لوله کشی و تاسیسات

علت دم کردن کولر آبی چیست؟ عیب‌یابی و رفع آن

کولر آبی، یکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی است که در طول فصل‌های گرم سال، هوای خنک و دلپذیر را برای ما فراهم می‌کند. برای اینکه کولر آبی به‌درستی کار کند و بازدهی خوبی داشته باشد، باید سرویس دوره‌ای کولر انجام شود. در هنگام سرویس کردن کولر آبی، کارهایی مانند تنظیم تسمه کولر، بررسی موتور و فیوز کولر، تعویض پوشال‌ها و… انجام می‌شود. بی‌توجهی به سرویس منظم کولر آبی، باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد برای کولر و عملکرد نادرست این وسیله می‌شود. دم کردن کولر آبی، یکی از مشکلات رایجی است که در صورت سرویس نکردن کولر اتفاق می‌افتد.

زمانی که کولر آبی دم می‌کند، دیگر هوای خنک تولید نمی‌شود و رطوبت محیط بالا می‌رود؛ به طوری که افراد احساس گرما کرده و شروع به عرق کردن می‌کنند. همچنین با بروز این اتفاق، کارایی کولر آبی نیز پایین می‌آید. این مشکل به قطعات داخلی کولر نیز آسیب می‌زند؛ زیرا کولر باید به مدت بیشتری روشن باشد تا بتواند محیط را خنک کند.

باید بدانید که مشکل دم کردن کولر آبی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد که مشکلی برای کولر پیش آمده است. در این نوشته، می‌خواهیم درباره دلایل دم کردن کولر آبی با شما صحبت کنیم و روش حل این مشکل را به شما آموزش دهیم. اگر دوست دارید طرز استفاده از کولر آبی آشنا شوید و عملکرد کولر منزل را بهتر کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز استفاده از کولر ابی
دم کردن کولر آبی

اهمیت رفع مشکلات کولر آبی

دم کردن کولر آبی، یکی از مشکلات رایج کولر آبی است. زمانی که مشکل دم کردن کولر آبی پیش می‌آید، باید سریع‌تر برای رفع مشکلات کولر آبی اقدام کرد؛ زیرا این مشکل باعث کاهش کارایی کولر آبی می‌شود و به موتور و قطعات کولر فشار وارد می‌کند.

بعضی از افراد، به وجود رطوبت و دم در خانه بی‌توجهی می‌کنند و برای از بین بردن دم خانه، کولر آبی را روی دور تند قرار می‌دهند که این کار باعث افزایش فشار به کولر آبی می‌شود.

به همین دلیل در صورت مشاهده اختلال در عملکرد کولر آبی، بهتر است از خدمات تعمیر کولر آبی فوری استفاده کنید تا مشکل کولر آبی منزل شما، خیلی سریع توسط تعمیرکار متخصص برطرف شود.

در قسمت بعدی، با 3 مورد از عوارض دم کردن کولر آبی آشنا خواهید شد.

استفاده از کولر آبی در فضای بسته
استفاده از کولر آبی در فضای بسته

3 اتفاق ناخوشایند بعد از دم کردن کولر آبی

همانطور که توضیح دادیم، دم کردن کولر آبی، مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد و باید سریع‌تر برطرف شود. از جمله عوارض و مشکلات جانبی دم کردن کولر آبی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- افزایش مصرف برق:

وقتی کولر آبی نتواند هوای خانه را به‌خوبی خنک کند، با شدت بیشتر و به مدت طولانی‌تر کار می‌کند و این موضوع باعث افزایش مصرف برق و بیشتر شدن هزینه‌های قبض برق می‌شود.

2- کاهش قدرت خنک‌کنندگی کولر:

زمانی که مشکل دم کردن کولر پیش می‌آید، کاملاً حس می‌کنید که قدرت خنک‌کنندگی کولر کمتر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که احساس کلافگی کنیم و از باد خنک کولر بهره‌مند نشویم.

3- کاهش کیفیت هوای خانه:

دم کردن کولر، تأثیر منفی روی کیفیت هوای خانه می‌گذارد و باعث ورود هوای ناسالم به فضای خانه می‌شود. باید بدانید که پایین آمدن کیفیت هوای اتاق، روی سلامتی افراد تاثیر مستقیم می‌گذارد و باعث سرماخوردگی و مشکلات تنفسی خواهد شد. به همین دلیل باید سریعاً برای رفع این مشکل اقدام کنید تا بتوانید از سلامتی خودتان و اعضای خانواده مراقبت کنید.

احتمالاً هم اکنون این سوال برای شما پیش آمده است که چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم ؟ قبل از هرکاری، باید مشکل اصلی کولر آبی را پیدا کنید تا دیگر شاهد دم کردن کولر آبی نباشید. سپس راهکارهای ساده برای کاهش رطوبت کولر آبی را یاد بگیرید و برای از بین بردن دم و رطوبت خانه خود اقدام کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

کولر برای فضای بسته
دلیل اصلی دم کردن کولر آبی

دلایل دم کردن کولر آبی چه هستند؟

همانطور که گفتیم، مشکل دم کردن کولر آبی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل دم کردن کولر آبی هستند:

1- پوشال‌های کثیف:

برای عملکرد درست کولر آبی و تولید هوای خنک، پوشال‌های کولر آبی باید هر ساله تعویض شوند. در بعضی از مناطق ایران، میزان املاح و رسوبات آب بسیار زیاد است و این رسوبات، روی پوشال‌های کولر جمع می‌شوند.

بعد از تجمع رسوبات آب روی پوشال‌های کولر، هوای تازه وارد کولر آبی نمی‌شود و این موضوع باعث دم کردن کولر خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از اختلال در عملکرد کولر آبی و ورود هوای ناسالم به داخل خانه، خوب است سالی یکبار پوشال‌های کولر را عوض کنید.

2- خرابی پمپ کولر:

پمپ کولر آبی، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر آبی است که آب را از کف کولر بالا می‌برد و روی پوشال‌ها می‌ریزد تا پوشال‌ها خیس شوند. برخورد هوای گرم با پوشال‌های مرطوب، باعث تولید باد خنک می‌شود و این هوای خنک، از طریق کانال کولر به داخل خانه وارد می‌شود.

زمانی که پمپ کولر آبی خراب شود، دیگر نمی‌تواند آب را به‌درستی روی پوشال‌ها بریزد و این موضوع باعث می‌شود که پوشال‌ها خشک بمانند و کولر آبی دم کند. بنابراین برای رفع این مشکل، باید پمپ کولر آبی را بررسی کنید و از سلامتی این قطعه مطمئن شوید. در صورت سوختگی یا خرابی پمپ کولر، بهتر است پمپ جدیدی را تهیه کنید و از سرویسکار کولر آبی بخواهید که تعویض این قطعه را انجام دهد تا مشکل کولر برطرف شود.

پمپ کولر آبی
پمپ کولر آبی

3- خرابی شناور:

شناور کولر آبی، قطعه‌ای است که میزان آب ورودی به سینی کف کولر را کنترل می‌کند و باعث می‌شود که آب به مقدار مناسبی وارد کولر شود. زمانی که میزان آب ورودی به کولر به مقدار لازم برسد، شناور کولر جریان ورودی را قطع می‌کند تا آب سرریز نشود.

در صورتی که شناور کولر خراب شود یا تنظیمات آن به هم بخورد، مقدار آب کافی در سینی کولر جمع نمی‌شود و پمپ کولر، آب کافی را روی پوشال‌ها نمی‌ریزد. در نتیجه، باز هم پوشال‌های کولر خشک می‌مانند و خشک بودن پوشال‌ها باعث دم کردن کولر آبی و کاهش کیفیت هوای خانه می‌شود.

بنابراین برای عیب‌یابی کولر آبی و رفع مشکل آن، خوب است نگاهی به شناور کولر بیندازید و از سالم بودن این قطعه مطمئن شوید.

4- کار نکردن دکمه پمپ کولر:

اگر کلید کولر را با دقت مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که یکی از کلیدهای کولر مربوط به پمپ آب است و سایر کلیدها هم دستور روشن شدن کولر با دور کند یا دور تند را می‌دهند.

هنگامی که کلید پمپ آب به‌درستی کار نکند و اتصالات آن قطع شود، عملکرد کولر دچار اختلال خواهد شد. اگر می‌خواهید سلامتی کلید پمپ کولر را بررسی کنید، باید دریچه کولر را باز کرده و سپس کلید پمپ آب کولر را بزنید. اگر مشاهده کردید که بعد از زدن کلید، پمپ آب کولر شروع به کار کرد، یعنی کلید کولر سالم است؛ اما اگر بعد از زدن کلید پمپ کولر هیچ اتفاقی نیفتاد، یعنی کلید کولر خراب شده است.

برای رفع این مشکل، باید کلید کولر را تعویض کنید تا بتوانید بدون مشکل از کولر آبی منزلتان استفاده کنید.

طرز استفاده درست از کولر ابی به این صورت است که ابتدا کلید پمپ آب را بزنید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا پوشال‌ها به‌خوبی خیس شوند. سپس دور کند را روشن کنید تا موتور کولر شروع به کار کند و هوای خنک و مطبوع تولید شود.

کلید پمپ کولر آبی
کلید پمپ کولر آبی

5-نرسیدن هوای تازه به کولر آبی:

در اطراف کولر آبی، چهار دریچه وجود دارد که باعث گردش هوای تازه می‌شود. گاهی اوقات مکان قرارگیری کولر آبی به صورتی است که هواگیری کولر به‌درستی انجام نمی‌شود و هوای تازه وارد کولر آبی نمی‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

اگر کولر آبی را به دیوار بچسبانید، مقدار هوای کافی وارد کولر نخواهد شد و مشکل دم کردن کولر آبی پیش می‌آید. به همین دلیل اگر مکان کولر آبی خوب نیست و هواگیری کولر به‌خوبی انجام نمی‌شود، بهتر است برای جابجایی کولر آبی اقدام کنید تا این مشکل حل شود.

6- گرم بودن بیش از حد هوا:

گاهی اوقات، کولر آبی هیچ مشکلی ندارد و دم کردن کولر آبی، به دلیل گرمای شدید هوا اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر یکی از روزهای گرم تابستان متوجه شدید که کولر آبی دم کرده است، احتمالاً کولر شما مشکلی ندارد و فقط به خاطر گرمای شدید هوا این اتفاق رخ داده است.

پس اگر تنها یک یا دو بار این مشکل پیش بیاید، اصلاً نگران نباشید و مطمئن باشید که با خنک شدن هوا و نزدیک شدن به زمان غروب خورشید، این مشکل برطرف خواهد شد.

بعضی از افراد هنگام تجربه این اتفاق، پنجره‌های اتاق را باز می‌کنند تا هوا در گردش باشد. باید بدانید که نیازی به باز بودن پنجره‌ها هنگام روشن بودن کولر آبی نیست؛ بلکه فقط یکی از پنجره‌ها را کمی باز کنید تا میزان رطوبت و دم خانه کمتر شود.

باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر آبی
باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب به شما توضیح دادیم که علت دم کردن کولر آبی چیست و چه مواردی منجر به این اتفاق می‌شوند. همچنین روش رفع این مشکل را به شما توضیح دادیم تا بتوانید این مشکل ناخوشایند را سریع‌تر برطرف کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با نحوه سرویس کولر آبی، هوم سرویز را دنبال کنید.

اگر به دنبال تیمی حرفه‌ای و باتجربه برای نصب یا تعمیر کولر آبی هستید، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و تعمیر کولر آبی منزلتان را به هوم سرویز بسپارید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدمات عالی مانند نصب کولر آبی و سرویس کولر برای شما عزیزان است تا بتوانید بدون مشکل، از کولر آبی استفاده کنید و از هوای خنک و مطبوع کولر منزلتان لذت ببرید.

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا