خانگی و ساختمانی

علت رشد نکردن و پاجوش نزدن گیاه سانسوریا چیست؟

یکی از زیباترین انواع گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، گل سانسوریا است. سانسوریا نیاز به مراقبت دارد و معمولا اکثر افرادی که از این گیاه نگهداری می‌کنند، نگران رشد نکردن سانسوریا هستند. رشد نکردن، پاجوش نزدن و حتی باریک شدن برگ‌های سانسوریا می‌تواند نشان‌دهنده عدم شرایط نگهداری مناسب باشد و یا این گیاه دچار بیماری و یا آفت شده باشد. در این‌صورت، توصیه می‌شود برای رفع این مشکلات اقدام کنید و مطمئن باشید زمانی‌که گیاه به شرایط عادی و مناسب خود بازگردد، به‌سرعت رشد کرده و پاجوش می‌زند. در این نوشته با علت رشد نکردن سانسوریا آشنا خواهید شد و می توانید برای مراقبت از گل و گیاه های زیبای خود از خدمات مراقبتی هوم سرویز استفاده کنید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

 

علت رشد نکردن سانسوریا

انواع گیاه سانسوریا

قبل از اینکه به بررسی عوامل موثر در عدم رشد و پاجوش نزدن گیاه سانسوریا بپردازیم، بهتر است ابتدا با انواع این گیاه و شرایط نگهداری آن آشنا شویم. گیاه سانسوریا در نگاه اول برگ‌های نیزه‌ای مانند و یا شمشیری دارد که همیشه سبز هستند و غالبا به‌صورت دو رنگ نیز دیده می‌شوند. سانسوریا رشد آرامی دارد و این مورد غالبا به دلیل ویژگی حساس بودن این گیاه است. در واقع، حساس بودن گیاه سانسوریا باعث می‌شود که فرد پس از مشاهده هرگونه تغییرات در این گیاه، به‌دنبال دلایل رشد نکردن و اضافه نشدن پاجوش‌هایش باشد. شما می‌توانید در گلخانه‌ها انواع مختلف گیاه سانسوریا را با برگ‌ها و رنگ‌ها مختلف مشاهده کنید. مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع گیاه سانسوریا عبارتند از:

·         سانسوریا شمشیری: این نوع از گیاه سانسوریا برگ‌هایی بلند و نیزه شکل دارد و در دو نوع ابلق و ساده دیده می‌شود. نوع ابلق سانسوریا برگ‌هایی طلایی و سبز داشته و نوع ساده آن نیز سبز است.

·         سانسوریا پاکوتاه: نوع پاکوتاه سانسوریا برگ‌هایی کوتاه و پهن دارد و شکل رشد برگ‌های این گیاه مانند گل رز است. سانسوریاهای پاکوتاه نیز در دو نوع ابلق و ساده وجود دارند.

·         سانسوریا مهتابی: سانسوریای مهتابی متفاوت‌ترین نوع سانسوریا از لحاظ رنگ است. شکل برگ‌های نوع مهتابی سانسوریا نیز شکلی بین نوع شمشیری و پاکوتاه دیده می‌شود؛ در واقع این نوع سانسوریا نه زیاد بند و باریک است و نه کوتاه و پهن و حالتی بین این دو حالت را دارد.

·         سانسوریا لوله‌ ای: این نوع از سانسوریا نیز از همان ابتدا به شکل لوله‌ای رشد می‌کند.

شرایط نگهداری از انواع مختلف گیاه سانسوریا، متفاوت است؛ اما غالبا این نوع گیاه به میزان آب کمی نیاز دارد و باید در نور غیرمستقیم خورشید قرار داشته باشد. همچنین گیاه سانسوریا بیشتر به آب و هوای گرم تمایل نشان می‌دهد و در این شرایط رشد بهتری دارد.

 

علت رشد نکردن سانسوریا

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

 

علت رشد نکردن گیاه سانسوریا

روی رشد گیاه سانسوریا عوامل زیادی می‌توانند موثر باشند. یک‌سری عوامل معمول هستند که روی رشد نکردن تمامی گیاهان تاثیردارند؛ علاوه‌بر این عوامل، روی توقف رشد گیاه سانسوریا دلایل ویژه‌ای دخیل هستند. علت رشد نکردن گیاه سانسوریا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

·         وجود آفت گیاهی

برای اینکه گیاه سانسوریای خود را از لحاظ آفت گیاهی بررسی کنید، در ابتدا به ظاهر برگ‌های گیاه و خاک آن دقت کنید. علت رشد نکردن انواع سانسوریا و بخصوص سانسوریای مهتابی می‌تواند مبتلا شدن آن به آفت باشد. برای این منظور باید با آفت‌های گیاه آشنا باشید. از بین آفات گیاهی آپارتمانی دو آفتی که روی گیاه سانسوریا بیشتر دیده می‌شوند، شپشک آرد آلود و پشه‌های ریز در خاک هستند.

در صورتی‌که روی برگ‌های سانسوریا لکه‌های سفید دیده شود، گیاه شما به آفت شپشک آرد آلود، آلوده شده است. برای از بین بردن این آفت از روی گیاه سانسوریای خود می‌توانید از اسپری‌های مخصوص این گیاه روی برگ‌هایش استفاده کنید. علاوه‌بر آن، شما ممکن است پشه‌های ریزی در خاک گیاه سانسوریای خود مشاهده کنید که تجمع این پشه‌ها باعث می‌شوند که ریشه گیاه به‌طور جدی آسیب ببیند. برای از بین بردن این پشه‌ها نیز می‌توانید از سم‌های آفت‌کش مخصوص استفاده کنید. 

·         بی توجهی به میزان آب مورد نیاز انواع سانسوریا

شیوه آبیاری سانسوریا و عدم توجه‌به میزان آب مورد نیاز انواع این گیاه، می‌تواند یکی از دلایل رشد نکردن سانسوریا و بخصوص سانسوریای رنگی محسوب شود. برای آب دادن به گیاه سانسوریا، شما باید دو عامل میزان مورد نیاز آب گیاه و منظم بودن آبیاری را مدنظر قرار دهید. به‌عنوان مثال، یکی از دلایل باریک شدن سانسوریای شمشیری می‌تواند به‌دلیل آبیاری نامنظم و بدون برنامه این گیاه باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه‌بر اینکه به میزان لازم و مورد نیاز آب گیاه خود توجه داشته باشید، سعی کنید در روزها و حتی ساعت‌های مشخصی به گیاه سانسوریای خود آب بدهید.

 

علت رشد نکردن سانسوریا

 

·         عدم وجود نور مناسب

یکی از دلایل مهم رشد نکردن گیاه سانسوریا، می‌تواند عدم وجود نور مناسب محسوب شود. گیاه سانسوریا نیاز به نور دارد؛ اما برای نگهداری از هر کدام از انواع سانسوریا، باید به میزان مورد نیاز نورآفتاب گیاه توجه کرده و این مورد را به‌طور دقیق بررسی کرد. این مورد روی انواع مختلف گیاه سانسوریا و شرایط نگهداری متفاوتشان صدق می‌کند. به‌عنوان مثال، علت رشد نکردن گیاه سانسوریای پاکوتاه می‌تواند تابش زیاد و یا مستقیم نورآفتاب محسوب شود؛ اما در برابر، در نوع ابلق این گیاه، علت رشد نکردن آن می‌تواند میزان نور کم محسوب شود.

·         هوای بیش‌ از حد سرد یا بیش‌ از‌ حد گرم

وجود شرایط دمای هوای مناسب برای رشد گیاه سانسوریا بسیار مهم است. یکی از دلایل رشد نکردن گیاه سانسوریا و بخصوص نوع شمشیری آن گرما و سرمای شدید محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن، خشک بودن و یا مرطوب بودن هوا و همچنین تغییرات ناگهانی مکان نگهداری گیاه، می‌تواند یکی از علت‌های رشد نکردن آن باشد. به همین دلیل، تمامی متخصصینی که در زمینه پرورش انواع گل و گیاه آپارتمانی فعالیت می‌کنند، وجود شرایط متعادل دمایی را برای نگهداری از گیاه سانسوریا پپیشنهاد می‌دهند و توصیه می‌کنند که برای رشد مطلوب این گیاه، از جابجایی ناگهانی آن به مکان‌هایی که دما و میزان رطوبت متفاوت دارند، خودداری شود.

·         استفاده از خاک نامناسب

یکی دیگر از دلایل عدم رشد سانسوریا و بخصوص نوع ابلق آن، تجمع آب در خاک گلدان است. به‌همین دلیل است که غالبا توصیه می‌شود خاک گیاه سانسوریا به صورت کامل زهکشی شود و در غیر اینصورت، ریشه این گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد. در صورت عدم رشد گیاه سانسوریا و وجود مشکل تجمع آب در خاک گلدان، باید گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک آن را تعویض کنید. در واقع باید خاک زهکشی‌شده را جایگزین خاک قبلی گلدان سانسوریا کنید. در این‌صورت با کاشت دوباره گیاه در خاک جدید و زهکشی‌شده، شاهد رشد سریع سانسوریای خود خواهید بود.

 

علت رشد نکردن سانسوریا

 

علت پاجوش نزدن گیاه سانسوریا

بهترین روش برای تکثیر گیاه سانسوریا، تقسیم بوته یا پاجوش‌های این گیاه است. به‌عنوان مثال، در صورتی‌که در نوع ابلق گیاه سانسوریا، از تقسیم بوته یا پاجوش‌های آن برای تکثیر استفاده نشود، گیاه ماهیت ابلق و دو رنگ بودن خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل است که افزایش پاجوش سانسوریا برای تکثیر آن بسیار اهمیت دارد. اما در برخی موارد، میزان پاجوش‌های سانسوریا تا حدی کم می‌شود که امکان تکثیر آن وجود ندارد. برای جلوگیری از این مسئله شما باید شرایط نامساعد برای پاجوش زدن گیاه خود را بدانید؛ زیرا اگر سانسوریا شرایط مساعدی برای رشد داشته باشد، به‌صورت متعدد پاجوش می‌زند. با اینکه سانسوریا از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم است؛ اما ممکن است دچار مشکل در روند پاجوش زدن شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

دلایل پاجوش نزدن گیاه سانسوریا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

·         استفاده از گلدان نامناسب

گیاه سانسوریا، مانند تمامی گیاهان آپارتمانی، به گلدان متناسب خود نسبت‌به اندازه برگ‌ها و ریشه خود نیاز دارد. اما برای رشد پاجوش‌های گیاه سانسوریا، گلدان این گیاه باید تا حد امکان یک گلدان کوچک باشد. در این‌صورت، آبی که به گیاه داده می‌شود یکنواخت‌تر به ریشه می‌رسد و با این شرایط ریشه قوی‌تر شده و در نهایت، تعداد پاجوش‌های گیاه افزایش می‌یابد.

·         داشتن ریشه ضعیف

یکی از علت‌های پاجوش نزدن گیاه سانسوریا و یا حتی رشد نکردن آن، می‌تواند ریشه ضعیف آن باشد. برای تقویت ریشه گیاهان روش‌های متعدد و زیادی وجود دارد. برای گیاه سانسوریا، یکی از بهترین روش‌های تقویت ریشه، استفاده از کود فسفر است. در واقع کود فسفر علاوه‌بر اینکه روی تقویت کلی گیاه سانسوریا موثر است، باعث تقویت ریشه‌های آن نیز می‌شود و از این طریق، می‌تواند روی افزایش پاجوش‌های گیاه نیز موثر باشد.

·         عدم آبیاری مناسب و به‌ موقع

گیاه سانسوریا روی افراط در آبیاری بسیار حساس است و در این شرایط به‌سرعت از بین می‌رود. آبیاری زیاد سانسوریا باعث می‌شود که این گیاه به بیماری قارچی و گندیگی ریشه مبتلا شود و همین علت می‌تواند روی جلوگیری از پاجوش زدن آن تاثیر داشته باشد. در این‌صورت، توصیه می‌شود که آبیاری گیاه سانسوریا به میزان لازم و حتی به صورت منظم انجام شود؛ تا علاوه‌بر اینکه گیاه سالم و سلامت بماند، پاجوش‌های فراوانی نیز داشته باشد.

 

علت رشد نکردن سانسوریا

 

از آنجایی که پرورش گل و گیاه در خانه کار حساس و مهمی است، می توانید با خواندن این نوشته با روشهای پرورش گل و گیاه در منزل آشنا شوید و از گیاهان زیبای خود بهتر مراقبت کنید.

سایر عوامل موثر روی رشد نکردن و پاجوش نزدن گیاه سانسوریا

علاوه‌بر موارد مهم و تاثیرگذاری که در بالا به آن اشاره شد، برخی عوامل دیگری که ممکن است در طول زمان روی گیاه مشاهده شوند، روی رشد و پاجوش سانسوریا تاثیرگذارند. این عوامل که غالبا باعث رشد نکردن و پاجوش نزدن گیاه سانسوریا هستند، عبارتند از:

1.      باریک شدن برگ‌های سانسوریا

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث جلوگیری از رشد سانسوریا باشد، باریک شدن برگ‌های آن است. وجود نور زیاد، آبیاری نامناسب و حتی تغییرات دمایی شدید می‌توانند باعث باریک شدن برگ‌های سانسوریا باشند. در این‌صورت توصیه می‌شود که آبیاری سانسوریا را بهبود بخشیده و مکان آن را تغییر دهید تا مشکل دریافت نور نیز حل شود.

2.      لوله شدن برگ‌های سانسوریا

دلیل مهم لوله شدن برگ‌های گیاه سانسوریا، می‌تواند تغییرات زیاد دمایی باشد. سانسوریا به دمای بالا حساس است و در کنار آن، سرمای شدید و طولانی را نیز نمی‌تواند تحمل کند. برگ‌های گیاه سانسوریا اغلب به تغییرات دمایی واکنش نشان داده و لوله می‌شوند. علاوه‌بر این مورد، نور زیاد، وجود آفت و آبیاری نامناسب نیز می‌تواند روی لوله شدن برگ‌ها تاثیرگذار باشد.

3.      خم شدن برگ‌های سانسوریا

آبیاری زیاد، سرمازدگی گیاه و تغذیه بیش از حد سانسوریا می‌تواند روی خم شدن برگ‌های آن تاثیر داشته باشد. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که آبیاری و تغذیه گیاه سانسوریا به حد تعادل برسانید و برای رفع مشکل سرمازدگی گیاه نیز سریعا آن را به مکان گرم‌تری منتقل کنید.

4.      شل شدن برگ‌های سانسوریا

یکی از دیگر دلایلی که روی رشد سانسوریا تاثیرگذار است، شل شدن برگ‌های آن می‌باشد. شل شدن برگ‌های سانسوریا غالبا به دلیل آبیاری زیاد و باتلاقی شدن خاک اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل نیز توصیه می‌شود تا زمانی‌که خاک گیاه خشک نشده است، از آب دادن به آن خودداری کنید. علاوه‌بر آن، زهکشی خاک گیاه سانسوریا را فراموش نکنید.

5.      سیاه شدن لبه برگ‌های گیاه سانسوریا

سیاه شدن برگ‌های سانسوریا و آبکی شدن آن‌ها یکی از مشکلاتی است که روی رشد نکردن گیاه تاثیرگذار است. این اتفاق نیز غالبا به دلیل سرما و یخ‌زدگی در برگ‌های گیاه ایجاد می‌شود. به‌همین دلیل در مواجهه با این مشکل توصیه می‌شود گیاه را به مکان گرم‌تری منتقل کنید.

6.      چروک شدن و خشک شدن برگ‌های سانسوریا

خشک شدن لبه برگ‌های سانسوریا و چروک شدن آن‌ها، به واسطه نور زیاد و یا تشنگی بیش از حد گیاه ایجاد می‌شود که روی عدم رشد آن تاثیرگذار است. برای رفع این مشکل میزان نور دریافتی و میزان آبیاری گیاه را تنظیم کنید.

7.      پوسیده شدن سانسوریا

پوسیده شدن این گیاه نیز غالبا به دلیل آبیاری زیاد و باتلاقی بودن خاک آن ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل سوراخ زهکش گلدان را بررسی کنید تا از مسدود نبودن آن مطمئن شوید و میزان آبیاری گیاه را نیز تا زمان حل شدن این مشکل به حداقل برسانید.  

در این نوشته با علت رشد نکردن سانسوریا و پاجوش نزدن این گیاه زیبا آشنا شدید. برای نگهداری بهتر از گیاهان آپارتمانی خود پیشنهاد می کنیم این نوشته از هوم سرویز را بخوانید تا با روش مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا