بنایی و دکوراسیون

رنگ جوتن چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب و نحوه اجرا

نقاشی دیوارهای ساختمان، یکی از بهترین راه‌ها برای زیبایی دکوراسیون داخلی خانه است. امروزه تنوع رنگ‌ها بسیار زیاد شده است و همین موضوع، انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان را دشوار می‌کند. رنگ جوتن، یکی از رنگ‌های جدید برای نقاشی ساختمان است که کاربرد زیادی دارد. به دلیل زیبایی و جذابیت رنگ جوتن، محبوبیت این رنگ زیاد است و بسیاری از افراد، رنگ جوتن را برای نقاشی ساختمان خود انتخاب می‌کنند.

این رنگ به نام رنگ جوتن نما نیز معروف شده است؛ زیرا کاربرد زیادی برای نقاشی نمای ساختمان دارد. مقاومت رنگ جوتن بسیار بالا است و ترک‌های روی سطح را می‌پوشاند. به همین دلیل است که انتخاب این رنگ برای نمای خانه، به مقاوم‌سازی سطح ساختمان کمک می‌کند و از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری خواهد کرد.

در این نوشته قصد داریم درباره رنگ جوتن، مزایای این رنگ و کاربردهای آن با شما صحبت کنیم و به شما توضیح دهیم که نحوه اجرای رنگ جوتن به چه صورتی است. اگر دوست دارید با ویژگی‌ها و کاتالوگ رنگ جوتن آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با رنگ جوتن
آشنایی با رنگ جوتن

رنگ جوتن چیست؟

رنگ جوتن (Jotun)، رنگی پرطرفدار و محبوب است که می‌توان با استفاده از آن، قسمت‌های مختلف ساختمان مانند سالن نشیمن، اتاق پذیرایی و اتاق خواب را رنگ‌آمیزی کرد. همچنین امکان نقاشی نما و فضاهای بیرونی ساختمان با رنگ Jotun وجود دارد.

این رنگ برای اولین بار در کشور نروژ تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت؛ اما امروزه در سرتاسر جهان، از رنگ Jotun برای نقاشی ساختمان استفاده می‌شود.

باید بدانید که رنگ جوتن بر پایه آب است و در برابر سایش، مواد شیمیایی، ضربه و اشعه فرابنفش خورشید مقاومت دارد. همچنین این رنگ، قابلیت مقاوم سازی سطح، پوشش ترک‌ها و استحکام‌بخشی ساختمان را دارد و از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری می‌کند.

یکی از مزایای این رنگ، طیف رنگی گسترده آن است. در کاتالوگ رنگ جوتن، حدود 16 هزار رنگ مختلف وجود دارد و تمام افراد می‌توانند رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان خود را انتخاب کنند.

قیمت رنگ جوتن نما
نقاشی ساختمان با رنگ‌های جذاب

انواع رنگ جوتن

همانطور که گفته شد، رنگ جوتن تنوع رنگی بالایی دارد. رنگ نانو جوتن، یکی از انواع رنگ‌های جوتن است که بیشتر در نمای ساختمان استفاده می‌شود. رنگ‌های نانو جوتن، قابلیت ضد باکتریایی و خود تمیزشوندگی دارند و مانند نوعی عایق حرارتی نیز عمل می‌کنند. مقاومت رنگ نانو Jotun در برابر فرسایش و ضربه بسیار بالا است و برای سلامتی انسان هیچ خطری ندارد.

موارد زیر، از انواع مدل‌های رنگ جوتن هستند که کاربرد خاص خودشان را دارند:

  • رنگ اپوکسی
  • رنگ سیلیکونی
  • رنگ پلی اورتان
  • رنگ الاستیک
  • رنگ بافت‌دار
  • رنگ بدون بافت
  • رنگ ضدحریق
  • رنگ ضدخزه

ویژگی‌ها و خاصیت این رنگ‌ها با هم فرق دارد و به همین دلیل، در موارد مختلفی از آنها استفاده می‌شود.

اگر به فکر انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان خود هستید، خوب است با ویژگی‌های رنگ اکریلیک نیز آشنا شوید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین و زیباترین رنگ را برای دیوارهای منزلتان انتخاب کنید.

انواع رنگ جوتن
آشنایی با انواع رنگ Jotun

کاربردهای مختلف رنگ جوتن

1- یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ جوتن امکان استفاده از این رنگ در تمامی‌ سطوح است. در واقع، از این رنگ می‌توان روی سطوح مختلف اعم از سطوح سیمانی، گچی، بتنی، آجری و سنگی استفاده کرد.

2- با تهیه رنگ Jotun، می‌توان تمام دیوارهای داخل خانه مانند دیوار اتاق پذیرایی، سالن نشیمن، راهروها، اتاق خواب و اتاق کار را رنگ‌آمیزی کرد و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. همچنین این رنگ، گزینه خوبی برای نقاشی راه پله ساختمان و پارکینگ مجتمع است.

3- خاصیت این رنگ، به‌گونه‌ای است که با انواع شرایط جوی سازگار است و می‌توان از آن، در شرایط مختلف آب‌وهوایی استفاده کرد. فرقی ندارد در منطقه‌ای سرد و مرطوب زندگی می‌کنید یا اینکه هوای منطقه شما گرم و خشک باشد، به هر حال می‌توانید از رنگ جوتن برای نقاشی فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان استفاده کنید.

4- این رنگ به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز کاربرد دارد. به همین دلیل است که از رنگ Jotun روی سایر رنگ‌ها استفاده می‌شود تا سطح را به‌خوبی پوشش دهد و به عنوان عایق عمل کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

5- همانطور که گفتیم، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای رنگ جوتن، نقاشی نمای ساختمان است و از آن برای نقاشی نمای ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

مقاومت رنگ جوتن در برابر رطوبت و نور خورشید زیاد است و از این نظر، به رنگ اپوکسی شباهت زیادی دارد. به همین دلیل است که جوتن، یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های ساختمانی محسوب می‌شود و کاربرد زیادی برای نقاشی ساختمان دارد.

نقاشی ساختمان
استفاده از رنگ جوتن برای نما و داخل ساختمان

آشنایی با رنگ جوتن چوب

رنگ جوتن چوب با رنگ‌های معمولی جوتن فرق دارند و با فرمولاسیونی خاص و ترکیبات روغنی تولید می‌شوند. این رنگ، از آسیب دیدن سطوح چوبی جلوگیری می‌کند و مانند عایق، سطح چوب را کاملاً می‌پوشاند. به همین دلیل است که از این رنگ فقط برای رنگ آمیزی سطوح چوبی استفاده می‌شود. شما می‌توانید کار رنگ زدن درب چوبی خانه را با رنگ جوتن چوب انجام دهید تا زیباتر شود.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با بهترین رنگ

مزایای رنگ جوتن

همانطور که متوجه شدید کاربردهای رنگ Jotun بسیار زیاد است و از آن می‌توان برای رنگ زدن فضای داخلی و فضای بیرونی ساختمان استفاده کرد. انتخاب این رنگ برای نقاشی ساختمان، مزایای خاص خودش را دارد. از جمله مزایای رنگ ساختمانی Jotun، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- رنگ جوتن ضدآلرژی است

در هنگام نقاشی دیوارهای ساختمان، بوی رنگ و پرایمر تا ساعت‌ها در محیط باقی می‌ماند. بعضی از افراد، به بوی رنگ و مواد شیمیایی حساسیت دارند و دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. یکی از مزایای رنگ Jotun این است که ضدحساسیت و ضدآلرژی است. بنابراین در صورت استفاده از این رنگ برای نقاشی ساختمان، مطمئن باشید که دچار تنگی نفس، سرفه و حساسیت نخواهید شد و بوی رنگ، شما را اذیت نمی‌کند.

2- رنگ جوتن، تمام سطح دیوار را به‌خوبی پوشش می‌دهد

یکی دیگر از مزایای رنگ Jotun این است که سطح دیوار را کاملاً پوشش می‌دهد و تمام خط و خش روی دیوار را پر می‌کند. به همین دلیل است که جوتن، بهترین انتخاب برای پوشش دیوارهای پر از خط و خش است. بعد از رنگ زدن دیوارهای داخلی و دیوارهای بیرونی با این رنگ، سطح دیوار کاملاً صاف و یکدست می‌شود.

3- رنگ جوتن قابل شستشو است

بسیاری از افراد دوست دارند از رنگ‌های قابل شستشو برای نقاشی ساختمان استفاده کنند. جوتن، یکی از رنگ‌های قابل شستشو است که در صورت کثیف شدن و جذب آلودگی، به‌سادگی تمیز می‌شود.

4- رنگ جوتن، خاصیت آنتی استاتیک دارد

یکی دیگر از مزایای این رنگ، خاصیت آنتی استاتیک آن است. وجود این ویژگی باعث می‌شود که زیبایی و شفافیت رنگ روی دیوار ساختمان حفظ شود و گرد و غبار به سطح دیوار نچسبد. وجود خاصیت آنتی استاتیک در رنگ جوتن، دوام و ماندگاری این رنگ را افزایش می‌دهد و از پرداخت هزینه‌های اضافی در طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند. همچنین این رنگ به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز عمل می‌کند.

5- رنگ Jotun در برابر تغییرات آب و هوا مقاوم است

زمانی که رطوبت به سقف و دیوارهای ساختمان نفوذ می‌کند، رنگ روی سطوح را خراب می‌کند. اکثر ساختمان‌هایی که در مناطق شرجی و مرطوب قرار دارند، با این چالش مواجه هستند. رنگ جوتن، در برابر رطوبت مقاوم است و در شرایط آب و هوایی مختلف و هوای شرجی، سرد یا گرم آسیبی نمی‌بیند. همچنین این رنگ در اثر تابش نور خورشید خراب نمی‌شود. مقاومت بالای رنگ Jotun در برابر گرما، سرما، برف و باران، باعث کاربرد گسترده این رنگ برای نمای ساختمان‌های مختلف شده است.

6- رنگ جوتن، مقاومت و ماندگاری بالایی دارد

بعضی از رنگ‌ها، به مرور زمان دچار ریزش می‌شوند و جذابیت اولیه خود را از دست می‌دهند. باید بدانید که رنگ ساختمانی جوتن در برابر لکه و ضربه مقاوم است و به‌سادگی خراب نمی‌شود. بنابراین به دلیل ماندگاری بالای این رنگ روی دیوار، تا مدت‌ها به نقاشی مجدد ساختمان نیازی نخواهید داشت.

7- در کاتالوگ رنگ جوتن، تعداد زیادی رنگ وجود دارد

یکی از مزایای این رنگ، تنوع رنگی بالای آن است که به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان خود را انتخاب کنید. رنگ‌های طوسی، سفید، استخوانی، کرم، شیری، فیلی و خاکستری، از جمله پرطرفدارترین رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان هستند. در وبلاگ هوم سرویز، تفاوت رنگ طوسی و خاکستری و نوک مدادی و فیلی را به شما توضیح داده‌ایم و درباره کالیته رنگ دیوار در خانه‌های ایرانی نیز صحبت کرده‌ایم.

8- نقاشی ساختمان با رنگ جوتن بسیار سریع و راحت انجام می‌شود

اگر دوست دارید کار نقاشی ساختمان شما خیلی سریع انجام شود، رنگ Jotun را انتخاب کنید؛ زیرا رنگ آمیزی دیوار با این رنگ به‌سرعت انجام می‌شود و کار نقاشی ساختمان در مدت زمان کوتاهی به پایان می‌رسد. اجرای رنگ جوتن روی دیوار نیز راحت است و با کمک وسایل مختلف رنگ آمیزی مانند غلطک، قلمو و… انجام می‌شود.

9- جوتن، رنگی سازگار با محیط زیست است

جوتن، رنگی بر پایه آب بوده و فاقد سرب است و یکی از رنگ‌های سازگار با محیط زیست به شمار می‌آید.

10- با تهیه رنگ جوتن، می‌توان سطوح مختلف را نقاشی کرد

اکثر افراد به دنبال رنگ خاصی هستند که بتوانند از آن برای انواع سطوح استفاده کنند. رنگ جوتن، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان از آن، برای رنگ آمیزی سطوح مختلف استفاده کرد. همچنین با داشتن این رنگ، می‌توان طرح‌های مختلفی را دربافت‌های ریز و درشت ایجاد کرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

حالا که با مزایای این رنگ آشنا شدید، باید بدانید که تنها محدودیت این رنگ، قیمت بالای رنگ جوتن است. اگر مشکلی برای پرداخت هزینه نقاشی ساختمان ندارید، می‌توانید رنگ Jotun را انتخاب کنید و از زیبایی و مقاومت بالای این رنگ لذت ببرید.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با انواع رنگ ها

نحوه اجرای رنگ جوتن روی دیوار

قبل از شروع کار نقاشی ساختمان، باید ابزارهای مخصوص این کار را تهیه کنید. برای اجرای رنگ جوتن روی دیوار و سطوح مختلف، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: پاک کردن سطح دیوار

قبل از شروع کار، شما باید سطح دیوار را تمیز کنید. اگر دوست دارید نتیجه نقاشی منزل شما بسیار زیبا و تمیز باشد، یک پارچه کتان تمیز بردارید و سطح دیوار را پاک کنید تا تمام لکه‌های چربی، گردوغبار یا آلودگی روی دیوار از بین بروند . سطح کار آماده شود.

  • مرحله دوم: ترمیم خرابی‌های سطح

در صورت وجود ترک خوردگی یا شکستگی روی دیوار، ابتدا این قسمت‌ها را ترمیم کنید. برای ترمیم خرابی‌های روی دیوار، بهتر است از کاردک و بتونه آماده استفاده کنید و این کار با دقت و ظرافت انجام دهید تا روی سطح دیوار، ناهمواری ایجاد نشود. بعد از انجام بتونه‌کاری، سمباده‌کاری را روی سطح دیوار انجام دهید تا سطح دیوار صاف و تمیز شود.

  • مرحله چهارم: پوشاندن برخی از قسمت‌های فضا

اگر در فضای اتاق، قسمت‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهید روی آن‌ها رنگ بریزد، بهتر است قبل از شروع رنگ آمیزی، این قسمت‌ها را کاملاً بپوشانید. به عنوان مثال، قبل از رنگ آمیزی پنجره‌ها، درها و شاسی‌های فضا را بپوشانید تا رنگ روی آن‌ها نریزد. برای پوشاندن این قسمت‌ها می‌توانید از پارچه یا روزنامه استفاده کنید.

  • مرحله پنجم: آزمایش رنگ و رنگ آمیزی سطح

قبل از نقاشی ساختمان با رنگ jotun، ابتدا مقداری از رنگ را آزمایش کنید و مطمئن شوید که رنگ درستی را انتخاب کرده‌اید. سپس از ابزارهای مخصوص رنگ آمیزی دیوار مانند غلطک، قلمو یا دستگاه پیستوله استفاده کنید و سطح موردنظر را با رنگ کاملاً بپوشانید.

راحت‌ترین روش برای رنگ زدن دیوار، استفاده از غلطک است؛ اما باید مراقب باشید که مشکل دون دون شدن رنگ با غلطک را تجربه نکنید.

نحوه اجرای رنگ جوتن
نحوه اجرای رنگ jotun

نکات مهم در اجرای رنگ جوتن

اگر می‌خواهید نقاشی ساختمان شما به بهترین شکل انجام شود، بهتر است از نقاشان متخصص و باتجربه بخواهید که دیوارها و نمای ساختمان شما را با قیمت مناسب رنگ آمیزی کنند. با این کار، هم هزینه نقاشی نمای ساختمان پایین می‌آید و هم کار نقاشی ساختمان شما بهتر انجام خواهد شد.

اما اگر خودتان خواستید نقاشی ساختمان را انجام دهید، در هنگام اجرای رنگ جوتن، نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از رنگ جوتن روی دیوارهای تازه ساخته شده و مرطوب توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اجازه دهید سطح دیوار کاملاً خشک شود و سپس شروع به رنگ آمیزی دیوار کنید.
  • قبل از شروع کار، رنگ را کاملاً مخلوط کنید تا یکدست شود.
  • اگر قبلاً نقاشی دیوار با رنگ پلاستیک یا رنگ روغنی انجام شده است، قبل از شروع کارتان، تمام سطح دیوار را با پرایمر بپوشانید و سپس از رنگ Jotun استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از این رنگ برای درها و سطوح آهنی، ابتدا زنگ‌زدگی‌های سطح آهن را از بین ببرید.
  • تمیزکاری سطوح و دیوارها قبل از شروع نقاشی با رنگ جوتن اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که ترک‌های احتمالی روی دیوار را ترمیم کنید و سپس کارتان را شروع کنید. همچنین در صورتی که دیوار گچی پوسته پوسته شده باشد، بهتر است قبل از رنگ آمیزی ترمیم شود.
کاتالوگ رنگ جوتن
کاربرد و کاتالوگ رنگ Jotun

جمع بندی مطالب

در این مطلب درباره رنگ جوتن و مزایای آن با شما صحبت کردیم. حالا شما می‌دانید که از Jotun هم برای دیوارهای داخل خانه و هم برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. مواردی مانند ماندگاری بالا، تنوع رنگی بالا، زیبایی ظاهری، پوشش‌دهی عالی سطح، سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت در برابر رطوبت و ضربه از جمله مزایای این رنگ هستند. بنابراین شما می‌توانید این رنگ را برای نقاشی ساختمان خود انتخاب کنید و از زیبایی و مقاومت آن لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب، برای شما کاربردی و مفید باشد.

نقاشان هوم سرویز، سال‌ها تجربه کار نقاشی ساختمان را دارند و کارهایی مانند نقاشی نمای ساختمان، نقاشی درب پارکینگ، نقاشی راه پله و نقاشی دیوارهای داخلی منزل را با بهترین هزینه انجام می‌دهند. اگر به دنبال تیمی حرفه‌ای و متعهد برای نقاشی ساختمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید.

ثبت درخواست در هوم سرویز، کار بسیار راحتی است. برای این کار، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا