تعمیر و سرویس خودرو

چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟

نکات مهم برای افزایش عمر باتری خودرو

یکی از بدترین اتفاقاتی که برای هر راننده می‌تواند رخ دهد، این است که عمر باتری خودرویش، درست جایی که انتظار ندارد، تمام شود. این اتفاق برای همه‌امان یک بار هم که شده، رخ داده است. برای این‌که بتوان عمر باتری را افزایش داد، چه باید کرد؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا روشهای افزایش عمر باتری را یاد بگیرید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تخلیه باتری، همیشه وقتی اتفاق می‌افتد که انتظار ندارید. اما این مشکل زمانی بغرنج‌تر می‌شود، که در خودروهای مدرن، هیچ علامتی برای پیشگیری وجود ندارد و بدتر از آن این است که عمر باتری همیشه زمانی خالی می‌شود که کیلومترها دور از خانه هستید.

باتری‌های اسیدی، مانند باتری تلفن همراه و لپ‌تاپ، عمر‌ محدودی دارند. این باتری‌ها در پایان عمر خود، دیگر توان نگهداری شارژ کافی برای راه‌اندازی خودرو را دیگر ندارند. 

خودروهای باتری، اغلب می‌توانند چیزی حدود ۴۲ ماه دوام بیاورند‌. اما این بازه‌ی زمانی، بسته به برخی از متغیرها، می‌تواند متفاوت باشد. این متغیرها شامل آب و هوای گرم یا سرد، طول و تعداد سفر و عملکرد مدار شارژ خودرو می‌شود.

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر خودرویی، باتری آن محسوب می‌شود. شروع کار ماشین یا شارژ تلفن همراه در حین سفر، فرقی ندارد.‌ همه‌ این امور بر عهده‌ی باتری خودرو است. همین مسئله است که باعث می‌شود تا همیشه حواستان به باتری باشد. دقت کنید و مواظب باشید تا بدانید عمر باتری چه زمانی تمام می‌شود. از طرفی بهتر است بدانید چه کارهایی باعث می‌شود تا عمر باتری شما، به زودی به پایان نرسد.

میانگین عمر باتری خودرو

همانطور که پیشتر هم گفتیم عمر باتری‌های اسیدی، به طور متوسط بین ۳ الی ۵ سال است. اما مسائلی بر کوتاهی و بلندی آن تاثیر می‌گذارند. شرایط آب و هوایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند این بازه را دستخوش تغییر کند.

موتوری که زیر کاپوت قرار دارد، در حین کار، حرارت زیادی از خود تولید می‌کند. اگر هوا به شدت گرم باشد، باعث می‌شود تا باتری خودرو به سرعت تخلیه شود. اگر در فصل تابستان، اقدامات احتیاطی را انجام ندهید، باعث می‌شود به زودی باتری خود را از دست بدهید.

گرمای هوا، باعث تبخیر مایع موجود در باتری خودرو می‌شود. همین امر می‌تواند به ساختار داخلی باتری آسیب برساند. نتیجه این موضوع، کوتاه‌تر شدن متوسط عمر باتری است. به همین دلیل زمانی که می‌خواهید عمر باتری را تخمین بزنید، باید آب و هوای منطقه خود را در نظر بگیرید.

علاوه بر آب و هوا، مراقبت صحیح از باتری نیز می‌تواند به عملکرد مفید آن کمک کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، نکاتی است که به شما در افزایش عمر مفید باتری کمک می‌کند.

ولتاژ باتری
چک کردن ولتاژ باتری

برای افزایش عمر باتری چه باید کرد؟

کابوس هر راننده‌ای می‌تواند تخلیه ناگهانی باتری باشد. درست است که شرایط آب و هوایی سخت یا نحوه‌ استفاده در طول عمر آن می‌تواند موثر باشد، اما می‌توان با انجام برخی اقدامات، از کوتاه شدن آن جلوگیری نمود.

حتما دیگر به خوبی می‌دانید که باتری‌های سربی اسیدی حدود ۳ الی ۵ سال عمر می‌کنند. اما می‌توان با برخی از اقدامات عمر آن را افزایش داد. با ما همراه باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

 به طور منظم ولتاژ باتری خود را تست کنید

اگر به طور منظم باتری خودروی خود را تست کنید امکان این‌که در جاده غافلگیر شوید بسیار کمتر می شود. بهتر است این کار را به مکانیک‌ها و تکنیسین‌های واجد شرایط بسپارید. آن‌ها می‌توانند تست باتری را به خوبی انجام دهند‌. 

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آزمایش ولتاژ باتری، استفاده از ولت متر است. اگر تصمیم دارید که ولت‌متر تهیه کنید، بهتر است مدل‌های دیجیتال آن‌ها را تهیه کنید. اما بهتر است ابتدا باتری را خاموش کنید و ۱۲ ساعت پس از آن اقدام به آزمایش ولتاژ نمایید.

برای این‌کار باید سر ولت‌متر مثبت را قطب مثبت باتری متصل کنید و سپس این کار را برای قطب منفی تکرار کنید. پس از آن ولتاژ را بخوانید. شارژ کامل باتری معمولا چیزی بین ۱۲.۴ تا ۱۲.۸ ولت خواهد بود. در صورتی که شارژ باتری در این محدوده نبود، نیازمند بررسی حرفه‌ای هستید.

سعی کنید که برای مدت طولانی ماشین خاموش نماند

تفاوتی ندارد که سفرهایی که انجام می‌دهید کوتاه است، یا برای مدتی ماشین خاموش باشد. در هر دو صورت باتری شارژ نشده و کم کم تخلیه می‌شود.

اگر به طور منطم از خودروی خود استفاده کنید، عملکرد باتری به بهترین شکل خود خواهد بود. به همین دلیل بهتر است اگر برایتان مقدور است، هفته‌ای ۳۰ بار و هر بار ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا موتور گرم شده و مایعات به گردش درآیند.

چنانچه خودروی شما چند هفته‌ای بدون استفاده باقی بماند، احتمالا دفعه‌ بعد که آن را روشن کردید، در عملکرد باتری اشکالی رخ داده باشد. بهترین کار این است که سطح الکترولیت را چک کنید و مطمئن شوید میزان شارژ باتری به اندازه‌ی کافی است. البته توجه کنید که فقط سطح الکترولیت باتری اسیدی را می‌توانید چک کنید. باتری‌های اتمی این قابلیت را ندارند.  اما اگر نتوانستید اطمینان حاصل کنید، باید با یک متخصص تماس بگیرید.

تمیز کردن باتری
اهمیت تمیز کردن باتری

مرتباً باتری خود را تمیز کنید تا عمر باتری بیشتر شود

آلودگی، کثیفی یا رطوبت روی باتری خودرو می‌تواند باعث نشتی در قسمت باتری شود.‌ همین امر موجب اتصال کوتاه می‌شود‌. اتصالات کوتاه نیز به نوبه خود می‌تواند باتری شما را تخلیه کند. آلودگی سطح را می‌توانید به راحتی با یک اسفنج و یک پارچه خشک پاک کنید. بهتر است این کار را حداقل یک بار در ماه انجام دهید تا از تجمع آلودگی جلوگیری کنید.

بهتر است فراموش نکنید که خوردگی در قطب‌های باتری و گیره‌های سربی، بسیار رایج است. این خوردگی در‌قطب‌ها و گیره‌های سربی، می‌تواند مانع از جریان الکتریسیته شود. همین امر می تواند موجب کاهش کارآیی و عمر باتری شود. اگر خودتان قادر به انجام این کار نیستید، از یک متخصص گمک بگیرید.

وقتی موتور خودروی شما روشن نیست، از لوازم جانبی الکترونیکی استفاده نکنید

اکنون دیگر همه می‌دانند که وقتی خودرو خاموش است، باتری شارژ نمی‌شود. به همین دلیل روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو یا چراغ‌های داخل کابین، یا روشن کردن سوئیچ بدون روشن کردن موتور، می‌تواند باعث تخلیه باتری شود. دلیل این امر همانطور که گفتیم این است که با خاموش شدن موتور، دینام خاموش می‌شود. در نتیجه وسایل و لوازم برقی انرژی را باتری ماشین تخلیه می‌کنند.

بهتر است عادت کنید که هر بار پس از خاموش کردن اتومبیل، خاموش بودن همه وسایل، مخصوصا چراغ‌ها را بررسی کنید.

از طرفی حتما خودرو را قفل کنید. این امر تنها برای مسائل امنیتی نیست؛ بلکه به این دلیل است که اگر خودرو را قفل نکنید، سیستم کامپیوتری همچنان کار می‌کند و در نتیجه باتری خالی می‌شود.

 به طور منظم ماشین خود را به سرویس دوره‌ای ببرید

برای جلوگیری از احتمال خرابی غیرمنتظره، بهتر است باتری ماشین خود را به صورت حرفه‌ای و دوره‌ای سرویس کنید. در سرویس بعدی خود، از مکانیک بخواهید که عمر باتری و ولتاژ آن را بررسی کند.

 از رانندگی مکرر در سفرهای کوتاه خودداری کنید

همانطور که گفتیم، هم سفرهای کوتاه مدت و هم خاموش بودن طولانی مدت باعث تخلیه باتری می‌شود. این بدان دلیل است که هر بار ماشین را روشن می‌کنید، باتری شما در طول سفر شارژ می‌شود. به همین دلیل اگر سفرهای کوتاه بروید، باتری نمی‌تواند برق کافی را دریافت کند. با همین دلیل اگر این کار به طور مستمر تکرار شود ولتاژ به طور مستمر کاهش یافته و دیگر روشن نمی‌شود.

با کمک سفرهای طولانی مستمر و مداوم برای مدت طولانی، باتری خود را حفظ کنید و عمر باتری را افزایش دهید. اگر خیلی اهل سفر با خودرو نیستید، بهتر است یک شارژر تهیه کنید تا بتوانید ولتاژ مناسب را به دست آورید.

شما می توانید صافکاری خودرو را به تعمیرکاران تیم هوم سرویز بسپارید تا خودروی شما بسیار تمیز و زیبا شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

 باتری خود را در مکان خود محکم کنید

ارتعاش و تکان‌های مداوم می‌تواند عمر باتری شما را کاهش دهد. یکی از کارهای مهم این است که گیره باتری محکم استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که در جای خود محکم شده است. تکان‌های بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به اجزای داخلی باتری شده و اتصالات کوتاهی ایجاد کند، در نتیجه عمر باتری کاهش یابد.

البته دقت کنید که بیش از حد محکم نکنید‌. همین کار هم می‌تواند به باتری آسیب برساند. مهره‌ها را محکم کنید تا مطمئن شوید که مقاوم شده است‌. 

 باتری ماشین
سرویس باتری ماشین

سعی کنید باتری خیلی در معرض حرارت نباشد تا عمر باتری کاهش نیابد 

بسیاری تصور می‌کنند که هوای سرد باعث می‌شود باتری خراب شود. این تصوری کاملا غلط است. در زمستان باتری برای روشن کردن موتور بیشتر کار می‌کنند. اما اگر باتری‌ها در زمستان خراب شوند‌، ‌به دلیل این است که در تابستان قبلی صدماتی زیادی متحمل شده است.

گرما بیش از سرما بر باتری اثر منفی می‌گذارد. گرما باعث می‌شود آب‌ها تبخیر شود. حتی این اتفاق برای باتری‌های اتمی و مهر و موم شده بیشتر اتفاق می‌افتد. در زمستان بعدی، سرما نواقص باتری را آشکار می‌کند. در زمستان سرما باعث می‌شود موتور با روغن غلیظی که از تابستان باقی مانده کار بیشتری‌کند.

پس چاره چیست؟ هرکاری که تصور می‌کنید باعث کاهش دمای باتری می‌شود انجام دهید. می‌توانید خودرو را در سایه پارک کنید. حتی می‌توانید تا وقتی خودرو را استفاده نمی‌کنید، در حالت پارک نگه داری کنید. حتی می توایند برای باتری عایقی درست کنید تا در برابر گرمای تولید شده‌ محفظه‌ موتور محافظت شود.

افزایش عمر باتری ماشین شما با هوم سرویز

باتری خودرو در حکم قلب آن است. اگر به خوبی از آن محافظت نکنید، قلب خودروی شما درست لحظه‌ای که انتظار ندارید دچار ایست می‌شود و خودرو دیگر کار نمی‌کند. با ما همراه باشید تا بتوانید نکات مهم در این زمینه را دریابید. 

اگر نگران این هستید که برای تعویض باتری یا سرویس دوره‌ای خودرو به چه کسی مراجعه کنید، می‌توانید اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و از متخصصین ما کمک بگیرید. ما در کنار شما هستیم‌. شما می توانید برای افزایش عمر باتری ماشین خود از تیم هوم سرویز کمک بگیرید و اجازه دهید که تعمیرکاران باتجربه هوم سرویز به شما در تعمیر خودرویتان کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا