هوم سرویز

6 علت زیاد شدن شعله اجاق گاز + عیب یابی و رفع آن

اجاق گاز، یکی از وسایل مهم و کاربردی در منزل است که به ما کمک می‌کند تا انواع غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه را آماده کنیم. سالم بودن قطعات و شعله اجاق گاز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث عملکرد درست اجاق گاز و پخت صحیح غذاهای مختلف می‌شود. زمانی که مشکلی برای اجاق گاز پیش می‌آید و خراب می‌شود، دیگر نمی‌توان از گاز برای پخت‌وپز استفاده کرد. زیاد شدن شعله اجاق گاز، یکی از مشکلات رایج است که منجر به افزایش حرارت غذا و سوختن غذا می‌شود.

فرقی ندارد که اجاق گاز شما جدید است یا قدیمی؛ به هر حال این احتمال وجود دارد که با مشکل زیاد شدن شعله گاز مواجه شوید و نتوانید از اجاق گاز به‌درستی استفاده کنید.

در این مطلب قصد داریم دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز را به شما توضیح دهیم و روش رفع این مشکل را به شما یاد بدهیم. با خواندن این نوشته، با مشخصات شعله طبیعی اجاق گاز نیز آشنا خواهید شد. اگر در منزلتان از اجاق گازی برای پخت‌وپز استفاده می‌کنید و دوست دارید مشکلات مختلف اجاق گاز منزلتان را سریع‌تر رفع کنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

تنظیم شعله اجاق گاز
تنظیم شعله اجاق گاز

آشنایی با مشخصات شعله طبیعی اجاق گاز

قبل از بررسی دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز، خوب است با مشخصات شعله طبیعی گاز آشنا شوید و بدانید که در حالت استاندارد، ظاهر شعله گاز به چه صورتی است. با مشاهده تغییرات ناگهانی در رنگ شعله یا شدت و ارتفاع شعله، متوجه وجود مشکل در اجاق گاز خواهید شد و باید سریع‌تر برای تعمیر اجاق گاز منزل اقدام کنید.

موارد زیر از جمله ویژگی‌ها و مشخصات شعله استاندارد اجاق گاز هستند:

1- رنگ شعله:

در حالت طبیعی، شعله اجاق گاز به رنگ آبی است. در صورت تغییر رنگ شعله گاز به رنگ‌های زرد و نارنجی، بهتر است اقدام به عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز کنید تا مشکل برطرف شود.

تعمیر شعله زرد اجاق گاز
تعمیر شعله زرد اجاق گاز

2- تنظیم بودن گاز ورودی:

در صورتی که جریان گاز ورودی به‌اندازه باشد، شعله گاز به صورت مداوم و یکسان می‌سوزد و کم یا زیاد نمی‌شود. پس اگر مشاهده کردید که شعله گاز به‌آرامی نمی‌سوزد و شدت آن کم و زیاد می‌شود، یعنی جریان گاز ورودی به شعله مشکل دارد و متغیر است.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل را سریع‌تر حل کنید.

3- بی صدا بودن:

اجاق گاز در حالت عادی و نرمال، هیچ‌گونه صدایی را تولید نمی‌کند و بدون صدا می‌سوزد و این موضوع نشان‌دهنده سالم‌ بودن آن است. اگر بعد از روشن کردن اجاق گاز مشاهده کردید که شعله گاز صدای زیادی ایجاد می‌کند، یعنی مشکلی در اجاق گاز پیش آمده است که باید حل شود.

4- ارتفاع شعله:

زمانی که شعله اجاق گاز را روی بیشترین حالت قرار می‌دهید، ارتفاع شعله به حدود 2 سانتی‌متر می‌رسد. وجود شعله 1 الی 2 سانتی‌متری در اجاق گاز کاملاً طبیعی است و نشان می‌دهد که گاز شما به‌درستی کار می‌کند. در صورت افزایش ارتفاع شعله و رسیدن اندازه شعله به بیش از 2 سانتی‌متر، یعنی مشکلی در گاز وجود دارد که باید حل شود. همچنین ارتفاع بسیار کم شعله گاز نیز غیرطبیعی است و نشان می‌دهد که فشار گاز کم شده است.

حالا که با مشخصات شعله طبیعی اجاق گاز آشنا شدید، به‌خوبی می‌توانید تشخیص دهید که شعله گاز منزل شما مشکلی دارد یا خیر. گاهی اوقات، شعله گاز بسیار شدید و زیاد می‌شود و حتی با کم کردن شعله نیز شدت آن کم نخواهد شد. در این حالت باید برای عیب‌یابی و رفع مشکل اجاق گاز اقدام کرد.

در ادامه با دلایل زیاد شدن شعله گاز آشنا خواهید شد.

دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز
6 دلیل زیاد شدن شعله گاز

چرا شدت و ارتفاع شعله گاز از بسیار زیاد شده است؟

زمانی که شدت شعله اجاق گاز بسیار زیاد می‌شود، دیگر نمی‌توانید از گاز استفاده کنید؛ زیرا حرارت شعله زیاد است و این موضوع منجر به سوختن غذا و مشکلات دیگر می‌شود. در ادامه با دلایل بروز این مشکل آشنا خواهید شد و روش حل آن را نیز یاد می‌گیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

موارد زیر منجر به افزایش شدت شعله اجاق گاز می‌شوند:

1- تنظیم نادرست شعله گاز:

یکی از رایج‌ترین دلایل زیاد بودن شعله گاز، تنظیم نکردن فشار گاز ورودی به شعله است. این اتفاق معمولاً بعد از نصب اجاق گاز رخ می‌دهد و قابل حل است. بعد از نصب اجاق گاز یا سرویس آن، از نصاب یا سرویسکار اجاق گاز بخواهید که شعله گاز را متناسب با فشار گاز محل زندگی شما تنظیم کند.

تنظیم نکردن فشار گاز ورودی به شعله، باعث می‌شود که در هنگام کار با فر و گاز دچار مشکل شوید و نتوانید از این وسیله به‌درستی استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است از افراد متخصص بخواهید که شعله اجاق گاز را تنظیم کنند تا بتوانید به‌خوبی از تمام امکانات گاز استفاده کنید و راحت به پخت‌وپز مشغول شوید.

تنظیم نبودن فشار گاز منجر به اتفاقات متعددی مانند دود کردن فر اجاق گاز می‌شود و باید سریع‌تر برای حل این مشکل اقدام کرد.

پیچ تنظیم شعله اجاق گاز
پیچ تنظیم شعله اجاق گاز

2- گشاد شدن منافذ نازل گاز:

زیر شعله‌های گاز، قسمتی به نام «نازل گاز» قرار دارد که جریان گاز را به شعله منتقل می‌کند. گاهی اوقات به دلیل استفاده زیاد از اجاق گاز و بی‌کیفیت بودن جنس آن، منافذ نازل گشاد می‌شوند؛ در نتیجه، مقدار گاز بیشتری از نازل عبور می‌کند و شدت شعله گاز بیشتر می‌شود.

برای رفع این مشکل، بهتر است از تعمیرکار اجاق گاز بخواهید تا نازل گاز را بررسی کند و کار عیب‌یابی و تعویض نازل گاز را انجام دهد. بعد از تعمیر نازل گاز، فشار گاز شعله‌ها مجدداً تنظیم می‌شود و دیگر شاهد زیاد بودن شدت شعله‌های گاز نخواهید بود.

زیاد شدن شعله اجاق گاز به دلیل بزرگ شدن منافذ نازل گاز
زیاد شدن شعله اجاق گاز به دلیل بزرگ شدن منافذ نازل گاز

3- خراب‌ شدن سنسور دما:

وجود امکانات و قطعات مختلف در اجاق گاز به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی از اجاق گاز استفاده کنید و کار پخت‌وپز غذاهای مختلف را انجام دهید. سنسور دما، یکی از قطعات مهم در گاز است که دما را اندازه‌گیری می‌کند و میزان شعله گاز را متناسب با دمای انتخابی شما تنظیم خواهد کرد. در صورت زیاد شدن ناگهانی شعله گاز و افزایش احتمال آتش سوزی، شعله گاز به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود تا احتمال بروز خطر به حداقل برسد.

حالا اگر سنسور دما خراب شود، دیگر دمای شعله‌ها به‌درستی اندازه‌گیری نمی‌شود و مشکل پیش می‌آید؛ زیرا دیگر کار قطعی گاز و خاموش شدن شعله را انجام نمی‌دهد و نمی‌توانید به‌خوبی از اجاق گاز منزلتان استفاده کنید.

برای رفع این مشکل، از تعمیرکار اجاق گاز و فر بخواهید که سنسور دما را بررسی و عیب‌یابی کند. در صورت خرابی سنسور دما، بهتر است این قطعه تعویض شود تا تنظیمات شعله گاز به حالت طبیعی خود برگردد.

علائم خراب شدن سنسور دما در اجاق گاز
علائم خراب شدن سنسور دما در اجاق گاز

4- خراب شدن ترموستات گاز:

بعضی از مدل‌های اجاق گاز به ترموستات دما مجهز هستند. وظیفه ترموستات این است که دمای گاز را در محدوده موردنظر شما نگه دارد و از زیاد و کم شدن شعله اجاق گاز جلوگیری کند.

زمانی که ترموستات گاز دچار مشکل می‌شود، به‌درستی کار نمی‌کند. در نتیجه شدت شعله گاز دائماً کم و زیاد می‌شود و هیچ کنترلی روی شعله گاز انجام نخواهد شد. برای رفع این مشکل، ترموستات گاز را بررسی کنید و مطمئن شوید که این قطعه سالم است. در صورت خرابی ترموستات گاز، سریعاً قطعه ترموستات گاز را تعویض کرده و اجاق گاز را تعمیر کنید.

خراب شدن گاز رومیزی
زیاد شدن شعله به دلیل خرابی ترموستات دما

5- مشکل در میزان اکسیژن و گاز:

روش کار اجاق گاز به این صورت است که در اثر ترکیب اکسیژن و گاز و سوختن گاز، شعله گاز تشکیل می‌شود. در صورت ترکیب درست گاز و اکسیژن، شعله گاز به صورت طبیعی و به رنگ آبی خواهد بود. گاهی اوقات مقدار کافی اکسیژن یا گاز به شعله گاز نمی‌رسد و در نتیجه ارتفاع و رنگ شعله غیرطبیعی می‌شود. در صورت کمبود اکسیژن یا گاز، معمولاً شعله گاز نارنجی رنگ می‌شود و ظاهر شعله نیز تغییر می‌کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

یکی از دلایل کم شدن اکسیژن و گاز در شعله‌ها، گرفتگی دریچه‌های هوا در اجاق گاز است. در اثر گرفتگی دریچه هوا، ترکیب گاز و اکسیژن به‌درستی انجام نمی‌شود و این مشکل منجر به زیاد شدن شعله اجاق گاز می‌شود.

بهترین راه برای حل این مشکل، تمیز کردن گاز است. زمانی که شما دریچه هوا و شعله‌های گاز را تمیز می‌کنید، تمام آلودگی‌ها و گرفتگی‌ها از بین می‌روند و شعله گاز به حالت طبیعی برمی‌گردد.

عیب‌یابی و تعمیر انواع فر و گاز
خرابی شعله گاز

6- خراب‌ شدن ولوم اجاق گاز:

یکی از رایج‌ترین دلایل زیاد شدن شعله گاز، خراب شدن ولوم اجاق گاز است. در این حالت، ولوم اجاق گاز در مکان مشخص و ثابتی قرار نمی‌گیرد و نمی‌توان شعله گاز را تنظیم کرد. سالم بودن پیچ تنظیم شعله اجاق گاز اهمیت زیادی دارد و در عملکرد درست اجاق گاز تاثیر می‌گذارد.

برای رفع مشکل ولوم‌های گاز، از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید و از آنها بخواهید که ولوم‌های اجاق گاز را تعویض کنند تا بتوانید شدت شعله‌های گاز را تنظیم کنید و کار پخت غذا را به‌راحتی انجام دهید.

تنظیم شعله اجاق گاز
تنظیم شعله گاز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب 6 دلیل زیاد شدن شعله گاز را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم که چرا شعله گاز بسیار زیاد می‌شود. سپس به بررسی مشخصات شعله طبیعی پرداختیم و با حالت عادی شعله گاز آشنا شدیم. در ادامه نیز روش عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز را به شما توضیح دادیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند تعمیر و نصب اجاق گاز به دنبال افراد متخصص هستید و می‌خواهید کار تعمیر لوازم منزل شما با هزینه مناسب انجام شود، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید.

بعد از ثبت درخواست در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا