نظافت و پذیرایی

چگونه لکه وایتکس را از روی فرش پاک کنیم؟

 وایتکس یکی از پرکاربردترین محلول‌های شیمیایی مخصوص نظافت است که در اغلب خانه‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما احتمال لکه شدن پارچه‌ های رنگی در حین استفاده از وایتکس بسیار بالا است و به همین خاطر ایجاد لکه روی فرش به‌ واسطه استفاده از وایتکس، می‌تواند یکی از بدترین اتفاقات محسوب شود. وایتکس درصدی از سدیم هیپوکلریت محلول در آب دارد که خاصیت ضدعفونی کننده‌اش نیز به دلیل تولید کلر آزاد است. به‌ همین دلیل می تواند به‌ طور موثر در گندزدایی و پاک کردن هرگونه لکه مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه در صورتی‌ که این محلول برای مدت طولاتی در معرض نور و حرارت بالا قرار بگیرد، خاصیت خود را به کل از دست می‌دهد. در این مقاله از هوم سرویز با روشهای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

روش پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش
چگونه لکه وایتکس را از روی فرش پاک کنیم؟

چگونه لکه وایتکس را از روی فرش پاک کنیم؟

لازم است بدانید در صورتی‌ که الیاف پارچه و یا فرش به وایتکس آغشته شوند، نمی‌توان به‌ طور کامل رنگ آن‌ها را برگرداند. در واقع، پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش به‌ راحتی امکان‌ پذیر نیست؛ زیرا این لکه به دلیل از بین رفتن رنگ اصلی پارچه روی آن ایجاد شده است و تنها در صورتی پاک می‌شود که رنگ اصلی پارچه برگردانده شود. اما حتی اگر نتوان لکه وایتکس را پاک کرد، باید بازهم با استفاده از روش‌های مختلف، به محض اینکه لکه وایتکس روی لباس، فرش یا پارچه دیگری ایجاد شد، فورا اثر سفیدکنندگی آن را تضعیف کرد؛ در این‌ صورت الیاف پارچه کمتر آسیب می‌بینند و از سوراخ شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

برای این منظور می‌توانید پس از ریختن وایتکس روی فرش یا پارچه بلافاصله آن را زیر آب سرد بگیرید تا وایتکس روی الیاف آن‌ها باقی نماند. حالا اگر بازهم پارچه یا فرش به‌واسطه وایتکس لکه گرفت، می‌توانید از روش‌های زیر برای پاک کردن لکه وایتکس استفاده کنید.

روش پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش
اولین روش پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

برای استفاده از این روش، می‌توانید مقدار مناسبی جوش‌ شیرین را در مقدار کمی آب ریخته و با استفاده از آن‌ها یک خمیر درست کنید. پس از آن خمیر تهیه‌ شده را روی محل مورد نظر بمالید. خمیر جوش‌ شیرین و آب برای پاک کردن لک وایتکس روی محلی که به‌ واسطه استفاده از وایتکس دچار رنگ‌پریدگی شده است، بسیار کاربرد دارد و می‌تواند اثر وایتکس را تا حدودی خنثی کند.

پاک کردن لکه وایتکس فرش
پاک کردن لکه وایتکس روی فرش با الکل

استفاده از الکل ایزوپروپیل برای پاک کردن لکه وایتکس

از این روش می‌توانید برای از بین لکه وایتکس روی فرش‌های تیره یا پارچه‌های رنگی تیره استفاده کنید؛ البته الکل ایزوپروپیل تنها در مواردی باید استفاده شود که لکه‌های موجود بر اثرو ایتکس ریز و کوچک باشند. برای استفاده از این روش تنها کافی است الکل را روی پنبه ریخته و سپس روی لکه وایتکس و اطراف آن الکل را بمالید. برای این‌ کار نیز باید الکل را از اطراف لکه به سمت مرکز آن بمالید تا در تمیز کردن لکه بهتر و راحت‌تر عمل کند. در واقع با این کار رنگ اصلی پارچه یا فرش به سمت محلی که رنگ آن از بین رفته می‌رود و لکه وایتکس ترمیم خواهد شد. استفاده از الکل ایزوپروپیل برای ترمیم لکه وایتکس روی مبل نیز کاربرد دارد. البته بهتر است از خدمات خشک شویی مبل مراکز معتبر استفاده کنید تا مبلهای شما تمیز شوند.

در استفاده از الکل ایزوپروپیل روی فرش توجه داشته باشید که اگر فرش شما رنگ بندی زیادی دارد و لکه وایتکس در جایی از فرش ایجاد شده است که آن‌جا رنگ‌های مختلفی وجود دارد، بهتر است با دقت الکل را از اطراف لکه به سمت مرکز بمالید؛ زیرا ممکن است رنگ اطراف لکه به مرکز آن نیز نفوذ کند!

استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

ساده‌ترین روش برای پاک کردن لکه وایتکس، استفاده از یک حوله کاغذی یا دستمال تمیز مرطوب است. با استفاده از این موارد شما باید به‌ آرامی و با ملایمت روی قسمتی که در اثر استفاده وایتکس دچار لکه شده است، ضربه بزنید. اما توجه داشته باشید که به‌ هیچ عنوان نباید قسمت لکه شده را با استفاده از دستمال یا حوله بمالید؛ زیرا این کار باعث می‌شود که لکه بدتر پخش شود.

شما می‌توانید از مداد رنگی استفاده کنید و یک مداد رنگی همرنگ با فرش خود پیدا کنید. در این‌ صورت می‌توانید با استفاده از مداد رنگی، الیاف فرش در قسمت دارای لکه را رنگ کنید. با این روش فرش کمی رنگ مداد را جذب خواهد کرد و پس از آن شما باید به ملایمت و با استفاده از یک حوله تمیز و مرطوب، رنگ موجود را با فرش یکدست کنید.

پاک کردن وایتکس روی فرش
از بین بردن لکه وایتکس روی فرش با سرکه

استفاده از سرکه برای از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

برای استفاده از این روش نیز تنها کافی است دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با حدود چهار فنجان آب گرم ترکیب کند. سپس این محلول را روی لکه ایجاد شده بر اثر وایتکس بریزید. در این مرحله، شما باید حدودا به مدت 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا محلول موردنظر به داخل فرش نفوذ کند. سپس با استفاده از یک پارچه یا اسفنج تمیز روی لکه را بمالید. با این روش، به‌ تدریج لکه وایتکس از روی فرش محو خواهد شد. اما در صورتی‌ که لکه هنوز پاک نشده باشد می‌توانید مجددا از این محلول استفاده کرده و مراحل قبل را تکرار کنید. در نهایت باید آن قسمت از فرش خود را با آب سرد آب کشی کنید تا بوی سرکه از بین برود.

در این روش نیز باید اطمینان پیدا کنید که فرش شما رنگ نمی‌دهد. برای این منظور تنها کافی است یک پارچه خیس را روی فرش کشیده و در صورتی‌ که پارچه رنگی شود، یعنی فرش شما رنگ می‌دهد. همچنین بهتر است خودتان لکه را پاک نکنید و پاک کردن لکه ایجاد شده بر اثر وایتکس را به یک متخصص این کار یا قالیشویی معتبر بسپارید.

استفاده از هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه وایتکس

در استفاده از روش‌های مختلف برای پاک کردن لکه وایتکس، توجه داشته باشید که ترمیم و پاک کردن زردی وایتکس روی لباس، فرش یا حتی مبل کار بسیار سختی است و بهتر است در انجام دادن این روش صبور باشید. در صورتی‌ که این لکه زرد همچنان باقی مانده بود، می‌توانید یک پارچه نرم و تمیز را با هیدروژن پراکسید مرطوب کرده و آن را روی لکه بمالید. هیدروژن پراکسید به‌ عنوان یک سفیدکننده خفیف و ملایم شناخته می‌شود که می‌تواند باعث شود لکه‌های زرد به رنگ سفید خود بازگردند. در این‌ صورت شما می‌توانید از این محلول برای پاک کردن لکه زرد وایتکس استفاده کنید و  پس از آن باید مجددا با آب و پارچه تمیز محل را شستشو دهید. در نهایت اجازه دهید که فرش یا لباس شما خشک شود، اگر لکه زرد هنوز کمی روی محل مورد نظر موجود بود، می‌توانید مجددا از محلول هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

نکات مهم در هنگام استفاده از وایتکس
نکات مهم در هنگام استفاده از وایتکس

نکات مورد توجه در استفاده از وایتکس

همانطور که خواندید، پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش، لباس، مبل و یا هر پارچه دیگری، کار سختی است. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود قبل از استفاده از وایتکس نکات ساده زیر را رعایت کنید تا از ایحاد لک خودداری کرده باشید:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

1.      برای شستشوی لباس‌های رنگی هرگز از وایتکس استفاده نکنید؛ زیرا وایتکس کلا رنگ این لباس‌ها را از بین می‌برد. برای شستشوی این لباس‌ها شما می‌توانید از سفیدکننده‌های آب‌اکسیژنه که فاقد خاصیت رنگبری هستند، استفاده کنید.

2.      هنگام استفاده از وایتکس از لباس مناسب استفاده کنید. برخی از لباس‌ها روی برچسب خود گزینه Bleach safe را دارند که این گزینه به معنای مقاوم بودن پارچه لباس در برابر مواد سفید کننده است. در این‌ صورت اگر شما هنگام استفاده از وایتکس از این لباس‌ها استفاده کنید، هیچگونه لکی روی لباس شما ایجاد نخواهد شد.

3.      همچنین شما می‌توانید هنگام نظافت منزل و یا استفاده از وایتکس در خانه خود، از لباس‌هایی استفاده کنید که کهنه هستند و از ایجاد لک وایتکس روی آن‌ها نگران نیستید و در واقع لکه شدن آن‌ها برایتان اهمیتی ندارد.

4.      شما می‌توانید وایتکس را با آب رقیق کنید که این مورد باعث می‌شود احتمال لک شدن پارچه‌ها به حداقل برسد.

5.      در هیچ شرایطی، فرش، لباس، مبل و یا سایر لوازم پارچه‌ای منزل خود را در معرض برخورد مستقیم وایتکس قرار ندهید.

خدمات قالیشویی هوم سرویز
با استفاده از خدمات قالیشویی هوم سرویز لکه های فرش خود را از بین ببرید

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، وایتکس یکی از پرکاربردترین محلول‌های شیمیایی است که غالبا برای نظافت منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صورت شما با استفاده از نکات گفته شده می‌توانید از ایجاد لک هنگام استفاده از وایتکس جلوگیری کرده و احتمال آن را به حداقل برسانید. همچنین در این مقاله، روش‌هایی ذکر شدند که اگر وایتکس روی فرش یا سایر لوازم پارچه‌ای منزل شما لک ایجاد کرد، می‌توانید با استفاده از این روش‌ها، لک ایجاد شده به‌ واسطه استفاده از وایتکس را محو کرده و آنها را از بین ببرید. همچنین شما می توانید از خدمات قالیشویی هوم سرویز برای تمیز کردن فرشهای خود استفاده کنید تا هرگونه لکه روی فرش شما خیلی سریع از بین برود و فرشهای تمیز و سالمی داشته باشید.

قیمت قالیشویی
قیمت موکت شویی
قیمت رفوگری فرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا