خانگی و ساختمانی

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

عایق کردن دیوارها و قسمت‌های بیرونی خانه اهمیت زیادی دارد و از بروز مشکلاتی مانند نم زدگی دیوارها و ورود رطوبت جلوگیری می‌کند. اهمیت عایق کاری ساختمان در زمان بارش باران و برف بیشتر می‌شود و مانع از نشت آب به داخل خانه خواهد شد. قیرگونی و ایزوگام، دو روش رایج برای عایق کاری سقف ساختمان هستند که مانع از ورود آب باران و برف به داخل خانه می‌شوند و از این نظر محبوبیت زیادی دارند.

بسیاری از افرادی که می‌خواهند سقف خانه خود را عایق کنند، این سوال را می‌پرسند که قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟ قیمت ایزوگام مناسب‌تر است یا قیمت قیرگونی؟

در این نوشته قصد داریم مزایا و معایب ایزوگام و قیرگونی را به شما توضیح دهیم تا با این دو روش بیشتر آشنا شوید و بتوانید بهترین روش عایق‌کاری را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

اگر دوست دارید با تفاوت میان ایزوگام و قیرگونی آشنا شوید و اطلاعات بیشتری درباره این روش‌های عایق‌کاری داشته باشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایزوگام روی قیرگونی
ایزوگام روی قیرگونی

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

عایق کاری نادرست، یکی از دلایل ورود رطوبت به داخل ساختمان است. برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، باید دیوارها و سقف ساختمان را عایق‌کاری کرد تا در برابر ورود رطوبت مقاوم شوند.

یکی از سوالات رایج در میان افراد این است که بین قیرگونی یا ایزوگام، کدام بهتر است؟ اگر بخواهیم به صورت کلی به این سوال پاسخ بدهیم و بین قیرگونی یا ایزوگام، یکی از روش‌ها را به شما توصیه کنیم، نصب ایزوگام را به شما توصیه خواهیم کرد. ایزوگام کاری، یکی از روش‌های متداول در ایران است که تمام سطح ساختمان را به‌خوبی عایق می‌کند. از جمله مزایای ایزوگام می‌توان به مواردی مانند سبکی و زیبایی ایزوگام، مقاومت بالا در برابر نور خورشید، مقاومت زیاد در برابر حلال‌ها، کارایی بالا، عمر مفید طولانی و نصب آسان اشاره کرد.

البته قیرگونی نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای عایق‌کاری ساختمان است. در مواردی که زیبایی ظاهری ساختمان اهمیت زیادی ندارد، می‌توان از قیرگونی برای عایق‌کاری ساختمان استفاده کرد.

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام
قیرگونی بهتر است یا ایزوگام ؟

5 تفاوت میان ایزوگام و قیرگونی

در هنگام مقایسه قیرگونی و ایزوگام، باید تفاوت این روش‌ها را بررسی کنیم تا بیشتر با هرکدام از این روش‌های عایق‌کاری آشنا شوید.

موارد زیر، از جمله تفاوت‌های اصلی میان دو روش قیرگونی و ایزوگام هستند:

1- مقاومت در برابر نور خورشید و حلال‌ها

ایزوگام، مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید و حلال‌ها دارد و به مدت طولانی‌تری از نفوذ آب جلوگیری می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که دوام ایزوگام در برابر عوامل محیطی بیشتر باشد و به مدت بیشتری بتوان از آن استفاده کرد. در مقابل، مقاومت قیرگونی در برابر نور خورشید و حلال‌ها پایین‌تر است. به همین دلیل انجام قیرگونی در شهرهای گرم ایران توصیه نمی‌شود؛ زیرا قیرگونی در اثر تابش شدید نور خورشید خراب می‌شود و خاصیت عایق بودن آن کمتر خواهد شد.

برای سرویس بهداشتی ایزوگام یا قیرگونی
بررسی تفاوت میان قیرگونی و ایزوگام

2- مقایسه قیرگونی و ایزوگام از نظر حمل و نقل

وزن تجهیزات و مصالح لازم برای قیرگونی زیاد است و به همین دلیل، حمل و نقل تجهیزات قیرگونی دشوارتر است. در مقابل، ایزوگام وزن سبک‌تری دارد و به‌راحتی نصب می‌شود. حمل آسان ایزوگام باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود و نصب ایزوگام را آسان‌تر می‌کند.

3- نصب آسان

برای عایق کاری ساختمان با روش قیرگونی، حتماً باید زیرسازی کار انجام شود و چندین لایه قیرگونی روی سطح قرار بگیرد. در صورت اجرای نادرست قیرگونی، احتمال ترک خوردگی لایه‌ها و نفوذ آب وجود دارد.

انجام قیرگونی روی ساختمان، کاری سخت و دشوار است و حتماً باید توسط افراد متخصص و با تجهیزات مخصوص انجام شود؛ اما نصب ایزوگام کار راحت‌تری است.

نصب ایزوگام
نصب ایزوگام

4- دوام و زیبایی ظاهری

طول عمر مفید و زیبایی ظاهری، از جمله موارد مهم برای انتخاب روش درست عایق‌کاری هستند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ایزوگام، قیرگونی و آسفالت هم ارائه میده؟

به دلیل وجود پوشش فویلی، ورق ایزوگام، نور و گرمای خورشید را بازتاب می‌دهد و به همین دلیل، تاثیر نور شدید آفتاب روی ایزوگام کمتر است. همین موضوع به ماندگاری بالاتر ایزوگام کمک خواهد کرد. در مقابل قیرگونی هیچ‌گونه لایه محافظتی ندارد و به همین خاطر در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد که این موضوع منجر به این می‌شود که سریع‌تر خراب شود و عمر مفید آن پایین بیاید.

ایزوگام، ترکیبات و لایه‌های مختلفی دارد و همین موضوع کیفیت ایزوگام را افزایش می‌دهد. بنابراین عمر مفید ایزوگام طولانی‌تر است و در صورت استفاده از ایزوگام دو لایه، دیگر نیازی به عایق‌کاری ساختمان نخواهید داشت.

5- مقاومت بیشتر در برابر رطوبت

درست است که وزن ضخامت لایه‌های قیرگونی بیشتر است؛ اما ایزوگام، با وجود وزن سبک‌تر، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نشان می‌دهد. همچنین به دلیل وجود ورق‌های چند لایه در ایزوگام، برخی از معایب قیرگونی برطرف می‌شود.

ایزوگام روی قیرگونی
ایزوگام روی قیرگونی

مزایا و کاربردهای قیرگونی برای عایق کاری ساختمان

درست است که نصب ایزوگام در ایران محبوبیت بیشتری دارد و بسیاری از افراد، از مصالح ایزوگام برای عایق کاری ساختمان استفاده می‌کنند؛ اما قیرگونی نیز کاربردهای خاص خود را دارد. از جمله مزایای قیرگونی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- هزینه نصب مناسب و اقتصادی

هزینه قیرگونی ساختمان بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با بودجه کم، قیرگونی را انجام دهید. بنابراین اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای عایق کاری ساختمان بپردازید، روش قیرگونی را انتخاب کنید.

2- مناسب برای فضاهای کوچک

قیرگونی، یکی از بهترین روش‌های عایق کاری برای فضاهای کوچک با متراژ پایین است. به همین دلیل است که قیرگونی حمام و قیرگونی سرویس بهداشتی در ایران بسیار رایج است. در مقابل، ایزوگام، برای فضاها با متراژ بالا مناسب است و برای پوشاندن کل سقف و دیوارهای ساختمان انجام می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید هزینه کمتری برای عایق کاری بپردازید، می‌توانید برای قیرگونی ساختمان اقدام کنید. ضخامت قیرگونی از ایزوگام بیشتر است و وزن بیشتری دارد. به همین دلیل بهتر است انجام قیرگونی را به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید.

همانطور که گفتیم از قیرگونی برای پوشش سقف حمام و سرویس بهداشتی و سایر فضاهای کوچک ساختمان استفاده می‌شود.

خدمات خانگی و ساختمانی
قیرگونی حمام

مزایا و کاربردهای ایزوگام کاری

بعد از بررسی مزایا و کاربردهای قیرگونی، خوب است مزایا و کاربردهای ایزوگام را نیز بررسی کنیم.

موارد زیر از جمله مزایای ایزوگام کاری هستند:

  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و رطوبت
  • ظاهر زیبا و جذاب
  • وزن سبک
  • ضخامت کم
  • مقاوم در برابر نور خورشید و عوامل محیطی
  • ترکیبات و لایه‌های قوی
  • امکان تعمیر ایزوگام سقف بدون نیاز به تعویض کل لایه‌ها
  • نصب سریع برای پوشاندن پشت بام

با توجه به این مزایا، اگر می‌خواهید پشت بام ساختمان شما به‌خوبی پوشش داده شود، ایزوگام را انتخاب کنید. اجرای ایزوگام، خیلی سریع و آسان انجام می‌شود؛ اما برای اجرای آن باید از افراد متخصص کمک گرفت.

البته قیمت ایزوگام از قیمت قیرگونی بیشتر است و برای ایزوگام کاری، شما به بودجه بیشتری نیاز دارید. اگر شما هم این سوال را دارید که ایزوگام متری چند؟، خوب است ابتدا با قیمت خرید ایزوگام و هزینه اجرای ایزوگام آشنا شوید.

باید بدانید که مهم‌ترین کاربرد ایزوگام، پوشاندن کل سقف ساختمان است که هم برای ساختمان‌های مسکونی و هم برای ساختمان‌های اداری انجام می‌شود.

نصب ایزوگام درجه یک
نصب ایزوگام درجه یک

تأثیر شرایط ساختمان بر انتخاب عایق

درست است که ایزوگام کیفیت بالاتری دارد و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نشان می‌دهد؛ اما برای انتخاب بین ایزوگام یا قیرگونی، باید به شرایط محیطی و جغرافیایی ساختمان نیز توجه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

موارد زیر روی انتخاب نوع عایق تاثیر می‌گذارند:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ایزوگام، قیرگونی و آسفالت هم ارائه میده؟

1- نیازهای خاص ساختمان

در هنگام انتخاب عایق برای ساختمان، باید به ویژگی‌ها و شرایط جغرافیایی ساختمان توجه کرد. مثلاً اگر ساختمان در منطقه‌ای با رطوبت بالا و آب‌وهوای مرطوب قرار دارد، بهتر است از عایق مخصوص مناطق مرطوب استفاده کرد که دوام زیادی داشته باشد.

همچنین برای عایق کردن سقف ساختمان‌های مناطق گرمسیر، باید از ایزوگام پلاستیکی پلیمری استفاده کرد که ضخامت کمی دارند و با وجود لایه‌های آلومینیومی زیاد، نور خورشید را بازتاب می‌دهند. ایزوگام مخصوص مناطق سردسیری، نیز مخصوص آب و هوای سرد ساخته می‌شود و مقاومت بالایی در برابر سرما از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل قبل از انتخاب عایق، باید به منطقه جغرافیایی و نیازهای ساختمان توجه کرد.

2- اهمیت دوام و زیبایی در انتخاب عایق

دوام و زیبایی عایق نیز اهمیت زیادی دارد. ایزوگام با داشتن ویژگی‌هایی مانند ماندگاری بالا و امکان نصب سریع، از سقف ساختمان در برابر رطوبت و نفوذ آب محافظت می‌کند. قیرگونی نیز هزینه نصب کمتری دارد و وزن آن سنگین‌تر است. با توجه به بودجه خرید و سلیقه شخصی، شما می‌توانید از بهترین نوع مصالح برای عایق کاری ساختمان خود استفاده کنید.

مزایای ایزوگام و قیرگونی
ایزوگام کاری و قیرگونی با بهترین قیمت

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره مزایای ایزوگام و قیرگونی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که بین قیرگونی یا ایزوگام کدام روش بهتر است؟ همچنین مهم‌ترین کاربردهای ایزوگام کاری و قیرگونی را بررسی کردیم. حالا شما می‌دانید که برای انتخاب بهترین نوع عایق ساختمانی، باید به چه مواردی توجه کنید و کدام گزینه را انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

شما می‌توانید انجام کارهای ساختمانی را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا این خدمات، خیلی سریع و با بهترین هزینه برای شما انجام شود.

برای ثبت درخواست‌های مختلف، می‌توانید به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا