لوله کشی و تاسیسات

لوله کشی پلی اتیلن چه کاربردی دارد؟

لوله کشی پلی اتیلن یکی از روش های لوله کشی است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد و از آن معمولا برای انتقال گازهای فشرده و پسماندها و مایعات استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن به خاطر نوع ساختی که دارد و استحکام بسیار بالایش، می تواند به خوبی در شرایط مختلف از خود مقاومت نشان دهد و همین موضوع باعث شده است که لوله کشی پلی اتیلن کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشد.

در این مقاله می خواهیم شما را با لوله کشی پلی اتیلن بیشتر آشنا کنیم و بگوییم که این روش لوله کشی چیست و چه کاربردهایی دارد و در چه صنایعی قابل استفاده است.

اگر دوست دارید در مورد لوله کشی پلی اتیلن اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که این کار چطور انجام می شود، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

مزایای لوله کشی پلی اتیلن چیست؟

لوله کشی پلی اتیلن به روشی ساخته می شوند که مقاومت بسیار بالایی دارند و می توانند در شرایط روی زمین و داخل زمین و به حالت مدفون استفاده شوند.

این لوله ها به خاطر استحکام و مقاومت خیلی بالایی که دارند، بسیار پرطرفدار هستند و هر روز در صنایع مختلف شاهد استفاده از آنها هستیم. جالب است بدانید که لوله کشی پلی اتیلن می تواند تا حدود 50 سال بدون نیاز به تعویض یا ترمیم باقی بماند و دقیقا همین مزیت باعث شده که صنایع مختلف از آن استفاده کنند و خیال خودشان را از لوله کشی راحت کنند.

در ادامه می خواهیم شما را با برخی از مزیت های لوله کشی پلی اتیلن آشنا کنیم و بگوییم که این لوله ها چه مزایایی دارند.

 1- وزن سبک:

اولین مزیت لوله های پلی اتیلن این است که وزن بسیار سبکی نسبت به لوله های فلزی دارند و همین موضوع باعث می شود که حمل و نقل آنها و جابجایی آنها در هنگام لوله کشی پلی اتیلن بسیار راحت باشد و تجهیزات کمتری نیاز داشته باشند.

لوله های فلزی بزرگ به خاطر وزن زیادی که دارند، هنگام نصب به جرثقیل نیاز دارند اما در مورد لوله های پلی اتیلن اینطور نیست و افراد می توانند به راحتی آن را جابجا کنند.

2- مقاومت در برابر خوردگی:

لوله های پلی اتیلن از جنس مواد خام نفتی هستند که در پالایشگاه ها تولید می شود و این پلیمر به خاطر شرایطی که در آن قرار گرفته و تولید می شود، دارای خواص مقاومتی بسیار بالایی است.

به همین خاطر می تواند در برابر خوردگی و از بین رفتن مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. این موضوع در لوله های چدنی و فلزی وجود ندارد و فلز به راحتی ممکن است دچار خوردگی شود و مقاومت خود را از دست بدهد.

3- مقاومت در برابر پوسیدگی:

یکی دیگر از مزیت های لوله کشی پلی اتیلن این است که در برابر پوسیدگی مقاوم است. پلاستیک می تواند در برابر پوسیدگی مقاوم باشد و تا سالها هیچ مشکلی برایش ایجاد نشود، این مزیت باعث شده است که استفاده از لوله پلی اتیلن در هر شرایطی ممکن باشد و در زمین های خشک و زمین های خیس و… بتوان از آن استفاده کرد.

4- مقاومت در برابر سایش و ضربه:

لوله کشی پلی اتیلن معمولا در زیر زمین انجام می شود و حالت مدفون دارد، این موضوع به این خاطر است که لوله پلی اتیلن مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد و می تواند بدون هیچ مشکلی در برابر ضربات مقاومت کند.

پلاستیک به کار رفته در این لوله، باعث می شود که حالتی ارتجاعی داشته باشد و حتی اگر ضربه ای روی آن وارد شود، لوله تغییر شکل نمی دهد و در همان حالت باقی می ماند که این هم یکی دیگر از مزیت های بزرگ آن است.

5- خاصیت انعطاف پذیری بالا:

انعطاف پذیری یکی از خاصیت های بسیار مهم لوله کشی پلی اتیلن است که می تواند کار لوله کشی را بسیار راحت تر کند. لوله های فلزی معمولا جنسی خشک دارند و انعطاف پذیر نیستند، این موضوع باعث شده است که برای استفاده از آنها هزینه های زیادی انجام شود و مثلا برای ایجاد ی قوس، نیاز است که لوله با جوش به یک لوله خم دیگر متصل شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات لوله کشی آب و فاضلاب هم ارائه میده؟

اما در لوله پلی اتیلن این مشکل وجود ندارد و به راحتی می توان در شرایط مختلف با کمی گرما لوله را به شکل های مختلف قوس داد و از آن استفاده کرد.

6- خاصیت جمع شوندگی مناسب:

لوله پلی اتیلن معمولا به راحتی جمع می شود و هنگام حمل می توان آن را به صورت رولی منتقل کرد که این موضوع کمک می کند حمل و نقل آن بسیار راحت تر انجام شود و به خاطر وزن سبک، می توان رول های بیشتری را باهم جابجا کرد.

اما در لوله های فلزی این خاصیت وجود ندارد و آنها به همان شکلی که هستند باید حمل شوند که این موضوع باعث می شود هزینه حمل و نقل آنها نیز بیشتر شود.

 7- قابلیت اتصال بسیار محکم لوله کشی پلی اتیلن:

لوله های پلی اتیلن معمولا با بست های مخصوصی به هم متصل می شوند که بسیار قوی است و می تواند بدون هیچ مشکلی لوله ها را به هم متصل کند و در همان حالت نگه دارد. اما لوله های فلزی با جوش به هم متصل می شوند که ممکن است در صورت ضربه شدید و یا عوامل دیگر، جوش لوله به راحتی شکسته شود و اتصال قطع شود.

8- مقاومت عالی در برابر رانش زمین و زمین لرزه:

یکی دیگر از مزیت های مهمی که در لوله پلی اتیلن وجود دارد، این است که در برابر رانش زمین بسیار مقاوم است و به خاطر حالت پذیری و انعطافی که دارد، می تواند در برابر اتفاقات این چنینی مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

9- مقاومت بالا در برابر اشعه فرا بنفش خورشید:

خیلی از لوله ها در زیر نور خورشید ممکن است دچار خرابی و فرسودگی شوند. اما خوشبختانه لوله پلی اتیلن مقاومت بسیار بالایی در این زمینه دارد و همین موضوع باعث می شود که لوله کشی پلی اتیلن در هر مکانی امکان پذیر باشد.

10- تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه:

تعمیر و نگهداری لوله پلی اتیلن بسیار آسان و کم هزینه است و می تواند به راحتی انجام شود. اما لوله کشی فلزی هزینه بسیار بالایی دارد و در صورت ایجاد یک خرابی و یا نشتی کوچک، باید هزینه بالایی برای جوشکاری و اتصال مجدد و… انجام شود.

هزینه لوله کشی پلی اتیلن

لوله کشی پلی اتیلن در چه صنایعی کاربرد دارد؟

تا به اینجا با مزایای لوله کشی پلی اتیلن آشنا شدید و می دانید که این لوله ها چه مزیت هایی دارند. حالا می خواهیم به سراغ این موضوع برویم که این نواع لوله کشی چه کاربردی در صنایع مختلف دارد و باهم چند مورد از کاربردهای آن را بررسی کنیم.

1- لوله کشی پلی اتیلن در پروژه های آبرسانی تاسیسات:

اگر از نزدیک لوله کشی آب شهری را دیده باشید، احتمالا متوجه شده اید که این کار به کمک لوله های پلی اتیلن انجام می شود. لوله های پلی اتیلن به خاطر مقاومت بسیار مناسبی که در برابر خوردگی و فشار دارند و همچنین به خاطر اینکه رسوب پذیر نیستند و رسوب در آنها باقی نمی ماند، بهترین گزینه برای لوله کشی آبرسانی شهری هستند.

در حال حاضر لوله پلی اتیلن پراستفاده ترین نوع لوله کشی در آبرسانی شهری است و چون هزینه نگهداری بسیار کمی هم دارد، گزینه بسیار مناسبی برای این کار است.

2- لوله کشی پلی اتیلن در پروژه های انتقال فاضلاب و پسماندها:

به خاطر مقاومت بسیار بالایی که لوله پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی دارد و همچنین به خاطر مقاومت بالایش در برابر خوردگی می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای انتقال پسماندها و فاضلاب ها باشد.

همچنین بسیاری از کارخانجاتی که پسماندهای شیمیایی و خطرناک دارند، با استفاده از این لوله ها پسماندها را به مکان مناسب برای دور ریزی منتقل می کنند.

لوله پلی اتیلن چون نشتی ندارد و می تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر این موضوع داشته باشد، انتخاب خیلی خوبی برای این کاربرد است.

3- لوله کشی پلی اتیلن در پروژه های لایروبی:

پروژه های لایروبی به خاطر حساسیتی که در آنها وجود دارد، نیاز به لوله های انعطاف پذیر و با مقاومت بسیار بالا دارند که این مشخصات را لوله پلی اتیلن دارد. به همین خاطر در سالهای اخیر در اکثر پروژه های لایروبی، از این لوله ها استفاده شده است.

4- کاربرد لوله های پلی اتیلن در سیستم های اطفا حریق نیروگاهی:

لوله پلی اتیلن در برابر سایش و خوردگی بسیار مقاوم است و همین موضوع باعث شده است که از آن در سیستم های اطفا حریق نیروگاهی که حساسیت بسیار بالایی دارند استفاده شود و امنیت لازم را برای نیروگاه ها فراهم کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات لوله کشی آب و فاضلاب هم ارائه میده؟

5- لوله کشی پلی اتیلن در پروژه های گازرسانی:

پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین لوله ها در پروژه های گازرسانی و نفتی است و استفاده های زیادی در این صنایع دارد. در اکثر کشورهای دنیا و مخصوصا ایران، برای انجام پروژه های گازرسانی و نفتی از لوله پلی اتیلن استفاده می شود که مقاومت بسیار بالایی دارد و می تواند به بهترین شکل ممکن مواد موردنیاز را منتقل کند.

لوله کشی پلی اتیلن

6- کاربرد لوله های پلی اتیلن در فرودگاه ها:

یکی دیگر از کاربردهای لوله پلی اتیلن، استفاده از آن در سیم کشی مخابرات و… است و به خاطر مقاومتی که دارد، می تواند به خوبی در برابر عوامل مختلف از سیم کشی محافظت کند. به همین خاطر اتصالات ارتباطی فرودگاه ها که حساسیت بسیار بالایی دارند، از لوله پلی اتیلن استفاده می شود.

7- لوله کشی پلی اتیلن در کشاورزی:

یکی دیگر از کاربردهای مهم لوله پلی اتیلن، استفاده از آن در صنایع کشاورزی است که کمک زیادی به آبرسانی زمین های کشاورزی می کند و می تواند برای این کار بسیار مفید باشد.

به همین خاطر در اکثر پروژه های کشاورزی از لوله پلی اتیلن استفاده می شود.

8- لوله پلی اتیلن در بتن ریزی ساختمان:

یکی دیگر از استفاده های جالبی که لوله پلی اتیلن دارد، این است که از آن برای بتن ریزی ساختمان ها استفاده می شود و می توان به راحتی این کار را با استفاده از لوله پلی اتیلن انجام داد.

لوله پلی اتیلن به خاطر رسوب پذیر نبودن می تواند به خوبی سیمان را به هرجایی منتقل کند و داخل آن نیز سیمان باقی نمی ماند و سفت نمی شود و این موضوع می تواند کمک کند که به راحتی کار بتن ریزی انجام شود.

9- استفاده از لوله پلی اتیلن به عنوان کانال تهویه:

برای ساخت سیستم های تهویه، از لوله کشی پلی اتیلن استفاده می شود تا بتوان به راحتی یک کانال تهویه ایجاد کرد که هم مقاومت خوبی داشته باشد و هم به راحتی بتواند کار تهویه را انجام دهد.

10- لوله پلی اتیلن در سیستم لوله کشی کشتی ها و صنایع دریایی:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لوله پلی اتیلن در سیستم لوله کشی کشتی ها و صنایع دریایی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد و به خاطر مقاومت بالای خود، در این صنایع بسیار پر استفاده است.

لوله پلی اتیلن همچنین در استخرهای پرورش ماهی نیز بسیار کاربرد دارد و برای سیستم آبرسانی و تخلیه آب استخر مورداستفاده قرار می گیرد.

پروژه لوله کشی پلی اتیلنسرویس لوله کشی آب و فاضلاب در ساختمان های مسکونی

11- لوله کشی ساختمان:

لوله های پلی اتیلن با خواص متفاوت، برای لوله کشی ساختمان نیز مورداستفاده قرار می گیرند و این خاصیت آنها باعث شده است که در این زمینه بسیار پرکاربرد باشند.

لوله کشی با لوله پلی اتیلن می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های لوله کشی ساختمان شود و همچنین پس از ساخت هزینه نگهداری بسیار مناسبی هم دارد و این موضوع باعث شده که در ساختمان سازی لوله کشی ها با استفاده از لوله پلی اتیلن انجام شود.

12- سیستم گرمایش از کف:

در سیستم گرمایش از کف ساختمان هم از لوله پلی اتیلن استفاده می شود. این لوله به خاطر مقاومت بسیار بالایی که در برابر گرما دارد، می تواند به راحتی برای این کار مورداستفاده قرار بگیرد و مشکلی هم برایش ایجاد نخواهد شد.

البته لوله پلی اتیلن برای هرکاربردی که دارد، خواص مختلفی هم دارد. مثلا لوله پلی اتیلنی که برای ساختمان سازی استفاده می شود، تفاوت بسیار زیادی با لوله پلی اتیلن مناسب برای انتقال پسماندهای شیمیایی دارد و خواص هرکدام از آنها باهم متفاوت است.

با توجه به غملکرد فوق العاده پلی اتیلن، استفاده از این لوله ها در اتصالات پروژه های آتش نشانی پالایشگاه ها و نیروگاه های پتروشیمی، بهترین انتخاب است. این متریال در برابر سایش و ضربه بسیار مقاوم است. به همین دلیل استفاده از اتصالات پلی اتیلن در مراکز مهم توصیه می شود. 

جهت ثبت سفارش سرویس لوله کشی از اپ هوم سرویز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا