نظافت و پذیرایی

گیاه یشم چیست؟ نحوه نگهداری و تکثیر یشم

در بین گیاهان آپارتمانی، تعدادی از این گیاهان هستند که طرفداران بسیار بیشتری دارند و گیاه یشم یکی از آنهاست. این گیاه به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بسیار بالایی که در شرایط آب و هوایی مختلف دارد، موردتوجه بسیاری از علاقمندان به گیاهان آپارتمانی قرار گرفته است و توانسته در خانه های این افراد جای بگیرد. گیاه آپارتمانی یشم برای رشد بهتر و تکثیر، نیاز به اقداماتی دارد که باید آنها را رعایت کنید تا بتوانید این گیاه را رشد دهید. در این مقاله می خواهیم به نکات مهم در رابطه با نگه داری، تکثیر و زرد شدن برگ های گیاه یشم بپردازیم و نکاتی را در این باره بگوییم. اگر در خانه خودتان این گیاه زیبا را دارید یا به این گیاه علاقمند هستید، حتما تا انتهای این مقاله با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

گیاه یشم چیست؟

یشم یک گیاه آفریقایی است که حدود 1400 گونه دارد که چندین گونه آن در ایران بسیار پرطرفدار است. این گیاه به خاطر آب و هوای خاصی که از آن به وجود آمده است، مقاومت بسیار زیادی دارد و اگر کمی خوب از آن مراقبت شود، به راحتی می تواند رشد زیادی داشته باشد و زیبایی بیشتری به دست بیاورد. گیاه یشم در بین کشورهای آسیایی به عنوان یک هدیه نفیس برده می شود و همچنین نماد ثروت و فراوانی مالی است. اگر به دنبال گلی هستید که هم زیبا و لطیف بوده و هم مقاوم باشد و نیاز به مراقبت زیاد نداشته باشد، یشم یکی از بهترین انتخاب ها برای شماست.

گیاه یشم
نکات مهم در نگهداری از گیاه یشم

نکات مهم در رابطه با نگهداری گیاه یشم

برای نگهداری درست از گیاه آپارتمانی یشم، نیاز است که خلق و خوی این گیاه را خوب بشناسید و بدانید به چه چیزهایی نیاز دارد تا بتوانید شرایط موردنیاز را برایش فراهم کنید.

در ادامه می خواهیم درباره شرایطی که گیاه آپارتمانی یشم به آن نیاز دارد تا بتواند رشد کند، صحبت کنیم.

1- نور کافی:

یشم، یکی از گیاهانی است که برای رشد مناسب، نیاز به نور مستقیم خورشید دارد.

اگر می خواهید گیاه یشم شما رشد خوبی داشته باشد و بتوانید از دیدنش لذت ببرید، پس بهتر است آن را در یک مکان پرنور قرار دهید تا خورشید به خوبی به آن بتابد.

2- آبیاری:

خیلی از افراد فکر می کنند که گیاه زیبای یشم همیشه به آب کمی نیاز دارد. اما باید بدانید که شرایط این گیاه در زمستان و تابستان باهم متفاوت است.

در زمستان گیاه آپارتمانی یشم به خاطر رطوبت و سرمای هوا، هر دو تا سه هفته یکبار به آب نیاز دارد؛ اما در تابستان این گیاه به خاطر گرمای هوا به هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد و در غیر اینصورت ممکن است آسیب ببیند.

همچنین باید دقت کنید که آب دادن بیش از حد به این گیاه آپارتمانی، باعث پوسیدگی ریشه های آن می شود. پس حتما دقت کنید که هر زمان خاک آن رطوبت خود را از دست داد به گیاه آب بدهید تا دچار پوسیدگی نشود. آبیاری گیاهان آپارتمانی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

گیاه یشم
آبیاری گیاه یشم

3- دمای هوا:

یشم یک گیاه گرمایی است و خیلی نمی تواند در برابر سرما دوام بیاورد. به همین خاطر بهتر است این گیاه را در محیطی گرم و زیر نور خورشید قرار دهید و در فصل های سرد، از قرار دادن آن در سرما خودداری کنید. در فصل های سرد بهتر است این گیاه را در مکانی قرار دهید که دمای گرم و مناسبی داشته باشد.

4- غیرقابل خوردن:

این گیاه زیبایی بسیار زیادی دارد، ولی در عین حال باید دقت کنید که از دسترس کودکان دور باشد؛ زیرا خوردن این گیاه جذاب می تواند باعث مسمومیت شود و عوارضی را ایجاد کند.

تا به اینجا در مورد شرایط محیطی گیاه یشم صحبت کردیم، حالا می خواهیم به سراغ تکثیر این گیاه جذاب و زیبا برویم و ببینیم چه نکاتی در مورد تکثیر آن وجود دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟
گیاه آپارتمانی یشم
تکثیر گیاه یشم

تکثیر گیاه یشم

تکثیر گل یشم به آسانی امکان پذیر است و با طی چند مرحله ساده می توانید آن را تکثیر کنید. در ادامه قدم به قدم مراحل تکثیر یشم را باهم بررسی خواهیم کرد:

5.     یک ساقه یا برگ به طول حداقل 6 سانتیمتر را پیدا کرده و آن را از انتهایی ترین بخش جدا کنید. دقت کنید که ساقه یا برگی که انتخاب می کنید، دچار آفت یا بیماری نباشد. سعی کنید با یک چاقوی بسیار تیز این کار را انجام دهید تا گیاه آسیب نبیند و زخمی نشود.

6.     بعد از برش، قسمت بریده شده را یک الی دو روز در محیطی قرار دهید که نور کافی داشته باشد اما در نور مستقیم آفتاب نباشد.

7.     پس از یک الی دو روز، قلمه را در خاک مناسب و گلدان کوچکی بکارید و آن را در نور کافی قرار دهید. البته دقت کنید که تا چندین روز به این قلمه آب ندهید، چون ممکن است بیمار شود و رشد نکند.

8.     در یک تا نهایتا سه هفته آینده، قلمه ریشه می دهد و آن زمان شروع کنید به آبیاری آن و مانند یک یشم معمولی آبیاری و شرایط دیگر را برایش مهیا کنید تا رشد کند.

به همین سادگی شما می توانید گیاه یشم خودتان را تکثیر کنید.

گیاه یشم
دلیل زرد شدن گیاه یشم

دلیل زرد شدن گیاه یشم چیست؟

می توانیم بگوییم که مهمترین دلیل زرد شدن گیاه آپارتمانی یشم، آبیاری بیش از حد آن است. وقتی آب بیش از حد به این گیاه برسد، ریشه های آن شروع به پوسیده شدن می کنند و در نتیجه نمی توانند آب و مواد مغذی خاک را جذب کنند؛ این موضوع باعث می شود گیاه کم کم زرد شده و خشک شود. البته دلایل دیگری هم می توانند برای زرد شدن گیاه یشم وجود داشته باشند. دلایلی مانند کود ناکافی، آفت، بیماری، نور کم و… مواردی هستند که در زرد شدن گیاه یشم موثر هستند و باید آنها را بررسی کنید.

مشکلات و آفت های رایج گیاه یشم

در ادامه می خواهیم در مورد آفت های گیاه یشم صحبت کنیم و بگوییم چطور می توانید از آفت ها و بیماری های این گیاه جلوگیری و آنها را برطرف کنید.

9- شپشک آردی:

شپشک آردی، حشره ای است که بین ساقه و برگ های گیاه یشم به وجود می آید و از شیره این گیاه تغذیه می کند. نشانه های این آفت وجود مواد چسبناک در بین ساقه و برگ های گیاه است و همچنین ضعیف شدن گیاه هم می تواند نشانه دیگر آن باشد.

در چنین زمانی اگر شپشک خیلی زیاد نیست، سعی کنید گیاه را هر روز با الکل تمیز کنید تا این حشرات از بین بروند و گیاه به حالت عادی برگردد.

اگر میزان آفت زیاد است و نمی توانید کاری انجام دهید، بهتر است گیاه را از بین ببرید تا این آفت به گیاهان دیگر سرایت نکند.

10- ریختن برگ ها:

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، ریختن برگ های گیاه یشم است. این مشکل معمولا به خاطر آبیاری بیش از حد در فصل زمستان و هوای سرد است. سعی کنید در فصل های سرد سال، به جای آب دادن کامل به گیاه یشم، آب را روی آب اسپری کنید تا گیاه مرطوب و تازه شود.

البته این نکته را هم در نظر بگیرید که برگ های گیاه یشم عمر خاصی دارند و وقتی عمرشان تمام شود، زرد شده و میریزند. اگر ریزش برگ گل شما طبیعی است، پس نیازی نیست نگران آن باشید.

گیاه یشم
آفات اصلی گیاه یشم

11- کم پشت شدن گیاه یشم:

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در این گیاه زیبا مشاهده کنید، کم پشت شدن آن است.

می توانیم بگوییم که کم پشت شدن گیاه یک مکانیزم دفاعی است و زمانی ایجاد می شود که این گیاه نور کمی داشته باشد. وقتی نور آفتاب به اندازه کافی به گیاه یشم نرسد، این گیاه شاخ و برگ های خود را کم می کند تا بتواند انرژی که دارد را مدیریت کند و از بین نرود. همچنین سعی می کند با کم کردن شاخ و برگ ها رشد سریعتری داشته باشد و سریعتر به نور برسد. این موضوع دلیل اصلی کم پشتی گیاه یشم است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

12- قرمز شدن برگ ها:

قرمز شدن برگ های گیاه یشم، یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در این گیاه مشاهده شود.

این مشکل معمولا زمانی به وجود می آید که یشم نور آفتاب بیش از حد دریافت کند. همانطور که قبل تر گفتیم، این گیاه به نور آفتاب مستقیم نیاز دارد و برای رشد باید در نور آفتاب قرار بگیرد، اما اگر نور آفتاب خیلی زیاد دریافت کند و مدت زیادی در زیر آن باشد، دچار آفتاب سوختگی می شود و به همین دلیل است که برگ های آن قرمز می شوند.

برای حل این مشکل کافی است گیاه یشم خودتان را کمتر در زیر نور آفتاب بگذارید یا در جایی بگذارید که نور ملایم تری دریافت کنید.

13- قهوه ای شدن ساقه:

یکی از بیماری هایی که ممکن است این گیاه آپارتمانی به آن مبتلا شود، قهوه ای شدن ساقه گیاه است.

این مشکل معمولا به این خاطر به وجود می آید که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شده است. وقتی به این گیاه آب بیش از حد داده شود و تخلیه آب و زهکشی خاک درست انجام نشده باشد، قارچ هایی در خاک رشد می کنند که می توانند به ریشه گیاه آسیب بزنند. این مشکل باعث می شود که گیاه آب کافی و مواد مغذی را دریافت نکند و در نهایت ساقه آن قهوه ای رنگ و نرم می شود و کم کم از بین می رود. در این زمان بهتر است خاک گیاه را درست زهکشی کنید و به گیاه تا زمانی که خاک آن کامل خشک نشده است آب ندهید تا بتواند این بیماری را از بین ببرد. همچنین بهتر است خاک آن را تعویض کنید تا قارچ ها از بین بروند.

گیاه آپارتمانی و زیبای یشم
مراقبت از گیاهان خود را به هوم سرویز بسپارید

مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی شما با هوم سرویز

در این مقاله در مورد نکات نگهداری، و تکثیر گیاه یشم صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید این گیاه دوست داشتنی و زیبا را در محیطی مناسب نگهدارید و آن را تکثیر کنید. همچنین در ادامه در مورد مشکلات و بیماری های این گیاه صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید هرکدام از آنها را برطرف کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد با گیاه یشم بیشتر آشنا شوید و بتوانید به خوبی از گیاه خودتان نگهداری کنید. برای مراقبت و نگهداری از گیاه یشم و همینطور نگهداری از سانسوریا می توانید از تیم هوم سرویز کمک بگیرید و ویزیت گل و گیاه در منزل خود را به تیم متخصص و حرفه ای هوم سرویز بسپارید تا گیاهان آپارتمانی زیبا و شاداب داشته باشید و از حضورشان در خانه خود نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا