بنایی و دکوراسیون

کلاف مبل چیست؟ چگونه کلاف مبل خوب را تشخیص دهیم؟

کلاف مبل، همان اسکلت چوبی مبل است که روی دوام و استحکام مبل تاثیر زیادی می‌گذارد. در صورت ساخت اسکلت چوبی مبل با مواد باکیفیت و مقاوم، طول عمر مبل و مقاومت آن بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که در هنگام خرید مبل، باید به کیفیت کلاف مبل توجه کرد و مبلی را انتخاب کرد که کلاف آن محکم و باکیفیت باشد.

تمام مبل‌های راحتی، کلاسیک و سلطنتی، از دو قسمت کلاف و رویه مبل تشکیل شده‌اند. کلاف مبلمان با چوب ساخته می‌شود و شامل پایه‌های جلو و عقب، تاج، قید، دسته و گوشواره است. قسمت رویه مبل نیز با پارچه، فوم، اسفنج و متقال پوشانده می‌شود و ظاهر مبل را تشکیل می‌دهد.

برای خرید مبلمان، ابتدا باید به دکوراسیون داخلی خانه توجه کرد و سپس سرویس مبلمان را از مراکز معتبر تهیه کرد. کلاف مبلمان، یکی از اجزای بسیار مهم است که روی مقاومت مبل تاثیر زیادی می‌گذارد. در اکثر موارد، با نگاه به ظاهر مبل نمی‌توان کیفیت کلاف را ارزیابی کرد؛ زیرا اسکلت چوبی مبل، زیر رویه مبل پنهان شده است. برای ارزیابی کیفیت اسکلت چوبی مبل، بهتر است از سازنده مبل کمک بگیرید و از او بخواهید که مبلی با بهترین و مقاوم‌ترین اسکلت را به شما معرفی کند.

در این نوشته قصد داریم شما را با کلاف مبل آشنا کنیم و روش‌های تشخیص کلاف مبل خوب و باکیفیت را به شما توضیح دهیم. اگر به کیفیت و دوام مبلمان خود اهمیت می‌دهید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

کلاف مبل راحتی
کلاف مبل راحتی

ساخت انواع کلاف مبل با چوب

برای ساخت و تولید کلاف مبل، از چوب‌های باکیفیت و مقاوم استفاده می‌شود؛ زیرا جنس چوب، روی دوام و مقاومت اسکلت مبلمان تاثیر زیادی می‌گذارد. زمانی که شما سرویس مبلمان باکیفیت و مستحکمی را خریداری می‌کنید، تا سالها به خرید مبلمان جدید نیازی ندارید و دیگر از تعمیر مبل و هزینه تعمیرات مبل بی‌نیاز خواهید بود.

علاوه بر اینکه کلاف مبل روی طول عمر مبل تاثیر می‌گذارد، تمام وزن مبل را نیز تحمل می‌کند. در هنگام انتخاب مبلمان، باید به جنس چوب به کار رفته در ساخت اسکلت چوبی مبل توجه داشته باشید و مبلمانی را انتخاب کنید که اسکلت چوبی بسیار مقاومی داشته باشد.

در هنگام انتخاب چوب برای ساخت اسکلت مبلمان، به موقعیت جغرافیایی منطقه، نوع مبل و استحکام آن توجه می‌شود. مثلاً در مناطق شرجی ایران، از چوب راش و چوب گردو برای ساخت کلاف مبلمان استفاده می‌شود؛ زیرا چوب راش و چوب گردو، نسبت به سایر چوب‌ها، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت هوا دارد. مقاومت چوب گردو نیز بسیار زیاد است و استحکام اسکلت مبل را بیشتر می‌کند. همچنین باید بدانید که در مناطق خشک و بیابانی، غالباً از چوب درخت صنوبر برای ساخت کلاف مبل استفاده می‌شود. چوب سفید نیز از دیگر چوب‌هایی است که برای ساخت کلاف مبلمان به کار می‌رود و قیمت مناسبی دارد.

استفاده از چوب‌های سبک و مقاوم برای ساخت کلاف مبلمان، باعث می‌شود که حمل و نقل و جابجایی مبلمان در اسباب کشی راحت‌تر انجام شود.

بورس کلاف مبل
بورس کلاف مبل

کلاف مبل‌های استیل و مبل سلطنتی

کلاف مبل‌های سلطنتی و استیل نیز با چوب ساخته می‌شود. در اکثر موارد برای ساخت کلاف این مبل‌ها از چوب‌های راش، گردو و چوب سفید استفاده می‌کنند که هر کدام از این چوب‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند. چوب گردو نسبت به وزن کمی‌ که دارد، بسیار مستحکم است و در مقابل فشار، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. چوب راش نسبت به چوب گردو بهتر طراحی شده و قابلیت طرح پذیری بهتری دارد. در صورتی که نیاز به پیاده‌سازی طراحی‌های منبت‌کاری در مبلمان وجود داشته باشد، غالباً از چوب راش در کلاف آن استفاده می‌شود.

چوب‌های سفید نیز به دلیل هزینه پایین‌تری که دارند، برای ساخت مبل‌های استیل با قیمت پایین‌تر استفاده می‌شوند. همچنین این چوب‌ها نسبت به چوب‌های گردو و راش انعطاف‌پذیری کمتر و کیفیت پایین‌تری دارند.

مبل‌های استیل از طراحی‌های خاصی برخوردار هستند. قسمت‌های مختلف این مبل‌ها اعم از پایه‌ها و دسته‌های مبل با استفاده از طرح‌های ویژه ساخته می‌شود.در برخی از مدل‌های مبلمان استیل، با استفاده از هنر منبت‌کاری، جلوه‌های زیبایی به مبل داده می‌شود.

کلاف مبل سلطنتی
کلاف مبل سلطنتی

کلاف مبل‌های کلاسیک

مبل‌های کلاسیک، ظرافت و منبت‌کاری‌های زیبایی دارند و جزو مدل‌های پرطرفدار در ایران هستند. مبل‌های کلاسیک ابتدا در کشورهای اروپایی طراحی و تولید شدند و به‌تدریج به دکوراسیون سایر کشورها نیز راه پیدا کردند. به همین دلیل است که مبل‌های کلاسیک به مبل‌های اروپایی نیز شهرت دارند.

در ساخت کلاف مبلمان کلاسیک نیز از چوب‌های مختلفی مانند چوب گردو، چوب چنار، چوب راش و چوب نراد استفاده می‌شود که این چوب‌ها ماندگاری، کیفیت و استحکام بالایی دارند.

رویه کوبی مبل
ساخت کلاف مبل

کلاف مبل‌های راحتی

مبل‌های راحتی از پرطرفدارترین مدل‌های مبلمان در ایران هستند که در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند.

برای ساخت کلاف مبل‌های راحتی نیز غالباً از چوب استفاده می‌شود؛ اما در برخی مدل‌های تخت‌خواب شو این مبل‌ها، برای ساخت بدنه و اسکلت مبل از فلزات استفاده می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رویه کوبی مبل هم ارائه میده؟

کلاف مبل‌های راحتی به سادگی دیده نمی‌شوند و به همین دلیل در ساخت آن‌ها از چوب‌های سبک و مقاوم بهره گرفته می‌شود.

متداول‌ترین و بهترین نوع کلافی که در ساخت کلاف مبل راحتی استفاده می‌شود، کلاف دوبل است که از دو چوب به هم پیوسته ساخته می‌شود.

کلاف مبل راحتی جدید
کلاف مبل راحتی جدید

نکات مهم برای انتخاب صحیح مبلمان با کلاف مستحکم و مقاوم

همانطور که توضیح دادیم، در هنگام خرید مبلمان، توجه به جنس کلاف و اسکلت چوبی اهمیت زیادی دارد. این موضوع روی استحکام، پایداری و دوام مبلمان تاثیر زیادی می‌گذارد. با توجه به بعضی از موارد، شما می‌‌توانید کلاف مبل خوب و مقاوم را تشخیص دهید. در ادامه، با معیارهای کلاف خوب مبلمان آشنا خواهید شد:

1- عدم صدای غژ غژ مبل

اگر هنگام نشستن روی مبل و بلند شدن از روی مبل، صدای غژ غژ را از مبل شنیدید، یعنی اسکلت چوبی و کلاف مبل ضعیف است. کلاف و اسکلت چوبی مبل باید به‌قدری محکم باشد که فشار ناشی از وزن افراد را تحمل کند. در صورتی که مبل از همان ابتدا صدای غژ غژ بدهد، یعنی کلاف مبل ضعیف و سست است. مبل با کلاف ضعیف، بعد از مدت کوتاهی خراب می‌شود و پایه‌های آن می‌شکند. به همین دلیل، مبلمانی را انتخاب کنید که در هنگام نشستن و بلند شدن از روی آن، این صدا را نشنوید.

2- تراز بودن پایه‌های مبل

در صورت باکیفیت بودن کلاف و اسکلت چوبی، پایه‌های مبل کاملاً تراز هستند. برای تست پایه‌های مبل، به مبل تکیه دهید و پایه‌های مبل را مشاهده کنید. اگر با این کار، پایه‌های مبل تکان بخورد، به این معنی است که پایه‌ها تراز نیستند و کلاف مبل بی‌کیفیت است.

خرید مبل خوب و بادوام
ارزیابی پایه و بدنه مبل

3- هموار بودن سطح روی مبل

تمام اسکلت و بدنه مبل باید هموار و یکدست باشد. اگر در قسمتی از مبل، تورفتگی یا برجستگی را حس کردید، یعنی کلاف مبل‌های موردنظر بی‌کیفیت است.

5- محکم بودن نقاط اتصال اجزای مبل

با مشاهده نقاط اتصال اجزای مبل نیز می‌توانید کیفیت کلاف را ارزیابی کنید. در صورتی که قسمت مربوط به اتصال دسته مبل به بدنه یا قسمت اتصال پایه به بدنه مبل به‌خوبی چسب‌کاری و محکم‌کاری شده باشد، یعنی کلاف مبل به صورت اصولی ساخته شده است و مبل موردنظر، اسکلت مقاومی دارد.

6- جنس یکدست کلاف مبل

برخی از سازندگان مبل، برای ظاهر کار و قسمت رویی مبل از چوب راش و گردو استفاده می‌کنند و درون کلاف را با چوب بی‌کیفیت می‌سازند. به دلیل متفاوت بودن مقاومت چوب‌های مختلف، چنین مبل‌هایی پس از مدتی می‌شکنند یا هنگام نشستن روی مبل، صدای غژغژ می‌دهند. در نتیجه هنگام خرید مبلمان توجه داشته باشید که کلاف آن به طور یکدست از یک نوع چوب ساخته باشد.

رویه کوبی مبل
تشخیص کیفیت کلاف

چطور مشخصات کلاف مبل را تشخیص دهیم؟

در هنگام خرید محصولات چوبی مانند سرویس مبلمان، دفترچه راهنمایی وجود دارد که توضیحات لازم در آن درج شده است. با مطالعه شناسنامه مبل و محصولات چوبی، شما می‌توانید از نوع چوب استفاده شده در ساخت مبلمان، کیفیت کلاف و جنس پارچه رومبلی مطلع شوید. همچنین شما می‌توانید از فروشنده مبل بخواهید که مبلمانی با کلاف مقاوم و باکیفیت را به شما معرفی کند تا بتوانید مبلمانی با دوام بالا و مقاومت زیاد را برای منزل خود خریداری کنید.

مبل ال و راحتی
مبل ال و راحتی

بهترین کلاف مبل

کلاف دوبل بهترین نوع کلاف مبلمان است که از دو چوب متصل به هم تشکیل شده است. این کلاف دوام بالایی دارد و بسیار باکیفیت است. به همین دلیل اغلب مبل‌های باکیفیت امروزی با کلاف دوبل ساخته می‌شوند. یکی از مزایای کلاف دوبل این است که هنگام خراب شدن قسمتی از کلاف، می‌توان آن قسمت را به‌راحتی جدا کرد و تعمیر مبل را انجام داد.

رویه کوبی
قیمت کلاف مبل راحتی

روش ساخت کلاف مبلمان

تا اینجا شما با کلاف مبل و روش تشخیص کلاف خوب و مقاوم آشنا شدید و می‌توانید کلاف بی‌کیفیت و ضعیف را به‌راحتی تشخیص دهید. احتمالاً اکنون کنجکاو شده‌اید که با روش ساخت کلاف مبل راحتی و سایر مبل‌ها آشنا شوید. برای ساخت کلاف مبلمان مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. طراحی اولیه: در این مرحله، ابتدا شکل اولیه کلاف مبلمان روی کاغذ طراحی می‌شود.
  2. انتخاب چوب مناسب: انتخاب جنس چوب کلاف به نوع مبل بستگی دارد و براساس طرح مبل انتخاب می‌شود. غالبا برای ساخت کلاف، چوبی انتخاب می‌شود که خشک و سالم باشد و آثاری از موریانه و سایر حشرات روی آن موجود نباشد. همچنین استحکام چوب نیز از دیگر ویژگی‌های آن است که هنگام انتخاب چوب برای ساخت کلاف مبل باید به آن توجه شود.
  3. طراحی الگوها روی چوب انتخاب شده: در این مرحله، طرح‌ها و الگوها روی چوب پیاده‌سازی می‌شود. در واقع، تمام قطعاتی که روی کاغذ طراحی شده اند در این مرحله، روی چوب پیاده‌سازی و طراحی می‌شوند.
  4. برش‌کاری و قطعه کردن چوب: پس از طراحی الگوها، مهم‌ترین قسمت ساخت کلاف، یعنی برش‌کاری و قطعه کردن چوب آغاز می‌شود. در این مرحله، الگوهای طراحی شده قسمت‌های مختلف مبل روی چوب، برش داده شده و چوب قطعه قطعه می‌شود.
  5. مونتاژ و آماده‌سازی کلاف مبلمان: در مرحله نهایی نیز، تمامی‌ چوب‌های برش داده شده، به درستی و به صورت محکم با استفاده از ابزارهای مختلف، به یکدیگر متصل می‌شوند و کلاف مبل تشکیل خواهد شد.

کلاف مبل چستر
کلاف مبل چستر

سوالات متداول

  1. چگونه کلاف مبل خوب را تشخیص دهیم؟

ایجاد صدای غژغژ هنگام نشستن روی مبل یا تراز نبودن پایه‌های مبل از نشانه‌های بارزی است که نشان می‌دهد کلاف مبلمان کیفیت لازم را ندارد.

  • کلاف مبل چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت کلاف، ابتدا کلاف طراحی شده و سپس چوب مناسب انتخاب می‌شود. سپس الگوها روی چوب طراحی می‌شوند و پس از آن چوب قطعه قطعه شده و برش‌کاری می‌شود. در نهایت نیز کلاف مبل مونتاژ شده و آماده‌ می‌شود.

  • مهم‌ترین مرحله ساخت کلاف مبل چیست؟

مرحله قطعه‌کاری چوب و برش دادن الگوهای طراحی شده روی چوب، مهم‌ترین مرحله ساخت کلاف است. بهتر است مرحله برش دادن الگوهای طراحی شده توسط نجار ماهر انجام شود تا کلاف مبل به بهترین شکل ممکن تولید شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رویه کوبی مبل هم ارائه میده؟
رویه کوبی مبل
رویه کوبی مبل

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله درباره کلاف مبل و روش تشخیص کلاف خوب با شما صحبت کردیم. به شما توضیح دادیم که مقاومت کلاف مبل تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی مبل می‌گذارد و باعث افزایش طول عمر مبل و مقاومت بیشتر مبلمان می‌شود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم با کمک این مطالب، بتوانید مبلمانی با کیفیت عالی و کلاف مقاوم را برای منزل خود انتخاب کنید.

شما می‌توانید از خدمات رویه کوبی مبل هوم سرویز برای زیبایی ظاهر مبلمان خود استفاده کنید و کار تعویض روکش مبل خود را به تیم حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید.

برای ثبت درخواست رویه کوبی و تعمیر مبلمان، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا