رایانه و تکنولوژی

روت کردن گوشی‌های اندرویدی؛ مزایا و معایب

 

گوشی‌های اندرویدی همیشه به قابلیت‌های شخصی سازی بالا و آزادی عملی که به کاربران خود می‌دهند، معروف بوده و هستند. اما شما تنها زمانی می‌توانید از تمام قابلیت‌ها و مزایای گوشی اندرویدی خود استفاده کنید که آن را روت کرده باشید. روت به معنی دسترسی بیشتر شما به سیستم عامل اندروید است. همچنین بسیاری از برنامه‌های اندرویدی برای کار کردن حتماً نیاز به روت شدن دارند. اما روت کردن کار بسیار ساده‌ای به شمار نمی‌آید و به دقت و احتیاط زیادی نیاز دارد. اما روت کردن یعنی چه؟ مزایا و معایب آن چیست؟ و آیا باید گوشی اندرویدی خود را روت کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با هوم سرویز همراه باشید.

 

کارتو به هومسرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هومسرویز قیمت بگیر

قیمتگذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

روت کردن یعنی چه؟

در سیستم عامل اندروید روت به معنای اجازه‌ی دسترسی کاربر به فایل‌های سیستمی و تغییرات در آن‌ها است.

به بیان دیگر اینکه اگر شما گوشی اندرویدی خود را روت کنید می‌توانید به تمام فایل‌های سیستمی (آن هم بدون محدودیت) دسترسی داشته باشید. برای مثال بسیاری از اپلیکیشن‌ها هستند که به طور پیشفرض بر روی موبایل یا تبلت شما نصب شده‌اند.

شاید شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و یا تمایلی به همچنان نصب بودنشان نداشته باشید. با روت کردن گوشی خود می‌توانید از دست این نوع اپلیکیشن ها راحت شوید و به راحتی آن‌ها را حذف کنید. بد نیست بدانید به عملی که اجازه‌ی این دسترسی نامحدود را به شما می‌دهد، Rooting می‌گویند.

مزایای روت کردن:

روت کردن گوشی موبایل اندروید

اگر خلاصه بخواهیم به مزایای روت بودن گوشی‌های اندرویدی اشاره کنیم باید بگوییم؛ با روت بودن گوشی همه چیز در سیستم عامل اندروید امکان پذیر خواهد بود.

• همانطور که قبلاً هم گفتیم بسیاری از برنامه‌ها برای اجرا شدن نیازمند روت بودن گوشی شما هستند.

اپلیکیشن‌هایی نظیر Titanium، Greenify، AdBlock، BackUp و ….. همه‌ی این برنامه‌ها برای اجرا شدن نیاز به روت بودن گوشی دارند. البته به همین علت تمامی آن‌ها کارایی فراتر از بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های مرسوم دارند.

 

• از دیگر مزایای روت کردن گوشی اندرویدی شما می‌توان به افزایش عمر و کارایی باتری آن اشاره کرد.

بدین صورت که با بستن برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند و توقف پردازش آن‌ها، به بهبود عملکرد باتری شما کمک می‌کنند. برنامه‌هایی نظیر Greenify که همانطور که می‌دانید کارایی آن در گرو روت بودن گوشی شما است.

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

• تهیه نسخه پشتیبان یا همان بک آپ گرفتن از اطلاعاتتان یکی از ضروری‌ترین کار‌هایی است که باید انجام دهید.

آن هم در شرایطی که هر لحظه امکان دارد با صدمه فیزیکی یا نرم افزاری این داده‌های بعضاً ارزشمند شما از بین برود.

با روت کردن گوشی اندرویدی خود می‌توانید از تمامی پیام‌ها، داده‌های برنامه و یا حتی سیو بازی‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 

مقالات مرتبط:

10 راهکار ساده برای کاهش مصرف باتری موبایل

• بسیاری از اپلیکیشن‌ها به صورت پیشفرض روی سیستم عامل شما نصب شده‌اند آن هم در حالیکه شما به هیچ عنوان استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌کنید.

این برنامه‌های مزاحم می‌توانند به راحتی حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی گوشی شما را نیز به خود اختصاص دهند. آن هم در حالیکه نه کارایی خاصی دارند و نه کمکی به بهبود عملکرد گوشی اندرویدی شما می‌کنند.

پس اگر میخواهید از شر این برنامه‌های مزاحم خلاص شوید؛ روت کردن ساده‌ترین راه ‌حل شما است.

 

• بسیاری از گوشی های بعضاً قدیمی اندرویدی حافظه‌ی کمی دارند. اما با این وجود اجازه‌ی نصب برخی برنامه‌ها را روی کارت حافظه‌ی جانبی (یا همان SD کارت) به شما نمی‌دهند.

با روت کردن گوشی خود می‌توانید به راحتی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود را به حافظه‌ی جانبی انتقال بدید و با این کار فضای حافظه اصلی گوشی خود را افزایش دهید.

 

• یکی از مزیت‌های سیستم عامل اندروید، آزادی عمل بسیاری است که به کاربران خود می‌دهد. کارهایی قبیل شخصی بسیار زیاد که در راستای همان عامل است.

اما تمامی این‌ها زمانی معنا می‌یابد که گوشی اندرویدی خود را روت کنید. با روت کردن گوشی خود، به حدی آزادی عمل به شما داده می‌شود که حتی می‌توانید انیمیشن‌های خاموش و روشن شدن گوشی اندرویدی خود یا مواردی از این دست را نیز تغییر دهید.

 

• به فرآیندی که در آن برخی از توسعه دهنگان با دریافت سورس رام‌ها اقدام به تغییراتی در اپلیکیشن‌ها در جهت بهبود آن‌ها می‌کنند، کاستوم رام (Custom Rum) می‌گویند.

کاستوم رام‌ها به شما اجازه می‌دهند تا رام‌های مختلفی نظیر سایانوژن رو روی گوشی خود نصب کنید.

برای مثال اگر گوشی شما دیگر آپدیت‌های جدید اندروید رو دریافت نمی‌کند؛ می‌توانید با دریافت و نصب رام سایانوژن نسخه‌های جدید‌تر اندروید را نیز بر روی همان گوشی تجربه کنید.

بدیهی است که انجام تمامی این موارد نیازمند روت بودن گوشی اندرویدی شما است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

 

• همه‌ی تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی در راستای کاهش مصرف باتری، سرعت پردازش پردازنده گوشی‌های خود را روی حالت نرمال قرار می‌دهند.

اما از طرفی شما برای اجرای بازی و اپلیکیشن ‌های سنگین باید گوشی خود را اورکلاک کنید. با روت کردن می‌توانید سرعت پردازنده گوشی خود را افزایش و یا همان اورکلاک کنید.

 

• قوانین و مقررات اندروید و گوگل هیچگاه اجازه‌ی استفاده از برنامه‌های هک و تقلب را نمی‌دهد؛ اما اگر به هر دلیلی به استفاده از این نوع برنامه‌ها نیاز یا علاقه دارید، روت کردن گوشی تنها راه‌حل شما است.

برنامه‌هایی نظیر هک وای فای یا تقلب در بازی‌های آنلاین از این دست موارد هستند.

 

معایب روت کردن:

روت کردن گوشی موبایل اندروید

شاید روت کردن گوشی موبایل پروسه‌ی پیچیده و سختی به نظر برسد اما بر خلاف ظاهر آن، هیچ خطر یا ضرری برای گوشی شما نخواهد داشت.

روت کردن تنها در زمانی می‌تواند برای گوشی موبایل شما دردسر ساز شود که بد افزاری روی آن نصب کنید. از آنجایی که این بدافزار دیگر به فایل‌های سیستمی نیز دسترسی دارد می‌تواند به شدت عملکرد گوشی شما را مختل کند.

البته اگه همیشه سعی کنید برنامه‌های خود را از مارکت های معتبری همچون پلی استور نصب کنید، احتمال این خطر نیز به نزدیک صفر می‌رسد.

البته اگر شما از کاربران مبتدی سیستم عامل اندروید باشید این احتمال خطر به مراتب بیشتر است.

 

• اولین و ابتدایی‌ترین عیب روت کردن گوشی موبایل، ابطال گارانتی آن است.

از آنجایی که دسترسی به فایل‌های سیستمی توسط سازندگان گوشی موبایل برای کاربران عادی منع شده است؛ در نتیجه روت کردن گوشی که خلاف قوانین این سازندگان است، گارانتی گوشی شما را باطل می‌کند.

در نتیجه اگر گوشی موبایل شما هر آسیبی اعم از فیزیکی یا نرم افزاری ببیند دیگر شامل حال گارانتی نخواهد شد.

پس حتماً قبل از روت کردن گوشی خود این نکته را در نظر داشته باشید و با آگاهی کامل و در صورت تمایل اقدام به این کار کنید. چرا که دیگر در صورت هر گونه مشکل، هزینه تعمیر رایگان نخواهد بود و خود شما باید آن را پرداخت کنید.

 

• همانطور که احتملاً تا الان متوجه شده‌اید؛ روت کردن گوشی کار نسبتاً پیچیده‌ای است که دقت بسیار زیادی را طلب می‌کند.

در نتیجه در هنگام انجام عملیات روت کردن، اگر کوچکترین اشتباهی مرتکب شوید ممکن است صدمات غیر قابل جبرانی به گوشی موبایل خود وارد کنید.

آن هم در شرایطی که قیمت گوشی‌های موبایل روزانه در حال افزایش است و حتی گارانتی گوشی شما نیز در راستای انجام این عملیات باطل شده است!

یکی از مشکلاتی که می‌تواند در هنگام روت کردن برای موبایل شما اتفاق بیفتد؛ بریک شدن آن است. به فرآیندی که در آن گوشی موبایل شما کاملا بلا استفاده شود و عملا به شکل یه کالای تزیینی در‌آید، بریک (Brick) گفته می‌شود. در این حالت گوشی موبایل شما به هیچ عنوان دیگر روشن نمی‌شود و دیگر هیچ کاربردی نخواهد داشت.

البته با وجود اپلیکیشن‌های گوناگون انجام پروسه روت گوشی موبایل به مراتب ساده‌تر و کم خطر‌تر از قبل شده است اما این خطر کماکان وجود دارد. پس در نظر داشته باشید که شما با انجام عملیات روت کردن این ریسک را پذیرفته‌اید.

 

• از آنجایی که روت کردن خلاف قوانین سازندگان گوشی‌های موبایل و اندروید هست؛ بنابراین با انجام این کار مسولیت حفاظت از گوشی و اطلاعات شما از آن‌ها سلب می‌شود.

با روت کردن تمامی اپلیکیشن‌ها می‌توانند به فایل‌های سیستمی دسترسی داشته باشند. در نتیجه اگر به هر دلیلی یک بدافزار بر روی گوشی موبایل شما نصب شود احتمال آسیب رساندن به آن و یا حتی سرقت اطلاعات شما نیز وجود دارد.

اگرچه همچنان تمامی برنامه‌ها قبل از دسترسی به فایل‌های سیستمی از شما اجازه می‌گیرند اما این ریسک همچنان وجود دارد.

 

 

ما در این مقاله سعی کردیم که تمام مواردی را که باید قبل از روت کردن گوشی خود بدانید؛ به شما آموزش دهیم. اگر هرگونه سوال یا درخواست در این رابطه یا هر نوع سوالی در رابطه با هزینه تعمیرات موبایل در محل و یا حتی تعمیر کنسول بازی داشتید؛ همیاران هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا