تعمیر و سرویس خودرو

زمان تعویض روغن موتور سیکلت

نکات مهم برای تعویض روغن در موتور سیکلت

موتور سیکلت نیز مانند سایر خودروها، نیاز به مراقبت و نگهداری به موقع  دارد. یکی از فاکتورهای اصلی مراقبت، تعویض روغن موتور سیکلت است. اگر شما هم صاحب موتور سیکلت هستید، بد نیست بدانید به همان اندازه که تعویض روغن برای خودرو اهمیت دارد، برای موتور سیکلت نیز از اهمیت برخوردار است. اگر در زمینه تعویض روغن موتور سیکلت اطلاعاتی ندارید با ما‌ همراه باشید. 

فهرست مطالب

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

روغن موتور سیکلت، اهمیت زیادی دارد و روی عملکرد موتور تاثیر زیادی می گذارد. اگر به خوبی از روغن موتور خود مراقبت نکنید، موتور و گیربکس آسیب می‌بینند. از طرفی این موضوع باعث اختلال در عملکرد سوخت و مصرف آن می‌شود. با ما همراه باشید تا با سایر فواید روغن موتور آشنا شوید.

دلایل اهمیت روغن موتور سیکلت چیست؟

از وظایف اصلی روغن موتور که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، این است که باعث می‌شود قطعات به صورت روان در کنار یکدیگر حرکت کنند. همین امر‌ موجب می‌شود موتور از خوردگی در امان باشد. علاوه بر آن از قطعات جانبی در برابر احتراق و نفوذ آلاینده‌ها نیز محافظت می‌کند. 

نکته‌ جالب توجه در مورد روغن موتور سیکلت این است که در موتور سیکلت‌ها از روغن موتور به عنوان مایع مبرد یا همان خنک کننده استفاده می‌شود. تنها در صورتی این اتفاق رخ نمی‌دهد که ساختار موتور سیکلت به نحوی باشد که خود دارای مایع خنک کننده باشند. از طرف دیگر در موتور سیکلت‌ها از روغن برای خنک نگه داشتن و حتی روغن کاری گیربکس نیز استفاده می‌کنند. در خودروها، این وظایف بر عهده روغن گیربکس است.

در اثر گذشت زمان، با تجمع آلاینده‌ها و رطوبت، کیفیت روغن و افزودنی‌های محفاظتی موتور سیکلت کاهش می‌یابد. به همین دلیل به اندازه‌ تعویض روغن خودرو، تعویض روغن موتور سیکلت نیز در فواصل مناسب ضروری است.

از انواع مختلف روغن موتورسیکلت چه می‌دانید؟

روغن موتور سیکلت، انواع گوناگونی دارد. این تفاوت از نوع مواد اولیه‌ای ناشی می‌شود که روغن موتورها از آن ساخته شده‌اند. در ادامه به بررسی انواع روغن موتور می‌پردازیم:

تعویض روغن موتور سیکلت
انواع روغن موتور

روغن موتور معدنی

این روغن موتورها با نام روغن موتور معمولی نیز شناخته می‌شوند. دلیل این امر این است که این روغن در واقع فرآورده نفتی است که از نفت خام تصفیه شده تهیه می‌شود. در واقع می‌توان گفت این نوع روغن، شکلی از سوخت فسیلی است. در نتیجه از تجزیه زیرزمینی موجودات مرده تشکیل می‌شود. با این حال که نسبت به سایر روغن موتورها ارزان‌تر است و به عنوان یکی از روان کننده‌های موثر عمل می‌کند، اما به یک نکته باید توجه کنید. این نوع روغن‌ها حاوی مقدار مشخصی ناخالصی هستند. این ناخالصی‌ها نیز از نفت خام موجود در آن ناشی می‌شود. از ویژگی‌های این روغن این است که زود خراب می‌شود و مکررا نیاز به تعویض دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

روغن موتور سیکلت مصنوعی

روغن موتورهای مصنوعی، به جای این‌که از نفت خام تهیه شوند از مواد شیمیایی و پتروشیمی اصلاح شده تولید می‌شوند. این روغن‌ها، در طی یک فرآیند تولید پیچیده به دست می‌آید. در طی فرآیند تولید، از یک ترکیب شیمیایی دقیق استفاده می‌شود تا قطعات موتور روان حرکت کنند و عملکرد بهینه‌ای داشته باشند. از طرفی، این روغن‌ها دارای ناخالصی‌های روغن موتور معدنی یا معمولی نیستند. این روغن‌ها از موتور بیشتر محافظت می‌کنند و به سرعت هم نه تجزیه و نه خراب نمی‌شوند. اما فراموش نکنید این روغن‌ها از نظر اقتصادی، گران‌تر هستند.

روغن های نیمه مصنوعی

این روغن‌ها ترکیبی از روغن‌های معدنی و روغن‌های مصنوعی هستند. روغن‌های مصنوعی، بین ۵ تا ۳۰ درصد از ترکیبات این روغن‌های نیمه مصنوعی را تشکیل می‌دهند. حسن این روغن‌ها، تناسب عالی میان طول عمر و محافظت از موتور و قیمتی است که دارند.

نحوه‌ انتخاب مناسب‌ترین روغن موتور سیکلت

همانطور که دیدید، کاربرد روغن موتور سیکلت از روغن موتور خودرو بسیار بیشتر است. در نتیجه هنگامی که روغن موتور سیکلت را انتخاب می‌کنید، باید سعی کنید تا با در نظر گرفتن برخی نکات، بهترین کیفیت را انتخاب کنید. بهتر است از دفترچه راهنمای موتور سیکلت خود در این امر کمک بگیرید. با توجه به این دفترچه متوجه می‌شوید که موتور سیکلت شما نیازمند روغن‌های مصنوعی است یا با روغن‌های معدنی بهتر عمل می‌کند‌. روغنی که برای موتور سیکلت تهیه می‌کنید، از چه درجه ویسکوزیته یا وزنی باید برخوردار باشد.

 مناسب‌ترین روغن موتور سیکلت
مناسب‌ترین روغن موتور سیکلت

بر اساس طبقه بندی انستیتو نفت آمریکا، کد دو حرفی بر روی روغن موتور حک می‌شود که خاصیت روانکاری و افزودنی روغن را نشان می‌دهد‌. این کد از SA شروع شده و بهترین کیفیت آن را SN تشکیل می‌دهد که بالاترین نوع آن است. اغلب سازندگان روغنی را با درجه SG توصیه می‌کنند.

بهترین توصیه این است که از روغن مخصوص در فواصلی استفاده کنید که در دفترچه راهنمای موتور سیکلت توصیه شده است.

فواصل تعویض روغن موتورسیکلت چقدر است؟

فواصل تعویض روغن موتور‌سیکلت، بستگی به عوامل متعدد دارد. نوع روغن، تعداد کیلومتری که طی شده و مواردی از این دست موارد هستند.

درست است که می‌توانید راهنمای دقیقی در دفترچه بیابید، اما قواعدی کلی وجود دارد:

روغن‌های معمولی یا معدنی باید ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر یا حداقل سالی یک بار تعویض شود. اما از نظر برخی متخصصین، در صورتی که به این کیلومتر نرسیدید، بهترین گزینه این است که حداقل دو بار در سال باید تعویض کنید.

روغن مصنوعی باید حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر یا سالی یک بار تعویض شود.

روغن موتور سیکلت ترکیبی هر ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر یا سالی یک بار تعویض شود.

البته توجه کنید، سبک رانندگی نیز می‌تواند تاثیر مهمی داشته باشد. اگر به طور منظم از موتور سیکلت خود استفاده نمی‌کنید، یا هر بار کمتر از ۳۰ دقیقه با موتور حرکت می‌کنید، بیشتر نیاز به تعویض روغن دارید. از دلایل این امر آن است که اگر موتور زیر ۳۰ دقیقه حرکت کند، نمی‌تواند رطوبت جمع شده در روغن را بسوزاند. در نتیجه رطوبت اضافی می‌تواند باعث شود روغن سریع‌تر خراب شده و موتور خورده شود.

اگر برایتان مقدور نیست که در مواقعی مانند زمستان، چیزی حدود ۲ هفته با موتور بیرون بروید، فاصله تعویض روغن موتور شما به چهار ماه کاهش می‌یابد.

همانطور که گفتیم عوامل دیگری نیز می‌تواند در تعیین فاصله تعویض روغن موتور موثر باشد. این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

مدل، ساخت و سال موتور سیکلت

هر کارخانه‌ای که موتور سیکلت تولید می‌کند، به خوبی می‌تواند تعیین کند که چه نوع روغنی می‌توانید استفاده کنید. حتی دو موتور سیکلتی که از یک کارخانه با چهل سال فاصله تولید شده باشند هم مجبور هستند از دو نوع متفاوتی از روغن موتور استفاده کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

میزان استفاده از موتور سیکلت

همانطور که گفتیم از عوامل‌ مهم در تعیین فاصله تعویض روغن، دفعاتی است که‌ سوار خودرو می‌شوید. موتوری که ماهیانه حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مسافت را می‌پیماید، کمتر از موتوری که دائما در حال حرکت است، نیاز به تعویض روغن دارد.

وضعیت روغن فعلی

یکی از راه‌های اصلی‌ برای تشخیص زمان تعویض روغن، این است که روغن موتور کنونی را بررسی کنید. می‌توانید از چکه کردن روغن یا بررسی پنجره‌ دید روغن این مسئله را تشخیص دهید. اگر روغن کثیف بود بهتر است در اولین فرصت اقدام به تعویض روغن موتور کنید.

تعویض فیلتر روغن موتور‌سیکلت

شاید برای شما هم جای تعجب باشد اگر بدانید که یکی از نکات مهم در زمینه‌ مراقبت از موتور سیکلت، تعویض فیلتر روغن است. این کار‌ یکی از ایده‌های بسیار خوب برای تعمیر و نگهداری موتور سیکلت شما است. شاید به نظر کار بی فایده‌ای برسد، اما همین کار کوچک، مزایای‌ زیادی دارد. با تعویض روغن می‌توانید مطمئن شوید که عملکرد موتور‌ صحیح و بهینه خواهد بود.

فیلتر با وجود اندازه کوچکی‌ که دارد می‌تواند از وارد شدن مواد زائد، لجن و سایر ذرات به موتور و سایر قطعات و اجزای موتور، جلوگیری کند. اگر‌ این مواد وارد موتور شود، می‌تواند به موتور سیکلت آسیب برساند.

تعویض فیلتر روغن موتور‌سیکلت
تعویض فیلتر روغن موتور‌سیکلت

برای مراقبت بیشتر از موتور سیکلت چه کاری باید انجام داد؟

اگر به تازگی موتور سیکلت خریده‌اید، دقت کنید که علاوه بر تعویض روغن موتور، باید نکات دیگری را نیز‌ مد نظر قرار دهید. مهم‌تربن قطعاتی که باید مدام آن‌ها را بررسی کنید به شرح زیر است:

سلامت باتری 

برای این‌ که مطمئن شوید باتری موتور سیکلت سالم است، بهتر است آن‌ها را با مولتی متر آزمایش کنید. زمانی که باتری را کنترل می‌کنید می‌توانید قطب‌های آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا دچار خوردگی شده است یا خیر.

ترمز

چه خودرو، چه موتور، اگر دارای ترمزهای معیوب باشد، می‌تواند فاجعه‌ای به بار آورد. برای این‌که مطمئن شوید ترمزها به بهترین نحو عمل می‌کنند، باید روتورها و لنت موتور را بررسی کنید. با این روش می‌توانید مطمئن شوید که خرابی یا فرسودگی ندارند.

مایعات

در روزهای گرم تابستان، فراموش نکنید که وجود مایع مبرد، یکی از الزامات برای سر پا نگه داشتن موتور شما است. روغن ترمز، روغن گیربکس و روغن چنگال از دیگر مایعات خودرو هستند.

کنترل های ایمنی

آخرین نکته، بررسی چراغ جلو، چراغ ترمز، راهنما، آینه جانبی و بوق است‌. بررسی این عوامل باعث می‌شود تا بتوانید هم در سلامت خود بکوشید هم ایمنی اطرافیان را تضمین کنید.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند، شخصا خود اقدام به انجام کارهای فنی خودرو یا موتور سیکلت خود کنند. اما اگر به مکانیک‌های خبره سری بزنید نه تنها شما را از زمان تعویض فیلتر روغن آگاه می‌کنند، بلکه در کارهای جانبی نظیر ساخت ریموت خودرو نیز می‌توانند وارد عمل شده و این کار را به صورت حرفه ای برای شما انجام دهند.

کلام آخر

دارندگان موتور سیکلت، باید به اندازه‌ دارندگان خودرو، به سلامت وسیله‌ نقلیه‌ی خود اهمیت بدهند. تعویض روغن موتور سیکلت، در کنار‌ عوامل دیگری مانند روغن گیربکس، تعویض فیلتر یا ترمز تضمین می‌کند تا با توجه به قوانین ایمنی، سلامت برانید.

اگر تصمیم دارید چکاپ ماهیانه یا سالیانه را روی موتور سیکلت خود انجام دهید، زمان آن رسیده است که اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و این کار را به تعمیرکاران حرفه ای هوم سرویز بسپارید.

قیمت تعویض روغن و فیلتر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا