هوم سرویز

معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز چیست؟ + عیب‌یابی و رفع آن

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین وسایل منزل است که به ما کمک می‌کند تا انواع غذاهای خوشمزه را درست کنیم و کار پخت‌وپز را به‌راحتی انجام دهیم. گاهی اوقات، تنظیمات اجاق گاز به هم می‌خورد و این موضوع باعث نگرانی افراد می‌شود. تغییر رنگ شعله‌های اجاق گاز، یکی از اتفاقات رایج است که به دلایل مختلفی پیش می‌آید. شاید بپرسید که معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز چیست؟

در این مطلب می‌خواهیم دلایل تغییر رنگ شعله گاز را به شما معرفی کنیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح بدهیم. اگر شاهد تغییر رنگ شعله به رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد هستید و می‌خواهید رنگ شناسی شعله اجاق گاز را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و روش عیب‌یابی اجاق گاز را یاد بگیرید.

رنگ شناسی شعله اجاق گاز
مشخصات شعله اجاق گاز

شعله طبیعی اجاق گاز چه رنگی دارد؟

قبل از اینکه دلایل تغییر رنگ شعله گاز را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با مشخصات شعله گاز آشنا شویم. باید بدانید که در حالت عادی، شعله گاز آبی‌رنگ است و به صورت مداوم و همراه با حرکات پیوسته می‌سوزد. یکسان بودن ارتفاع شعله در تمام قسمت‌ها، نشان می‌دهد که اجاق گاز به صورت طبیعی کار می‌کند و مشکلی ندارد.

در تصویر زیر، عکس شعله طبیعی اجاق گاز را مشاهده می‌کنید که به رنگ آبی است و ارتفاع مشخصی دارد. هر زمان که گاز با اکسیژن ترکیب شود و بسوزد، شعله آبی رنگ گاز تولید می‌شود.

دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل ناخوشایند را سریع‌تر حل کنید.

رنگ شعله گاز طبیعی
رنگ شعله گاز طبیعی

دلایل رنگ های مختلف شعله اجاق گاز چیست؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، شعله اجاق گاز در حالت طبیعی، آبی رنگ است. زمانی که رنگ شعله گاز تغییر می‌کند، به معنای آن است که مشکلی در اجاق گاز به وجود آمده است. مواردی مانند وجود آلودگی در مسیر گاز، برخورد با سایر عناصر و وجود مواد شوینده روی شعله‌های گاز از جمله دلایل تغییر رنگ شعله‌های گاز است. در ادامه، با اصلی‌ترین دلایل تغییر رنگ شعله گاز آشنا خواهید شد و می‌توانید این مشکل را سریع‌تر حل کنید.

علت قرمز شدن شعله اجاق گاز
علت قرمز شدن شعله اجاق گاز

علت قرمز شدن شعله اجاق گاز چیست؟

یکی از اتفاقات عجیب، قرمز شدن رنگ شعله گاز است. احتمالاً با اولین بار مشاهده شعله قرمز رنگ، تعجب می‌کنید و دوست دارید سریع‌تر با دلایل قرمز شدن شعله گاز آشنا شوید.

موارد زیر، از جمله مهم‌ترین عوامل قرمز سوختن شعله بخاری و اجاق گاز محسوب می‌شوند:

1- استفاده از دستگاه بخور سرد:

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما استفاده از دستگاه بخور سرد و همچنین برخی اوقات استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا، باعث می‌شود که رنگ شعله اجاق گاز قرمز شود. قرمز شدن شعله گاز با دستگاه بخور به دلیل برخورد ذرات آب و بخار موجود در هوا است که در اثر واکنش با آتش، رنگ شعله را تغییر می‌دهند.

برای اینکه رنگ شعله گاز به حالت طبیعی برگردد و مجدداً شعله آبی‌رنگ را مشاهده کنید، کافی است که دستگاه رطوبت‌ساز یا دستگاه بخور را خاموش کنید تا دیگر بخار آب و آتش با هم واکنش ندهند.

قرمز شدن شعله گاز با دستگاه بخور
قرمز شدن شعله گاز با دستگاه بخور

2- وجود باقی مانده مواد غذایی:

یکی دیگر از دلایل قرمز شدن رنگ شعله گاز، باقی ماندن غذا روی شعله‌های گاز است. زمانی که شما گاز را روشن می‌کنید، حرارت شعله با این موادغذایی برخورد می‌کند. در اثر سوختن موادغذایی باقی مانده روی سر شعله، رنگ شعله قرمز می‌شود.

این وضعیت، اصلاً خطرناک نیست و می‌توانید به‌راحتی این مشکل را حل کنید. بهتر است پس از هربار پخت‌وپز، اجاق گاز را با دستمال و مواد شوینده تمیز کنید. بعد از تمیز کردن اجاق گاز، تمام موادغذایی و آلودگی‌ها از روی سطح گاز پاک می‌شوند و دیگر چنین مشکلی پیش نمی‌آید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

روش تمیز کردن و جرم گیری چدن اجاق گاز را بخوانید و اجاق گاز منزلتان را برق بیندازید!

3- وجود ذرات ناخالصی در مسیر گاز:

زمانی که در مسیر گاز ورودی به اجاق گاز، آلودگی و ذرات ناخالصی وجود داشته باشد، این ذرات به شعله می‌رسند و می‌سوزند. در اثر سوختن این ذرات ناخالصی، رنگ شعله قرمز می‌شود و تغییر می‌کند.

برای حل این مشکل، بهتر است تمام مسیر ورودی گاز به اجاق گاز را بررسی کنید و مسیر گاز را باز کنید. همچنین بعد از شستشوی شیلنگ گاز و سایر قطعات گازی با اسپری‌های مخصوص، تمام ذرات ناخالصی پاک می‌شوند و رنگ شعله به حالت عادی برمی‌گردد.

علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد
علت زرد شدن شعله گاز

علت زرد شدن شعله گاز چیست؟

در هنگام بررسی معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز، بهتر است علت نارنجی و زرد شدن شعله گاز را نیز پیدا کنیم تا بتوانیم عیب‌یابی اجاق گاز را بهتر انجام دهیم.

در بعضی موارد، شعله گاز به رنگ‌های زرد پررنگ و نارنجی تغییر می‌کند و این موضوع باعث نگرانی ما می‌شود.

باید بدانید که موارد زیر از جمله دلایل اصلی زرد شدن شعله گاز هستند:

1- ریخته شدن شیر روی اجاق گاز:

یکی از دلایلی که باعث ایجاد رنگ زرد یا نارنجی در شعله اجاق گاز می‌شود، ریختن شیر روی شعله گاز است. زمانی که شیر می‌سوزد و سرریز می‌شود، رنگ شعله به رنگ زرد تغییر می‌کند. تا زمانی که شیر روی شعله باقی بماند و با حرارت برخورد کند، رنگ شعله زرد خواهد بود.

برای رفع این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم که روی سر شعله را به‌صورت کامل تمیز کنید تا تمام شیر ریخته شده از روی گاز پاک شود و بتوانید مجدداً از شعله‌های اجاق گاز استفاده کنید.

ترفند های تمیز کردن چربی از اجاق گاز شیشه ای رومیزی را یاد بگیرید و هرگونه آلودگی و چربی را سریع‌تر از روی گاز پاک کنید.

2- کمبود اکسیژن:

روش کار اجاق گاز به این صورت است که گاز و اکسیژن را ترکیب می‌کند تا شعله به صورت مناسب ایجاد شود. گاهی اوقات به دلیل گرفتگی دریچه هوا یا وجود اکسیژن کم در محیط، مقدار اکسیژن کافی به گاز نمی‌رسد. در این حالت، میزان گاز ورودی به اجاق گاز بیشتر از اکسیژن خواهد بود و به همین دلیل، شعله گاز نارنجی یا زرد می‌شود. همچنین زیاد بودن فشار گاز ورودی، یکی از دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز است که عملکرد گاز را دچار اختلال می‌کند.

در صورتی که میزان اکسیژن ورودی به اجاق گاز کم شود و رنگ شعله به رنگ زرد یا نارنجی تغییر کند، بهتر است پنجره یا درب را باز بگذارید تا اکسیژن بیشتری به گاز برسد و شعله گاز به حالت عادی برگردد.

3- دستگاه بخور سرد:

روشن بودن دستگاه بخور سرد باعث ایجاد رنگ های مختلف در شعله اجاق گاز می‌شود. بنابراین وجود دستگاه رطوبت‌ساز و دستگاه بخور از جمله دلایل زرد شدن شعله گاز و بخاری نیز محسوب می‌شود. برای رفع این حالت، دستگاه بخور سرد را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا شعله اجاق گاز به حالت عادی برگردد.

علت سبز سوختن شعله اجاق گاز
علت سبز سوختن شعله اجاق گاز

دلیل رنگ سبز شعله اجاق گاز چیست؟

گاهی اوقات شاهد سبز شدن رنگ شعله گاز هستیم و نمی‌دانیم دلیلش چیست؟ در ادامه، با علت رنگ سبز شعله گاز آشنا خواهید شد و می‌توانید این عوامل را برطرف کنید تا رنگ شعله به حالت عادی برگردد.

موارد زیر از جمله رایج‌ترین دلایل سبز شدن شعله گاز هستند:

1- ریختن نمک روی اجاق گاز:

اگر در هنگام اضافه کردن نمک به غذا، مقداری نمک روی شعله گاز بریزد، رنگ شعله سریع تغییر می‌کند و سبز می‌شود. زمانی که سدیم کلراید (نمک) با حرارت برخورد می‌کند، واکنشی صورت می‌گیرد که موجب تغییر رنگ آتش یا شعله می‌شود. برای رفع این حالت و از بین بردن رنگ سبز شعله گاز، بهتر است اجاق گاز را خاموش کنید و نمک ریخته شده روی شعله گاز را تمیز کنید تا رنگ شعله به حالت عادی برگردد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

2- وجود مس روی اجاق گاز:

یکی دیگر از دلایل سبز شدن شعله اجاق گاز، وجود مس است. اگر روی شعله اجاق گاز یا در نزدیکی شعله، ظرف یا سیم مسی وجود داشته باشد، رنگ شعله گاز تغییر می‌کند و سبز رنگ می‌شود. برای رفع این حالت، می‌توانید ظروف مسی را از اجاق گاز دور کنید تا مشکل حل شود.

شعله سبز رنگ گاز
شعله سبز رنگ گاز

3- گرفتگی مسیر گاز ورودی:

اگر نگاهی به قطعات اجاق گاز بیندازید، ورودی گاز را مشاهده خواهید کرد. این قسمت، سوراخی بسیار ریز دارد که گاز را با فشار مناسبی وارد اجاق گاز می‌کند. در صورتی که مسیر ورودی گاز دچار انسداد و گرفتگی شود، دیگر نمی‌تواند گازرسانی به اجاق گاز را به‌درستی انجام دهد و این موضوع باعث ایجاد رنگ سبز در شعله می‌شود.

برای باز کردن مسیر گاز ورودی، بهتر است از تعمیرکار اجاق گاز کمک بگیرید و از فرد متخصص بخواهید که گرفتگی‌های مسیر گاز را باز کند تا مشکلات اجاق گاز برطرف شود.

4- استفاده از دستگاه بخور سرد:

وجود دستگاه بخور سرد، یکی از دلایل سبز شدن رنگ شعله گاز است. اگر دوست ندارید شاهد ایجاد رنگ های مختلف شعله اجاق گاز باشید، بهتر است موقع پخت غذا، دستگاه بخور را خاموش کنید تا بخار آب با شعله گاز برخورد نکند و رنگ شعله عوض نشود.

رنگ ابی شعله نشانه سوختن چیست
عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز و فر

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز با شما صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا رنگ شعله گاز عوض می‌شود. سپس به شما توضیح دادیم که در حالت عادی، رنگ شعله گاز آبی است و به صورت آهسته و مداوم می‌سوزد. در صورت مشاهده تغییر رنگ شعله گاز، شما می‌توانید عامل این موضوع را از بین ببرید تا شعله به حالت طبیعی خود برگردد.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند تعمیر و نصب اجاق گاز به دنبال افراد متخصص هستید و می‌خواهید کار تعمیر لوازم منزل شما با هزینه مناسب انجام شود، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید.

بعد از ثبت درخواست در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا