فرهنگی و آموزشی

طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی

روشهای طراحی محیط خلاقانه در اتاق کودکان

آموزش مجازی در کنار مزیت هایی که ایجاد کرده است و باعث شده دانش آموزان نیازی به مراجعه حضوری به مدرسه نداشته باشند، معایبی هم دارد. یکی از معایب آموزش مجازی این است که ممکن است در طی آموزش مجازی، خلاقیت کودکان کمتر شود. زمانی که مدرسه به صورت حضوری برگزار می شد، دانش آموزان کارهای عملی و گروهی مختلفی انجام می دادند و این موضوع باعث می شد که بتوانند خلاقیت بیشتری در ارائه ایده و راهکارهای مختلف داشته باشند و بتوانند خلاقیت خودشان را تقویت کنند. اما آموزش مجازی این فرصت را از دانش آموزش گرفته است و معمولا مطالب در کلاس های خشک و خالی تدریس می شود. در این مقاله می خواهیم بگوییم که چه نکاتی برای طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید تا کودک شما بتواند راحت تر خلاقیت خود را افزایش دهد و به یادگیری دروس خودش بپردازد.

فهرست مطالب

شما می توانید با انجام راهکارهایی که در این مقاله گفته شده است، به راحتی محیط خلاقانه تری در اتاق کودک خود ایجاد کرده و کاری کنید که خلاقیت کودکان در زمینه های مختلف افزایش پیدا کند. پس در ادامه این مقاله جذاب و کاربردی با ما همراه باشید.

طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان
طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان

طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان، چه تاثیری در آینده کودکان دارد؟

شاید فکر کنید که کارهایی مانند طراحی محیط خلاقانه اتاق کودک و مباحث این چنینی، کارهای بیهوده و اضافی هستند که تاثیری در آینده کودک شما و افزایش خلاقیتش ندارند. اما جالب است بدانید که همین کارهای ساده مانند طراحی هوشمند و خلاقانه اتاق کودکان، بستری فراهم می کنید که خلاقیت کودک شما رشد کند و در آینده بتواند به راحتی برای حل مشکلات خودش، راه حل های خلاقانه و مناسب پیدا کند.

به همین خاطر شما باید کاری کنید که کودک شما بتواند خلاقیت خودش را افزایش دهد و با حضور در محیطی خلاقانه، قدرت تخیلش تقویت شود.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هم این راهکارها را بررسی کنیم و ببینیم که چطور می توانید دکوراسیون خلاقانه اتاق کودک را انجام دهید.

طراحی محیط خلاقانه
طراحی محیط خلاقانه در اتاق کودک

طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی

برای اینکه خلاقیت کودکان خود را افزایش دهید، از این نکات می توانید استفاده کنید:

1- از رنگ های خلاقانه استفاده کنید:

اگر در زمینه روانشناسی رنگ ها کمی تحقیق کنید، متوجه می شوید که رنگ ها چقدر می توانند روی حالات مختلف ما تاثیرگذار باشند و کاری کنند که حس خوبی داشته باشیم. مثلا رنگ آبی آرامش دهنده است و معمولا برای محیط هایی مانند محیط های مطالعه استفاده می شود یا رنگ قرمز در ما احساس عشق ایجاد می کند و به همین خاطر در فروشگاه ها بیشتر استفاده می شود تا احساساتی شویم و بیشتر خرید کنیم!

به همین خاطر توصیه می کنیم که سعی کنید در طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان از رنگ های خلاقانه و جذاب استفاده کنید و رنگ های جذاب را برای دیوار اتاق کودک استفاده کنید تا محیطی خلاقانه و جذاب برای کودک خودتان ایجاد کنید.

2- روی دیوار را با کاغذ دیواری پوستری بپوشانید:

بررسی کنید و ببینید کودک شما بیشتر از چه چیزهایی خوشش می آید و به چه موضوعاتی علاقه بیشتری دارد. سپس با توجه به این موضوع می توانید از کاغذ دیواری پوستری استفاده کنید تا اتاق کودک خودتان را به روشی خلاقانه و جذاب تزئین کنید.

مثلا اگر کودک شما به فوتبال علاقه زیادی دارد، می توانید از پوستر بازیگران محبوبش روی دیوار اتاق استفاده کنید تا احساس بهتری داشته باشد و در زمینه ورزش بتواند خیال پردازی کند. اگر کودک شما علایق دیگری دارد، به همین صورت می توانید عمل کنید و پوسترهای مرتبط را روی دیوار اتاقش بچسبانید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

برای نصب کاغذ دیواری اتاق کودک می توانید از تیم هوم سرویز کمک بگیرید تا این کار توسط متخصصان هوم سرویز انجام شود و زیباترین مدلهای کاغذ دیواری پوستری یا کاغذ دیواری ساده در اتاق کودک شما نصب شوند و فضایی زیبا و دلنشین را ایجاد کنند.

نصب کاغذ دیواری های جذاب در اتاق کودکان
نصب کاغذ دیواری های جذاب در اتاق کودکان

3- از کار دستی ها در اتاق استفاده کنید:

در طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی سعی کنید بخشی از اتاق را برای انجام کارهای دستی در نظر بگیرید و برای کودک خودتان ابزارهایی را قرار دهید که با استفاده از آنها کار دستی انجام دهد.

باز هم در این زمینه باید به علایق کودک خودتان توجه کنید و ببینید بیشتر چه کارهایی را دوست دارد، مثلا اگر اهل بازی است، می توانید از بازی هایی استفاده کنید که برای این کار مناسب هستند یا اگر اهل نجاری است، می توانید وسایل ایمن این کار را خریداری کنید تا به انجام کارهای عملی بپردازد و با دستهایش چیزی را خلق کند.

همانطور که قبل تر گفتیم، آموزش مجازی باعث شده است کودکان کمتر بتوانند چیزها را لمس کنند و بیشتر مجبور باشند به صحبت های معلم توجه کنند، به همین خاطر انجام کارهای دستی کمک می کند که بتوانند خلاقیت بیشتری از خودشان نشان دهند و بتوانند بهتر در این زمینه عمل کنند.

4- تخته و کاغذ یادداشت را در اتاق کودک قرار دهید:

سعی کنید برای افزایش خلاقیت کودک خودتان و ایجاد فضایی مناسب برای درس خواندن، از یک تخته وایت برد و کاغذهای یادداشت رنگی یا استیکی نوت در اتاق کودک استفاده کنید که بتواند روی آنها بنویسد و یادداشت کند.

اگر یادتان باشد خودمان در زمان کودکی وقتی میخواستیم به مدرسه برویم، اوایل به شوق مداد و خودکار و دفتر تازه به مدرسه می رفتیم و با این ابزارها به درس خواندن علاقمند میشدیم! حالا شما می توانید با قرار دادن یک وایت برد ساده و چند کاغذ یادداشت چسبی در اتاق کودک خودتان، کمک کنید که مباحث مهم را برای خودش یادداشت کند و بتواند کارهای خودش را مدیریت کند و به این روش، عملکرد بهتری در خواندن درس هایش داشته باشد.

همچنین فرزند شما برای انجام کارهای خود و برنامه ریزی کردن می تواند از این ابزارها استفاده کند. نوشتن و وجود کاغذهای رنگی برای یادداشت، باعث افزایش خلاقیت کودک خواهد شد؛ زیرا ذهنش را برای ایده پردازی باز می کند.

وسایل جالب برای اتاق کودک
وسایل جالب برای اتاق کودک

5- کلمه بازی کنید:

بازی با کلمات و حروف همیشه و حتی همین حالا هم برای خودمان جذاب است و می تواند کمک کند خلاقیت ما در ساختن کلمات مختلف بیشتر شود و بتوانیم دایره لغات خودمان را افزایش دهیم! اگر کودک شما در سال های ابتدایی مدرسه است، توصیه می کنیم که حروف را به صورت فومی یا پلاستیکی از کتابفروشی ها تهیه کنید و آنها را در دسترس کودک خودتان قرار دهید تا با استفاده از آنها بتواند کلمات جدید بسازد و با این روش کلمه بازی را به او یاد بدهید.

شاید بگویید که برای این کار می توان از اپلیکیشن های آموزشی استفاده کرد، اما همانطور که گفتیم لمس کردن این حروف و انجام کارهای دستی می تواند خلاقیت را بیشتر کند؛ پس سعی کنید همه چیز را به اپلیکیشن و تکنولوژی گره نزنید، زیرا این موضوع باعث می شود که کودک شما هم به تکنولوژی وابسته شود!

به همین خاطر سعی کنید که امکانات کلمه بازی را در اتاق کودک فراهم کنید. با اجرای این نکته، خواهید دید که استفاده از این روش چقدر در رشد خلاقیت کودک شما تاثیر داشته است و چقدر باعث افزایش دایره لغات کودک شما شده است.

6- از نقاشی کودک در طراحی اتاق استفاده کنید:

خیلی از والدین با استقبال نکردن از کارهای جدید کودک، ناخواسته خلاقیت او را از بین می برند و باعث می شوند که کودکشان از ایده پردازی و انجام کارهای جدید منصرف شود. یکی از روش هایی که می توانید انجام دهید تا کودک را برای انجام کارهای خلاقانه بیشتر تشویق کنید، این است که نقاشی ها و کارهای دستی او را در اتاقش نصب کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

مثلا می توانید جایی را در نظر بگیرید که نقاشی های کودک خودتان را در آنجا بچسبانید و با این کار کودک خودتان را تشویق کنید تا نقاشی های بیشتری بکشد. همچنین می توانید در بخشی از کمد اسباب بازی ها، کاردستی های کودک خودتان را به عنوان دکوری قرار دهید تا تشویق شود که کاردستی های بیشتری بسازد.

دقت کنید که هیچ کودکی از ابتدا نابغه نبوده است و انجام کارهای این چنینی است که کمک می کند اعتماد به نفس کودک شما بیشتر و بیشتر شود و در آینده بتواند کارهای بزرگتری انجام دهد.

می توانید بخشی از اتاق را نیز به کتابهای غیردرسی کودک اختصاص دهید تا بعد از کلاسهای درسش بتواند مطالعه کند و کتاب بخواند. شما می توانید ساخت کتابخانه کودک را به تیم هوم سرویز بسپارید تا به زیباترین شکل ممکن این کار را انجام دهند و کتابخانه ای شیک و بزرگ را برای اتاق کودک شما آماده کنند.

7- شرایط را برای آزمایش های مختلف فراهم کنید:

در طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی یکی از چیزهایی که می تواند خیلی در افزایش خلاقیت کودکان شما و افزایش اعتماد به نفس آنها تاثیرگذار باشد، فراهم کردن شرایط برای انجام آزمایش است. مثلا وقتی در یکی از دروس کودک شما مانند درس علوم آزمایش هایی قرار دارد، آنها را با کودک خودتان انجام دهید تا بتواند موضوعات مختلف را تجربه کند. این موضوع هم می تواند در افزایش خلاقیتش بسیار موثر باشد و هم می تواند کمک کند که مفاهیم را بهتر یاد بگیرد.

برای این کار می توانید بخشی از اتاق کودک را به این کار اختصاص دهید و وسایل مخصوص این کار را برایش تهیه کنید. البته این کار فقط به درس علوم محدود نمی شود، مثلا می توانید ریاضی را با اشکال مختلف به او آموزش دهید یا فارسی را با حروف پلاستیکی آموزش دهید تا خلاقیت کودک شما تقویت شود.

محیط خلاقانه در اتاق کودک
محیط خلاقانه در اتاق کودک

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی صحبت کردیم. همچنین روش هایی را به شما یاد دادیم که در طراحی محیط خلاقانه اتاق کودکان در دوران آموزش مجازی می توانید از آنها استفاده کنید تا اتاقی جذاب و خلاقانه برای کودک خودتان ایجاد کنید و او را تشویق کنید که خلاقیت خودش را افزایش دهد.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد با طراحی و دکوراسیون محیط خلاقانه اتاق کودکان بیشتر آشنا شوید و بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را برای کودک خودتان انجام دهید و به افزایش خلاقیت او کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا