هوم سرویز

قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده آبگرمکن + کاربرد و محل قرارگیری

آبگرمکن، یکی از وسایل مهم و کاربردی در منزل است که آب گرم موردنیاز ما را تامین می‌کند. با نصب آبگرمکن، می‌توانیم خیلی راحت به حمام برویم و از آب گرم برای شستشوی ظروف استفاده کنیم. گاهی اوقات عملکرد آبگرمکن با اختلال مواجه می‌شود و آبگرمکن دیواری به عیب‌یابی و تعمیر نیاز پیدا می‌کند. برای تعمیر حرفه‌ای آبگرمکن، خوب است با قطعات آبگرمکن دیواری و محل قرارگیری آنها آشنا شوید و بدانید که هرکدام از اجزای آبگرمکن دقیقاً چه کاری را انجام می‌دهند و در کدام قسمت قرار دارند؟

در این نوشته می‌خواهیم به بررسی قطعات و اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن بپردازیم و شما را با تمام اجزای داخل آبگرمکن آشنا کنیم. بعد از مطالعه این مطلب، شما با مکان قرارگیری مبدل آبگرمکن، مشعل، جرقه زن، رگلاتور گاز و سایر اجزای آبگرمکن آشنا خواهید شد.

اگر دوست دارید با اجزای آبگرمکن آشنا شوید و محل قرارگیری این قطعات در آبگرمکن را به‌راحتی پیدا کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با هوم سرویز همراه باشید.

آشنایی با قطعات و اجزای آبگرمکن دیواری
آشنایی با اجزای مختلف آبگرمکن دیواری

معرفی اجزای آبگرمکن دیواری به همراه محل قرارگیری آنها

همانطور که می‌دانید، آبگرمکن دیواری با سوزاندن گاز، حرارت لازم برای گرم کردن آب را تولید می‌کند. همچنین باید در داخل آبگرمکن، آب در جریان باشد و پس از افزایش دمای آب، آب گرم به سمت لوله‌های مخصوص حرکت کند. در بعضی از مدل‌های آبگرمکن مانند آبگرمکن آیونایز، باید جریان برق نیز وجود داشته باشد تا جرقه موردنیاز برای روشن کردن مشعل، توسط الکترود جرقه زن تولید شود. به همین دلیل است که داخل آبگرمکن دیواری، سیستم‌های پیچیده‌ای را مشاهده می‌کنید که آب، برق و گاز موردنیاز دستگاه را تامین می‌کنند.

اجزای زیر، از جمله مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری هستند:

1- کلاهک تعدیل:

پس از اینکه گاز در محفظه احتراق آبگرمکن می‌سوزد، دود و گازهای سمی تولید می‌شود. این دودهای سمی باید از محیط خانه خارج شوند تا مشکلی برای اعضای خانه پیش نیاید. به همین دلیل است که در بالای آبگرمکن، قسمتی به نام کلاهک تعدیل وجود دارد. نصب کلاهک تعدیل کمک می‌کند که دودهای تولیدشده در داخل آبگرمکن به سمت دودکش حرکت کنند و از محفظه آبگرمکن خارج شوند.

کلاهک تعدیل از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شود و در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است. طراحی کلاهک تعدیل به شکلی است که به تخلیه دود از آبگرمکن کمک می‌کند. عملکرد کلاهک تعدیل در آبگرمکن، مشابه عملکرد فن در پکیج است و وجود آن اهمیت زیادی دارد.

برای آشنایی با قطعات و اجزای پکیج دیواری، پیشنهاد می‌کنیم که به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید.

کلاهک تعدیل آبگرمکن
کلاهک تعدیل آبگرمکن

محل قرارگیری کلاهک تعدیل آبگرمکن:

اگر می‌خواهید کلاهک تعدیل آبگرمکن را مشاهده کنید، بهتر است قاب آبگرمکن را جدا کنید. در بالای آبگرمکن، شما کلاهک تعدیل را مشاهده می‌کنید که با دو پیچ به پنل پشتی آبگرمکن متصل شده است.

2- ترموستات یا سنسور دود:

همان‌طور که توضیح دادیم، گازها و دودهای تولید شده در آبگرمکن سمی هستند و باید از محیط خانه خارج شود. در صورت وجود دود در محفظه آبگرمکن، عملکرد این وسیله دچار اختلال می‌شود. همچینین در صورت وجود این گازها، احتمال بروز مشکلات تنفسی و خفگی نیز بالا می‌رود.

به همین دلیل در آبگرمکن های امروزی، قطعه‌ای به نام ترموستات دود یا سنسور دود وجود دارد که ایمنی این دستگاه را تا حد زیادی افزایش داده است. ترموستات دود قطعه‌ای است که به آن کلید حرارتی کلاهک تعدیل نیز گفته می‌شود.

در صورتی که مسیر دودکش دچار انسداد و گرفتگی شود، دود از کلاهک تعدیل خارج می‌شود و به سمت دودکش می‌رود؛ اما به دلیل بسته بودن مسیر دودکش، دوباره این دود به سمت داخل آبگرمکن برمی‌گردد. حالا اگر سنسور دود حجم زیادی از دود را تشخیص دهد، برای جلوگیری از انفجار و بروز نشتی، مشعل را خاموش می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که ایمنی آبگرمکن بیشتر شود و افراد از وجود بوی دود در منزل اذیت نشوند.

به همین دلیل است که ترموستات دود، یکی از مهم‌ترین قطعات آبگرمکن دیواری محسوب می‌شود. در صورت خرابی این قطعه، ایمنی آبگرمکن کم می‌شود و با مشکل نشتی دود به بیرون مواجه می‌شویم.

در وبلاگ هوم سرویز با دلایل نشتی گاز از آبگرمکن آشنا شوید و این موضوع خطرناک را سریع‌تر حل کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟
سنسور دود آبگرمکن
سنسور دود آبگرمکن

محل قرارگیری سنسور دود آبگرمکن:

سنسور دود در مکانی قرار می‌گیرد که وجود دود و گازهای سمی را به‌سرعت تشخیص دهد. محل قرارگیری سنسور دود آبگرمکن در بالای محفظه احتراق است تا به محض جمع شدن دود در این قسمت، متوجه حجم زیاد دود شود.

3- مبدل حرارتی:

مهم‌ترین وظیفه آبگرمکن، گرم کردن آب است. این وظیفه مهم با کمک مبدل حرارتی آبگرمکن انجام می‌شود. مبدل حرارتی، قطعه‌ای محکم است که داخل آن، تعداد زیادی لوله مسی قرار دارد. پس از اینکه آب سرد از لوله‌های ورودی وارد آبگرمکن شد، آب وارد لوله‌های کوچک مسی می‌شود. در اثر برخورد حرارت با این لوله‌ها، دمای آب داخل لوله بالا می‌رود و گرم می‌شود.

به دلیل وجود جریان آب در مبدل حرارتی، احتمال جرم گرفتگی این قطعه زیاد است. در صورت وجود رسوبات زیاد در داخل مبدل، روند گرم کردن آب با مشکل مواجه می‌شود؛ زیرا رسوبات اجازه انتقال حرارت را نمی‌دهند و کیفیت آب گرم پایین می‌آید. به همین دلیل باید رسوب زدایی مبدل آبگرمکن را به صورت منظم انجام دهید تا فشار آب گرم بیشتر شود.

مبدل حرارتی
مبدل حرارتی

محل قرارگیری مبدل حرارتی آبگرمکن:

اگر دوست دارید مبدل آبگرمکن را پیدا کنید و کار رسوب‌زدایی و جرم گیری آن را به‌راحتی انجام دهید، لازم است با مکان قرارگیری مبدل آشنا شوید. مبدل آبگرمکن در بالای مشعل و زیر کلاهک تعدیل نصب می‌شود و قطعه‌ای به رنگ مسی است که لوله‌های مارپیچی در داخل وجود دارد.

4- سنسور دمای مبدل حرارتی:

یکی دیگر از اجزای اصلی آبگرمکن دیواری، سنسور دمای مبدل حرارتی است. وظیفه سنسور دمای مبدل حرارتی این است که دمای مبدل را اندازه‌گیری کند. اگر این سنسور تشخیص دهد که دمای مبدل آبگرمکن بیش از حد بالا رفته است، سریعاً شعله را خاموش می‌کند. در نتیجه با وجود سنسور دما، مبدل آبگرمکن بسیار داغ نمی‌شود و احتمال آتش گرفتن آبگرمکن و انفجار آن به حداقل می‌رسد.

در صورتی که سنسور دمای مبدل به‌درستی کار نکند، این احتمال وجود دارد که دمای آبگرمکن بسیار بالا برود و حتی منفجر شود. به همین دلیل باید همواره از درست بودن سنسور دمای مبدل حرارتی مطمئن باشیم تا مشکلی برای آبگرمکن پیش نیاید و به‌خوبی کارش را انجام دهد.

سنسور دمای مبدل حرارتی آبگرمکن
سنسور دمای مبدل حرارتی آبگرمکن

محل قرارگیری سنسور دما مبدل حرارتی آبگرمکن:

درست مانند سنسور دود، قطعه سنسور دمای مبدل حرارتی نیز در داخل محفظه آبگرمکن قرار می‌گیرد تا بتواند دمای مبدل را به‌راحتی تشخیص دهد.

5- پنل پشتی آبگرمکن:

اگر آبگرمکن را از نزدیک دیده باشید و قطعات آن را بررسی کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید که تمامی اجزای آبگرمکن دیواری روی یک پنل یا صفحه بسته شده‌اند که به پنل آبگرمکن معروف است. با کمک پنل آبگرمکن، تمام قطعات داخلی، به صورت محکم در کنار هم قرار می‌گیرند و کار می‌کنند.

همچنین وجود این پنل کمک می‌کند که آبگرمکن را به‌راحتی روی دیوار نصب کنیم. پنل پشتی آبگرمکن نیز جزو اجزای مهم محسوب می‌شود که تمام قطعات آبگرمکن را در کنار هم قرار می‌دهد.

پنل پشتی آبگرمکن
پنل پشتی آبگرمکن

محل قرارگیری پنل پشتی آبگرمکن:

اگر محل قرارگیری آبگرمکن روی دیوار را مشاهده کنید، متوجه وجود پنل پشتی آبگرمکن خواهید شد. پنل آبگرمکن در پشت آن قرار دارد و تمامی قطعات دیگر را در داخل خود جای می‌دهد.

6- رگلاتور گاز:

بعد از سوخت گاز در محفظه احتراق، حرارت موردنیاز برای گرم کردن آب تولید می‌شوذ. وظیفه گازرسانی به آبگرمکن، برعهده رگلاتور گاز است. در صورتی که رگلاتور خراب شود، دیگر نمی‌تواند گاز موردنیاز آبگرمکن را به این وسیله برساند و در نتیجه آبگرمکن خاموش می‌شود. بنابراین رگلاتور گاز بسیار مهم است و مقدار کافی گاز آبگرمکن را تامین می‌کند.

قطعه رگلاتور، از چند بخش تشکیل شده است. باید بدانید که شیلنگ گاز، به صورت مستقیم به رگلاتور وصل می‌شود و با کمک رگلاتور می‌توان میزان گاز موردنیاز برای شعله را تنظیم کرد. به همین دلیل است که رگلاتور از جمله مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری است که باعث عملکرد درست این وسیله می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

رگلاتور گاز آبگرمکن
رگلاتور گاز آبگرمکن

محل قرارگیری رگلاتور گاز آبگرمکن:

همان‌طور که گفتیم رگلاتور به شیلنگ گاز متصل می‌شود و به همین دلیل در زیر آبگرمکن قرار دارد. اگر نگاهی به زیر بدنه آبگرمکن بیندازید، رگلاتور را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید بررسی و تعمیر این قطعه را انجام دهید.

7- سوپاپ اصلی گاز:

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری که وظیفه باز و بسته کردن گاز در هنگام باز و بسته‌شدن شیر آب گرم را بر عهده دارد، سوپاپ اصلی گاز است. این قطعه به‌صورت بدنه‌ای توخالی طراحی شده است که در داخل آن یک میله سوپاپ گاز قرار دارد. میله سوپاپ گاز به میله سوپاپ آب متصل می‌شود.

زمانی که شما شیر آب گرم را باز می‌کنید، میله سوپاپ آب باز می‌شود و میله سوپاپ گاز را نیز باز می‌کند. در نتیجه مسیر سوپاپ اصلی گاز باز می‌شود تا گاز کافی به آبگرمکن برسد و مشعل روشن شود. همزمان با روشن شدن مشعل، دمای آب بالا می‌رود و آب گرم تولید می‌شود.

خراب شدن سوپاپ اصلی گاز منجر به روشن نشدن مشعل آبگرمکن می‌شود. همچنین اگر مشاهده کردید که همزمان با باز کردن شیر آب گرم، مشعل آبگرمکن خاموش ماند، باید سوپاپ گاز را بررسی و عیب‌یابی کنید.

سوپاپ گاز آبگرمکن
سوپاپ گاز آبگرمکن

محل قرارگیری سوپاپ اصلی گاز آبگرمکن:

سوپاپ گاز در زیر مشعل قرار دارد و قطعه‌ای چدنی است. در تصویر بالا، شما شکل سوپاپ را مشاهده می‌کنید و می‌توانید به‌راحتی این قطعه را پیدا کنید.

8- قطعه رگلاتور آب:

همان‌طور که برای کنترل میزان گاز ورودی به آبگرمکن، رگلاتور گاز وجود دارد، برای کنترل آب ورودی نیز رگلاتور مخصوصی وجود دارد که فشار آب را مدیریت می‌کند. رگلاتور آب چندین بخش دارد و میزان فشار آب ورودی و خروجی آبگرمکن را کنترل می‌کند. با کمک رگلاتور آب، فشار آب در آبگرمکن همواره یکدست خواهد بود.

رگلاتور آب
عکس رگلاتور آب

محل قرارگیری رگلاتور آب آبگرمکن:

رگلاتور آب نیز در قسمت پایین آبگرمکن نصب می‌شود. قطعه رگلاتور آب، برنجی است و رنگی طلایی دارد. معمولاً لوله ورودی آب به رگلاتور متصل می‌شود.

9- شیر پروانه‌ای آبگرمکن:

شیر پروانه‌ای، یکی دیگر از اجزای آبگرمکن دیواری است که میزان گاز ورودی به آبگرمکن را تنظیم می‌کند. قطعه شیر پروانه‌ای در نزدیکی رگلاتور گاز قرار دارد. با کمک شیر پروانه‌ای آبگرمکن، می‌توان میزان گاز ورودی به آبگرمکن را تنظیم کرد.

شیر پروانه ای آبگرمکن
شیر پروانه ای آبگرمکن

محل قرارگیری شیر پروانه‌ای آبگرمکن:

قطعه شیر پروانه‌ای نیز مانند قطعات مربوط به گازرسانی، در زیر آبگرمکن قرار دارد. باید بدانید که دسترسی به شیر پروانه‌ای آبگرمکن بسیار راحت است.

10- لوله دیافراگم:

وجود قطعه دیافراگم کمک می‌کند که آبگرمکن، بعد از باز کردن شیر آب گرم روشن شود. آب پشت قطعه دیافراگم با استفاده از لوله دیافراگم، پر یا خالی می‌شود.

اگر لوله دیافراگم را ببینید، به عملکرد این قطعه شک می‌کنید و احتمال دارد این سوال را بپرسید که کاربرد لوله دیافراگم چیست؟ باید بدانید که لوله دیافراگم، تنها رابط میان قسمت بالا و پایین دیافراگم است و اگر به‌درستی کار خود را انجام ندهد، دیگر اجزای آبگرمکن دیواری نیز نمی‌توانند به‌درستی کار کنند و آبگرمکن را روشن کنند.

قطعات آبگرمکن دیواری
لوله های آبگرمکن

محل قرارگیری لوله دیافراگم آبگرمکن:

این قطعه، لوله‌ای فلزی است که قطر کمی دارد و به دیافراگم آبگرمکن متصل می‌شود.

11- واشر لاستیکی دیافراگم:

در داخل آبگرمکن، تعداد زیادی واشر وجود دارد. واشر لاستیکی دیافراگم، قطعه‌ای مهم است که میزان ورود هوا به داخل دیافراگم و میزان خروج هوا از دیافراگم را کنترل می‌کند. با کمک این قطعه، دیافراگم می‌تواند به‌درستی کارش را انجام دهد.

در صورتی که واشر لاستیکی دیافراگم خراب شود و ترک بخورد، آبگرمکن دیگر به‌درستی کار نمی‌کند و روشن نخواهد شد. با تعویض واشر لاستیکی دیافراگم، مشکل آبگرمکن نیز حل می‌شود.

واشر لاستیکی دیافراگم آبگرمکن
واشر لاستیکی دیافراگم آبگرمکن

محل قرارگیری واشر دیافراگم آبگرمکن:

این قطعه، روی دیافراگم آبگرمکن قرار دارد و واشر لاستیکی بزرگی است که با پیچ روی دیافراگم بسته شده است.

12- کاربراتور آب و گاز:

کاربراتور نیز یکی از مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری است که به عملکرد درست آبگرمکن کمک می‌کند. زمانی که شیر آب گرم باز می‌شود، کاربراتور آب و گاز شروع به کار می‌کند. در این حالت آبگرمکن به صورت اتوماتیک روشن می‌شود و شروع به گرم کردن آب می‌کند.

قطعات آبگرمکن دیواری
قطعات آبگرمکن دیواری

محل قرارگیری کاربراتور آب و گاز:

قطعه کاربراتور آب و گاز، قطعه‌ای برنجی است که در قسمت پایین مشعل و در کنار دیافراگم آبگرمکن قرار دارد.

13- شیر مغناطیسی گاز:

همزمان با باز و بسته کردن شیر آب گرم، مشعل آبگرمکن نیز روشن و خاموش می‌شود. شیر مغناطیسی گاز، قطعه‌ای مهم است که همزمان با روشن و خاموش شدن مشعل، جریان گاز را قطع و وصل می‌کند. زمانی که مشعل روشن می‌شود، شیر مغناطیسی مسیر گاز را باز می‌کند تا مقدار گاز کافی به مشعل برسد. بعد از خاموش شدن مشعل نیز شیر مغناطیسی مسیر ورود گاز را می‌بندد تا از نشتی گاز جلوگیری کند.

در بسیاری از موارد، مشعل روشن نشدن مشعل یا نشتی گاز از آبگرمکن به دلیل خرابی شیر مغناطیسی است. با عیب‌یابی و تعویض شیر مغناطیسی، این مشکلات برطرف می‌شود.

شیر مغناطیسی آبگرمکن
شیر مغناطیسی آبگرمکن

محل قرارگیری شیر مغناطیسی آبگرمکن:

این قطعه در مسیر گاز قبل از مشعل قرار دارد و از چند قسمت مجزا تشکیل شده است.

14- سنسور جوش آبگرمکن:

مهم‌ترین وظیفه آبگرمکن، گرم کردن آب است؛ اما باید محدوده دمای آب گرم تنظیم شود تا دمای آبگرمکن خیلی بالا نرود. در صورت افزایش دمای آبگرمکن، احتمال آتش گرفتن و انفجار آبگرمکن بالا می‌رود.

به همین دلیل در داخل آبگرمکن، قطعه‌ای به نام سنسور جوش وجود دارد. سنسور جوش، دمای آب گرم را کنترل می‌کند و در صورت نزدیک شدن دمای آب به نقطه جوش، مشعل را خاموش می‌کند.

سنسور جوش آبگرمکن با کمک دو عدد سیم به شمعک متصل می‌شود. در صورتی که سنسور جوش آبگرمکن قطع شود، شمعک آبگرمکن نیز خاموش خواهد شد و آبگرمکن دیگر به کارش ادامه نمی‌دهد. با سرویس آبگرمکن و تعویض سنسور جوش، این مشکل حل می‌شود.

سنسور جوش آبگرمکن
سنسور جوش آبگرمکن

محل قرارگیری سنسور جوش آبگرمکن:

سنسور جوش آبگرمکن، نوعی سنسور جداری است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، سنسور جوش در داخل محفظه آبگرمکن، در بالا و سمت چپ آبگرمکن قرار دارد و با دو سیم به شمعک متصل می‌شود.

15- ترموکوپل:

یکی از مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری، ترموکوپل است که در کنار مشعل قرار دارد و به روشن شدن شمعک کمک می‌کند.

زمانی که شما شمعک آبگرمکن را روشن می‌کنید، حرارت آن به ترموکوپل می‌خورد و ولتاژ الکتریکی بسیار کمی تولید می‌شود. این ولتاژ کم از طریق ترموکوپل به شیر مغناطیسی می‌رسد و فنر آن را باز می‌کند تا گاز به‌درستی به شمعک برسد.

پس از خاموش شدن شمعک نیز این ولتاژ قطع می‌شود. سپس شیر مغناطیسی آبگرمکن بسته شده و جریان گاز را قطع می‌کند. به همین دلیل ترموکوپل از جمله مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری است. اگر ترموکوپل خراب شود، گاز شمعک قطع می‌شود و نمی‌توان آبگرمکن را روشن کرد.

ترموکوپل آبگرمکن
ترموکوپل آبگرمکن

محل قرارگیری ترموکوپل آبگرمکن:

این قطعه، میله‌ای فلزی است که دقیقاً در کنار شمعک آبگرمکن قرار گرفته است. بعد از باز کردن قاب آبگرمکن، ترموکوپل را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید به این قطعه دسترسی داشته باشید. در آبگرمکن ایستاده، ترموکوپل در قسمت پایینی آبگرمکن و در کنار شعله قرار دارد.

مکان قرارگیری ترموکوپل
مکان قرارگیری ترموکوپل

16- مشعل آبگرمکن:

زمانی که مشعل روشن می‌شود و شروع به کار می‌کند، آب گرم موردنیاز تولید می‌شود. مشعل در کنار شمعک قرار دارد. بعد از باز کردن شیر آب گرم، مشعل آبگرمکن شعله لازم را از شمعک دریافت می‌کند و روشن می‌شود. با سوختن گاز در مشعل، حرارت زیادی تولید می‌شود. سپس این حرارت با لوله‌های مبدل آبگرمکن برخورد کرده و آب را گرم می‌کند.

همانطور که متوجه شدید، فعالیت درست مشعل آبگرمکن به گرم کردن آب کمک می‌کند و به همین دلیل از مهم‌ترین اجزای آبگرمکن دیواری است.

مشعل آبگرمکن
مشعل آبگرمکن

محل قرارگیری مشعل آبگرمکن:

مشعل آبگرمکن در قسمت میانی آبگرمکن و در کنار شمعک قرار گرفته است. شکل ظاهری مشعل به صورت یک صفحه پره‌دار نقره‌ای است که هنگام روشن شدن، دور تا دور مشعل نیز روشن می‌شود.

17- جرقه‌زن:

تا حالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که جرقه موردنیاز برای شمعک چگونه ایجاد می‌شود؟ باید بدانید که الکترود جرقه زن، وظیفه تولید جرقه را برعهده دارد. جرقه زن، در کنار شمعک آبگرمکن قرار گرفته است و بعد از تولید جرقه، این جرقه را به شمعک آبگرمکن می‌رساند تا روشن شود. برای جلوگیری از ایجاد اتصالی در این قطعه، یکی از قسمت‌های جرقه زن از جنس عایق است.

الکترود جرقه زن
الکترود جرقه زن

محل قرارگیری جرقه‌زن آبگرمکن:

قطعه جرقه‌زن دقیقاً در کنار شمعک قرار دارد. با فشار دادن دکمه زیر آبگرمکن، جرقه زن فعال می‌شود و شروع به تولید جرقه می‌کند.

18- الکترود تشخیص شعله در آبگرمکن:

یکی دیگر از اجزای مهم آبگرمکن دیواری، الکترود تشخیص شعله است. این قطعه بیشتر در آبگرمکن‌های جدید وجود دارد که برد الکتریکی دارند و با برق کار می‌کنند.

وظیفه الکترود تشخیص شعله این است که وجود شعله در آبگرمکن را تشخیص دهد و این موضوع را به برد اطلاع‌رسانی کند. اگر این الکترود تشخیص دهد که شعله آبگرمکن روشن نیست، این موضوع را به برد اطلاع می‌دهد تا برد الکتریکی، گاز آبگرمکن را قطع کند. قطع شدن گاز در آبگرمکن، از نشتی گاز جلوگیری می‌کند و احتمال وقوع مواردی مانند انفجار آبگرمکن را کاهش می‌دهد.

در صورتی که الکترود تشخیص شعله خراب شود، عملکرد آبگرمکن دچار اختلال می‌شود و دیگر به‌درستی کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل باید الکترود تشخیص شعله را تعویض کنید تا شمعک آبگرمکن مجدداً روشن شود.

قطعات آبگرمکن دیواری
اجزای آبگرمکن دیواری

محل قرارگیری الکترود حسگر آبگرمکن:

الکترود تشخیص شعله نیز جزو سیستم جرقه‌زن آبگرمکن است و در نزدیکی الکترود جرقه زن قرار دارد. برای مشاهده الکترود تشخیص شعله در آبگرمکن، بهتر است قاب آبگرمکن را بردارید تا به‌راحتی به این قطعه دسترسی داشته باشید.

نصب و تعمیر آبگرمکن
نصب و تعمیر آبگرمکن

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره اجزای آبگرمکن دیواری با شما صحبت کردیم و 18 قطعه بسیار مهم در آبگرمکن را به شما معرفی کردیم. سپس به بررسی عملکرد هرکدام از قطعات پرداختیم. همچنین مکان قرارگیری اجزای آبگرمکن را به همراه عکس به شما نشان دادیم. حالا شما می‌دانید که در داخل آبگرمکن دیواری چه قطعات مهمی وجود دارد و کاربرد هرکدام از این قطعات چیست.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب آبگرمکن، نصب حوله خشک کن، تعمیر پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا