ها را در نظر بگیرید.

میزان رفت و آمد

حتما به این نکته دقت کنید که فضایی که برای آن کولر گازی انتخاب می‌کنید چقدر رفت و آمد دارد. هرچه میزان رفت و آمد بیشتر باشد، قطعا ظرفیت کولر گازی باید بیشتر هم باشد.

آفتاب‌گیر بودن و ظرفیت کولر گازی

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود کمی عدد بدست آمده از فرمول بالا متفاوت باشد، همین گزینه است. اگر بیشتر مواقع فضا سایه است همان عدد به دست آمده را مبنا قرار دهید. اما اگر آفتاب‌گیرتر است، باید ۱۰۰۰ بی‌تی یو به ظرفیت کولر گازی خود بیافزایید.

فضای همیشه گرم

برخی از مکان‌ها همیشه گرم هستند. مکانی مانند آشپزخانه از این دست است. آشپزخانه به دلیل روشن بودن اجاق گاز خود به خود گرم است. حال اگر کولری که می‌خرید در مجاورت این فضا قرار گرفته باشد، لازم است تا کمی ظرفیت را بالاتر ببرید.

بلند بودن سقف

برخی از مکا‌ن‌ها مانند مغازه‌ها یا برخی از منازل سقفی بلندتز از سقف‌های معمول دارند. اغلب سقف این فضاها دارای ارتفاع بالای سه متر هستند. به همین دلیل بهتر است تا حتما ظرفیت کولر گازی را برای این مکان‌ها بیشتر در نظر بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

آب و هوای منطقه‌ای

قطعا دیگر حالا متوجه شده‌اید که اگر محل سکونتتان در منطقه‌ی گرم آب و هوایی باشد، باید ظرفیت کولر‌گازی خود را کمی بالاتر بخرید.

تعداد افراد حاضر در محیط

توجه کنید که چند نفر قرار است در محیطی باشند که برای آنجا کولر تهیه می‌کنید. اگر تعداد افراد حاضر در محیط زیاد باشد، حما باید ظرفیت کولر را بالاتر ببرید. این مورد با مورد رفت و آمد تفاوت می‌کند.

تاثیر گردش هوا بر ظرفیت کولر گازی

اگر هوای اتاق مورد نظر دارای گردش هوای مطبوع باشد، سرعت سرمادهی کولر گازی نیز بالاتر می‌رود. اما اگر محیط دارای گردش هوا نباشد یا باید ظرفیت کولر گازی را بالاتر ببرید یا باید پنل داخلی اضافه‌ای را به کولر خود بیافزایید.

کلام آخر

همیشه فصل گرما که شروع می‌شود دغدغه‌ی خنک‌کردن هوا بیشتر می‌شود. هر ساله هوا گرم‌تر می‌شود و این به دلیل سوراخ شدن لایه‌ی ازن است. شاید تا پارسال تحمل کرده بودید که کولر نخرید، اما هر سال که می‌گذرد این‌ مقاومت سخت‌تر می‌شود.

برخی از مناطق کشور هستند که کولرهای آبی پاسخگوی نیاز‌ کاربر نیستند. به همین دلیل حتما باید کولر‌گازی‌ تهیه کنند.

کولر‌های گازی حالا قیمتی چندین برابر قیمت سال‌های پیشین دارند. اگر در هنگام خرید درست تصمیم نگیرید، هر ماه باید مبلغ بیشتری را به ازای فیش برق بپردازید. خرید بدون تحقیق کولر گازی، مانند چوب دوسر طلاست. تنها پولی است که باید در ازای چند ساعت هوای خنک بپردازید.

اینکه کولر گازی که می‌خرید مناسب فضایی باشد که برایش در نظر گرفته‌اید از اصلی‌ترین عوامل صرفه جویی در مصرف برق است. اگر به برچسب انرژی هم دقت‌کنید هم این مسئله بیشتر به چشم می‌آید.

ظرفیت کولر‌ گازی، یکی از اصلی‌ترین‌ گزینه‌هایی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

اما ظرفیت کولر تنها موردی نیست که باید به آن توجه کنید. عواملی مانند ارتفاع سقف یا میزان رفت و آمد محیط، منطقه‌ی آب و هوایی و گردش هوا از عوامل بسیار تاثیر گذار در این‌مورد است.

حالا وقت چیست؟

اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. پیدا کردن متخصص و تعمیرکاری که بتواند مسئولیت نصب و سرویس کولر را به درستی به عهده بگیرد، گامی مهم است تا شما را به خنکای مطبوع برساند.

اگر تعمیرکار درستی را انتخاب نکنید، قطعا بعدا پشیمان خواهید شد. نصب کولر و بررسی سرویس بودن کولر گازی، کار هر کسی نیست‌ افراد با دانش و تجربه‌ای نیاز است تا بتوانند به شما کمک کنند. کما اینکه در هزینه تعمیر کولرگازی شما نیز تاثیرگذار است.

اما نگران نباشید. هوم سرویز دقیقا همان جایی است که باید به آن مراجعه کنید. ما تضمین می‌کنیم بهترین‌ متخصص‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با خیال راحت کولر گران قیمت خود را در اختیارشان بگذارید. تنها با چند  کلیک با ما در ارتباط باشید. ما به کمک شما خواهیم شتافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا