بنایی و دکوراسیون

رنگ کنیتکس چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب

نقاشی دیوارهای ساختمان، یکی از بهترین راه‌ها برای زیبایی فضای داخلی خانه و محافظت از دیوارها است. رنگ کردن دیوارهای خانه، باعث ایجاد فضایی گرم و دلنشین می‌شود و ظاهری یکدست به دیوارها می‌دهد. همچنین نقاشی ساختمان، ترک‌های روی دیوار را می‌پوشاند و به محافظت از دیوارها در برابر رطوبت، کپک و نور خورشید کمک می‌کند. رنگ کنیتکس، یکی از بهترین پوشش‌ها برای دیوار است که بافت زیبایی را روی دیوار ایجاد می‌کند و قیمت مناسبی هم دارد.

کنیتکس (Kenitex)، پوشش رنگی سلولزی است که از رزین سنتیک، پرلیت، پنبه نسوز و… تولید می‌شود و ضخامت آن از رنگ‌های معمولی بیشتر است. برای اجرای کنیتکس، از پیستوله، غلطک و ابزارهای مخصوص استفاده می‌شود تا این رنگ، با سرعت و شدت بالا روی دیوار قرار بگیرد.

امروزه انواع رنگ کنیتکس در بازار موجود است و از آنها برای نقاشی دیوارها، سقف و نمای ساختمان استفاده می‌شود. جالب است بدانید که کنیتکس در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم است و روی انواع سطوح فلزی، گچی، سیمانی و سنگی قابل اجرا است.

اگر دوست دارید با کاربردهای رنگ کنیتکس بیشتر آشنا شوید و نمونه کار کنیتکس را مشاهده کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رنگ کنیتکس دیوار
رنگ کنیتکس دیوار

کنیتکس چیست؟

پوشش کنیتکس، رنگی سلولزی است که از رزین سنتیک، پرلیت، پنبه نسوز و… تولید می‌شود و بافتی مخملی دارد. بعد از اجرای رنگ کنیتکس روی دیوار، می‌توانید دستتان را روی دیوار بکشید تا بافت نرم و مخملی آن را به‌خوبی لمس کنید.

دوام و مقاومت کنیتکس در برابر نور خورشید و سرما، بسیار بالا است و به همین دلیل، از آن در مناطق بسیار گرم و بسیار سرد استفاده می‌شود. به دلیل وجود رزین، این رنگ در برابر رطوبت مقاوم است و چسبندگی بالایی دارد؛ به همین دلیل، کنیتکس از بهترین گزینه‌ها برای نقاشی نمای ساختمان محسوب می‌شود.

علاوه بر بافت زیبا و نرم کنتیکس روی دیوار و نمای خانه، این رنگ مقاومت بالایی در برابر صدا، حرارت و رطوبت دارد و از آن به عنوان عایق نیز استفاده می‌شود.

این رنگ‌ها علاوه بر اینکه ضد آب هستند، در برابر آتش و حتی موریانه نیز مقاومت بالایی دارند. از طرفی این رنگ‌ها ترک‌ها و نواقص ساختاری را هم به خوبی پوشش می‌دهند. رنگ‌های کنیتکس بسیار با دوام هستند و پوسته پوسته نمی‌شوند.

در تصویر زیر، عکس رنگ کنتیکس روی دیوار و نما را مشاهده خواهید کرد:

رنگ کنتیکس نما
رنگ کنتیکس نما

انواع رنگ کنیتکس

رنگ‌های کنیتکس براساس ماده به کار رفته در آن‌ها و نوع حلال، انواع مختلفی دارند که عبارت هستند از:

1- رنگ کنیتکس روغنی

ویژگی اصلی کنیتکس‌های روغنی، ضدآب بودن آن‌ها است و بیشترین کاربرد را در نمای ساختمان، دیوار حیاط و محیط‌های باز دارند. این کنتیکس به عنوان کنتیکس نمای ساختمان و کنیتکس‌ ضدآب نیز شناخته شده است.

با انتخاب رنگ کنتیکس روغنی، هم نمای ساختمان زیباتر می‌شود و هم مقاومت نما در برابر رطوبت و باران بیشتر می‌شود.

این رنگ‌ها به دلیل وجود رزین‌های آلکیدی (Alkyd resin)، پوشش مات، سخت و بسیار بادوامی‌ دارند و در برابر ترک‌خوردگی و پوسته پوسته شدن بسیار مقاوم هستند. همچنین این رنگ‌ها در برابر شرایط جوی مختلف مانند بارندگی، تابش آفتاب، اشعه ماوراء بنفش و گرم و سرد شدن هوا نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. رنگ‌های کنیتکس روغنی، درصد بالایی از رزین را شامل می‌شوند و به همین دلیل قابلیت چسبندگی زیادی دارند. همچنین رنگ‌های روغنی قابل شستشو بوده و به سادگی تمیز می‌شوند.

اما این رنگ‌ها دیر خشک می‌شوند و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند. حلال رنگ‌های کنیتکس روغنی بنزین است و هنگام اجرای آن‌ها، احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. بنابراین در صورت انتخاب این رنگ‌ها، نکات ایمنی لازم را رعایت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟
نقاشی ساختمان با کنیتکس
رنگ کنیتکس روغنی

2- رنگ کنیتکس پلاستیک

این رنگ‌ها برخلاف رنگ‌های روغنی کنیتکس ضدآب نیستند. به همین دلیل از کنیتکس‌های پلاستیکی در نقاشی نمای ساختمان استفاده نمی‌شود. این رنگ‌ها بیشتر برای پوشش دیوارهای داخلی خانه و مکان‌هایی که رطوبت کمی دارند، مناسب هستند. حلال کنیتکس پلاستیکی آب است و نسبت به سایر رنگ‌های کنیتکس سریع‌تر خشک می‌شود. در این نوع از رنگ‌های کنیتکس از موادی مانند رزین‌های کوپلیمر، اکسید تیتان، آب، پرلیت، بی کربنات کلسیم، فرمالین، آمونیک، ضد رویه و ضد قارچ و همچنین درجه‌های متفاوتی از الیاف‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

در مقاله بررسی تفاوت رنگ روغن و رنگ پلاستیک به شما توضیح دادیم که رنگ‌های پلاستیکی امکان شستشو ندارد؛ اما رنگ‌های روغنی را می‌توان با آب تمیز کرد و شستشوی سطوح را به‌راحتی انجام داد.

رنگ‌های کنیتکس پلاستیکی بوی نامطبوعی ایجاد نمی‌کنند و اشتعال‌پذیر نیستند. همچنین در آب حل شده، با آب رقیق شده و روی سطح، به سرعت خشک می‌شوند. در واقع این رنگ‌ها ضدآب نیستند و به محض قرار گرفتن در رطوبت زیاد، آب را به خود جذب کرده و حالت چسبندگی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، رنگ‌های کنیتکس پلاستیکی بیشتر برای ایجاد زیبایی در نمای داخلی و برای حفاظت از دیوارها به کار می‌روند.

این رنگ‌ها به صورت خمیرهای دانه دار هستند و با کمک یک کمپرسور یا پیستوله، روی دیوار و سطح موردنظر اجرا می‌شوند. از رنگ‌های کنتیکس پلاستیک می‌توان برای پر کردن ترک‌هایی که به دلیل انقباض و انبساط ایجاد شده‌اند و برای پوشش سایر نواقص ساختمان استفاده کرد.

3- رنگ کنیتکس اکریلیک

رنگ‌های اکریلیک، بر پایه آب تولید می‌شوند و به زمان کمی ‌برای خشک شدن نیاز دارند. همچنین مانند رنگ‌های کنیتکس روغنی نیز ضدآب هستند و به سادگی شسته می‌شوند. در واقع، مزیت‌های دو نوع دیگر رنگ‌های کنیتکس را شامل می‌شوند. از کنیتکس‌های اکریلیک می‌توان هم برای نمای ساختمان و هم برای پوشش دیوار‌های داخلی استفاده کرد.

برای ساخت این رنگ، از موادی مانند رزین‌های اکریلیک، اکسید تیتان، پرلایت، بنتونیت، اکسید ضدزنگ، بی کربنات کلسیم، پودر تالک، پودر میکا، فرمالین، آمونیاک، ضد رویه، ضد فارچ، ضد کپک، ضد یخ و الیاف‌های مصنوعی در گرید‌های مختلف استفاده می‌شود.

رنگ‌های کنیتکس اکریلیک با کمک مخزن‌های پمپ باد یا با استفاده از قیف‌های مخصوص روی سقف، دیوار و سایر سطوح پاشیده می‌شوند. این رنگ‌ها با اکثر سطوح صاف یا زبر سازگاری دارند. احتمال اشتعال در آن‌ها وجود ندارد و سرعت اجرای این رنگ‌ها بسیار بالا است. ضدآب بودن، قابلیت شستشو، خشک شدن سریع و عدم ایجاد بوی نامطبوع از دیگر ویژگی‌های رنگ اکریلیک است.

رنگ‌های کنیتکس اکریلیک ضد خزه، ضد قارچ و ضد جبلک هستند؛ اما نوع بافت آنها به صورتی است که پس از خشک شدن، غبارپذیری بالایی دارند. در واقع، بافت این رنگ‌ها زبر و خشن است و در صورتی که روی نمای ساختمان و دیوار حیاط به کار گرفته شوند، به‌سرعت توسط خاک و گرد و غبار آلوده می‌شوند.

همچنین دانه‌های این رنگ‌ها نسبت به له‌شدگی مقاومت بالایی ندارند؛ اما در صورتی که از یک لایه رنگ رویه ساده بدون بافت روی آن‌ها استفاده شود، میزان مقاومت دانه‌های رنگ بالا رفته و گردوغبار کمتری را جذب می‌کنند. همچنین بعد از قرار گرفتن لایه رنگ روی سطح، آلودگی‌های روی دیوار، به‌راحتی با آب پاشی یا آب باران تمیز می‌شود.

انواع رنگ کنتیکس
انواع رنگ کنتیکس

انواع رنگ کنیتکس براساس بافت آن‌ها

رنگ Kenitex، از نظر بافت نیز متفاوت است و به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  1. رنگ‌های کنیتکس با بافت درشت: رنگ‌هایی که بافت درشتی دارند، برای دیوارهایی که سطح صاف و یکدستی ندارند مناسب هستند. با استفاده از رنگ کنیتکس با بافت درشت می‌توان تمام برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های روی سطح را پوشاند و ظاهر دیوار را زیباتر کرد.
  2. رنگ‌های کنیتکس با بافت متوسط: این رنگ‌ها، پوشش مناسبی برای فضاهای خارجی ساختمان هستند. رنگ‌های کنیتکس با بافت متوسط، دانه‌های پرلیت متوسطی دارند و در برابر شرایط جوی مختلف بسیار مقاوم هستند.
  3. رنگ‌های کنیتکس با بافت ریز: این رنگ‌ها برای داخل خانه یا نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شوند. رنگ‌های کنیتکس با بافت ریز، شامل تعداد زیادی دانه ریز پرلیت است که این دانه‌ها، روی سطح دیوار، خطوط خاصی را ایجاد می‌کنند. بعد از اجرای رنگ کنتیکس با بافت ریز، می‌توان خطوط ریز ناشی از این رنگ‌ها را به وضوح مشاهده کرد.
نمونه کار کنیتکس
نمونه کار کنیتکس

نحوه اجرای کنیتکس روی دیوار

برای اجرای رنگ کنیتکس روی دیوار یا نمای ساختمان، بایدکارهای زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا، سطح دیوار را برای نقاشی آماده کنید. در این مرحله، باید از جارو یا دستمال تمیز استفاده کنید و هر گونه آلودگی، گردوغبار و پوسته رنگ‌های قدیمی را از روی سطح دیوار یا نمای ساختمان پاک کنید.
  2. سپس پرایمر آستری مناسب را تهیه کنید و پرایمر را روی تمام سطح دیوار بزنید. در مقاله معرفی پرایمر و سیلر به شما توضیح دادیم که استفاده از سیلر و پرایمر، باعث چسبندگی بهتر رنگ روی سطح دیوار می‌شود و مراحل رنگ زدن دیوار را سریع‌تر می‌کند.
  3. حالا باید رنگ کنیتکس را ورز دهید. برای این کار، رنگ را درون سطل‌های بزرگ بریزید و مقدار کافی آب را به رنگ اضافه کنید تا به ویسکوزیته مناسب برسد. مقدار آب لازم برای آماده‌سازی رنگ، روی برچسب پشت محصول نوشته شده است. بعد از اضافه کردن آب، رنگ را کاملاً هم بزنید تا برای قرارگیری روی دیوار آماده شود.
  4. حالا با استفاده از پیستوله کنتیکس پاش، سطح دیوار را نقاشی کنید تا بافت زیبایی روی دیوار ایجاد شود. برای اینکه سطح دیوار بافت مناسب و منظمی داشته باشد، پیستوله را با سرعت ثابت و به صورت دایره‌ای حرکت دهید.
  5. حالا نوبت به مرحله خشک شدن رنگ می‌رسد. برای خشک شدن لایه رنگ و محکم شدن کنیتکس روی دیوار، 72 ساعت صبر کنید.

نکات مهم در هنگام اجرای کنیتکس

اجرای کنیتکس، اصول خاصی دارد. رعایت این اصول مهم، به شما کمک می‌کند تا کار نقاشی دیوارهای ساختمان را بهتر انجام دهید و از نتیجه کار رضایت بیشتری داشته باشید. موارد زیر، از جمله نکات مهم در اجرای رنگ کنیتکس هستند:

  • قبل از شروع کار، سطح دیوار را تمیز کنید و هرگونه خاک و آلودگی را از روی دیوار پاک کنید.
  • در صورت پوسته پوسته شدن رنگ قبلی، با کمک کاردک تمام پوسته‌ها را از بین ببرید. سپس با کمک سنباده، سطح دیوار را لایه‌برداری کنید. با این کار، سطح کاملاً یکدست می‌شود و رنگ بهتر روی دیوار می‌نشیند.
  • در صورت انتخاب کنیتکس برای سطوح سیمانی، اجازه دهید که سیمان کاملاً خشک شود و پس از چند روز، شروع به رنگ زدن دیوار کنید.
  • برای اجرای کنیتکس، شما به پیستوله کنیتکس پاش و پمپ باد نیاز خواهید داشت تا بهتر بتوانید این رنگ را روی دیوار اعمال کنید.
  • بهتر است اعمال رنگ در دمای بیشتر از 10 درجه سانتیگراد و توسط افراد متخصص انجام شود.
  • در صورت استفاده از رنگ کنیتکس روغنی، هیچ ماده اشتعال‌زادیی در نزدیکی سطوح آغشته به رنگ قرار ندهید. همچنین درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا بوی نامطبوع رنگ شما را اذیت نکند.
  • استفاده از رنگ کنیتکس مرغوب و باکیفیت باعث بهتر شدن نتیجه کار می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم رنگ کنیتکس را از بهترین برندهای تولیدکننده رنگ در ایران تهیه کنید.
  • این رنگ‌ها را در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید تا یخ نزنند.
  • قبل از اجرای این رنگ‌ها، بهتر است متراژ فضا را به درستی محاسبه کنید تا در هنگام کار با کمبود رنگ مواجه نشوید.
قیمت کنیتکس دیوار
قیمت کنیتکس دیوار

مزایای رنگ کنیتکس

رنگ‌های کنیتکس، مزایای زیادی دارند و به همین دلیل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشش دیوارها و نماهای ساختمان است. از جمله مزایای کنیتکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنیتکس، بافت نرم و یکنواختی دارند و سطح دیوار را کاملاً پوشش می‌دهد. با استفاده از این رنگ، ترک‌های دیوار و نقص‌های سازه‌ای را می‌توان پنهان کرد.
  2. این رنگ‌ها دوام بالایی داشته و بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارند. رنگ‌های کنیتکس لایه لایه یا پوسته نمی‌شوند. همچنین این رنگ، در معرض تابش اشعه ماورا بنفش، خراب نمی‌شود.
  3. کنیتکس بر پایه آب تولید می‌شود و بوی ناخوشایندی ندارند. همچنین این رنگ‌ها، با محیط زیست سازگار هستند.
  4. تنوع رنگی کنیتکس‌ها بالا است و می‌توان از انواع رنگ‌های کنیتکس برای نقاشی نمای بیرونی ساختمان و دیوارهای داخلی خانه استفاده کرد.
  5. رنگ‌های کنیتکس نیاز به گچ‌کاری ندارند. از این رنگ‌ها، به عنوان جایگزین برای پوشش گچ و حتی برای ترمیم ترک سقف گچی استفاده می‌شود. جایگزینی این رنگ‌ها با گچ، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.
  6. این رنگ‌ها ظاهر سطوح مختلف اعم از سطوح فلزی را تغییر داده و از این سطوح محافظت می‌کنند. رنگ‌های کنیتکس برای تزئین و محافظت از سطوح فلزی کاربرد زیادی دارند و ظاهر فلزات را زیباتر می‌کنند. از طرفی، چسبندگی، انعطاف‌پذیری و مقاومت شیمیایی رنگ‌های کنیتکس باعث جلوگیری از پوسته شدن یا ورقه شدن فلز می‌شود.
  7. استفاده از کنیتکس در سطوح داخلی، به کاهش غلظت رطوبت روی دیوارها، تجهیزات، لوله‌ها و داربست‌ها کمک می‌کند.
  8. برخی از انواع رنگ‌های کنیتکس قابل شستشو هستند و به سادگی می‌توان گردوغبار و آلودگی را از روی آن‌ها تمیز کرد.
  9. مقاومت کنیتکس در شرایط جوی مختلف بسیار بالا است و در هوای گرم و مرطوب خراب نمی‌شود.
  10. این رنگ‌ها به عنوان پوشش محافظ عمل می‌کنند و در برابر خوردگی، رطوبت یا سایش، مقاومت بالایی دارند.
  11. رنگ‌های کنیتکس وزن پایینی دارند و اجرای آن‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود.
  12. از این رنگ می‌توان برای انواع سطوح گچی، سیمانی، آجری و گالوانیزه استفاده کرد.
مزایای رنگ کنیتکس
مزایای رنگ کنیتکس

معایب رنگ کنیتکس

در کنار تمامی ‌مزایایی که رنگ‌های کنیتکس دارند، این رنگ‌ها با معایب خاصی نیز همراه هستند. از جمله معایب و محدودیت‌های رنگ کنیتکس باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کیفیت این رنگ‌ها به مرور زمان و در مقابل تابش مستقیم خورشید، کمتر می‌شود. در واقع اگر کنیتکس به صورت مداوم در مقابل نور خورشید قرار بگیرند، جذابیت و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، استفاده از این رنگ‌ها در نمای بیرونی ساختمان‌های واقع در شهرهای گرم توصیه نمی‌شود.
  2. حلال رنگ‌های روغنی کنتیکس بنزین است و به همین دلیل برای فضاهای داخلی مناسب نیستند. زیرا بنزین بوی نامطبوعی ایجاد کرده و خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از این رنگ‌ها از معایب و محدودیت‌های آن بیشتر است و به همین دلیل است که رنگ‌های کنیتکس محبوبیت و کاربرد زیادی دارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟
اجرای کنیتکس
اجرای کنیتکس

قیمت هر متر مربع کنیتکس چقدر است؟

بسیاری از افراد دوست دارند با هزینه اجرای کنیتکس آشنا شوند و بدانند که قیمت هر متر مربع کنیتکس چقدر است؟ باید بدانید که هزینه اجرای کنیتکس به مواردی مانند متراژ فضا، نوع و بافت رنگ، سختی کار و دستمزد نقاش بستگی دارد. همچنین هزینه بتونه کاری و زیرسازی سطح نیز به مبلغ نهایی کار اضافه می‌شود. شما می‌توانید قیمت نقاشی ساختمان با مصالح را از همیاران هوم سرویز بپرسید و از هزینه حدودی اجرای کنیتکس مطلع شوید.

نقاشی ساختمان
نمونه کار کنیتکس

نحوه تمیز نگه داشتن رنگ کنیتکس چگونه است؟

اغلب رنگ‌های کنیتکس ضدآب هستند و آب را به خود جذب نمی‌کنند. به همین دلیل به سادگی می‌توان آن‌ها را با آب شستشو داد و آلودگی‌های روی آن‌ها از بین برد.

برای شستشوی سطوح کثیف و خاکی نیز می‌توان از برس یا مسواک نرم به همراه آب و صابون استفاده کرد و آلودگی‌های روی سطح کنیتکس را به‌راحتی شست.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره رنگ کنیتکس با شما صحبت کردیم و مزایا و کاربردهای این رنگ زیبا را به شما توضیح دادیم. زیبایی ظاهری و قابلیت پوشش‌دهی بالا، از جمله مزایای اصلی کنیتکس است و به همین دلیل برای نقاشی دیوارهای داخلی خانه و نقاشی نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد. شما نیز می‌توانید این رنگ زیبا را برای ساختمان خود انتخاب کنید و از مزایای رنگ کنیتکس بهره‌مند شوید.

نقاشان حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نقاشی نمای بیرونی ساختمان، نقاشی راه پله و پارکینگ، رنگ‌آمیزی دیوارهای داخلی و نقاشی درب حیاط را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند. اگر قصد نقاشی ساختمان را دارید و دوست دارید ظاهری تمیز و زیبا به خانه خود بدهید، می‌توانید از خدمات نقاشی هوم سرویز استفاده کنید.

برای ثبت درخواست نقاشی ساختمان، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا