زیبایی

آشنایی با انواع لنز و نکات مهمی که هنگام استفاده از لنز باید بدانید

 

لنز چشم از جمله وسایل پزشکی و آرایشی است که در سالهای اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. برخی از مصرف کنندگان لنز با استفاده از نوع طبی آن، عینک خود را حذف کرده و به تغییر چهره خود کمک می‌کنند. برخی دیگر نیز که نیاز پزشکی به این وسیله ندارند، معمولاً از انواع لنز چشم زیبایی بهره می‌گیرد تا چهره خود را جذاب‌تر کنند. با این حال در این میان استفاده از هر دو نوع این لنزها نیازمند رعایت نکات مهمی است که در این مطلب از هوم سرویز به بررسی آنها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

گریم صورت با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

دسته بندی انواع لنز چشم از نظر کاربرد

پیش از هر چیز بد نیست نگاهی به انواع لنز چشم داشته باشیم و آنها را از نظر کاربرد تقسیم بندی کنیم. به طور کلی لنزها را می‌توان به دو دسته لنز طبی و لنز زیبایی تقسیم بندی کرد.

لنز طبی و کاربرد آن

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم لنزهای طبی، لنزهایی هستند که برای حذف عینک و اصلاح دید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گروه از لنزها می‌توانند بسته به دوربینی یا نزدیک بینی چشم بیمار، توسط پزشک برای او تجویز شوند. لنزهای طبی را می‌توان از نظر سختی، میزان اکسیژن رسانی و حتی رنگبندی نیز در طبقات مختلفی قرار داد. با این حال به طور کلی نوع نرم و بی رنگ این مدل لنزها در میان مصرف کنندگان پر طرفدارتر هستند.

لنز زیبایی و کاربرد آن

در مقابل لنزهای زیبایی قرار دارند که گاهی تحت عنوان لنز رنگی نیز از آنها یاد می‌شوند. این نوع لنزها شماره ندارند و معمولاً کسانی که بینایی آنها کامل است از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل نیز انواع لنز چشم زیبایی در رنگ‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه می‌شوند تا پاسخگوی نیاز و سلیقه تمامی خریداران خود باشند. البته ناگفته نماند که نوع طبی لنز رنگی نیز در بازار موجود است. این مدل از لنزها معمولاً توسط کسانی که دید ضعیفی دارند و برای دو هدف متفاوت، یعنی هم اصلاح دید و هم زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لنزهای زیبایی باعث جذاب شدن چهره خانمها می شود و به همین دلیل در گریم بانوان و میکاپ صورت زیاد استفاده می شوند.

انواع لنز چشم زیبایی
انواع لنز چشم

انواع لنز چشم برای عروس

همانطور که می‌دانید آرایش عروس کمی سنگین است و البته تمام جلوه و زیبایی آن نیز به آرایش چشم‌ها  وابسته است. از این رو نمی‌توان انتظار داشت که یک عروس در مراسم ازدواج خود، زیباتر عنصر صورتش را پشت قاب شیشه‌ای عینک، پنهان کند. از این رو بدیهی است که اغلب عروس خانوم‌ها قبل از برگزاری مراسم ازدواج خود به دنبال خرید لنز طبی باشند.

در مقابل گروه دیگری از عروس‌ها قرار دارند که آرایشی متفاوت و خاص را برای مراسم ازدواج خود می‌پسندند. از این رو آرایشگران به آنها پیشنهاد می‌کنند تا با خرید لنز رنگی، تغییری در چهره خود ایجاد کرده و به آرایش چشم خود جلوه بیشتری ببخشند. به همین خاطر است که انواع لنز چشم زیبایی و طبی بنا بر شرایط و موقعیت برای عروس خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لنز رنگی عروس
انتخاب لنز رنگی برای عروس

 

مهمترین نکات در هنگام استفاده از انواع لنز چشم زیبایی و طبی

  • مدت زمان استفاده از انواع لنز چشم:

    شاید اولین و مهمترین نکته در انتخاب و استفاده از لنزهای تماسی، نوع و مدت زمان استفاده از آنها است. جالب است بدانید انواع لنز چشم را می‌توان علاوه بر کاربردشان، از نظر مدت زمان استفاده نیز طبقه بندی کرد. در این میان لنزهای روزانه، لنزهایی هستند که بسته به درجه سختی و میزان اکسيژن‌رسانی خود می‌توانند به مدت 8 تا 18 ساعت در روز مورد استفاده قرار بگیرند. نکته قابل توجه در خصوص این نوع از لنزها این است که حتماً باید قبل از خواب از چشم خارج شوند. در کنار اینها، لنزهای سالانه و فصلی نیز قرار دارند که تاریخ استفاده از آنها به ترتیب پس از 12 و 3 ماه منقضی می‌شود. از این رو پس از گذشت زمان مربوطه به هیچ عنوان نباید از این نوع لنزها استفاده کرد؛ چرا که این کار خطر ابتلا به بیماری‌ و عفونت‌های چشمی را افزایش می‌دهد.

نگهداری از لنز رنگی
نکات نگهداری از لنز رنگی
  • نگهداری از انواع لنز:

    انواع لنز چشم زیبایی و البته طبی در حمام و استخر قابلیت استفاده ندارند. از این رو بهتر است آنها را قبل از اینکه با آب تماس پیدا کنند از چشم خود خارج کنید. همچنین توجه داشته باشید که لنز چشم خود را نباید به هیچ عنوان با آب شستشو دهید. از این رو اگر لنز شما یکبار مصرف نیست می‌توانید آن را پس از خارج کردن از چشم، درون قوطی مربوطه قرار داده و روی آن را با محلول شستشوی لنز یا همان مایع لنز بپوشانید. همچنین قبل از استفاده از لنز نیز بهتر است آن را با محلول شستشوی لنز بشویید تا از ورود هرگونه میکروب به داخل چشم خود، خودداری کنید.

  • خرید انواع لنز چشم زیبایی و طبی:

    شاید بتوانید انواع لنز رنگی را با کمک کارشناسان زیبایی خریداری کنید؛ اما فراموش نکنید که برای تهیه لنزهای طبی حتماً باید به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا لنزی را خریداری کنید که به چشم شما آسیب نزده و سازگار با شماره و بافت آن باشد. همچنین هر دو نوع لنزها را باید از برندهای معتبر خریداری نمایید تا احتمال عفونت در چشم به دلیل مصرف مواد اولیه نامناسب در ساخت لنزها را کاهش دهید.

  • نحوه استفاده از لنز تماسی:

    قبل از استفاده از لنز حتماً دست خود را شسته و ضدعفونی کنید. به این ترتیب می‌توانید احتمال بروز عفونت در چشم را کاهش دهید. همچنین برای اینکه بتوانید به مدت طولانی‌تری از لنز خود استفاده کنید، بهتر است نحوه گذاشتن لنز در چشم و برداشتن آن به طور صحیح را بیاموزید. این کار به شما کمک می‌کند تا به اشتباه، باعث تا شدن یا پاره شدن لنز چشم خود نشوید. در ادامه یکی از متداولترین روش‌ها برای گذاشتن لنز در چشم را با هم بررسی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

آموزش گذاشتن لنز در چشم و برداشتن آن به طور صحیح

تفاوتی ندارد که از انواع لنز چشم زیبایی استفاده می‌کنید یا نوع طبی آن؛ زیرا در نهایت باید از روش‌های مشابهی برای گذاشتن لنز در چشم و برداشتن آن استفاده کنید. البته برای این کار گاهی روش‌های متفاوتی نظیر استفاده از اپلیکاتور نیز پیشنهاد می‌شود. اما اگر در شرایطی هستید که امکان شستشو و ضدعفونی کردن دست خود را دارید بهتر است از آن برای گذاشتن و برداشتن لنز استفاده کنید.

نحوه قرار دادن لنز در چشم
آموزش قرار دادن لنز در چشم

برای این کار باید پس از شستشوی دستها، پلک پایین چشم خود را کمی با دست بکشید. حال به یک گوشه نگاه کنید و لنز را به گونه ای که گودی آن رو به پایین باشد، روی نوک انگشت دست دیگر خود قرار دهید. سپس لنز را گوشه مخالف جهتی که به آن نگاه می‌کنید بگذارید و با چند بار پلک زدن و جابه‌جایی دید، به قرارگیری آن بر روی قرنیه کمک کنید. در نهایت برای خارج کردن لنز از چشم نیز می‌توانید پس از شستشوی دست‌ها، لنز را با انگشت از روی قرنیه حرکت داده و به یک گوشه چشم هدایت کنید. در نهایت نیز آن را با کمک انگشت اشاره و شست خود از روی چشم بردارید. فراموش نکنید که لنز خود را پس از هر بار استفاده باید در محلول شستشو قرار داده و در ظرف مخصوص، از آن نگهداری کنید.

زیبایی چهره شما با خدمات هوم سرویز

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع لنز چشم زیبایی و طبی آشنا کنیم. نکات مهم در خصوص کاربرد و نحوه استفاده از لنزها را با هم بررسی کردیم و نحوه نگهداری صحیح از آنها را شرح دادیم. در پایان یادآور می‌شویم که بسیاری از نکات برای هر دو نوع لنزها یعنی هم لنز رنگی و هم لنز طبی کاربرد دارند. از این رو در صورت استفاده از هر دو نوع این لنزها می‌توانید از این نکات کاربردی بهره بگیرید. همچنین فراموش نکنید که با مراجعه به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز همواره می‌توانید اطلاعات بیشتری را در زمینه سلامتی و زیبایی بیشتر کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا