نظافت و پذیرایی

نکات مهم در رابطه با نگهداری، تکثیر و زرد شدن برگ‌ های گیاه آپارتمانی برگ انجیری

یکی از گیاهان زیبا و پرطرفدار آپارتمانی، گیاه آپارتمانی برگ‌ انجیری یا مونسترا است که امروزه به‌ عنوان یکی از زیباترین گیاهان کلکسیونی نیز شناخته می‌شود. این گیاه برگ‌های بسیار زیبا، بزرگ و سبز رنگی دارد که نوع رونده آن محبوب‌تر است و در اغلب خانه‌های ایرانی یافت می‌شود. رشد این گیاه متوسط است؛ اما اگر شرایط محیطی مطلوبی برای آن فراهم شود، می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. نگهداری برگ انجیری نکات خاص خودش را دارد که در این نوشته با آنها آشنا خواهید شد.

برگ‌های گیاه برگ‌ انجیری، شیارها یا برش‌هایی دارد که باعث زیبایی این گیاه شده است. در برخی شرایط ممکن است شیارهای برگ‌ها بسیار کم یا کوچک باشد یا به طور کل شیارهایش ناپدید شود. این شرایط غالبا به‌ دلیل وجود شرایط نامطلوب اتفاق می‌افتد و اگر گیاه برگ‌ انجیری شرایط محیطی خوبی داشته باشد، شیارهای بسیاری روی برگ‌هایش وجود خواهد داشت. در این نوشته با نکات مهم نگهداری برگ انجیری آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

نکات مهم در رابطه با نگهداری برگ‌ انجیری

اگر می خواهید برگ انجیری در خانه شما به خوبی رشد کند و شرایط مطلوب نگهداری این گیاه عبارت هستند از:

·         نور

نور مناسب برای گیاه برگ‌ انجیری، نور غیرمستقیم نزدیک به پنجره است و این گیاه در هیچ شرایطی نباید در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار بگیرد. در این‌ صورت شما باید فاصله گلدان برگ‌ انجیری خود را تا پنجره به نحوی تنظیم کنید که گیاه از نور سایه‌ روشن برخوردار شود. همچنین بهتر است گیاه در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد قرار نگیرد؛ زیرا برگ‌های گیاه برگ‌ انجیری بسیار ظریف است و غالبا بر اثر برخورد صدمه می‌بیند.

در صورتی‌ که نور مناسب این گیاه فراهم شود، برگ های زیبا و بسیاری ثمر می‌دهد؛ اما در برابر اگر نور دریافتی گیاه کم باشد، شیارهای موجود در برگ‌های آن کوچک شده و فاصله بین برگ‌ها نیز زیاد می‌شود. در این‌ صورت گیاه زشت و بدفرم خواهد شد.

 

نگهداری برگ انجیری
نور و دمای مناسب برای گیاه برگ انجیری

 

·         دما

دمای مناسب برای رشد گیاه برگ‌ انجیری، معمولا دمای بین 13 تا 30 درجه سانتی گراد است. در صورتی‌ که دمای این گیاه به کمتر از 13 درجه برسد، رشد آن متوقف می‌شود. همچنین اگر دمای آن از 30 درجه بالاتر باشد، نیاز به غبارپاشی پیدا می‌کند. در واقع گیاه برگ‌ انجیری در گرما مقاوم است و از رطوبت محیط نیز لذت می‌برد.

گیاه برگ‌ انجیری غالبا رطوبت بالای محیط را ترجیح می‌دهد و چنانچه شما این گیاه را در آپارتمان نگهداری می‌کنید، لازم است که رطوبت مورد نیاز آن را فراهم کنید. در واقع هرچه رطوبت مناسب محیط برای این گیاه بیشتر فراهم شود، برگ‌های آن درشت‌تر و زیباتر می‌شوند.

·         آبیاری

بهترین زمان برای آبیاری گیاه برگ‌ انجیری، زمانی است که خاک آن خشک شده است. گرچه این گیاه به رطوبت علاقه نشان می‌دهد؛ اما آبیاری زیاد می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن برگ‌هایش شود. از طرفی، خشک بودن بیش از حد خاک نیز باعث می‌شود که رشد گیاه قطع شده و برگ‌هایش زرد شود. به‌ همین دلیل، غالبا توصیه می‌شود تا زمان خشک شدن خاک این گیاه صبر کرده و سپس بلافاصله آن را آبیاری کنید. در واقع نباید اجازه بدهید که گیاه برای مدت طولانی در خاک خشک باقی بماند. در نگهداری برگ انجیری باید به میزان آب موردنیاز گیاه توجه داشته باشید. باقی ماندن گیاه در خاک خشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ به همین دلیل است که آبیاری گیاهان در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد.

 

نگهداری برگ انجیری
میزان آب و رطوبت موردنیاز برگ انجیری

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

·         غبارپاشی

معمولا در فصل‌های گرم مانند تابستان، گیاه برگ‌ انجیری در طول هفته به میزان دو تا سه‌ بار نیاز به غبارپاشی دارد. همچنین در فصل‌های سرد مانند زمستان نیز بهتر است که حداقل هفته‌ای یک‌بار غبارپاشی این گیاه انجام شود. برای غبارپاشی نیز توصیه می‌شود از آبی استفاده کنید که فاقد املاح باشد.

·         کوددهی

گیاه برگ‌ انجیری، به کوددهی چندانی نیاز دارد و در واقع کوددهی بیش‌ از اندازه این گیاه باعث می‌شود که املاح در خاک تجمع پیدا کنند. اما در صورتی‌ که برای رشد بهتر خواستید گیاه را کوددهی کنید، می‌توانید از کودها به میزان 3 گرم در هر لیتر و در هر هفته یک‌بار استفاده کنید. همچنین کوددهی این گیاه باید در فصل رشد آن و از ماه فروردین تا ماه آبان انجام شود. .بسته به شرایط گیاه، نوع کود آن نیز متفاوت است و در واقع گیاه در شرایط مختلف به کودهای متفاوتی نیاز دارد.

 

گیاه آپارتمانی برگ انجیری
کود موردنیاز برای برگ انجیری

 

·         خاک

خاک مناسب برای رشد گیاه برگ‌ انجیری، خاک‌های سست با زهکشی بالا و سبک مانند خاک‌برگ یا خاک جنگلی است. استفاده از خاک نامناسب و فقیر در گلدان برگ‌ انجیری باعث می‌شود که برگ‌های گیاه کوچک شده و دندانه‌هایش از بین می‌رود. شما می‌توانید برای گیاه برگ انجیری خود از خاکی با ترکیب 90 درصد خاک‌برگ و 10 درصد ماسه شسته رودخانه استفاده کنید. همچنین مخلوط خاک‌برگ، پیت ماسه و خاک باغچه نیز ترکیب مناسبی برای خاک گیاه برگ‌ انجیری است.

در استفاده از برگ‌ انجیری‌های رونده توصیه می‌شود که حتما از قیم‌های خزه‌دار استفاده کنید. این گیاه ریشه‌های هوایی زیادی تولید می‌کند که با استفاده از قیم‌های خزه دار، این ریشه‌ها به داخل خزه نفوذ کرده و علاوه‌ بر جذب رطوبت ریشه، خود را نیز محکم می‌کنند و از آن بالا می‌روند.

 

نگهداری از گیاه برگ انجیری
خاک مناسب برای گیاه برگ انجیری

 

·         تعویض گلدان

معمولا توصیه می‌شود گلدان گیاه برگ‌ انجیری خود را هر دو تا سه سال تعویض کرده و از یک سایز بزرگ‌تر استفاده کنید.

همچنین توصیه می‌شود برگ‌های گیاه خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. این‌ کار علاوه‌ بر اینکه باعث درخشندگی برگ‌ها می‌شود، زیبایی گیاه را نیز چند برابر کرده و به جذب بهتر نور و تنفس راحت‌تر گیاه کمک می‌کند. برای تمیز کردن برگ‌ها نیز بهتر است از یک اسفنج نرم نم‌دار استفاده کرده و به‌ هیچ عنوان نباید از مواد براق‌کننده استفاده کنید. استفاده از مواد براق‌کننده باعث می‌شود که روزنه‌های روی برگ بسته شده و راه تنفسی گیاه مسدود می‌شود. 

نکات مهم در رابطه با تکثیر گیاه برگ‌ انجیری

برای تکثیر گیاه برگ‌ انجیری شما می‌توانید از قلمه این گیاه استفاده کنید. برای این منظور باید یک شاخه سالم از گیاه را انتخاب کرده و گره آن را جدا کنید. گره ساقه، غده‌ای است که زیر برگ یا ساقه و روی ساقه مادر قرار دارد. در واقع قلمه شما باید حتما دارای گره باشد و در غیر این‌ صورت ریشه نمی‌دهد.

پس از پیدا کردن گره شما باید مستقیما زیر آن را با استفاده از قیچی ضدعفونی‌ شده، ببرید. برش قلمه باید با استفاده از قیچی یا چاقوی تیز انجام شود و حتما باید صاف بریده شود. همچنین توجه داشته باشید که نباید قلمه را از شاخه‌های خشک‌ شده یا دارای برگ‌های قهوه‌ای جدا کنید.

پس از جدا کردن قلمه آن را درون یک لیوان آب خنک با ارتفاع مناسب قرار دهید؛ به‌ صورتی‌ که 5 سانتی‌متر پایینی قلمه کاملا در آب قرار بگیرید. لیوان حاوی قلمه را باید زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار داده و تا چند هفته بعد یا تا زمانی‌ که ریشه شکل می‌گیرد، شما باید هرچند روز یک‌ بار آب آن را تعویض کنید تا ریشه قلمه فاسد نشود. مدت زمان ایجاد ریشه گیاه کاملا به سلامت قلمه و اندازه آن بستگی دارد.

پس از تشکیل ریشه، شما باید یک گلدان مناسب را با خاک دارای زهکشی به میزان یک سوم از حجم کل گلدان، پر کنید. شما می‌توانید 3 واحد خاک گلدان معمولی را با 3 واحد پرلیت، پومیس  و یا شن و ماسه مخلوط کنید. گلدان قلمه برگ‌انجیری باید حداقل قطر 15 سانتی‌متر داشته باشد و همچنین حفره های زهکشی متعددی در سطح زیری آن وجود داشته باشد. این حفره‌ها باعث می‌شود که آب اضافی در اطراف ریشه باقی نماند و در این‌ صورت تکثیر برگ‌ انجیری با موفقیت بیشتری انجام می‌شود.

پس از آن باید ریشه‌های قلمه را به‌ صورتی‌ که حداقل 2.5 سانتی‌متر از آن‌ها درون خاک قرار گرفته باشد، داخل خاک قرار دهید. پس از آن لازم است قلمه را با دست نگه داشته و خاک بیشتری به گلدان اضافه کنید؛ تا زمانی‌ که سطح خاک به نزدیکی لبه گلدان برسد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

پس از کاشت قلمه به آن آب بدهید؛ تا جایی‌ که مقدار اضافی آب از حفره‌های زهکشی گلدان خارج شود. پس از آن باید برای مراقبت از قلمه و رشد مطلوب آن، گلدان را در مکانی گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار داده و هنگامی که خاک آن خشک شد، مجددا آن را آبیاری کنید.

 

نگهداری برگ انجیری
تکثیر برگ انجیری

 

تاثیر شرایط نامطلوب روی گیاه برگ انجیری

نگهداری برگ انجیری به صورت درست و اصولی باعث شادابی و سرحال ماندن گیاه شما می شود. در صورتی‌ که می‌خواهید گیاه آپارتمانی برگ‌ انجیری شما رشد مناسب و ظاهر زیبایی داشته باشد، به نکات زیر توجه کنید:

·         با کمبود نور و گرما برگ‌های گیاه کوچک شده و غالبا رشد علفی پیدا می‌کند.

·         در محیط‌های سرد، روی برگ‌های گیاه برگ‌ انجیری غالبا لکه‌های سیاه و زخم مانندی ایجاد می‌شود.

·         با کمبود کود و یا آب، برگ‌های گیاه رنگ‌پریده می‌شوند.

·         در صورتی‌ که گیاه تشنه باشد، نوک برگ‌ها غالبا قهوه‌ای خواهند شد.

·         با بروز کنه‌های ریز قرمز، برگ‌های برگ‌ انجیری، رنگ‌پریده شده و سطح زیری آن‌ها دچار تار عنکبوت می‌شود؛ که در این‌ صورت شما باید از سم‌های مناسب برای سم‌پاشی گیاه برگ‌ انجیری استفاده کنید.  

·         در صورتی‌ که آبیاری گیاه بیش‌ از اندازه باشد، منجر به زرد شدن برگ‌های گیاه آپارتمانی برگ‌ انجیری و سپس قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود.

·         اگر گیاه تشنه باشد یا رطوبت هوا کم باشد، ممکن است برگ‌های این گیاه خشک و چروک‌ شوند.

برای جلوگیری از این عوامل و برای اینکه گیاه شما در مواجهه با این عوامل مجددا به حالت مطلوب خود بازگردد، باید شرایط مناسب نگهداری از گیاه برگ‌ انجیری خود را فراهم کنید. شما می توانید برای نگهداری از گیاه برگ انجیری خود یا تکثیر برگ انجیری از تیم هوم سرویز کمک بگیرید تا بهتر بتوانید از گلها و گیاهان خود مراقبت کنید و گلهایی سرسبز و شاداب داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا