فرهنگی و آموزشی

راهکارهای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی

چگونه روحیه بچه ها را در دوران کرونا بالا نگه داریم؟

یکی از اتفاقاتی که بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان شاهدش بودیم، مجازی شدن مدارس و آموزش غیرحضوری بود. با مجازی شدن آموزشها، باید کاری کنیم که بچه ها مطالب درسی خود را خیلی خوب و دقیق یاد بگیرند. برای اینکه بچه ها با اشتیاق درسهایشان را انجام دهند و مطالب را خوب یاد بگیرند، باید روحیه بانشاطی داشته باشند. مسلما هیچ کس نمی تواند با حالت ناراحت و نگران یا با ترس و تنبیه، کارهایش را به خوبی انجام دهد. در واقع همه ما انسانها برای اینکه بتوانیم کارهای خود را انجام دهیم، باید روحیه خوبی داشته باشیم. افزایش روحیه در دوران قرنطینه کرونا اهمیت زیادی دارد؛ مخصوصا برای بچه ها که مشغول آموزش مجازی و ماندن در خانه هستند و فرصت کمتری برای بازی و سرگرمی با دوستانشان را دارند! به همین دلیل در این نوشته می خواهیم درباره روشهای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی با شما صحبت کنیم و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

از آنجایی که افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی، نقش خیلی مهمی در فهم و دریافت بهتر آموزش ها دارد و می تواند باعث شود که آنها به خوبی درسها را یاد بگیرند، خواندن این نوشته را به والدین و معلمان پیشنهاد می کنیم. با مطالعه این مطلب یاد می گیرید که از چه روشهایی استفاده کنید تا کودکتان علاقه بیشتری به یادگیری داشته باشد و حتی در فضای مجازی، شور و اشتیاق مدرسه را حفظ کند و بتوانند به یادگیری بهتر دروس بپردازد.

چرا افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی اهمیت زیادی دارد؟

خیلی از افراد فکر می کنند که کرونا باعث شده است کودکان راحت شوند و راحت تر بتوانند درس خود را بخوانند؛ اما باید بدانید که در کنار مزیت هایی که آموزش مجازی برای کودکان ایجاد کرده است، مشکلات زیادی هم در این زمینه به وجود آورده است که باعث سخت شدن درس خواندن به صورت مجازی شده است.

ندیدن معلم، توضیح نامناسب دروس توسط برخی معلمان، فشار والدین روی دانش آموز، مباحث پیچیده و غیرجذاب دروس و… از جمله مشکلاتی هستند که در دوران آموزش مجازی می توانند درس خواندن یک دانش آموز را مختل کنند و او را با مشکل مواجه کنند.

در ادامه این مقاله چندین راهکار را به شما ارائه می کنیم که با اجرای آنها، می توانید کاری کنید دانش آموزان و کودکان، به درس خواندن بیشتر علاقمند شوند و روحیه بیشتری برای این کار داشته باشند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

افزایش روحیه کودکان در دوران کرونا
افزایش روحیه کودکان در دوران کرونا

راهکارهای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی برای والدین

در این قسمت می خواهیم نکاتی را بگوییم که به عنوان والدین دانش آموز، نیاز است آنها را رعایت کنید تا به افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی، کمک بیشتری کنید.

1- درک کردن کودکان:

خیلی از والدین روش درس خواندن کودکان خودشان را با درس خواندن خودشان مقایسه می کنند و فرزندشان را به خاطر کم توجهی و کم کاری سرزنش می کنند. لازم است بدانید که هر دورانی، ویژگی های خاص خودش را دارد و مقایسه کردن گذشته با اکنون، کاری بی نتیجه است؛ زیرا بسیاری از موضوعات فرق کرده است. به همین دلیل، به جای مقایسه کردن دوران خودتان با دوران مدرسه فرزندتان، تلاش کنید که او را درک کنید.

خودتان را جای کودک بگذارید و سعی کنید این روزها را از نگاه او ببینید. هرگز به کودک خود چیزی نگویید که او را ناراحت کنید و در دوران سخت قرنطینه، او را آزرده خاطر نکنید.

یادتان باشد که درس خواندن به صورت مجازی هم دردسرها و مشکلات خودش را دارد و آموزش مجازی هم کار راحتی نیست. برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید، توصیه می کنیم که برخی اوقات که زمان کافی دارید، با کودک خودتان در کلاس های مجازی شرکت کنید تا بتوانید درک بهتری از سختی آموزش مجازی داشته باشید.

اگر مساله آموزش مجازی فرزندتان به شما زیاد فشار آورده است، بهتر است با مشاور کودک صحبت کنید تا روش برخورد درست با کودکتان را یاد بگیرید. در دوران کرونا طبیعی است که به خاطر فشار کارهای خانه و کارهای خودتان احساس خستگی و کلافگی کنید؛ اما شما می توانید با انجام کارهای نشاط آور و آرامش بخش روحیه خودتان و خانواده را شاداب نگه دارید. مثلا می توانید به همراه فرزندتان برای کاشت گل و گیاه اقدام کنید تا گلهای زیبا در خانه داشته باشید و از وجودشان لذت ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

2- سخت نگرفتن:

برخی از والدین به شدت به کودکان خودشان سخت می گیرند و فکر می کنند اگر کودکشان نتوانسته یک مبحث را متوجه شود، احتمالا مشکل از خودش است. اما گاهی اوقات باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که اولا ممکن است معلم موردنظر به خوبی بحث را توضیح نداده باشد و دوما ممکن است کودک شما سوالی داشته باشد که نتوانسته از معلم خودش بپرسد و این موضوع باعث شده است که آن مبحث را متوجه نشود.

برای حل این مشکل توصیه می کنیم که کلاس های دانش آموز خودتان را ضبط کنید و این امکان را فراهم کنید که او بتواند مجددا آنها را مرور کند و مطالب را یاد بگیرد. در صورت نیاز، راه ارتباطی با معلم را برایش ایجاد کنید تا سوالاتش را مستقیما از معلمش بپرسد.

همچنین در صورت نیاز می توانید از آموزش های مکمل که به صورت رایگان و پولی در سطح اینترنت هستند استفاده کنید و آموزشهای لازم را برای کودک خودتان تهیه کنید.

موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که دوران شیوع کرونا بالاخره با تزریق واکسن و پیشرفت علم تمام می شود، اما فرزند شما باید سالها درس بخواند و وارد دانشگاه شود، پس مواظب باشید که به او سخت نگیرید و از دوران حضورش در مدرسه مجازی، خاطره تلخی درست نکنید تا در آینده او همچنان مشتاق به یادگیری باشد.

آموزش مجازی
برخورد صحیح با کودک در دوران آموزش مجازی

3- کنار گذاشتن رفتارهای وسواس گونه:

دوران آموزش مجازی جدا از سختی هایی که برای کودکان داشته است، برای والدین هم سختی زیادی به همراه دارد و در این زمینه شما حق دارید که ناراحت باشید؛ اما نباید این ناراحتی را به صورت رفتارهای وسواس گونه روی فرزند خودتان خالی کنید.

برخی از والدین با گیر دادن های بیخودی و حرف های تیز و ناراحت کننده، کودک خودشان را به شدت ناراحت می کنند و روحیه او را تضعیف می کنند. این کار باعث می شود که کودک شما از ترس درس خود را بخواند و علاقه ای به این کار نداشته باشد.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می کنیم که رفتار خودتان را کنترل کنید و سعی کنید با درس مناسب از کودک خودتان و دروس او، به او کمک کنید که به دروس علاقمند شود و بتواند به بهترین شکل ممکن آنها را بفهمد و یاد بگیرد.

4- همراهی با کودک:

همراه بودن والدین با کودک در هنگام درس خواندن به صورت مجازی، می تواند نقش مهمی در افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی داشته باشد؛ اما خیلی از والدین این موضوع را جدی نمی گیرند و توجهی به فرزندشان ندارند.

همانطور که در زمان مدارس حضوری کودکتان از دیدن شما در مدرسه بسیار خوشحال می شود و احساس اعتماد به نفس بیشتری دارد، در آموزش مجازی هم به همین صورت است؛ یعنی وقتی با کودک خودتان همراه باشید، به او اعتماد به نفس بیشتری می دهید.

با مهربانی، همدلی و درک کردنکودک خودتان، گاهی اوقات در کنار او باشید و در کلاس های مجازی شرکت کنید. به او کمک کنید تا روحیه بیشتری برای یادگیری داشته باشد؛ مثلا زمانی که جواب های درست می دهد، او را تشویق کنید و در زمانی که جواب های نادرستی می دهد، به او روحیه بدهید و بگویید که کمکش می کنید تا بهتر عمل کند. این موارد باعث می شود که روحیه کودک شما بیشتر شود و بهتر بتواند درسهایش را یاد بگیرد.

در این دوران سعی کنید که محبت و توجه خود را به کودک نشان دهید تا فرزندتان از همراهی شما احساس دلگرمی کند. مثلا می توانید از او بپرسید که چه رنگی را برای اتاقش دوست دارد و سپس دیوار اتاقش را با رنگ دلخواهش نقاشی کنید. البته برای نقاشی دیوار اتاق کودک می توانید از تیم هوم سرویز نیز کمک بگیرید و این کار را به متخصصان هوم سرویز بسپارید.

افزایش روحیه کودکان
روشهای عالی برای افزایش روحیه کودکان

راهکارهای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی برای معلمان

در ادامه می خواهیم چندین راهکار افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی مخصوص معلمان عزیز بدهیم. اگر معلم هستید، می توانید از آنها استفاده کنید که دانش آموزان علاقه بیشتری به کلاس شما داشته باشند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

1- بازی و آموزش:

همه ما عاشق بازی کردن هستیم و در بازی می توانیم راحت تر مباحث مختلف را یاد بگیریم. به همین دلیل توصیه می کنیم که آموزش های خودتان را با روش های خلاقانه و بازی ترکیب کنید تا دانش آموزان لذت بیشتری از یادگیری ببرند.

مثلا می توانید از روش هایی که در اینترنت موجود است استفاده کنید یا خودتان روش های جدیدی را خلق کنید که کمک می کنند مباحث را راحت تر به دانش آموزان خودتان توضیح دهید. این کار مخصوصا برای دانش آموزان ابتدایی بسیار مهمتر است؛ چون باعث می شود این کودکان بتوانند راحت تر با شما و مطالب درسی ارتباط برقرار کنند.

همانطور که خودتان می دانید کودکان به بازی اهمیت زیادی می دهند و در بازی کردن، هم یاد می گیرند و هم خلاقیتشان بیشتر می شود؛ پس از جادوی بازی در آموزشهایتان استفاده کنید.

2- تعامل در کلاس ها:

تعامل داشتن و شرکت کردن در بحث های مختلف، باعث می شود که دانش آموزان در سر کلاس خوابشان نبرد، کسل نشوند و راحت تر بتوانند مباحث را یاد بگیرند. سعی کنید در حین درس دادن حتما در زمینه های مختلف از دانش آموزان خودتان نظر بخواهید و آنها را تشویق کنید که همگی در بحث شرکت کنند. سوال بپرسید، جورچین بسازید، کنجکاوی بچه ها را تحریک کنید و به صحبت های آنها و انتقال نظراتشان واکنش مثبت نشان دهید.

حتی گاهی اوقات می توانید به صورت صوتی با دانش آموزان خودتان در کلاس صحبت کنید و درباره مشکلات آنها بپرسید و سعی کنید این مشکلات را برطرف کنید تا هم خودتان راحت تر درس بدهید و هم آنها راحت تر مباحث را یاد بگیرند.

تعامل بیشتر با دانش آموزان
اهمیت تعامل بیشتر با دانش آموزان در آموزش مجازی

3- ارتباط بیشتر با دانش آموزان:

امروزه تمام ارتباط ما از طریق چت و پیام رسان های مختلف است و این موضوع باعث شده که ارتباط محدودتری داشته باشیم. اما از همین پیام رسانها می توانیم برای برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با دانش آموزان کمک بگیریم. تصور کنید که مثلا ماهانه یا هفتگی با دانش آموزان خودتان تماس بگیرید و با آنها صحبت کنید، این چقدر می تواند در روحیه آنها تاثیر بگذارد؟

اگر می خواهید احساس بهتری نسبت به خودتان در دانش آموزان ایجاد کنید و کاری کنید که به درس خواندن و یادگیری درسها علاقه بیشتری پیدا کنند، حتما به صورت هفتگی یا ماهانه با آنها تماسی کوتاه داشته باشید و با آنها صحبت کنید.

همدلی با دانش آموزان
تقویت روحیه دانش آموزان برای یادگیری بهتر مطالب

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره راهکارهای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی صحبت کردیم و گفتیم که چرا این موضوع در دوران کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین روش هایی را برای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی گفتیم که مخصوص والدین بودند و به یادگیری بهتر کودک و افزایش انگیزه او برای درس خواندن کمک می کند. اگر فرزند دانش آموز دارید، از این نکات حتما استفاده کنید تا تاثیرشان را در یادگیری بهتر کودک مشاهده کنید.

در ادامه هم راهکارهای افزایش روحیه کودکان در دوران آموزش مجازی مخصوص معلمان را گفتیم که اگر معلم هستید می توانید از آنها استفاده کنید تا در یادگیری دانش آموزان خودتان تاثیر بیشتری داشته باشید و کاری کنید که به یادگیری مطالب علاقه بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند دروس را یاد بگیرند.

امیدواریم که این مقاله کمک کرده باشد بتوانید به بهترین شکل ممکن روحیه کودکان خود را افزایش دهید و کمک کنید آموزش مجازی برای آنها لذت بخش تر باشد و راحت تر بتوانند مطالب درسی را یاد بگیرند.

این روزهای قرنطینه کرونا هم جزو زندگی ما هستند؛ به همین خاطر است که نباید منتظر تمام شدن این دوران باشیم تا بعد بتوانیم از زندگیمان لذت ببریم. با صبوری و رعایت نکات بهداشتی می توانیم از کرونا عبور کنیم. ما می توانیم همین روزها را به بهترین شکل ممکن شیرین و خاطره انگیز کنیم تا هم به خودمان و هم به فرزندانمان راحت تر بگذرد و درگیر مشکلات روانی و خانوادگی ناشی از کلافگی دوران قرنطینه نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا