هوم سرویز

علت بوی گاز در آبگرمکن چیست؟

یکی از مهم‌ترین وسایل در منزل، آبگرمکن است که آب گرم موردنیاز ساکنان خانه را تامین می‌کند. آبگرمکن نیز مانند تمام وسایل گرمایشی دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند وظایفش را به‌درستی انجام دهد. مثلاً یکی از مشکلات رایج در آبگرمکن‌ها، نشتی گاز از آبگرمکن است. در این حالت شما بوی گاز در آبگرمکن را به‌خوبی حس می‌کنید و احتمالاً برای رفع این مشکل اقدام خواهید کرد.

بسیاری از آبگرمکن‌های امروزی، به سنسورهای تشخیص بوی گاز مجهز هستند و در صورت نشتی گاز و وجود دود در محفظه آبگرمکن، سریع جریان گاز آبگرمکن را قطع می‌کنند تا مشکلاتی مانند انفجار آبگرمکن پیش نیاید. اما این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود تا دوباره مشکل نشتی گاز پیش نیاید.

شاید بپرسید که دلیل نشتی گاز در آبگرمکن چیست؟ چرا آبگرمکن بوی گاز می‌دهد و برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ آیا می‌توانیم قبل از رسیدن تعمیرکار آبگرمکن به عیب‌یابی این مشکل و رفع آن بپردازیم تا خطری جان ما را تهدید نکند؟

در این مطلب می‌خواهیم درباره دلایل ایجاد بوی گاز در آبگرمکن با شما صحبت کنیم و روش حل این مشکل را به شما یاد بدهیم. اگر در منزل از آبگرمکن استفاده می‌کنید و دوست دارید با دلایل نشتی گاز از آبگرمکن آشنا شوید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

بررسی علت بوی گاز از آبگرمکن
بررسی علت بوی گاز از آبگرمکن

دلایل بوی گاز در آبگرمکن چه هستند؟

قطعاً بعد از حس کردن بوی گاز از آبگرمکن نگران می‌شویم و به دنبال روش رفع این مشکل هستیم. در ادامه، با دلایل نشتی گاز از آبگرمکن آشنا خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از آشنایی با دلایل نشتی گاز از آبگرمکن، تعمیر آبگرمکن را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید تا با رعایت نکات ایمنی لازم، این مشکل را حل کنند.

موارد زیر از جمله دلایل اصلی ایجاد بوی گاز در آبگرمکن هستند:

1- نشتی گاز:

اولین دلیل این موضوع، نشتی گاز از لوله‌ها و قطعات آبگرمکن است. این اتفاق، رایج‌ترین دلیل بوی گاز در آبگرمکن است. در اینصورت بلافاصله می بایست نسبت به بررسی لوله کشی گاز اقدام نموده تا خطری شما را تهدید ننماید. باید بدانید که موارد متعددی منجر به نشتی گاز از آبگرمکن دیواری می‌شود که در ادامه این نوشته با آنها آشنا خواهید شد. با رفع نشتی گاز، بوی گاز آبگرمکن نیز از بین می‌رود و مشکل حل می‌شود.

2- سوختن ناقص گاز در مشعل آبگرمکن:

اگر شمعک و مشعل آبگرمکن را از نزدیک دیده باشید، مشاهده کرده‌اید که مشعل آبگرمکن تعداد زیادی سوراخ دارد. در داخل هرکدام از این سوراخ‌های مشعل، گاز جریان دارد. در زمان روشن شدن مشعل، تمام قسمت‌های مشعل روشن می‌شوند و بعد از سوختن گاز در مشعل، حرارت موردنیاز تولید می‌شود. حالا اگر سوراخ‌های مشعل مسدود شوند، دیگر به‌درستی روشن نمی‌شوند و شاهد سوخت ناقص گاز در مشعل خواهیم بود. مواردی مانند تجمع گرد و غبار و آلودگی از جمله دلایل گرفتگی سوراخ مشعل آبگرمکن هستند.

سوخت ناقص گاز باعث می‌شود که گاز به جای سوختن در مشعل آبگرمکن، به بیرون نشت کند و افراد بوی گاز را حس کنند. این موضوع، یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود بوی گاز در محیط خانه است. اگر این اتفاق در آبگرمکن بیفتد و گاز به بیرون نشت کند، در نزدیکی آبگرمکن این بوی ناخوشایند را به‌وضوح حس خواهید کرد.

برای رفع این مشکل، به سراغ شمعک آبگرمکن بروید و بررسی کنید که شعله‌های مشعل آبگرمکن به‌درستی روشن شده‌اند یا خیر؟ در صورت وجود مشکل در مشعل و شمعک، با دستمال مرطوب سوراخ‌های ریز روی مشعل و شمعک آبگرمکن را تمیز کنید تا این مشکل حل شود.

در وبلاگ هوم سرویز با دلایل افت فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری آشنا شوید.

تعمیر شیر گاز آبگرمکن دیواری بوتان
تعمیر شیر گاز و سایر قطعات آبگرمکن دیواری

3- گرفتگی دودکش آبگرمکن:

یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی گاز در آبگرمکن، گرفتگی دودکش است. زمانی که مسیر دودکش آبگرمکن دچار گرفتگی و انسداد شود، دود و گازهای سمی آبگرمکن به بیرون هدایت نمی‌شود و در محیط می‌ماند. بعد از بازگشت بوی دود به داخل محفظه احتراق آبگرمکن، بوی دود و گاز را حس می‌کنید.

اگر مشعل و شمعک آبگرمکن سالم بودند و از عدم نشتی گاز در آبگرمکن مطمئن شدید، بهتر است دودکش آبگرمکن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکلی در دودکش وجود ندارد و مسیر دودکش باز است.

4- ترک‌خوردگی دودکش آبگرمکن:

گاهی اوقات دودکش آبگرمکن دچار گرفتگی و انسداد شده است و اجزای دودکش مشکل دارد. در این حالت، علت بوی گاز در آبگرمکن، ترک‌خوردگی دودکش است. مثلاً این احتمال وجود دارد که قطعه زانویی در بالای آبگرمکن از جای خودش در آمده باشد یا اینکه ترک بخورد و سوراخ شود. در این حالت دود به‌صورت کامل خارج نمی‌شود و مقداری از دود و گاز سمی، وارد محیط خانه می‌شود. بنابراین شما بوی گاز را به‌وضوح در محیط خانه حس می‌کنید. با بررسی قطعات مختلف دودکش مانند زانویی دودکش و تمام لوله‌های دودکش، می‌توانید مشکل اصلی دودکش را پیدا کنید و قطعه معیوب را تعویض کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، اصلی‌ترین دلیل بوی گاز آبگرمکن، نشتی گاز است. در ادامه با دلایل نشتی گاز از آبگرمکن آشنا خواهید شد.

نشتی گاز از آبگرمکن به دلیل گرفتگی دودکش
نشتی گاز از آبگرمکن به دلیل گرفتگی دودکش

دلایل نشتی گاز در آبگرمکن چیست؟

نشتی گاز از آبگرمکن موضوعی خطرناک است؛ زیرا احتمال انفجار و آتش گرفتن آبگرمکن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که خیلی سریع باید این مشکل را حل کرد و نشتی گاز را از بین برد. در ادامه با دلایل نشتی گاز آشنا خواهید شد. بعد از پیدا کردن محل نشتی گاز و رفع این مشکل، دیگر بوی گاز آبگرمکن را حس نخواهید کرد.

موارد زیر از جمله دلایل نشتی گاز در آبگرمکن هستند:

1- خرابی پیچ هواگیر آبگرمکن:

زمانی که پیچ هواگیر آبگرمکن خراب شود، مشکل نشتی گاز در آبگرمکن پیش می‌آید. پیچ هواگیر، قطعه‌ای است که فشار آبگرمکن را تنظیم می‌کند و کمک می‌کند که آبگرمکن بهتر کارش را انجام دهد. باید بدانید که هواگیری آبگرمکن دیواری نیز با کمک همین قطعه انجام می‌شود.

گاهی اوقات به دلیل خراب شدن پیچ هواگیر آبگرمکن یا به هم خوردن تنظیمات این قطعه، شاهد نشتی گاز هستیم. با تعویض پیچ هواگیر و تنظیم درجه پیچ هواگیر، این مشکل حل می‌شود و دیگر گاز از آبگرمکن خارج نخواهد شد.

2- پارگی شیلنگ گاز:

زمانی که شیلنگ گاز آبگرمکن پاره شود، مقدار زیادی گاز به بیرون وارد می‌شود و نشتی گاز رخ می‌دهد. با بررسی شیلنگ گاز، شما می‌توانید محل پارگی آن را پیدا کنید.

معمولاً پارگی شیلنگ به دلیل محکم بسته شدن بست روی شیلنگ اتفاق می‌افتد. در صورتی که دو سر انتهایی شیلنگ گاز پاره شده است، می‌توانید شیلنگ را ببرید و کوتاه‌تر کنید. اما اگر پارگی در وسط شیلنگ قرار دارد، باید کل شیلنگ را تعویض کنید.

3- نشتی در رگلاتور گاز:

رگلاتور گاز، یکی از قطعات مهم در آبگرمکن دیواری است که وظیفه گازرسانی به آبگرمکن را برعهده دارد. در صورتی که رگلاتور گاز قدیمی شود، احتمال ترک‌خوردگی و سوراخ شدن رگلاتور بیشتر می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که واشرهای رگلاتور گاز خراب شود. در این حالت، شما شاهد نشتی گاز و بوی گاز در آبگرمکن خواهید بود

برای رفع این مشکل، بهتر است رگلاتور گاز را بررسی کنید و تعمیر این قطعه را انجام دهید. در صورت ترک خوردگی یا سوراخ شدن رگلاتور، بهتر است رگلاتور گاز را به صورت کامل تعویض کنید تا مشکل حل شود. برای عیب‌یابی و تعویض رگلاتور گاز بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا کار تست رگلاتور را به‌درستی و با رعایت نکات ایمنی انجام دهد.

رگلاتور گاز آبگرمکن ایستاده
رگلاتور گاز آبگرمکن ایستاده

4- خرابی واشرها:

سیستم گازرسانی آبگرمکن، بخش‌های مختلفی دارد. در هرکدام از قطعات گازی آبگرمکن مانند رگلاتور، شیر گاز، شمعک و سوپاپ گاز اصلی، واشرهای پلاستیکی وجود دارد. همواره این احتمال وجود دارد که واشرهای آبگرمکن خراب شوند و مقداری گاز از میان این واشرها به بیرون برود.

در صورت خرابی واشرهای آبگرمکن، شما بوی گاز را در اطراف و داخل آبگرمکن به‌وضوح حس خواهید کرد. برای رفع این مشکل بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا واشرهای آبگرمکن را تعویض کنند.

رسیدگی به آبگرمکن و مراقبت از اجزای آن اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید با سرویس دوره‌ای آبگرمکن و اطمینان از سلامتی واشرها، از مشکلاتی مانند نشتی گاز جلوگیری کنید و از وجود آبگرمکن سالم در منزلتان لذت ببرید.

5- خرابی شمعک:

شاید باورتان نشود، اما شمعک آبگرمکن نیز باعث ایجاد بوی گاز در آبگرمکن می‌شود. زمانی که شمعک از جای خود دربیاید و شل شود، نشتی گاز پیش می‌آید. همچنین جمع شدن آلودگی روی شمعک و گرفتگی این قطعه باعث سوخت ناقص گاز و جمع شدن بوی گاز می‌شود. برای رفع بوی نامطبوع گاز در آبگرمکن، بهتر است شمعک آبگرمکن را بررسی کنید و در صورت خرابی، شل شدگی و سوراخ شدن بدنه شمعک، این قطعه را تعویض کنید تا دیگر بوی نامطبوع گاز را حس نکنید.

با بررسی اجزای مهم آبگرمکن و عیب‌یابی آنها، می‌توانید دلیل اصلی نشتی گاز در آبگرمکن را پیدا کنید و این مشکل را خیلی سریع حل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟
نصب و تعمیر آبگرمکن با هوم سرویز
رفع مشکلات آبگرمکن

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره دلایل ایجاد بوی گاز در آبگرمکن صحبت کردیم و اصلی‌ترین دلایل این موضوع را به شما معرفی کردیم. گفتیم که نشتی گاز، سوختن ناقص گاز در آبگرمکن و گرفتگی دودکش از جمله دلایل مهم ایجاد بوی گاز در آبگرمکن هستند. در ادامه به شما توضیح دادیم که با عیب‌یابی قطعات مختلف آبگرمکن مانند شمعک، مشعل، واشرها، رگلاتور گاز، پیچ هواگیر و شیلنگ گاز آبگرمکن می‌توانید دلیل اصلی نشتی گاز را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن دلیل ایجاد بوی گاز در آبگرمکن، می‌توانید با کمک افراد متخصص و تعمیرکاران آبگرمکن این مشکل را حل کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب آبگرمکن، تعمیر حوله خشک کن، نصب پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا