لوله کشی و تاسیسات

علت بوی بد کولر گازی چیست؟ رفع بوی بد کولر گازی

کولر گازی، یکی از جدیدترین و بهترین سیستم‌های سرمایشی است که هوای داخل خانه را بسیار خنک و دلپذیر می‌کند. گاهی اوقات به دلیل استفاده نادرست، کولر گازی دچار مشکل می‌شود و کیفیت هوای خروجی از کولر گازی پایین می‌آید. یکی از مشکلات ناخوشایند در کولرهای گازی، بو گرفتن کولر است. مواردی مانند تخلیه نشدن آب کولر، کثیفی فیلترهای هوا، گرفتگی لوله‌های کولر و… باعث باقی ماندن آب در داخل سیستم کولر و شیوع بوی بد کولر گازی می‌شود.

زمانی که این مشکل پیش می‌آید، بعد از روشن کردن کولر، بوی فاضلاب یا بوی ماهی گندیده در محیط می‌پیچد و این موضوع باعث ناراحتی و کلافگی افراد خانه می‌شود. همچنین باقی ماندن آب و آلودگی در داخل سیستم کولر، باعث کاهش کیفیت هوای خروجی از کولر گازی می‌شود و روی سلامتی افراد تاثیر مستقیم می‌گذارد.

در این نوشته قصد داریم دلایل بوی بد کولر گازی را به شما توضیح دهیم. همچنین روش رفع این مشکل را به شما یاد خواهیم داد. اگر دوست دارید همواره از هوای خنک و باکیفیت کولر گازی بهره‌مند شوید و مشکل بوی بد داکت اسپیلت و کولر گازی را سریع‌تر حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

انواع بوی بد کولر گازی
انواع بوی بد کولر گازی

اصلی‌ترین دلایل بوی بد کولر گازی

باید بدانید که اصلی‌ترین دلیل بوی بد کولر گازی، تجمع آلودگی و قارچ در پنل و سیستم کولر است. این مشکل، برای انواع مدل های کولر گازی پیش می‌آید و اجازه نمی‌دهد که از هوای خنک کولر گازی به‌درستی استفاده کنید. زمانی که به دنبال علت بوی بد کولر گازی هستید، احتمالاً شاهد یکی از اتفاقات زیر خواهید بود:

1- تخلیه نشدن آب کولر گازی

روش کار کولر گازی به این صورت است که ابتدا، هوای گرم محیط خانه به داخل سیستم مکیده می‌شود. سپس گرمای هوا توسط اواپراتور گرفته شده و به هوای سرد تبدیل می‌شود. در اثر این اتفاق و فرآیند میعان، مقداری آب تولید می‌شود. قطرات آب تولید شده از طریق لوله مخصوص تخلیه آب یا لوله درین (drain) به بیرون ریخته می‌شود.

گاهی اوقات به دلیل بسته بودن سینی تخلیه آب کولر یا جاگذاری نادرست لوله درین، آب و رطوبت از داخل سیستم خارج نمی‌شود. باقی ماندن آب در پنل کولر باعث جمع شدن آلودگی‌ها و لجن شدن آب می‌شود.

در این حالت، این آب بدبو و کثیف دائماً وارد سیستم گردش کولر گازی می‌شود و بوی فاضلاب یا ماهی گندیده از کولر به مشام می‌رسد.

تمیز کردن سینی زیر کولر گازی، باز کردن مسیر تخلیه آب از کولر و جاگذاری درست لوله درین اهمیت زیادی دارد و از لجن شدن آب کولر جلوگیری می‌کند.

بوی فاضلاب از کولر گازی
بوی فاضلاب از کولر گازی

2- کثیفی فیلتر‌های هوا

جمع شدن آلودگی روی فیلترهای کولر گازی، باعث رشد قارچ و آلودگی می‌شود. سپس در هنگام روشن بودن کولر گازی، این قارچ‌ها و آلودگی‌ها به هوا منتقل می‌شود. این موضوع روی کیفیت هوای خنک کولر گازی تاثیر می‌گذارد و هوای خنک را ناسالم و بدبو می‌کند.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است فیلترهای کولر گازی را مرتب تمیز کنید تا آلودگی و گردوغبار روی فیلترها جمع نشوند و مشکلاتی مانند بدبو شدن هوای خنک کولر یا ضعیف شدن باد کولر گازی پیش نیاید. برای اینکار می توانید از مایع شستشوی کولر گازی نیز استفاده کنید.

فیلترهای کولر گازی
فیلترهای کولر گازی

3- ورود موجودات کوچک به داخل سیستم

در صورتی که شرایط برای رشد قارچ و کپک در داخل اجزای کولر گازی وجود داشته باشد، انواع قارچ‌ها و کپک‌ها روی کویل‎‌های سرد کننده اواپراتور و سینی تخلیه آب رشد می‌کنند و این موضوع باعث انتشار بوی بد می‌شود. همچنین ورود حیوانات ریز و حشرات نیز در ایجاد بوی بد و آزاردهنده نقش زیادی دارد. در کولرهایی که فیلتر تصفیه‌کننده هوا ندارند، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است از فیلتر مناسب در ورودی و خروجی کولر گازی استفاده کنید تا حیوانات ریز و حشرات وارد سیستم کولر نشوند و اختلالی ایجاد نکنند.

4- داغ شدن بیش از حد موتور کولر گازی

زمانی که به کولر گازی فشار می‌آید، موتور آن بسیار داغ می‌شود. داغ شدن موتور کولر باعث آب شدن قطعات پلاستیکی و الکترونیکی می‌شود و در نتیجه، بوی پلاستیک سوخته از کولر به مشام می‌رسد. در این حالت، باید سریعتر کولر گازی را خاموش کنید و از برق بکشید. سپس با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید و از او بخواهید که موتور کولر را باز کند و تعمیرات تخصصی کولر گازی را انجام دهد.

5- خراب شدن برد الکترونیکی

گاهی اوقات بوی سیم سوخته از کولر گازی یا داکت اسپیلت به مشام می‌رسد. باید بدانید که این موضوع به دلیل وجود مشکل در برد الکترونیکی یا لخت شدن سیم‌های کولر رخ می‌دهد. پیدا کردن علت بوی سوختگی از کولر گازی و رفع این مشکل، به تخصص و مهارت نیاز دارد و بهتر است توسط تعمیرکاران حرفه‌ای کولر گازی انجام شود.

عیب‌یابی کولر گازی
تعمیر انواع اسپیلت و کولر گازی

بهترین راه برای رفع بوی ماهی کولر گازی

همانطور که به شما توضیح دادیم، ماندن آب در پنل کولر گازی باعث لجن شدن آب می‌شود و در نتیجه آب، بوی گِل و لجن می‌گیرد. هنگام روشن بودن کولر و گردش فن کولر نیز این آب کثیف وارد اواپراتور می‌شود و کل پنل کولر را درگیر می‌کند.

برای رفع بوی بد ماهی گندیده یا بوی فاضلاب، باید با سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید و از او بخواهید که آلودگی‌های داخل پنل کولر گازی را تمیز کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

افراد متخصص برای حل این مشکل، ابتدا موتور فن دستگاه، پنل و تمام قطعات الکترونیکی را باز می‌کنند و کل اواپراتور را شستشو می‌دهند تا بوی بد، آلودگی‌ها و قارچ‌های داخل کولر از بین برود.

تمیز کردن اواپراتور
تمیز کردن اواپراتور

راهکارهای مفید برای جلوگیری از بوی بد کولر گازی

اگر نمی‌خواهید بوی بدی از اسپیلت یا کولر گازی در محیط پخش شود، باید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. انجام دادن اقدامات زیر، از انتشار بوی بد و رشد آلودگی در داخل سیستم کولر جلوگیری می‌کند:

1- تمیز کردن فیلترهای هوا

اگر دوست دارید همواره بادی خنک و دلپذیر از کولر گازی بیرون بیاید، باید به تمیز بودن فیلترهای هوا اهمیت بیشتری بدهید. فیلترهای کولر گازی، وظیفه تصفیه هوای کولر را برعهده دارد و از انتشار آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند. زمانی که فیلترهای کولر خراب یا کثیف می‌شوند، بوی بد آلودگی و کثیفی وارد محیط می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، فیلترها را به صورت مرتب شستشو دهید و فیلترهای قدیمی را با فیلترهای جدید جایگزین کنید تا کیفیت هوای خروجی از کولر بهتر شود.

2- باز کردن مسیر خروج آب از کولر گازی

برای جلوگیری از تشکیل لجن و گِل در داخل کولر گازی، مسیر خروج آب و لوله درین را باز کنید تا آب اضافی از کولر خارج شود. همچنین با کمک مواد نانو و شوینده‌های مخصوص، تمام لوله‌ها و خروجی آب را تمیز نگه دارید تا تمام آلودگی‌ها شسته شوند.

3- خالی کردن سینی زیر کولر

باقی ماندن آب در سینی زیر کولر، شرایط را برای رشد قارچ‌ها و بو گرفتن آب فراهم می‌کند. بنابراین شما باید به صورت مرتب، کار خالی کردن و شستشوی سینی زیر کولر را انجام دهید تا آلودگی‌ها انباشته نشوند و آب بوی بدی نگیرد.

4- شستشوی اواپراتور کولر گازی

بهترین روش برای از بین بردن بوی بد، شستشوی اواپراتور دستگاه است. در هنگام نصب کولر گازی و راه‌اندازی دستگاه، تمام پنل داخلی و خارجی دستگاه شسته می‌شود تا انواع آلودگی‌ها و قارچ‌ها از سیستم کولر خارج شوند.

بعد از شستشوی کویل‌های اواپراتور، دیگر خیالتان راحت است که بوی بد فاضلاب و بوی ماهی گندیده را حس نخواهید کرد و می‌توانید از هوای خنک کولر گازی لذت ببرید.

اواپراتور
رشد قارچ و آلودگی در اواپراتور و انتشار بوی بد

کمک گرفتن از افراد متخصص برای رفع بوی بد اسپیلت و کولر گازی

اگر می‌خواهید مشکل بوی بد کولر گازی را سریع‌تر حل کنید، بهتر است از افراد حرفه‌ای و متخصص برای این موضوع کمک بگیرید. برای رفع این مشکل، تعمیرکاران کولر گازی، ابتدا سیستم کولر گازی را باز می‌کنند و کل پنل کولر را پایین می‌آورند. پس از باز کردن موتور فن و قطعات الکترونیکی کولر، شروع به شستشوی اواپراتور با آب و مواد شوینده می‌کنند. سپس لوله درین و تشت تخلیه آب را شستشو می‌دهند. در نهایت نیز از مواد ضدعفونی کننده و خوشبو کننده در محفظه کولر استفاده می‌کنند تا دیگر آلودگی در کولر رشد نکند.

بعد از انجام این کارها، تعویض فیلترهای هوا یا شستشوی فیلترها انجام می‌شود تا بوی بد کولر گازی کاملاً از بین برود.

در صورتی که بوی سوختگی از کولر گازی به مشام برسد، تعمیرکاران متخصص، برای تعمیر برد الکترونیکی کولر اقدام می‌کنند تا سایر قطعات الکترونیکی آسیبی نبینند و خراب نشوند.

با انجام تمام این کارها، احتمال انتشار بوی بد از کولر گازی از بین می‌رود و شما می‌توانید با خیال راحت از کولر گازی خود استفاده کنید.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

مهم‌ترین اقدام شما در اواخر تابستان!

اگر شما در پایان فصل تابستان، کولر گازی را خاموش کنید، این احتمال وجود دارد که مقداری آب در سیستم کولر باقی بماند. در نتیجه این آب با گل و لجن ترکیب می‌شود و در تابستان آینده، شما با مشکل بوی بد کولر مواجه خواهید شد. با خروج آب اضافی داخل کولر، این مشکل پیش نمی‌آید. برای این کار، کولر گازی را روشن کنید و در حالت گرمایش بگذارید تا هم آب اضافی به بیرون تخلیه شود و هم آب باقیمانده در داخل اواپراتور تبخیر شود.

یادتان باشد که با رعایت اصول نگهداری از کولر گازی، شما می‌توانید تا سالها از کولر گازی منزلتان استفاده کنید و از هوای خنک کولر لذت ببرید.

رفع بوی بد کولر گازی
رفع بوی بد کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره علت بوی بد کولر گازی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که دلیل اصلی انتشار بوی ماهی گندیده، بوی فاضلاب و بوی پلاستیک سوخته از کولر گازی چیست؟ همچنین روش‌های رفع این مشکل را به شما یاد دادیم. حالا شما می‌دانید که چطور از انتشار بوی بد در کولر گازی جلوگیری کنید و این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر در منزلتان از کولر گازی استفاده می‌کنید، بهتر است کارهای تخصصی مانند سرویس و تعمیر کولر گازی را به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید. تیم متخصصان هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب کولر گازی و اسپیلت، تعمیر و سرویس کولر گازی، جابجایی کولر و شارژ گاز اسپیلت را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا